  • 11. Data: 2016-09-23 19:47:20
    Temat: Re: Testy losowości liczb
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On Friday, September 23, 2016 at 12:19:59 PM UTC+2, M.M. wrote:

    > Jest jeden test, którego żaden deterministyczny generator nie
    > przejdzie.

    Jaki? Tylko nie mów "wykrycie okresu", bo dla wielu generatorów
    nie jest to technicznie wykonalne;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 12. Data: 2016-09-24 03:06:28
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, September 23, 2016 at 7:47:37 PM UTC+2, bartekltg wrote:

    > Jaki? Tylko nie mów "wykrycie okresu", bo dla wielu generatorów
    > nie jest to technicznie wykonalne;-)
    >
    > pzdr
    > bartekltg

    Chodziło o to, że teoretycznie można. Teoretycznie każdy
    deterministyczny ciąg da się mocno skompresować. W praktyce
    jest to niewykonalne, ponieważ trzaby sprawdzać kolejno
    wszystkie metody kompresji. Niemniej każdy deterministyczny
    ciąg ma małą złożoność kołmogorowa.

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2016-09-24 13:35:54
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 23.09.2016 o 19:45, bartekltg pisze:
    > Co z tego, że jakiś Fibonacci czy MT daje więcej bitów,
    > skoro nie sa one do konca losowe:)
    > Jak mówiłem, albo szybkość, albo jakość.
    > Chcesz 64 bity z 'papieram', składaj:)

    Chodzi o to, że 24 bity oznacza tylko mniejszą prędkość, a składanie dla
    Ranluxa nie popsuje losowości?
    Bo weźmy prosty i szybki generator, który był kiedyś w bibliotece
    Borlanda: okres 2^32, daje 32 bity, ale każda następna wartość zależna
    od poprzedniej - można wyliczyć następną znając wartość tylko jednej
    32-bitowej. Wtedy przy składaniu do 64 bitów, jedna połowa zależy od
    drugiej.

  • 14. Data: 2016-09-24 13:38:30
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 23.09.2016 o 19:45, bartekltg pisze:
    > http://hep.fi.infn.it/cernlib.pdf

    CERN Program Library - wielka biblioteka i wszystko w Fortranie 77?

  • 15. Data: 2016-09-24 13:56:01
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 24.09.2016 13:38, Borneq wrote:

    > CERN Program Library - wielka biblioteka i wszystko w Fortranie 77?

    A ktoś każe Ci teog używać?
    Opis miałęś poczytać

    bartekltg

  • 16. Data: 2016-09-24 14:09:42
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 24.09.2016 o 13:56, bartekltg pisze:

    > A ktoś każe Ci teog używać?
    > Opis miałęś poczytać

    A da się połączyć biblioteki w Fortranie z programem w C++?

  • 17. Data: 2016-09-24 14:12:20
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Saturday, September 24, 2016 at 1:35:43 PM UTC+2, Borneq wrote:

> [...]
    > od poprzedniej - można wyliczyć następną znając wartość tylko jednej
    > 32-bitowej. Wtedy przy składaniu do 64 bitów, jedna połowa zależy od

    Wszelkie składania generatorów niosą z sobą takie ryzyko. Pytanie, czy
    zależy CI na wydajności generatora i na oszczędności pamięci? Możesz
    wziąć dwie kopie tego generatora. Jedną kopią wygeneruj sobie z milion
    liczb do tablicy. Durgą kopią wybierz liczbę:

    idx = kopia1.get() % 1000000
    ret = table[ idx ]
    table[ idx ] = kopia2.get()
    return ret;

    Niestety trudno udowodnić że dla jakiegoś seeda to się nie złoży w
    mało losowy ciąg...

    W poniższej książeczce

    https://www.sklep.gildia.pl/literatura/132460-robert
    -wieczorkowski-ryszard-j-zielinski-komputerowe-gener
    atory-liczb-losowych

    był jakiś dowód na złożenie generatorów, ale chyba było trudne do
    spełnienia wymaganie, że generatory muszą być niezależne. A generatory
    deterministyczne zawsze są zależne od siebie.

  • 18. Data: 2016-09-24 14:18:46
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 24.09.2016 o 14:12, M.M. pisze:
> [...]
    > spełnienia wymaganie, że generatory muszą być niezależne. A generatory
    > deterministyczne zawsze są zależne od siebie.

    Mam nawet tą książeczkę, tylko ją przeglądnąłem, a teraz zamierzam się
    zabrać za nią.

  • 19. Data: 2016-09-24 14:36:12
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 24.09.2016 14:09, Borneq wrote:

    > A da się połączyć biblioteki w Fortranie z programem w C++?

    -Tak.
    -Na cholerę, skoro masz i tą, i lepszą(48bitów) funkcję
    w biblitece standardowej.

    pzdr
    bartekltg

  • 20. Data: 2016-09-25 14:20:28
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 23.09.2016 o 10:32, bartekltg pisze:
    > Po raz trzeci: po co ci ten zestaw liczb losowych?
    > Jeśli to nie kryptografia, to nie ma to sensu.
    > Jeśli to kryptografia - pewien jesteś, ze sam chcesz

    Jeszcze jeden problem: istnieją wydajne algorytmy sprawdzania czy duża
    liczba jest liczbą pierwszą. Potrzebują liczb losowych albo dobrych
    pseudolosowych. Liczba do sprawdzenia ma tak z kilkaset lub kilka
    tysięcy bitów natomiast generator zwraca po 24 bity i inicjowany jest
    ziarnem do 100 bitów. Czy to nie za mało? Czy ziarno musi być co
    najmniej wielkości badanej liczby?