  • 1. Data: 2016-11-28 12:25:50
    Temat: Numeracja 12 397 5xxx, VoIP czy tradycyjna centrala POTS?
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    Numeracja ponoć z krakowskiej strefy 12 397 5xxx
    Czy "numer centrali" 397 to jest jakieś VoIP?

  • 2. Data: 2016-11-28 13:09:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan jedrek napisał:

    > Numeracja ponoć z krakowskiej strefy 12 397 5xxx
    > Czy "numer centrali" 397 to jest jakieś VoIP?

    http://www.uke.gov.pl/tablice/NumerPstn-list.do?exec
    ution=e2s1

    Zakres 397 i 398 w strefie 12 przydzielony dla T-Mobile Poland Sp. z o.o.
    -- czyli pewnie technicznie realizowany jako VoIP. Ale teraz na podstawie
    tablic PNK nie da się wszystkiego ustalić. Numery należące do dawnej TP,
    obsługiwane przez "miedziane" centrale, mogą być przenoszone do operatorów
    VoIP.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2016-12-10 00:48:42
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

> [...]
    > obsługiwane przez "miedziane" centrale, mogą być przenoszone do operatorów

    Teraz to już nic nie wiadomo, jeżeli chodzi o stacjonarki.
    Np. numer (rzekłbym, platynowy) 123 456 789
    należy do firmy taksówkowej obsługującej Warszawę,
    Wrocław i Trójmiasto. A nie Kraków.

    Piotr

  • 4. Data: 2016-12-10 01:03:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PiotRek napisał:

> [...]
    > Np. numer (rzekłbym, platynowy) 123 456 789
    > należy do firmy taksówkowej obsługującej Warszawę,

    I to mi się bardzo podoba! Może dzięki takim firmom zniknie w końcu
    zabobon znany pod nazwą "numery geograficzne", a UKE uwzględni to w
    nowym plane numeracji. Ja też wciąż mam krakowski muner VoIP, któergo
    używałem w Warszawie do krakowskich interakcji -- gdy jeszcze rozmowa
    międzymiastowa oznaczała większy kaszt.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2016-12-10 01:20:22
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

> [...]
    > nowym plane numeracji. Ja też wciąż mam krakowski muner VoIP, któergo
    > używałem w Warszawie do krakowskich interakcji -- gdy jeszcze rozmowa

    A mnie się to nie podoba, i to bardzo.
    Ale ja starej daty jestem, to może dlatego. ;-)

    Żarty żartami, ale jednak dobrze wiedzieć, skąd
    ktoś dzwoni (nie tylko z jakiego byłego województwa,
    ale i z jakiej dzielnicy danego miasta).
    Inna sprawa, że teraz to ludziska głównie z komórek dzwonią...

    Piotr

  • 6. Data: 2016-12-10 01:43:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PiotRek napisał:

    > A mnie się to nie podoba, i to bardzo.
    > Ale ja starej daty jestem, to może dlatego. ;-)

    Niemożliwe żeby dlatego, bo ja też starej.

    > Żarty żartami, ale jednak dobrze wiedzieć, skąd
    > ktoś dzwoni (nie tylko z jakiego byłego województwa,
    > ale i z jakiej dzielnicy danego miasta).
    > Inna sprawa, że teraz to ludziska głównie z komórek dzwonią...

    Nie warto żyć złudzeniami. Od dawna już nie wiadomo skąd kto dzwoni.
    Zdawać by się mogło, że z sąsiedniej ulicy, a on na innym kontynencie.
    I to jest dobre -- bo łatwo można oddzwonić, w dodatku tanio lub za
    darmo. A czy to dobre, że nie wiadomo? Też chyba niezłe -- jak będzie
    (będę) chciał, to powie (powiem). Numery lokalne miały jakiś sens, gdy
    się je wybierało bez kierunkowego. Sens ten zanikł.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2016-12-10 16:35:59
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > I to mi się bardzo podoba! Może dzięki takim firmom zniknie w końcu
    > zabobon znany pod nazwą "numery geograficzne", a UKE uwzględni to w

    Za wcześnie na to. Najpierw trzeba by to jakoś rozpisać, usystematyzować,
    aby zakresy numeracyjne nie siekały się nawzajem. Niech zmodyfikują rozpis,
    wtedy niech sobie platynują, złocą, a nawet robią na to kupę, aby łatwo było
    to odfiltrować, a nie domyślać się, np. czy 6053xxxxx, to numer normalnie
    płatny, a 6057xxxxx to premium (abonenci Plusa wiedzą, o czym piszę), czy
    odwrotnie. Powinien być stanowczy zakaz jakiegokolwiek mieszania numeracji
    zwykych i premium, a operator, który się nie dostosuje, powinien za to
    porządnie bekać, ze zwrotem kasy abonentom za wybieranie takich numerów.
    I na takie rozgraniczenie, które raz na zawsze rozwiąże wątpliwości, czy
    wybierany jest/dzwoni premium, czy zwykły numer czekam z utęsknieniem.

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

  • 8. Data: 2016-12-10 16:43:59
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > (będę) chciał, to powie (powiem). Numery lokalne miały jakiś sens, gdy
    > się je wybierało bez kierunkowego. Sens ten zanikł.

    Nie zanikł, ponieważ numeracja do tej pory nie została do końca
    uporządkowana. I podział geograficzny powinien pozostać, a jedynie podlegać
    mniejszym obostrzeniom - oryginalnie, numer przydzielany w Warszawie, nadal
    IMHO powinien zaczynać się na 22, chyba, że abonent zażyczy sobie inaczej.
    Obostrzyłbym natomiast przydzielanie tzw. złotych numerów, bo to, co widzę,
    to wolna amerykanka.
    Poza tym, numer powinien zostać odpięty od zakończenia łącza, a być
    przypisany do osoby, bez pierwszej cyfry, która wyróżniała by rodzaj usługi,
    bez powodu, dwie różne osoby nie mogły by dostać takiego samego numeru,
    różniącego się tylko wyróżnikiem usługi.
    Nie możemy wylewać dziecka z kąpielą, bo nie podoba się nam coś, co dotąd
    się sprawdzało.
    Może kiedyś rozpiszę szczegóły, jak bym widział numerację "po nowemu".

  • 9. Data: 2016-12-10 19:06:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > I na takie rozgraniczenie, które raz na zawsze rozwiąże wątpliwości, czy
    > wybierany jest/dzwoni premium, czy zwykły numer czekam z utęsknieniem.

    Co ma jedno do drugiego? Numery łatwe do zapamiętania są fajne, a wyżej
    płatne są niefajne.

    UKE uporządkował sprawę numerów o podwyższonej opłacie. 6057xxxxx NIE jest
    numerem premium, tylko operator w swojej sieci od swoich abonentów żąda
    wyższych opłat za połączenie do swojego numeru. Też mu za to warto złoić
    skórę, ale plan numeracji krajowej nie ma nic do tego bata.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2016-12-10 19:07:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Poza tym, numer powinien zostać odpięty od zakończenia łącza, a być
    > przypisany do osoby,

    Ale będzie obowiązek tatuowania tego numeru na przedramieniu, czy nie?
    Bo był już kiedyś taki pomysł, jednak w końcu upadł.

    --
    Jarek