  • 1. Data: 2018-05-05 13:29:51
    Temat: TOSHIBA MQ01UBB200 (Toshiba Canvio Connect 2TB)
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Podkusiło mnie. 2 lata temu w ramach jakiejś promocji kupiłem ww. dysk
    zewnętrzny. Jako, że nie potrzebowałem gwałtownie, poleżał na półce te 2
    lata nieużywany. W zeszłym tygodniu nadszedł jego czas i po kilku dniach
    nastąpił pad. Pad jest bardzo wredny i nie rozumiem o co chodzi, bo
    wczesniej czegoś takiego nie doświadczyłem.

    Generalnie, dysk zapisuje bezbłednie (tzn. nie generuje błędów) za to
    nie może odczytać. Jak się zapuści badblocks -n /dev/... (czyli
    niedestrukcyjny zapis) to zwraca błędy w pierwszej kolumnie (bład/0/0
    errors), czyli odczyt. Jak się zapuści badblocks -w /dev/... to nie
    zwraca błędów w pierwszej rundzie (zapisie), a dopiero w drugiej gdy
    odczytuje i porównuje.

    smartctl zalicza krótki test:
    SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

    Ale krótki smart test toshiba diagnostic tool już nie zalicza (zwraca
    tylkio nr błędu, który jest słabo guglalny).

    s.m.a.r.t pokazuje błędy UNC, np.:
    Error 8313 occurred at disk power-on lifetime: 305 hours (12 days + 17 hours)
    When the command that caused the error occurred, the device was active or idle.

    After command completion occurred, registers were:
    ER ST SC SN CL CH DH
    -- -- -- -- -- -- --
    40 51 08 d8 91 15 40 Error: UNC 8 sectors at LBA = 0x001591d8 = 1413592

    Wredność tej całej sytuacji polega na tym, że nie zwraca błędów przy
    zapisie i napaćkałem cały dysk danych a potem probowałem go przeczytać i
    dopiero wtedy wyszło. Co to za cholerstwo? Nigdy więcej badziewiastej
    toshiby kurna.

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2018-05-05 15:35:07
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

> [...]
    > nastąpił pad. Pad jest bardzo wredny i nie rozumiem o co chodzi, bo
    > wczesniej czegoś takiego nie doświadczyłem.

    Niewykluczone że sam dysk jest sprawny a padła tylko elektronika
    obudowy. Sprawdź jaki interfejs ma sam dysk, może da się go
    przełożyć do innej obudowy.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2018-05-06 11:32:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-05-05 o 15:35, RadoslawF pisze:

    > Niewykluczone że sam dysk jest sprawny a padła tylko elektronika
    > obudowy. Sprawdź jaki interfejs ma sam dysk, może da się go
    > przełożyć do innej obudowy.

    Kilka lat temu, zaraz po "wypuszczeniu" USB3 miałem podobne efekty.
    Rozwiązanie problemu: wymiana kabla USB3.
    Na fabrycznym losowo generował błędy podczas odczytu, na innych
    przewodach zarówno USB2 jak i USB3 działał prawidłowo.

    BTW: od tej pory w TC mam na stałe włączoną opcję verify.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2018-05-06 14:32:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-05-05, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

    > Niewykluczone że sam dysk jest sprawny a padła tylko elektronika
    > obudowy. Sprawdź jaki interfejs ma sam dysk, może da się go
    > przełożyć do innej obudowy.

    Ale on raportuje błędy UNC na smarcie, tj. przeciez wewnętrzne dysku.
    Teraz jeszcze patrzę, że nie chce mi zapuścić długiego self-testu i robi
    się abort na 90%. Muszę sprawdzić, czy cos mi nie próbuje uśpić tego
    dysku, bo wyguglałem, że tak się może to objawiać.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2018-05-06 14:33:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-05-06, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Na fabrycznym losowo generował błędy podczas odczytu, na innych
    > przewodach zarówno USB2 jak i USB3 działał prawidłowo.

