  • 91. Data: 2018-09-21 17:37:46
    Temat: Re: Tajemniczy flash drive w drukarce HP 3800
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Jakieś inne szredingery, czy takie, co są superpozycją nadających
    >i nienadających się?

    Jakos tak, tylko cos mi chodzi po glowie, ze przy wiekszej ilosci
    atomow to te bliskie wplywaja na orbitale, a te dalsze wplywaja malo
    ... pomijalnie malo.

    >No to macierz odwróci sobie w fortranie, może ze trzy piętra wyżej
    >też, ale samo ustawianie tysiąca atomów będzie już (dajmy na to)
    >w Javie.

    A w Javie mozna tak sobie wywolac funkcje biblioteczną Fortranu, czy
    to wymaga malej przerobki ?

    J.

  • 92. Data: 2018-09-21 19:09:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jakos tak, tylko cos mi chodzi po glowie, ze przy wiekszej ilosci
    > atomow to te bliskie wplywaja na orbitale, a te dalsze wplywaja malo
    > ... pomijalnie malo.

    Jeśli pomijalnie mało, to czy nadal nie można ich pomijać (przy tysiącu)?

    > A w Javie mozna tak sobie wywolac funkcje biblioteczną Fortranu,
    > czy to wymaga malej przerobki ?

    Trochę inaczej niż w innych językach, ale da się.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2018-09-21 21:26:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Sep 2018 16:34:31 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ta ... kompilator Fortranu w Fortranie ... musial byc cholernie
    > sexi,

    Oj tam, wybrałeś drewniany przykład. Mnie zawsze bawiło 2nd stage
    kompilacji gcc gdy make meldował, że samą siebie skompilowała
    poprawnie.

    --
    Marek

  • 94. Data: 2018-09-21 22:24:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 21 Sep 2018 19:09:18 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Jeśli pomijalnie mało, to czy nadal nie można ich pomijać (przy tysiącu)?

    Przy kilku atomach uwzgledniasz wszystkie, czy tam kazdy z kazdym, bo
    wszystkie sa blisko.
    Przy tysiacu uzwgledniasz kilka najbliszych, bo reszta jest daleko i
    ma znikomy wplyw.
    I juz program trzeba przerobic ...

    J.

  • 95. Data: 2018-09-21 22:31:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > wszystkie sa blisko.
    > Przy tysiacu uzwgledniasz kilka najbliszych, bo reszta jest daleko i

    Nie przypuszczam, by to było robione *jeszcze* w fortranie. Żonglowanie
    atomami bliższe jest "frontendowi" w tej (dajmy na to) javie, a fortran
    jest od odwalania roboty pod spodem.

    --
    Jarek

  • 96. Data: 2018-09-22 00:22:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 21 Sep 2018 22:31:13 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Nie przypuszczam, by to było robione *jeszcze* w fortranie. Żonglowanie
    > atomami bliższe jest "frontendowi" w tej (dajmy na to) javie, a fortran
    > jest od odwalania roboty pod spodem.

    ale wlasnie chodzi mi o to, ze ten spod trzeba troche dopasowac.

    https://www.indeed.com/q-Programmer-Fortran-jobs.htm

    Programisci fortranowi ciagle potrzebni :-)
    Choc patrzac na wymagania ... moze do przepisania kodu na C++

    Niektore zestawienia ciekawe - Python i Fortran ...

    J.

  • 97. Data: 2018-09-22 00:40:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > Choc patrzac na wymagania ... moze do przepisania kodu na C++
    >
    > Niektore zestawienia ciekawe - Python i Fortran ...

    Pod koniec ubiegłego wieku było wielkie zapotrzebowanie na ludzi
    znających cobol. Bo Y2K sie zbliżał, panika rosła. Płacili dobrze,
    a nie trzba było umieć pisać w tym języku -- wystarczyło czytać
    i rozumieć, a czasem najwyżej zmienić formatowanie wydruku lub
    coś podobnego.

    Znajomy pojechał kiedyś na roczny kontrakt do USA. Ale na koniec
    mu nie odpuścili, wpakowali w samolot stacyę Silicon Grapchics
    i dali do podpisania papier, na którym stało, że dostanie worek
    dularów. Miał doskonalić, już we Warszawie, jakoweś procedury
    fortranowe. O naprężenia w materiałach wszelakich chodziło.
    To była sama końcówka komuny, rok 1988 chyba. Mam wrażenie, że
    w wym czasie nie tylko komuna się kończyła, ale i poważne pisanie
    we fortranie. W każdym razie późniejszych podobnych przypadków już
    nie znam.

    --
    Jarek

  • 98. Data: 2018-09-22 03:33:40
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > No to trzeba wziąć coś innego niż basic. Ten do kompilacji się nie
    > nadaje. Chyba, że ja czegoś nie wiem.

    Jarku, na C64 się dawało, to na PC się nie da? Pecet, już w QBASICu,
    zachowuje się, jakby robił coś w stylu kompilacji, a tym bardziej (wbrew
    pozorom 32-bitowym) w windowsowym odpowiedniku QBASICa (niemal zgodnym z
    QBASIC, są drobne różnice, dla poczatkującego mało zauważalne), kompilujemy
    program, mając z niego plik EXE. Sam kompilator też można ponownie
    skompilować.

    > W kompilatorach tak nie jest, żeby osadzały [one] nadmiarowe rzeczy
    > [w kompilatach]. Tak lepiej?

