  • 31. Data: 2020-01-12 12:39:07
    Temat: Re: Tabliczki opisowe na rozdzielnie
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 12.01.2020 o 12:17, Paweł Pawłowicz pisze:

    > A z czego?
    > Litery są wycięte z folii i nałożone na inną folię, z której się je
    > transferuje.

    Z tuszu vel tonera.

    Litery w gazecie też są z tuszu/farby drukarskiej a nie z folii. I na
    wydruku laserowym też nie są z folii.

    MJ

  • 32. Data: 2020-01-12 12:57:18
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 12.01.2020 o 12:39, Michal Jankowski pisze:

    > Z tuszu vel tonera.

    Litery mają postać folii. Bo przecież nie rurki czy ceownika ;-)
    Ze słownika: "Folia - materiał wykonany najczęściej z metalu
    nieżelaznego lub z tworzywa sztucznego, o grubości do 2 mm (do wyrobu
    np. opakowań)".
    Jak napisałem, "dyskutujesz jedynie o nazwie". A to jałowa dyskusja.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 33. Data: 2020-01-12 13:23:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

> [...]
    > Ze słownika: "Folia - materiał wykonany najczęściej z metalu
    > nieżelaznego lub z tworzywa sztucznego, o grubości do 2 mm

    https://wally.com.pl/p20423,folia-stalowa-z-klejem-s
    zerokosc-100cm.html

    Są na niebie i ziemi rzeczy, o których nawet słownikom się nie śniło.

    > Jak napisałem, "dyskutujesz jedynie o nazwie". A to jałowa dyskusja.

    Nie jedynie o nazwie i nie jałowa. Mam sporo praktyki z tą techniką,
    ale nigdy mi się nie zdarzyło, by taka literka odkleiła się od nośnika
    i sobe swobodnie leżała do niczego nie przyklejona.

    Od słownika nie należy wymagać pisania o oczywistych oczywistościach,
    ale folia musi mieć jakąś wewntrzną spoistość dającą jej zdolność
    do samodzielnego istnienia. Tu tak nie ma, pisanie letrasetem to jak
    stawianie babek z piasku.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2020-01-12 13:52:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Literki letrasetu nie są z folii tylko z grubej warstwy specjalnej farby drukarskiej.
    Arkusiki są drukowane. Wiem bo je robiłem.

  • 35. Data: 2020-01-12 13:58:00
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 12.01.2020 o 13:23, Pan Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > ale nigdy mi się nie zdarzyło, by taka literka odkleiła się od nośnika
    > i sobe swobodnie leżała do niczego nie przyklejona.

    Dziwne, mnie się to zdarzało. W latach siedemdziesiątych sporo tego
    używałem. Jak ma się dzisiejszy "letraset" do oryginału, nie mam pojęcia.

> [...]
    > ale folia musi mieć jakąś wewntrzną spoistość dającą jej zdolność
    > do samodzielnego istnienia. Tu tak nie ma, pisanie letrasetem to jak

    Chodziło mi wyłącznie o to, że słowo "folia" odnosi się jedynie do
    kształtu, nie materiału z którego ją wykonano, i nie technologii
    wykonania. Druku farbą drukarską na gazecie nie nazwałbym folią, co do
    tonera można już dyskutować. A napis letrasetem wyraźnie odróżniał się
    od podłoża. I na oko, i "na macanta". Folia naniesiona na podłoże.

    P.P.

  • 36. Data: 2020-01-12 14:52:13
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie pierdol Pawłowicz. Letraset to nie folia tylko farba drukarska a arkusze są
    uzyskiwane w wyniku drukowania a nie wycinania.

  • 37. Data: 2020-01-12 15:25:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    [...]
    > Dziwne, mnie się to zdarzało. W latach siedemdziesiątych sporo tego
    > używałem. Jak ma się dzisiejszy "letraset" do oryginału, nie mam pojęcia.

    Faktycznie dziwne. Używałem w latach osiemdziesiątych, u szczytu sławy
    tej technologii. Bywało, że przy przenoszeniu literka pękła i powstała
    mała biała przerwa, ale nie że cała się odkleiła i zachowała przy tym
    integralność.

    Nie, te litery nie były "wycięte z folii i nałożone na inną folię". One
    na folię były nadrukowane. W rogu arkusza widać było pasery, oznaczenia
    i napisy charakterystyczne dla technik drukarskich.

    > Chodziło mi wyłącznie o to, że słowo "folia" odnosi się jedynie do
    > kształtu, nie materiału z którego ją wykonano, i nie technologii
    > wykonania.

