  • 11. Data: 2014-08-23 10:38:21
    Temat: Re: Termostat - cross post ( pojechało to też na Fizyce)
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-23 02:07, s...@g...com pisze:
    > W zasadzie najlepiej byłoby do nasrysować, ale z lenistwa postaram się to opisać.
    >

    > Grzejnik oporowy=>Złom ogrzewany (Kątownik Aluminiowy)=>Termometr (DS1820)=>
    ATMEGA8+soft => przekaźnik i sruuu.. zpowrotem na grzejnik.

    > Aha, mam tam jeszcze po drodze wyświetlarkę LCD, kiera pokazuje mi aktualną
    temperaturę odczytywaną z DS1820.

    > No i teraz tak: ustawiam w sofcie temperaturę na 50st. Grzała grzeje, DS1820 mierzy
    temperaturę i ATMEGA wyłancza grzałkę przy 50 stopniach. Tymczasem nadal mierzę i
    wyświetlam na LCD aktualną temperaturę odczytywaną z DS'a. Rośnie łajza o jakieś 5
    stopni.

    > I nie ma się czemu dziwić. Element grzejny , to grubowarstwowy opornik na ceramice.
    Cw jest >> od Cw Alu.

    > Zrobiłem pomiary. DeltaT=C*exp(-alfa*Tz), Tz - temperatura żądana.
    >
    > No niby wszystko cacy, ale ino za pierwszym razem uruchomienia tego algorytmu. A
    dalej, to przekaźnik zacznie cykać jak posrany..

    > Macie jakiś pomysł ??

    Normalka. Cyka bo przełącza na szumach. Potrzebna byłaby histereza. A
    tak w ogóle to zrób algorytm na PIDa.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 12. Data: 2014-08-23 10:52:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 22 Aug 2014 20:28:32 -0500, A.L. <a...@a...com> wrote:
    > Najlepiej reaktor atomowy

    Ale co, PID nie jest już w modzie? Mam również dylemat z grzałką,
    regulacja z histerezą + bezwładność układu daje wahania temperatury
    a chciałbym aby temp. była zadana i już. Pid nie zmniejszy znacznie
    wahań?

    --
    Marek

  • 13. Data: 2014-08-23 11:09:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 22 Aug 2014 22:19:17 -0500, "Pszemol" <P...@P...com>
    wrote:
    > Po pierwsze - nie jest to crosspost, wysłałeś dwa osobne posty.

    No nie wiadomo po co na fizykę, gdzie grupa stała się blogiem kilku
    oszołomów.

    --
    Marek

  • 14. Data: 2014-08-23 11:23:55
    Od: s...@g...com

    użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

    > Zrobic na tej Atmedze regulator PID zamiast proporcjonalnego?

    Mialem zapytac, wpadlo mi w rece takie ustrojstwo na pt100. Grzalka jest sterowana
    fazowo 50Hz, triak trafo, bez uC, kilka ukladow.

    W miare jak temperatura dochodzi do zadanej, uklad stopniowo zmniejsza
    wypelnienie.

    Jaki to typ sterowania?

  • 15. Data: 2014-08-23 11:28:46
    Od: s...@g...com

    użytkownik s...@g...com napisał:

    > Grzejnik oporowy=>Złom ogrzewany (Kątownik Aluminiowy)=>Termometr (DS1820)=>
    ATMEGA8+soft => przekaźnik i sruuu.. zpowrotem na grzejnik.

    Zastapic grzalke tranzystorem mocy?

  • 16. Data: 2014-08-23 12:06:15
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Zrobić na tej Atmedze regulator PID zamiast proporcjonalnego?

    Przecież on nawet nie ma proporcjonalnego tylko dwustanowy.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 17. Data: 2014-08-23 12:12:14
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-23 04:47, s...@g...com pisze:

    > Hahh.. Jasne że histeria została wzięta pod uwagę. I empiryka też. Tak sobie
    myślę, coby ten przekaźnik wydupcyć z układu i zastąpić go MOSFETEM. Napędzanym
    ICL7xxx. Popatrz na to jeszcze raz. Za pierwszym 'sztychem' uwzględniam histerię,
    grzeję łajzę do To - 5 stopni, jak pokazuje mi DS.
    > No i co teraz za drugim razem? Zaś mam włączyć przekaźnik przy temperaturze To - 5
    stopni? Toż to będzie cykać jak posrane !!

    Przecież to bez sensu. Z a pierwszym razem masz dużo ciepła
    zgromadzonego w grzejniku. Za drugim już tylko włączy grzałkę na chwilę
    więc tego ciepła będzie mało. Algorytm musiałby pamiętać ile ciepła
    wytworzył a jeszcze nie dostarczył do punktu gdzie mierzysz temperaturę.
    W PID masz to niejako automatycznie. Poza tym załączasz grzałkę
    dwustanowo, a przydałoby się sterować PWM albo grupowo, czyli chociaż
    zwykła proporcja. W takiej sytuacji nie musiałbyś wyłączać 5 stopni
    poniżej tylko by dojeżdżał do zadanej temperatury na małej mocy.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2014-08-23 13:49:02
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > P.S. Kiedys na cwiczeniach jakos tak zapetlalismy zwykly regulator PID
    > i przekaznik, ze wychodzil z tego od razu PWM. Nie pamietam jak ...
    > ale kolega robi od poczatku to nie musi kombinowac.

    Wystarczy znacznie zwiększyć współczynnik Kr, ten w części proporcjonalnej.

    > Jest jeszcze jeden efekt - w momencie gdy temperatura obiektu jest
    > progowa, to jakikolwiek blad pomiaru zmienia nam decyzje - wlaczyc czy
    > wylaczyc. I w efekcie klapie jak szalony.
    > Z tym wlasnie walczy histera. Ale w ukladzie mikroprocesorowym mozna
    > pomyslec o innym zwalczaniu - dobrze filtrujemy pomiary, czy ustalamy
    > minimalny czas stanu.

    Filtracja pogarsza dynamikę w regulacji.

    K.

  • 19. Data: 2014-08-23 14:14:08
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 23 Aug 2014 02:23:55 -0700 (PDT), s...@g...com
    napisał(a):

    > Jaki to typ sterowania?

    "w miarę proporcjonalny" :)
    --
    Jacek

  • 20. Data: 2014-08-23 14:26:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Aug 2014 13:49:02 +0200, John Smith napisał(a):
    > Wystarczy znacznie zwiększyć współczynnik Kr, ten w części proporcjonalnej.

    Nie, to jakos ciekawiej bylo. Pomocnicze styki przekaznika
    doprowadzono na wejscie.

    > Filtracja pogarsza dynamikę w regulacji.

    Ale przekaznik klepiacy 100Hz pogarsza jeszcze bardziej - jak sie
    zepsuje :-)

    J.