  • 11. Data: 2017-11-21 22:50:58
    Temat: Re: Tesla zapotrzebowanie na energie - dobra wiadomość
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 listopada 2017 22:39:32 UTC+1 użytkownik Tomasz Stiller napisał:

    > Ale w czym widzisz problem? Te 1,2MW załatwia kabel ziemny o przekroju
    > 8cm. Do tego po całym mieście masz rozstrzelone różne GPZ. Problemy to
    > mogą być co najwyżej w ścisłych centrach miast.
    >
    > Tomek

    Czyli z dostarczeniem energii nie nie ma problemu.
    Pozostaje pytanie czy GPZ mają wystarczającą rezerwę mocy
    żeby obsłużyć te 160 stacji.
    Ale to już zależy od metody liczenia :)

  • 12. Data: 2017-11-21 22:58:13
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Jak będzie potrzeba, to systematycznie będzie się sieć budować.

    nie całkiem. to znaczy nie zebyś nie miał racji, ale kombinujem w dużej
    mierze dlatego, że cena paliwa jest sztucznie zawyżana. gdyby nie to....
    Nie wiem jak uzasadniają chęć kupna elektryka w stanach. Nie umiem się
    dokpać do porównania spalania

    ToMasz

  • 13. Data: 2017-11-21 23:09:51
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 21 Nov 2017 22:17:57 +0100, ToMasz napisał(a):

    > każde ładowanie takiej akumulatorowni i rozładowanie to straty. w
    > przypadku starych akumulatorów duże. nasze dzieci nas wyklną za takie
    > pomysły. Co nato greenpaace?

    Jakieś duże te straty nie są.
    Wszystko jest kwestią balansu - z punktu widzenia energetyki lepiej może
    być te parę % stracić na ładowanie i rozładowywanie, ale zaoszczędzić na
    maksymalnej mocy przyłącza.

    Dzisiejszy silnik w samochodzie ma średnią sprawność pewnie grubo poniżej
    10% i nikt nie płacze :)

  • 14. Data: 2017-11-21 23:17:14
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Tue, 21 Nov 2017 13:50:58 -0800, Bolko wrote:

    > Czyli z dostarczeniem energii nie nie ma problemu.
    > Pozostaje pytanie czy GPZ mają wystarczającą rezerwę mocy żeby obsłużyć
    > te 160 stacji.

    Jak będzie potrzeba to się rozbuduje zdolności GPZ. To też przecież nie
    jest jakiś specjalnie duży problem :)

    Tomek

  • 15. Data: 2017-11-21 23:21:39
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 21 Nov 2017 13:44:12 -0800 (PST), Bolko napisał(a):

    > jest jeszcze druga metoda.
    > U Zachara autocentrum gość ładuje auto codziennie z gniazdka.
    > Tak na wszelki wypadek.
    > I pomnóż to przez 10 mln aut :)
    > A na poważnie
    >
    > Inna metoda
    > Ładuje auto dwa razy w miesiącu czyli jest 20 mln ładowań na miesiąc.
    > Ale żeby sie dobrze liczyło niech będzie 1 mln ładowań na dzień.
    > Tzn na noc w nocnej taryfie codzinnie średnio będzie podłączone
    > 1 mln aut X 10 kW= 10 GW energi.

    Też nie będzie tak źle.
    Przy zakładanym przebiegu 20kkm rocznie i zużyciu prądu 25kWh/100km,
    oznacza to, że przeciętny samochód dziennie przejeżdża 55km, czyli wymaga
    doładowania dziennie 14kWh.
    Podłączony na 10h do gniazdka wymaga wtedy 1.4kW zasilania, czyli mniej niż
    czajnik.

    Upowszechnienie się samochodów elektrycznych może wpłynie na zwiększenie
    ilości taryf elektrycznych, albo i taryfy dynamiczne w zależności od
    obciążenia.
    I samochody będa sie ładować np. między północą a 5 rano kiedy prądu będzie
    pod dostatkiem (a elektrownie się ucieszą z bardziej równomiernego
    obciążenia dobowego).