    Tak jest ze słowem "film". Na przykład "film olejowy". Nie chodzi tu
    o produkcję kinematograficzną nudną jak flaki z olejem, a o cienką
    warstwę oleju na wodzie lub stałej powierzchni.

    > Druku farbą drukarską na gazecie nie nazwałbym folią, co do tonera
    > można już dyskutować. A napis letrasetem wyraźnie odróżniał się
    > od podłoża. I na oko, i "na macanta". Folia naniesiona na podłoże.

    Okładki książek częściowo zadrukowane lakierem UV też się na oba
    sposoby odróżniają. A folią ten lakier nie jest. Foliowanie to co
    innego.

    Ta technika jest pokrewna do techniki jednorazowych taśm stosowanych
    w maszynach do pisania i drukarkach z margarytką. Taśma z cienkiej
    folii pokrytej w całości farbą podobną do tej z letrasetów. Znak
    przenosił się tam, gdzie czcionka uderzyła przez taśmę w papier.
    I na oko, i na na macanta druk ten przypominał ten letrasetowy.
    Zupełnie inny niż przy użyciu taśmy z tkaniny nasączonej tuszem.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2020-01-12 16:36:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Jan 2020 12:57:18 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):

> [...]
    > np. opakowań)".
    > Jak napisałem, "dyskutujesz jedynie o nazwie". A to jałowa dyskusja.

    Letraset w latach 80-tych to byla konkretna technika.
    I to nie jest tylko kwestia nazwy.
    "Sucha kalkomania" czy jakos tak.

    https://youtu.be/ed6iXQW_O1U?t=50

    Padli niedawno? Strona nie dziala
    http://www.letraset.com/

    https://en.wikipedia.org/wiki/Letraset

    J.

  • 39. Data: 2020-01-12 16:40:20
    Od: Konopny <o...@g...com>

    W dniu środa, 8 stycznia 2020 19:48:24 UTC+1 użytkownik wowa napisał:
    > Witam
    > Czy macie jakąś technologię wykonania tabliczek opisowych na szafę
    > sterującą? Muszę wykonać opis dla kilku przycisków i kontrolek
    > umieszczonych na drzwiach rozdzielni. Jak to zrobić w sposób
    > jednostkowy, amatorsko nie drogi i do przyjęcia przez płatnika?
    > Wszystkie opisy jakie znalazłem zaczynają się od "kup drukarkę
    > termotransferową" lub "daj do grawera". Mogę wykonać naklejki ale to
    > bardzo ubogo. Najbardziej podobają mi się opisy z drukarki ale nie znam
    > żadnego elektryka z taką zabawką. W zasadzie to nie znam żadnego
> [...]

    Zlecić tam gdzie robią klawiatury.
    Teraz takie rzeczy w ilościach prototypowych tłuką atramentami UV.

    http://www.jagon.pl/index_old.html
    https://qwerty.com.pl/fronty-foliowe/tabliczka/
    https://lcelektronik.com/plyty-czolowe/

    Kolo za całą klawiaturę zapłacił mniej niż 50pln, więc tabliczka czy naklejka
    powinna wyjść taniej. Szkoda czasu na dziadowanie.

    Najdroższe są ogórki z własnego ogródka.

  • 40. Data: 2020-01-12 17:12:50
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > tej technologii. Bywało, że przy przenoszeniu literka pękła i powstała
    > mała biała przerwa, ale nie że cała się odkleiła i zachowała przy tym

    Robiłem z tego napisy na przednich panelach. Zdarzało się, że litery się
    odklejały. Odklejone były dość delikatne, ale zachowywały spoistość.
    Porównanie do piasku jest zupełnie nie na miejscu.

    > Nie, te litery nie były "wycięte z folii i nałożone na inną folię". One
    > na folię były nadrukowane. W rogu arkusza widać było pasery, oznaczenia
    > i napisy charakterystyczne dla technik drukarskich.

    OK, nie będę się upierał w kwestii technologii. Ale dlaczego nie nazwać
    tego folią? Skoro mogę sobie wydrukować miniaturkę Hali Stulecia, to
    dlaczego nie kawałek folii? To spór wyłącznie o słowa.
    Dawno temu robiłem folię polistyrenową przez odparowanie benzenowego
    roztworu styropianu wylanego na wodę. Sposób może dziwaczny, ale
    przecież wychodziła folia. Paskudnej jakości, ale zadanie spełniała.
    "Folia" to wyłącznie określenie kształtu, sposób otrzymywania nie ma tu
    nic do rzeczy.

    P.P.