  • 41. Data: 2016-09-27 18:11:46
    Temat: Re: Testy losowości liczb
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, September 27, 2016 at 9:04:18 AM UTC+2, bartekltg wrote:

> [...]
    > for(;;); //zapętlij się
    >

    > Odpalam test(test)
    >
    > Zapętli się czy nie?
    >
    > Jeśli twierdzisz, że się zapętli, to
    > stop(test)
    > wzróci w skończonym czasie false.
    > wiec test się zapętli na for(;;)
    > Sprzecznosć.
    >
    > Jeśli twierdzisz, żę się nie zapętli, to
    > stop(test)
    > w skończonym czasie zwróci false.
    > Program wykonał stop(test), sprawdził warunek
    > i się zakończył.
    > Sprzeczność.
    >
    > Jakby nie patrzeć, z każdej strony dupa.

    Zgadza się, od jakiś 10-15 lat rozumiem ten dowód i się
    z nim nie kłócę. Chodzi tylko o to, że jest budowany w
    tym dowodzie program o większym rozmiarze od programu
    który wykona test-stop. Takiego programu nie ma i
    dowód w tym sensie jest poprawny - ale to jest
    szczególny przypadek.

    Jest to szczególny przypadek, bo program który rozstrzyga
    może mieć nieskończony rozmiar. Nazwijmy ten program o
    nieskończonym rozmiarze programem X. Program X dla
    każdego programu Y o skończonym rozmiarze w skończonym
    czasie ustali poprawnie czy program Y się zatrzyma czy
    nie dla dowolnego zestawu danych wejściowych. Program X
    teoretycznie istnieje, tylko w praktyce nikt nie umie
    go (w kompletnej wersji) napisać. Jeśli istnieje program
    na MT który rozstrzyga poprawnie problem stopu w skończonym
    czasie, to ogólnie problem stopu jest rozstrzygalny.

    > A formalniej, istnienie takiej uniwersalnej procedury
    > prowadzi do paradoksu (fałszu).
    Jak pisałem wyżej, tylko w przypadku szczególnym, gdy
    procedura ma np. skończony lub zbyt mały rozmiar. W
    przypadku ogólnym nie ma takiego paradoksu.

    > A wiec któreś z założeń jest nieprawdziwe. Nie założyliśmy
    > za wiele,
    No jak to nie za wiele? Założyliśmy że procedura testowa
    jest większa od procedury testującej. Tylko nie założyliśmy
    tego jawnie, nikt w dowodzie nie mówi: załóżmy że procedura
    testowana jest większa od testującej. Proszę Cię bardzo,
    wykonaj dowód na odwrotnym przypadku, czyli gdy procedura
    testująca ma znacznie większy rozmiar niż testowana.

    > więc albo
    > matematyka się wali, albo załozenie, że procedura stop
    > istenije, jest fałszywe.
    No właśnie jest jeszcze jedno założenie w dowodzie: procedura
    testowana jest większa od testującej.

    Pozdrawiam

  • 42. Data: 2016-09-27 18:25:34
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, September 27, 2016 at 12:41:53 PM UTC+2, g...@g...com wrote:
    > [...]
    >
    > Tym niemniej, konstrukcja, którą przedstawił M.M. (która w istocie
    > nie dotyczy problemu stopu), wydaje się analogiczna do teorii typów,
    > będącej jedną z propozycji rozwiązania Paradoksu Russella
    > (o strukturze analogicznej do problemu stopu).
    Czy mógłbyś powiedzieć która konstrukcja? Bo było wiele w tym wątku.
    Pewnie moja wina, bo niezbyt klarownie piszę i skaczę po zagadnieniach.

    > Wydaje się, że tym, czego w istocie dowodzi przedstawiony przez
    > Ciebie argument, jest to, że logika dwuwartościowa nie jest
    > dość bogata do wyrażania naszych intuicji dotyczących programów
    > komputerowych -- bo przecież my jako ludzie nie mamy problemu
    > ze zrozumieniem źródła sprzeczności w tym dowodzie. Mianowicie
    > dowód ten mówi nam, że pewne programy, które mają explicite
    > rozstrzygać o swoich własnych właściwościach, mogą być kłopotliwe
    > w analize. (Oczywiście będą również takie, które bez problemu
    > rozstrzygają o pewnych swoich właściwościach)
    To nie wynika z problemu logiki dwuwartościowej. Logika pięknie
    tutaj działa i dowód jest poprawny. Chodzi o to, że logika tutaj
    pokazuje nieco inną rzecz niż nierozstrzygalność problemu stopu,
    a mianowicie pokazuje szczególny przypadek problemu stopu, gdy
    są nałożone ograniczenia na rozmiary programów testowanych i testujących.

    > Oczywiście temat jest bardzo słynny i szeroko dyskutowany,
    > ale rodzi następujące pytania (gdyby ktoś znał albo umiał
    > wymyślić na nie odpowiedzi, prosiłbym o ich tu przedstawienie):
    > - czy jeżeli zawęzimy problem stopu tylko do programów, które
    > nie odnoszą się do samych siebie, to czy wówczas staje
    > się rozstrzygalny?
    Jeśli procedura rozstrzygająca ma odpowiednio duży rozmiar względem
    procedury rozstrzyganej, to oczywiście tak. Przy stałym lub jakoś
    inaczej ograniczonym rozmiarze procedury rozstrzygającej - nie
    słyszałem.

    > czy może też istnieje jakiś argument,
    > w którym nie używa się samoodnośnych programów, a z którego
    > również wynika nierozwiązywalność problemu stopu?
    Problem stopu jest ogólnie rozstrzygalny, ponieważ MT może udzielić
    odpowiedzi czy program się zatrzyma czy nie.

    > - czy istnieje jakaś systematyczna procedura rozpoznawania
    > programów, które będą popadały w ów paradoks zatrzymywalności?

    Pozdrawiam

  • 43. Data: 2016-09-27 19:06:38
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 27.09.2016 18:11, M.M. wrote:

    > Jest to szczególny przypadek, bo program który rozstrzyga
    > może mieć nieskończony rozmiar.

    Nie może.

    pzdr
    bartekltg

  • 44. Data: 2016-09-27 19:16:13
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, September 27, 2016 at 7:06:39 PM UTC+2, bartekltg wrote:

    > Nie może.

    Dlaczego nie może? Taśma jest nieskończona, to zmieści się program o
    nieskończonym rozmiarze, czyli może.

    Pozdrawiam

  • 45. Data: 2016-09-28 09:55:40
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-09-27 19:16, M.M. pisze:

    > Dlaczego nie może? Taśma jest nieskończona, to zmieści się program o
    > nieskończonym rozmiarze, czyli może.

    Aż przypomniał mi się stary dowcip, że IBM stworzył dysk o nieskończonej
    pojemności, pokazany będzie, jak tylko skończy się formatować.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 46. Data: 2016-09-28 12:51:27
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Wednesday, September 28, 2016 at 9:55:41 AM UTC+2, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > Aż przypomniał mi się stary dowcip, że IBM stworzył dysk o nieskończonej
    > pojemności, pokazany będzie, jak tylko skończy się formatować.

    Dowcip miły, ale mam nadzieję że nie użyłeś tego dowcipu
    jako argumentu na nic, bo dowcip nie jest adekwatny do
    naszej rozmowy. Dysk jest bytem fizycznym. Taśma maszyny
    turinga jest bytem teoretycznym. Dwa zupełnie inne byty.
    Na maszynie turinga zmieści się program o nieskończonym
    rozmiarze, więc istnieje program który rozstrzyga problem
    stopu dla każdego programu o skończonym rozmiarze.