  • 1. Data: 2017-11-21 21:39:10
    Temat: Tesla zapotrzebowanie na energie - dobra wiadomość
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Chce kupić elektryka.
    Jak bedzie tańszy :)

    Ale :
    W polsce jest 6000 stacji benzynowych.
    Tak myśle że 8 dystrybutorów na stacje to średnio można przyjąć.
    Supercharger tesli potrzebuje 145 kW.
    Liczymy 6000x8x145= 6 960 000 kW

    Elektrownie produkują 44 000 000 kW mocy.

    "
    W ramach największych inwestycji powstają obecnie bloki energetyczne o łącznej mocy
    ponad 6100 MW i wartości ok. 29 mld zł. Znacznie więcej mogłyby pochłonąć kolejne
    przedsięwzięcia w energetyce konwencjonalnej - zarówno te, których realizacja wydaje
    się być przesądzona, jak i te, których projekty znajdują na półkach.
    "

    Czyli akurat tyle ile zamierzamy oddać w najbliższym czasie do użytku.

    Jedna stacja to jakieś 1200 kW.
    To o jakich napięciach i przekrojach przewodów elektrycznych mówimy
    jeśli chcemy żeby światła w okolicy nie przygasały jak wszystkie
    dystrybutory będą zajęte?
    Wie ktoś?

  • 2. Data: 2017-11-21 21:47:18
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > dystrybutory będą zajęte?
    > Wie ktoś?
    ja wiem. pęknie bańka i zapomnimy o tym. Jeśli energia do tesli będzie
    produkowana (u nas) z paliw kopalnych - prawdopodobnie zrujnujemy
    środowisko bo diesle są bardziej ekonomiczne.
    Elektryki zadomowią się jako dupiowozy do pracy, ładowane 10 razy dłużej
    niż mogą jechać.
    ToMasz

  • 3. Data: 2017-11-21 22:09:10
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 21 Nov 2017 12:39:10 -0800 (PST), Bolko napisał(a):

> [...]
    > Supercharger tesli potrzebuje 145 kW.
    > Liczymy 6000x8x145= 6 960 000 kW
    >
    > Elektrownie produkują 44 000 000 kW mocy.

    Nie jestem przekonany czy to jest dobry sposób na obliczenia.

    Moim zdaniem lepiej wyjść z tego że elektryk zużywa około 25kWh/100km.
    Dalej trzeba założyć liczbę pojazdów i ich średni przebieg - i tu będzie
    znana ilość energii zużywanej rocznie.

    Powiedzmy że milion pojazdów robiących po 20kkm rocznie. Daje to 5000GWh
    rocznie, co daje 3% rocznej produkcji energii elektrycznej, czyli niewiele.

    Czyli milion samochodów na prąd to nie będzie jeszcze jakiś wielki problem.
    Ale 10mln podniesie zużycie prądo u 30%.
    Zastąpienie wszystkich osobówek elektrykami o ponad połowę.

    Sama moc chwilowa sprzedawana przez stację (np. w chwili szczytu kiedy
    wszystkie ładowarki będą zajęte), może być wyższa niż moc pobierana z
    sieci.
    Obecnie się mówi że w stacjach ładowania będą akumulatorownie (zbudowane z
    akumulatorów samochodowych które nie mają już pełnej pojemności) - w ten
    sposób rozkładając chwilowe zapotrzebowanie na moc na dłuższy czas.

> [...]
    > To o jakich napięciach i przekrojach przewodów elektrycznych mówimy
    > jeśli chcemy żeby światła w okolicy nie przygasały jak wszystkie

    Tu temat jest prosty i od dawna znany - są np. zakłady przemysłowe o dużym
    zapotrzebowaniu na moc i energetyka takich odbiorców podłącza do linii o
    wyższym napięciu.

    1200kW to będzie na dziś pewnie linia SN 15kV, prąd 3x30A.
    Nic nadzwyczajnego :)

  • 4. Data: 2017-11-21 22:14:09
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Tue, 21 Nov 2017 12:39:10 -0800, Bolko wrote:
> [...]
    > To o jakich napięciach i przekrojach przewodów elektrycznych mówimy
    > jeśli chcemy żeby światła w okolicy nie przygasały jak wszystkie

    Meh... Co to jest 1,2MW.

    Typowa obciążalność termiczna jednotorowej linii napowietrznej 400kV w
    Polsce to 1200MW. Te Twoje 1,2MW bez problemu można zasilić ze średniego
    napięcia linią kablową. Zakładając linię 20kV masz w kablu prąd na
    poziomie 50A/fazę - tyle ile Twój alternator pcha w stronę akumulatora ;)
    To jaki to gruby przewód jest? No nie za gruby....

