  • 71. Data: 2018-09-20 23:20:21
    Temat: Re: Tajemniczy flash drive w drukarce HP 3800
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Mnie akurat chodzi o kompilację.

    No to trzeba wziąć coś innego niż basic. Ten do kompilacji się nie
    nadaje. Chyba, że ja czegoś nie wiem.

    > Jarku, drobna różnica - "w kompilatach" vs "w kompilatORach"...

    W kompilatorach tak nie jest, żeby osadzały [one] nadmiarowe rzeczy
    [w kompilatach]. Tak lepiej?

    > To jeden z programików że tak powiem, szkoleniowych, gdy ktoś zaczyna
    > w tymże programować. Moje dialekty na PC, traktują numer linii nie
    > jako numer, lecz etykietę, równoważną np., ":dupa", wtedy, np. robiąc
    > podprogram, robisz nie "GOTO 20", lecz "GOTO dupa", to samo także z GOSUB.
    > Nie ma na niego żadnej licencji.

    Interpreter i tak sobie te linie ponumeruje po swojemu w pamięci.

    > A Róbta Co Chceta panie, byle program chodził.

    > Nie mam w swoich dialektach wersji z gwiazdką... zamiast spacji?
    > Niektóre wykonania, zależnie od dialektu, nie wstawiają spacji
    > przed liczbą dodatnią, a jak już mam "nasrać", to "nasrać" choćby
    > z odrobiną elegancji, by każda kup...wróć, liczba, miała odstęp
    > jednej spacji od kolejnych.

    To nie jest gwiazdka zamiast spacji. To jest gwiazdka oznaczająca
    "format swobodny" wydruku. Zamiast niej mogłaby być tam etykieta
    wskazująca na wiersz z dyrektywą "FORMAT" opisującą sposób druku.

    > Nie skompiluje się bez END?

    Nie.

    > Acha, bo to Fortran...

    Wybrałem fortran, bo (jak widać) jego kod jest często identyczny
    z basikiem. Gdy po raz pierwszy zobaczyłem basic, pomyślałem sobie
    o niem, że to taki uproszczony fortran, który można interpretować
    zamiast kompilować. W prostych komputerach ośmiobitowych miało to
    sens. Dlaczego dzisiaj wciąż ktoś męczy ten basic -- tego nie wiem.

    > Ponoć dobrze się nadaje do obliczeń na liczbach zespolonych?

    Też. Ale python również ma typ liczb zespolonych. Fortran nadaje się
    do kompilowania dawno napisanych (i dobrze przeterstowanych) źródeł
    i łączenia tego z nowym kodem w nowych językach. W fortranie nikt
    już chyba nic nie pisze, bo co było potrzebne, dawno napisano.

    > I o to chodzi. Pewnie jakieś drobne procedurki, trudno, przeboleję,
    > ale nie 2 mega...

    Z językami interpretowanymi nie da się inaczej.

    > Tak mi zostało po sytuacji, gdy działałem, a do dyspozycji, jeszcze
    > przed C64, miałem ledwie 3.5 kB RAM (VIC-20 bez rozszeszeń pamięci),
    > a kładłem na tym programy znacznie bardziej skomplikowane i musiałem
    > się postarać, aby się zmieściły i ruszyły.

    Za to w językach interpretowanych zapisany kod może być bardzo mały.
    Interpreter siedzi sobie w ROM i interpretuje.

    --
    Jarek

  • 72. Data: 2018-09-21 07:27:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-20, Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > Ja się zawsze upewniam, czy są do mojego sprzętu drivery dla Linuksa :)

    Można się czasami przejechać ale też o różnych producentach sporo
    dowiedzieć. Kupiłem żonie do firmy parę lat temu laserówkę Canona,
    właśnie dlatego, że miała mieć sterowniki pod Linuksa (tak stało na ich
    stronie). Okazało się, że nie miała. Canon stanął na wysokości zadania i
    dał nam, do czasu gdy sterowniki będą dostępne, zastępczo lepszy model
    włączając w to toner. Pół roku im to zajęło.

    > Jeśli jest driver, to niech on renderuje PS lub robi co uważa za stosowne.
    > Jeśli nie ma, to nie chcę takiego sprzętu.
    >
    > To, o czym mówisz, skojarzyło mi się z winmodemami.

    Nie nazywało się to czasami GDI printer?

    --
    Marcin

  • 73. Data: 2018-09-21 08:11:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 20 Sep 2018 23:20:21 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > No to trzeba wziąć coś innego niż basic. Ten do kompilacji się nie
    > nadaje. Chyba, że ja czegoś nie wiem.

    Czemu nie ? Nadaje sie podobnie jak inne jezyki.

