  • 11. Data: 2017-02-15 18:58:46
    Temat: Re: Telefon Tulipan - 1994r.!
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:58a474b4$0$15190$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]

    Ale czy polskiej klawiatury?

    > Czy takie prostsze ... w praktyce to jeden specjalizowany uklad scalony,
    > wiec tak samo proste :-)

    Chałowe przełączniki i mogące rozstroić sie generatory, dostrajane cewkami
    (rdzeń), gdyby nie przełaczniki, było by to niezłe. Generator tranzystorowy,
    przynajmniej taki był w moim tulipanie.

    > Gdybym musial to zrobic bez tego ukladu, to nie wiem co byloby prostsze.
    > licznik na TTL raczej za duzo pradu bierze, z kolei zestaw generatorow ...
    > uda sie stabilnosc zapewnic ?

    Po dostrojeniu cewek (dość mocno były odjechane), nie narzekałem na
    stabilność generatorów.
    A rzecz była na tranzystorach, jak już napisałem. Ale przełączniki, to była
    katastrofa.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 12. Data: 2017-02-18 18:20:32
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Wed, 15 Feb 2017 09:59:10 +0100
    ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow> wrote:

    > Nie wierzę!
    > Masz klawiaturę tonową do Tulipana / Bratka???
    > Jak przełączało się wybieranie pomiędzy puls / ton?

    Mam, trafiły się dwa rodzaje - jedna na cewkach i tranzystorach, inne na układzie
    scalonym. Mechanika (styki) te same - dość złożona konstrukcja dlatego bratki były
    tylko impulsowe - te od Tulipanów nie zmieściłyby się. Nie przełączało się w ogóle
    więc albo miałeś telefon tonowy albo impulsowy. Tak jak wspominałem gdzieś indziej -
    w perspektywie paru miesięcy uruchomię stronę www o telefonach RWT i tam ma być w
    zamyśle cała wiedza jaką posiadam w tym temacie plus liczne fotki i schematy /
    wirtualne muzeum, ale póki co jest tylko domena i większość materiałów zredagowana w
    OneNote.

    P.

  • 13. Data: 2017-02-18 18:24:08
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Wed, 15 Feb 2017 16:33:01 +0100
    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Czy takie prostsze ... w praktyce to jeden specjalizowany uklad
    > scalony, wiec tak samo proste :-)

    Pewnie że łatwiej na scalaku, ale chodziło mi o poziom zaawansowania technicznego.
    Klawiatura tonowa była możliwa do taniego wykonania masowego już we wczesnych latach
    60. - bo wystarczyło pare tranzystorów. Impulsowa na tranzystorach to już by była
    większa skrzyneczka :)

    P.

  • 14. Data: 2017-02-20 13:04:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr C." napisał w wiadomości grup
    @mabanana.com.delete.pl...
> [...]

    >wczesnych latach 60.
    >- bo wystarczyło pare tranzystorów.
    >Impulsowa na tranzystorach to już by była większa skrzyneczka :)

    Odpowiedniej stabilnosci generatory to chyba tez spora skrzyneczka :-)

    Wydaje mi sie, ze powinno byc 8 generatorow, bo zrobic to na 2
    przestrajanych ... moze byc trudno zapewnic potrzebna stabilnosc.

    Ktos kojarzy pierwsze takie klawiatury ?
    Moze zobaczyc kiedy to bylo i jakie duze :-)

    J.

  • 15. Data: 2017-02-20 13:15:49
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Mon, 20 Feb 2017 13:04:47 +0100
    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Wydaje mi sie, ze powinno byc 8 generatorow, bo zrobic to na 2
    > przestrajanych ... moze byc trudno zapewnic potrzebna stabilnosc.

    Właśnie wystarczą dwa trafka z odczepami. Całość może się rozstroić ale generalnie
    proporcje zostają, a w razie czego masz do wstrojenia 2 a nie 8 :)
    Pierwsze takie klawiatury to chyba w USA wraz z pierwszymi telefonami serii 1500.

    P.

  • 16. Data: 2017-02-20 13:29:22
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Odpowiedniej stabilnosci generatory to chyba tez spora skrzyneczka :-)

    Odpowiednia kojnstrukcja wystarczy.

    > Wydaje mi sie, ze powinno byc 8 generatorow, bo zrobic to na 2
    > przestrajanych ... moze byc trudno zapewnic potrzebna stabilnosc.

    No, było na 2 generatorach, którym przełączano elementy.

    > Ktos kojarzy pierwsze takie klawiatury ?

    Miałem Tulipana z takową. Ale przełączniki byly tah chuj^H^Hałowe, że w
    końcu rozpieprzyłem to na części. Bez przerwy naprawianie tego, to był
    koszmar. Same generatory trzymały zadziwiajaco stabilnie. Ale styki w ogóle
    nie chciały trzymać parametrów, czyszczenie pomagało góra na 1-2 dni.

    > Moze zobaczyc kiedy to bylo i jakie duze :-)

    Mniej-więcej takie:
    http://www.telef.pl/sklep/img/p/1537-1537-thickbox.j
    pg

    Był też model z 10 pamięciami, raz widziałem u kogoś Tulipana z tym.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 17. Data: 2017-02-20 13:32:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr C. napisał:

> [...]
    > 8 :) Pierwsze takie klawiatury to chyba w USA wraz z pierwszymi telefonami

    http://macao.communications.museum/eng/exhibition/se
    condfloor/MoreInfo/2_6_1_DTMF.html

    A w tym wszystkim jeden (słownie: jeden) tranzystor.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2017-02-20 14:59:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    >Odpowiednia kojnstrukcja wystarczy.

    >No, było na 2 generatorach, którym przełączano elementy.

    Tych elementow w generatorze zazwyczaj dosc duzo, to i przelacznik
    ambitniejszy - ale czemu nie - taki isostat dalby rade ... ale to juz
    skrzynka duza :-)

    Mozna zrobic taki przestrajany 1 elementem, ale to znow kwestia
    precyzji ..

> [...]
    >był koszmar. Same generatory trzymały zadziwiajaco stabilnie. Ale
    >styki w ogóle nie chciały trzymać parametrów, czyszczenie pomagało

    Ale to juz chyba na ukladzie scalonym i moze z kwarcem ..

    J.

  • 19. Data: 2017-02-20 15:05:47
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > http://macao.communications.museum/eng/exhibition/se
    condfloor/MoreInfo/2_6_1_DTMF.html

    > A w tym wszystkim jeden (słownie: jeden) tranzystor.

    To nie dziwota, ze takie wybrano częstotliwości tonów (ze względów bardzo
    praktycznych i oczywistych) - dwa tony jednym generatorem, toż to musiało
    być bardzo odkształcone... Może kiedyś zrobie i wybadam na oscyloskopie?
    Uzwojenia pewnie robią za filtry dolnoprzepustowe i to działa.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 20. Data: 2017-02-20 15:06:56
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości
    > Mniej-więcej takie:
    > http://www.telef.pl/sklep/img/p/1537-1537-thickbox.j
    pg

    > Był też model z 10 pamięciami, raz widziałem u kogoś Tulipana z tym.

    Tak mi się pomyślało, bo lat minęło od pyty... że to mógł być Bratek, w
    każdym razie jeden z tych dwóch.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.