    Ale...

    Pamiętaj, że każdy supercharger o mocy maksymalnej 145kW obsługuje dwa
    słupki do ładowania. Więc te twoje 8 superchargerów to faktycznie 16
    stanowisk ładowania. Jeden samochód w tej chwili może pociągnąć 120kW,
    jak są podłączone dwa to moc jest dzielona między nimi. Ogólnie tragedii
    nie ma.

    Tomek

  • 5. Data: 2017-11-21 22:17:57
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Obecnie się mówi że w stacjach ładowania będą akumulatorownie (zbudowane z
    > akumulatorów samochodowych które nie mają już pełnej pojemności) - w ten
    > sposób rozkładając chwilowe zapotrzebowanie na moc na dłuższy czas.
    każde ładowanie takiej akumulatorowni i rozładowanie to straty. w
    przypadku starych akumulatorów duże. nasze dzieci nas wyklną za takie
    pomysły. Co nato greenpaace?

    ToMasz

  • 6. Data: 2017-11-21 22:24:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > "
    >
    > Czyli akurat tyle ile zamierzamy oddać w najbliższym czasie do użytku.

    Obawiam sie ze te nowe to glownie uzupelnienie strat w starych.

    PRL w spadku zostawil nam nadmiar elektrowni (a za komuny i pradu
    brakowalo), ktory starczyl na dlugie lata, ale sie po prostu
    zuzyl/kopalnie sie koncza.

    J.

  • 7. Data: 2017-11-21 22:32:39
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 listopada 2017 22:14:10 UTC+1 użytkownik Tomasz Stiller napisał:

> [...]
    > poziomie 50A/fazę - tyle ile Twój alternator pcha w stronę akumulatora ;)
    > To jaki to gruby przewód jest? No nie za gruby....

    Ale np w Krakowie wg panoramy firm jest 160 stacji benzynowych
    na stosunkowo małej powierzchni.

    A to nie wiedziałem.

  • 8. Data: 2017-11-21 22:38:26
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2017-11-21 o 21:39, Bolko pisze:
> [...]
    > To o jakich napięciach i przekrojach przewodów elektrycznych mówimy
    > jeśli chcemy żeby światła w okolicy nie przygasały jak wszystkie

    To jest rozważanie w stylu, jak mój pradziadek kombinował 100 lat temu,
    czy samochód kupić, bo paliwo można było tylko w niektórych aptekach
    dostać (autentyczne!).
    Jak będzie potrzeba, to systematycznie będzie się sieć budować. Tak jak
    to było z telefonią komórkową czy jak to się dzieje z wprowadzaniem
    światłowodów do Internetu. Ja na razie nie mam, ale będzie taka
    możliwość - kupię. Jeśli teraz kupisz elektryka, w domu możesz spokojnie
    ładować nie zastanawiając się, czy u sąsiadów padnie światło. Ale
    ładowarek w Polsce jest mało, w podróż gdzieś dalej nie pojedziesz. A za
    10 lat sytuacja będzie inna - będą ładowarki, ale np. nie będzie 8
    dystrybutorów na stacjach, ale po 2.
    T.

  • 9. Data: 2017-11-21 22:39:31
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Tue, 21 Nov 2017 13:32:39 -0800, Bolko wrote:

    > Ale np w Krakowie wg panoramy firm jest 160 stacji benzynowych na
    > stosunkowo małej powierzchni.

    Ale w czym widzisz problem? Te 1,2MW załatwia kabel ziemny o przekroju
    8cm. Do tego po całym mieście masz rozstrzelone różne GPZ. Problemy to
    mogą być co najwyżej w ścisłych centrach miast.

    Tomek

  • 10. Data: 2017-11-21 22:44:12
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > Nie jestem przekonany czy to jest dobry sposób na obliczenia.

    jest jeszcze druga metoda.
    U Zachara autocentrum gość ładuje auto codziennie z gniazdka.
    Tak na wszelki wypadek.
    I pomnóż to przez 10 mln aut :)
    A na poważnie

    Inna metoda
    Ładuje auto dwa razy w miesiącu czyli jest 20 mln ładowań na miesiąc.
    Ale żeby sie dobrze liczyło niech będzie 1 mln ładowań na dzień.
    Tzn na noc w nocnej taryfie codzinnie średnio będzie podłączone
    1 mln aut X 10 kW= 10 GW energi.

    Tylko że teraz jest 60000 tysięcy dystrybutorów.
    A tu mówimy o milionie dystrybutorów energi.