    Nawet w obrębie jednego parkingu moc będzie mogła być rozmaicie dzielona, a
    nawet wymieniana między pojazdami (łatwo sobie wyobrazić że ktoś kto mniej
    jeździ, mógłby zostawiać swój samochód w trybie automatycznego handlu
    prądem - ładując się w najtańszej taryfie, a oddając go do lokalnej sieci w
    szczycie komunikacyjnym).

    > Tylko że teraz jest 60000 tysięcy dystrybutorów.
    > A tu mówimy o milionie dystrybutorów energi.

    O tyle szczęśliwie że liczba samochodów elektrycznych będzie wzrastać
    stopniowo i energetyka wypracuje sobie jakieś schematy radzenia sobie z
    tymi problemami.

    W każdym razie nie wydaje się żeby były to rzeczy nie do zrobienia.
    A tego że nagle wszyscy na raz zaczną się ładować to bym się nie bał.

    Pewnie technologia pójdzie do przodu i po prostu ceny energii będą się
    zmieniać dynamicznie w zależności od obciążenia, co już powinno rozwiązać
    problem.

  • 16. Data: 2017-11-22 08:27:00
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-11-21 o 22:17, ToMasz pisze:
    > Co nato greenpaace?
    Jak będzie trzeba to przykują się do panelu FV. :-)

    Robert

  • 17. Data: 2017-11-22 13:29:55
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > Nie umiem się
    > dokpać do porównania spalania

    Tutaj możesz sobie policzyć
    https://www.gasbuddy.com/TripCostCalculator

    Mi wyszło że z Chicago do Nowego jorku jest 1300 km
    Paliwo 115 litrów koszt 77 $ = 270zł
    W Polsce za to paliwo zapłaciłbyś 530 zł
    Auto Chevroletem Malibu 3,6 litra FWD

    Ale moje auto pali 8l/100km
    13x8x4,6=480 zł

    ps chevroleta malibu wybrałem bo akurat nazwę kojarze

  • 18. Data: 2017-11-22 14:17:08
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu środa, 22 listopada 2017 13:29:56 UTC+1 użytkownik Bolko napisał:

> [...]
    >
    > Ale moje auto pali 8l/100km
    > 13x8x4,6=480 zł
    >
    > ps chevroleta malibu wybrałem bo akurat nazwę kojarze

    No i jeszcze jedno u nas jest ograniczenie na autostradach do 140km/h
    A w USA coś koło 110 km/h

  • 19. Data: 2017-11-22 23:40:56
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2017-11-21 o 22:58, ToMasz pisze:

    > nie całkiem. to znaczy nie zebyś nie miał racji, ale kombinujem w dużej
    > mierze dlatego, że cena paliwa jest sztucznie zawyżana. gdyby nie to....

    Albo cena paliwa jest sztucznie zaniżana, bo nie zawiera kosztów
    usunięcia zatrucia środowiska. Przyjdą takie czasy, że trzeba będzie
    zapłacić za powietrze - które silnik spalinowy konsumuje w dużych
    ilościach i zamienia je na szkodliwe spaliny.

  • 20. Data: 2017-11-23 09:13:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-11-21 o 21:39, Bolko pisze:
    > Chce kupić elektryka.
    > Jak bedzie tańszy :)
    >
    > Ale :
    > W polsce jest 6000 stacji benzynowych.
    Ale samochodów z gazem jest parę milionów a nadal na wielu stacjach
    nawet nowych jest tylko jeden dystrybutor gazu, więc z czargerami
    będzie podobnie.

    > Tak myśle że 8 dystrybutorów na stacje to średnio można przyjąć.
    > Supercharger tesli potrzebuje 145 kW.
    > Liczymy 6000x8x145= 6 960 000 kW
    Podzielić przez 8, bo jeden na stacji czyli wyjdzie <1000MW

    --
    Pozdr
    Janusz