  • 1. Data: 2014-08-02 14:12:44
    Temat: TCP/IP via RF - czy to ma sens?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Bawię się ostatnio tematem transmisji danych pomiędzy mikrokontrolerami
    po sieci Ethernet (do tej pory ENC28J60, teraz planuję ruszyć
    W5100/W5500) oraz radiowo (moduły RFM).

    Tak się zastanawiam, czy dałoby się "pożenić" te dwie rzeczy ze sobą? To
    znaczy zaadaptować magistralę zrobioną na modułach radiowych do
    przesyłania ruchu TCP/IP? Wyobrażam sobie to w następujący sposób:

    1) Router zrobiony na Raspberry Pi albo jakimś module z OpenWRT. Do SPI
    podłączony moduł radiowy.
    2) Pozostałe urządzenia na prostych MCU, w programie jakiś lekki stos
    TCP/IP (Tuxgraphics, uIP). Stos oczywiście trzeba by zmodyfikować w ten
    sposób, żeby na wejściu przyjmował dane z magistrali radiowej, zamiast
    ramek Ethernet udostępnianych przez kontroler sieci.

    Ktoś pewnie powie, że przecież są nie takie drogie (<100 zł) moduły
    WiFi, chociażby od Wiznetu. To prawda. Jednak po pierwsze pracują one na
    2,4GHz, co w połączeniu z niewielką antenką przekłada się na stosunkowo
    mały zasięg. Moduł 433 MHz z zewnętrzną anteną potrafi przesłać dane na
    większe odległości, oczywiście kosztem utraty prędkości. Mówimy jednak o
    transmisji poleceń, odbiorze potwierdzeń oraz wyników pomiarów. Tutaj
    nie potrzeba szerokiego pasma. No i po drugie - moduł RF jest znacznie
    tańszy niż WiFi.
    Kolejnym rozwiązaniem byłaby uniwersalność i dostęp do zasobów Internetu
    - każde urządzenie mogłoby np. zapytać zewnętrzny serwer czasu o
    aktualną godzinę.

    Ktoś już może czegoś takiego próbował? Jak na razie trafiłem tylko na
    coś takiego:
    http://harizanov.com/2013/03/tcpip-over-rfm12b-and-r
    aspberry-pi-as-gateway/

    Trudno byłoby podpiąć moduł RF, np. RFM69 (od biedy 12 albo 23) do
    Raspbbery Pi i wszystko oprogramować tak, aby był on widoczny jako
    interfejs sieciowy?

    A może pomysł jest z góry skazany na porażkę i powinienem sobie odpuścić?

  • 2. Data: 2014-08-02 14:27:23
    Temat: Re: TCP/IP via RF - czy to ma sens?
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 02.08.2014 14:12, Atlantis wrote:

    > A może pomysł jest z góry skazany na porażkę i powinienem sobie odpuścić?

    IMHO bez sensu - jak już masz router na linuksie to po co pchać okrojony
    "stos" na mikrokontroler? Przecież na takim linuksie możesz mieć
    wszystko czego zapragniesz. Kminikacja niech się ograniczy do prostego
    protokołu po rs232 via RF. Jedną komendą możesz za pomocą rutera wysłać
    maila czy sprawdzić czas czy cokolwiek.

    --
    Mirek.

  • 3. Data: 2014-08-02 15:02:48
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 02/08/2014 13:12, Atlantis wrote:

    > Ktoś już może czegoś takiego próbował? Jak na razie trafiłem tylko na
    > coś takiego:
    > http://harizanov.com/2013/03/tcpip-over-rfm12b-and-r
    aspberry-pi-as-gateway/

    Jak nikt Cie nie odwiedzie od tego pomyslu to zobacz tez na AX.25. Jest
    mozliwosc enkapsulacji tcp/ip. Masz tam pelna kontrole bledow,
    retransmisje, itp a dodatkowo wszystkie peery moga byc na tej samej
    czestotliwosci i sobie nie przeszkadzac.
    W linuksie jest wszystko potrzebne do obslugi ax25.

    c.

  • 4. Data: 2014-08-05 17:05:54
    Od: l...@g...com

    użytkownik Atlantis napisał:

    > W5100/W5500) oraz radiowo (moduły RFM).

    p.Kardaś przy pisaniu ksiazki cos marudzil ze byly jazdy z obsluga rfm, nie wiem nie
    znam sie.

    http://www.funkamateur.de/tl_files/downloads/hefte/2
    014/riedel_funkdatenlogger.zip

  • 5. Data: 2014-08-07 15:20:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-08-05 17:05, l...@g...com pisze:

    > p.Kardaś przy pisaniu ksiazki cos marudzil ze byly jazdy z obsluga
    > rfm, nie wiem nie znam sie.

    Wiem, czytałem. W książce narzekał jednak nie tyle na same moduły, co
    kiepsko napisaną dokumentację do nich. To ona miała być źródłem
    problemów podczas pisania biblioteki. No i tam jednak była mowa bodajże
    o RFM12 albo RFM23.