    Sprawdziłem to jako pierwsze. Niestety, to nie kabel.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2018-05-06 17:14:04
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 06 May 2018 12:32:42 GMT
    doszła do mnie wiadomość <KBCHC.82586$3G2.48586@fx08.ams1>
    od Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> :

> [...]
    >się abort na 90%. Muszę sprawdzić, czy cos mi nie próbuje uśpić tego
    >dysku, bo wyguglałem, że tak się może to objawiać.

    Jakieś sektory czekają na remapowanie, można je wymusić za pomocą
    MHDD/Victoria.
    Ja bym takiemu dyskowi już nie ufał.

  • 7. Data: 2018-05-07 00:08:19
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" 0...@4...com

    > Jakieś sektory czekają na remapowanie, można je
    > wymusić za pomocą MHDD/Victoria.
    > Ja bym takiemu dyskowi już nie ufał.

    Mam dwa Seagate z przesuniętymi (softem Seagate) sektorami -- OK.

    )\._.,--....,'``.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /,
    _.. \ _\ (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . . ;,,. ; . ,.. ; ;. .
    ..;\|/.......................................

  • 8. Data: 2018-05-07 12:14:19
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 7 May 2018 00:08:19 +0200
    doszła do mnie wiadomość <pcnucv$gth$1@node1.news.atman.pl>
    od "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> :

    >"Olaf Frikiov Skiorvensen" 0...@4...com

    >Mam dwa Seagate z przesuniętymi (softem Seagate) sektorami -- OK.

    Tu chodzi o to, że dysk nie zdołał z jakichś powodów odczytać
    sektora(nie potrafił go skorygować za pomocą sum kontrolnych), a to
    jest niepokojące.
    Taki dysk nie jest już zaufany, awaria w każdej chwili może się
    pogłębić aż w końcu nie będziesz mógł odczytać części danych.

  • 9. Data: 2018-05-08 02:37:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-05-06, Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid> wrote:
    > Jakieś sektory czekają na remapowanie, można je wymusić za pomocą
    > MHDD/Victoria.
    > Ja bym takiemu dyskowi już nie ufał.

    Dzięki, sprawdzę, ale widze że chyba tylko MHDD wchodzi w grę bo
    Victoria działa na gołych PATA/SATA a to idzie przez usb.

    Z całą pewnością nie będę używał i to moja ostatnia (na długo) Toshiba.
    Choć niestety nie, mam jeszcze drugie takie g. Ciekawe czy tez się
    sypnie.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2018-05-08 02:50:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-05-06, Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:

    > "Olaf Frikiov Skiorvensen" 0...@4...com

    > Mam dwa Seagate z przesuniętymi (softem Seagate) sektorami -- OK.

    A co to znaczy?

    Zdarzają się błędy "miękkie" jakby (nigdy sie nie wgłębiałem) sektor
    logiczny na poziomie programowym. Wtedy wystarczy "odswierzyć"
    (nadpisać/przeformatować) i jest bezpiecznie. Ale jak wyskakują błe?y
    sprzetowe to nie ma sie co zastanaiac tylko trzeba uciekac. Póki się da.
    Odzyskałem z tej toshiby kilkaset GB danych. Nie były krytyczne ale
    zawsze to ze 2h pracy. W tej chwili juz praktycznie każda czynnośc
    sieje:

    [606913.944829] blk_update_request: critical medium error, dev sdd, sector 2816
    [606918.422893] sd 44:0:0:0: [sdd] tag#0 FAILED Result: hostbyte=DID_OK
    driverbyte=DRIVER_SENSE
    [606918.422903] sd 44:0:0:0: [sdd] tag#0 Sense Key : Medium Error [current]
    [606918.422908] sd 44:0:0:0: [sdd] tag#0 Add. Sense: Unrecovered read error
    [606918.422915] sd 44:0:0:0: [sdd] tag#0 CDB: Read(10) 28 00 00 00 0b c0 00 00 08 00

    Potestuje jeszcze z dobe i pewnie zdechnie kompletnie.

    --
    Marcin