    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: TOSHIBA MQ01UBB200 (Toshiba Canvio Connect 2TB)
    Date: Sat, 05 May 2018 11:29:51 GMT

    Podkusiło mnie. 2 lata temu w ramach jakiejś promocji kupiłem ww. dysk
    zewnętrzny. Jako, że nie potrzebowałem gwałtownie, poleżał na półce te 2
    lata nieużywany. W zeszłym tygodniu nadszedł jego czas i po kilku dniach
    nastąpił pad. Pad jest bardzo wredny i nie rozumiem o co chodzi, bo
    wczesniej czegoś takiego nie doświadczyłem.

    Generalnie, dysk zapisuje bezbłednie (tzn. nie generuje błędów) za to
    nie może odczytać. Jak się zapuści badblocks -n /dev/... (czyli
    niedestrukcyjny zapis) to zwraca błędy w pierwszej kolumnie (bład/0/0
    errors), czyli odczyt. Jak się zapuści badblocks -w /dev/... to nie
    zwraca błędów w pierwszej rundzie (zapisie), a dopiero w drugiej gdy
    odczytuje i porównuje.

    smartctl zalicza krótki test:
    SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

    Ale krótki smart test toshiba diagnostic tool już nie zalicza (zwraca
    tylkio nr błędu, który jest słabo guglalny).

    s.m.a.r.t pokazuje błędy UNC, np.:
    Error 8313 occurred at disk power-on lifetime: 305 hours (12 days + 17 hours)
    When the command that caused the error occurred, the device was active or idle.

    After command completion occurred, registers were:
    ER ST SC SN CL CH DH
    40 51 08 d8 91 15 40 Error: UNC 8 sectors at LBA = 0x001591d8 = 1413592

    Wredność tej całej sytuacji polega na tym, że nie zwraca błędów przy
    zapisie i napaćkałem cały dysk danych a potem probowałem go przeczytać i
    dopiero wtedy wyszło. Co to za cholerstwo? Nigdy więcej badziewiastej
    toshiby kurna.

    --
    Marcin