    Lepiej, ale nadal nie wiem, czemu podany przeze mnie przykład, kompiluje co
    najmniej kilkusetkilowe pecyny, dla jednej deklaracji zmiennej, jednego
    obliczenia, jednego wyprowadzenia wyniku i jednego skoku? Skoro nie dodaje
    nadmiarów, to co takiego istotnego tyle zajmuje?

    > Interpreter i tak sobie te linie ponumeruje po swojemu w pamięci.

    Mniejsza o to. Ma wiedzieć, dokąd skoczyć i co wykonuje.

    > Wybrałem fortran, bo (jak widać) jego kod jest często identyczny

    Nie ukrywam, czasem mnie kusiło ściągnąć sobie kompilator i sie pobawić.

    > z basikiem. Gdy po raz pierwszy zobaczyłem basic, pomyślałem sobie
    > o niem, że to taki uproszczony fortran, który można interpretować
    > zamiast kompilować. W prostych komputerach ośmiobitowych miało to
    > sens. Dlaczego dzisiaj wciąż ktoś męczy ten basic -- tego nie wiem.

    Bo jest, że tak powiem, dość prosty, w szkolnych przykładach nawet chwilami
    samokomentujący się, przede wszystkim, choć może dziś niedoskonały (w końcu
    jest starszy ode mnie...), ale jednak, nadal w postaci różnych dialektów
    występuje. Jest przede wszystkim bardzo ludzki, czego niestety, mimo w sumie
    lepszości (i bycia jednak niższego poziomu), należy odmówić językowi C i
    podobnym.

    > Też. Ale python również ma typ liczb zespolonych. Fortran nadaje się
    > do kompilowania dawno napisanych (i dobrze przeterstowanych) źródeł
    > i łączenia tego z nowym kodem w nowych językach. W fortranie nikt
    > już chyba nic nie pisze, bo co było potrzebne, dawno napisano.

    > Z językami interpretowanymi nie da się inaczej.

    To twórcy oprogramowania na C64 tego nie wiedzieli i zrobili kompilator,
    który zwłaszcza przy większych programach, daje program objętościowo
    mniejszy, niż z zapisu interpretera. Parę programów sobie na C64
    skompilowałem i nawet są szybsze i mniej dysku zajmują. Miałem nawet jakiś
    kompilator, który miał dwie wersje działania, jedna, z normalnym zestawem
    instrukcji, przyspieszająca ok... powiedzmy (dokładnie już nie pomnę), 5
    razy, co do wielu zastosowań wystarczało. Druga, z zestawem zubożonym,
    przyspieszała jakieś 25-50 razy kod wynikowy.

    > Za to w językach interpretowanych zapisany kod może być bardzo mały.
    > Interpreter siedzi sobie w ROM i interpretuje.

    A to prawda. Choć dobry kompilator, co z pewnością nie jest trywialne, może
    też skompilować bardzo mały kod, musi tylko umieć oderwać to, co do
    wykonania programu niepotrzebne.
    Swego czasu, chwilę się pobawiłem takim bardzo niszowym językiem, pod DOS,
    nazywa(ł) się Zdzich. Wspomniany program, na który narzekałem, ze się
    kompiluje nawet do ponadmegowej pecyny, nie mylę tego z innym programem,
    który stosuje trzecią metodę, obok kompilacji i interpretacji - binduje
    program, nie rozeznałem, jak to robi ostatecznie, czy mimo to interpretuje,
    czy (pre)kompiluje, w każdym razie, działa bardzo szybko, daje nawet zrobić
    realtime animowaną figurę przestrzenną, z wypełnianymi w tym czasie
    ściankami... Nazywa się, OIDP, Ybasic. A... Zdzich? Wspomniany program,
    oczywiście, dostosowany składniowo do programu (interpretera?, Kompilatora?)
    głównego, skompilował się do 41 bajtów... I działał... Chyba kompilowało do
    *.COM (max 65535 bajtów, więc sporo by się dało jeszcze wcisnąć)

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 99. Data: 2018-09-22 03:42:15
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > No i co - jesli nawet szybciej sie nie da, to wiecej i wyzej mozna :-)
    >
    > A na lepsza, szybsza metode nikt nie wpadl ?

    Jeszcze, prócz optymalizacji tego i owego, optymalizacja algorytmu.
    Prosty przykład, podliczyć (oczywiście, z wiadomego powodu nie będzie to
    dokładne obliczenie, zgaduj-zgadula czemu?) :) ilość komórek pamięci, o
    poszczególnych wartościach (PEEK), a następnie wyprowadzić wynik na ekran...
    Pierwszy algorytm, już mi wyparowała składnia... kilka godzin. Chyba...
    Chwila pomyślenia i... to samo, w kilka minut. Do tego program mniejszy
    objętościowo, choć nadal interpretowany (NB. GW-Basic na peceta, chyba jako
    ostatni, posługuje się komendami POKE i PEEK, z realną możliwością wpływu na
    zachowanie programu i wartości zmiennych. Nie badałem szerzej, ale zmienną
    udało mi się zmienic przez POKE. Pierwotnie używałem wersji 2.09, a potem
    zrobiłem upgrade do 3.22 (GW - skrót od Gee-Whiz podobnież) chyba z jakiegoś
    BBS-a.

  • 100. Data: 2018-09-22 03:46:04
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > To nie mogą tego normalnie, w brainfucku albo łajtspejsie, napisać?!

    Jarku, co tam BF, czy WS, Malbolge od razu!!! :))