> [...]
    > z basikiem. Gdy po raz pierwszy zobaczyłem basic, pomyślałem sobie
    > o niem, że to taki uproszczony fortran, który można interpretować

    A czemu by fortranu nie interpretowac ?

    > W prostych komputerach ośmiobitowych miało to
    > sens. Dlaczego dzisiaj wciąż ktoś męczy ten basic -- tego nie wiem.

    Microsoft ?
    Ale ... dzisiejszy Basic sie az tak bardzo od innych jezykow nie
    rozni.

    > Też. Ale python również ma typ liczb zespolonych.

    Ale python jest chyba tylko interpretowany.

    Za to ... obiecywalem sobie porownac Fortran i C++ jesli chodzi o
    liczby zespolone. Fortran ma wbudowane, a w C++ narzut obiektowy nie
    zezre wydajnosci ? Co prawda teraz sporo operacji jest inline ..

> [...]
    > i łączenia tego z nowym kodem w nowych językach. W fortranie nikt
    > już chyba nic nie pisze, bo co było potrzebne, dawno napisano.

    Mowisz ?
    Troche dziwne by to bylo, ze programow nie trzeba rozwijac :-)

    > Za to w językach interpretowanych zapisany kod może być bardzo mały.
    > Interpreter siedzi sobie w ROM i interpretuje.

    A w takim spectrum, i VIC pewnie tez, program byl tokenizowany ...
    mozna by nazwac pół skompilowanym. W pelni skompilowany nie bylby duzo
    szybszy, bo jednak pojedyncza operacja jezyka, to wiele instrukcji
    8-bit. Trzeba by typy zmiennych ograniczyc ..

    J.

  • 74. Data: 2018-09-21 08:22:15
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 20 Sep 2018 23:20:21 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    > No to trzeba wziąć coś innego niż basic. Ten do kompilacji się nie
    > nadaje. Chyba, że ja czegoś nie wiem.

    Nadaje się jak najbardziej. QuickBasic piękne binaria kompiluje, a nawet
    optymalizuje je (jeśli mu się tak nakaże) pod 286.

    Wprowadziłem program 'goto k++' kolegów do QuickBasic 7.1 i
    skompilowałem. Plik wynikowy waży 20 KiB w wersji samodzielnej, a 4 KiB w
    wesji stubowej (w tym drugim wypadku wymaga jednak obecności biblioteki
    runtime brt71 w %PATH%, a ta waży 83 KiB).

    Mateusz

  • 75. Data: 2018-09-21 08:29:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > Okazało się, że nie miała. Canon stanął na wysokości zadania i dał nam,
    > do czasu gdy sterowniki będą dostępne, zastępczo lepszy model włączając

    Czyli trwało tyle, ile powinno. Kiedyś na p.c.o.a wymyślono nawet termin
    "linuksowe pół roku".

    --
    Jarek

  • 76. Data: 2018-09-21 08:39:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > a 4 KiB w wesji stubowej (w tym drugim wypadku wymaga jednak
    > obecności biblioteki runtime brt71 w %PATH%, a ta waży 83 KiB).

    No to faktycznie czegoś nie wiedziałem. I nadal nie wiem po co
    komu ten basic.

    --
    Jarek

  • 77. Data: 2018-09-21 08:42:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Mowisz ?
    > Troche dziwne by to bylo, ze programow nie trzeba rozwijac :-)

    Co w tym dziwnego? To jest wyłącznie numeryka. Programy liczą to,
    co powinny. Optymalizacja wydajności osiągnęła kres, nie ma już
    czego zmieniać.

    --
    Jarek

  • 78. Data: 2018-09-21 08:46:44
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 21 Sep 2018 08:39:27 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    > No to faktycznie czegoś nie wiedziałem. I nadal nie wiem po co komu ten
    > basic.

    By pisać programy w miejscach gdzie Fortran nie daje rady. :)

    Mateusz

  • 79. Data: 2018-09-21 12:25:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Co w tym dziwnego? To jest wyłącznie numeryka. Programy liczą to,
    >co powinny. Optymalizacja wydajności osiągnęła kres, nie ma już
    >czego zmieniać.

    No i co - jesli nawet szybciej sie nie da, to wiecej i wyzej mozna :-)

    A na lepsza, szybsza metode nikt nie wpadl ?

    J.

  • 80. Data: 2018-09-21 12:41:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No i co - jesli nawet szybciej sie nie da, to wiecej i wyzej mozna :-)

    Co znaczy "więcej i wyżej"?

    > A na lepsza, szybsza metode nikt nie wpadl ?

    Matematyka się rozwija, ale nie tak, że ktoś co chwilę wpada na nową
    szybszą metodę odwracania macierzy.

    --
    Jarek