  • 11. Data: 2015-02-25 00:01:52
    Temat: Re: Transformator impulsowy do zasilacz ?12V 0.5A
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Tuesday, February 24, 2015, 11:43:46 PM, you wrote:

    > 25 ÷ 30 woltów.

    Przyjąłem na wszelki wypadek 20-30V

    Rdzeń http://sklep.feryster.pl/index.php?page=shop.product
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=23169&ca
    tegory_id=719&keyword=rtmss-20&option=com_virtuemart
    &Itemid=163

    Pierwotne 39 zwojów dwoma drutami 0.5mm lub licą 0.4mm^2 (np. 60x0.1),
    wtórne 2x26 zwojów drutem 0.5mm. Mam nadzieję, że pamiętasz, jak
    łączyć uzwojenia flybacka.

    Prąd szczytowy nie przekroczy 3A - dla UC3843 rezystor źródłowy
    0.33?/1W lub dwa 0.68?/0.5W równolegle.

    > Na tej płytce będzie kilkadziesiąt układów po ponad 20zł, więc różnica
    > żadna jest. Ale oczywiście im mniej wszystko kosztuje tym lepiej :)

    Osobiście wolę panować nad tym, co robię...

    > OK - wierzę fachowcowi.

    To nie kwestia wiary - w step-down prądy w układzie są tego samego
    rzędu co prąd wyjściowy. A tu prąd wyjściowy 2x0.5A a na wejściu w
    pikach prawie 3A :(

    > 12V do analogu 5V do cyfry, >=24V do zasilania modułów odbiorczych.
    > Niespecjalnie jest z czego rezygnować.

    Rozumiem. Ale problem jest nawet z pinami transformatora - za mało
    ich. Naprawdę czasem warto zrobić na dwóch przetwornicach a nie
    jednej. Szczególnie, że zrobienie pojedynczego zasilacza o dobrej
    współbieżności 3 napięć jest naprawdę ciężkim wyzwaniem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2015-02-25 00:09:21
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 24.02.2015 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał/a:

> [...]
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=23169&ca
    tegory_id=719&keyword=rtmss-20&option=com_virtuemart

    [...]

    Dzięki :)

    > To nie kwestia wiary - w step-down prądy w układzie są tego samego
    > rzędu co prąd wyjściowy. A tu prąd wyjściowy 2x0.5A a na wejściu w
    > pikach prawie 3A :(

    Fakt. Jako że nie jestem ekspertem (ani nawet średnio doświadczonym)
    w temacie - dlatego zawierzam mądrzejszym do siebie.

> [...]
    > jednej. Szczególnie, że zrobienie pojedynczego zasilacza o dobrej
    > współbieżności 3 napięć jest naprawdę ciężkim wyzwaniem.

    Owszem, dlatego też nawet nie próbuję tak robić. Najwyższe napięcie
    będzie brane bezpośrednio z prostownika transformatora sieciowego, a
    +5V będzie robione oddzielnie. Ale się nie upieram przy samodzielnej
    konstrukcji, jakby był rozsądny gotowiec to bym go kupił.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 13. Data: 2015-02-25 13:20:57
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > To na E10 raczej a nie na E20.

    E20 mam, a potrzebuję 5 uzwojeń wtórnych.

    > Albo mały toroid ferrytowy.

    O zdefiniowanych parametrach mam tylko MSS.

    > Nie powinien - energia bierna powinna wracać do zasilania. Chyba, że
    > skrajnie niskim napięciem zasilasz

    5V. Na wyjściach ma być 12. Transformator policzyła strona,
    ale chyba tak sobie jej to wyszło. Nieobciążona przetwornica
    daje wysokie napięcie, ok. 20V. Wystarcza kilka mA i spada
    do sensownego poziomu.

    > i diod zwrotnych nie masz...

    A tu faktycznie może być problem... Ponieważ prąd jest nikczemnie mały,
    to w roli MOSFETa użyłem drivera TPS2817, z którego wyjścia bramkowego
    prąd płynie przez kondensator ceramiczny 1uF szeregowo do uzwojenia
    pierwotnego transformatora. Driver jest sterowany przez PWM o
    wypełnieniu 50%. Wg schematu zastępczego driver diod nie ma.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2015-02-25 13:22:48
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Wyderski wrote:

    > z którego wyjścia bramkowego prąd płynie przez kondensator ceramiczny 1uF szeregowo
    do uzwojenia
    > pierwotnego transformatora.

    ... a druga końcówka pierwotnego do masy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2015-02-25 13:38:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    > E20 mam, a potrzebuję 5 uzwojeń wtórnych.

    Trudno i karkasy z tak dużą ilością pinów...

> [...]
    > A tu faktycznie może być problem... Ponieważ prąd jest nikczemnie mały,
    > to w roli MOSFETa użyłem drivera TPS2817,

    Ale on ma na wyjściach bipolarne... MOSFETY prawdopodobnie pracują w
    zakresie małych prądów jedynie :(

    Użyj TC428 i wtedy masz pełny mostek przy takim samym sterowaniu. Na
    wszelki wypadek dodaj do wyjść BAS40-04

    > z którego wyjścia bramkowego prąd płynie przez kondensator ceramiczny 1uF

    Za mało! Daj 10uF

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2015-02-25 13:52:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    > E20 mam, a potrzebuję 5 uzwojeń wtórnych.

    Ale masz z materiału, który się nie nadaje do tak wysokich
    częstotliwości.

    > O zdefiniowanych parametrach mam tylko MSS.

    No przecież możesz kupić taki:
    http://sklep.feryster.pl/index.php?page=shop.product
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=21635&ca
    tegory_id=645&keyword=3F3&option=com_virtuemart&Item
    id=163

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2015-02-25 13:57:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 24 Feb 2015 23:09:21 GMT, Tomasz Szcześniak napisał(a):

    > Najwyższe napięcie
    > będzie brane bezpośrednio z prostownika transformatora sieciowego, a
    > +5V będzie robione oddzielnie.

    Czegoś tu nie rozumiem. Masz w urządzeniu transformatorowy zasilacz
    sieciowy a mimo to część napięć robisz nie bezpośrednio tylko
    przetwornicą? To na czym właściwie chcesz zaoszczędzić albo co zyskac?
    --
    Jacek
    Dziesięć przykazań ma 279 słów.

  • 18. Data: 2015-02-25 14:09:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Trudno i karkasy z tak dużą ilością pinów...

    To akurat nie jest tragedia, jak braknie pinów, to uzwojenia pójdą
    prosto w płytkę. Mało eleganckie, ale w jednym egzemplarzu obleci.

    > Ale on ma na wyjściach bipolarne... MOSFETY prawdopodobnie pracują w
    > zakresie małych prądów jedynie :(

    Tu się mogę tylko zawstydzić. Tak bardzo byłem przekonany, że tam
    jest na wyjściu zwykła para NMOS/PMOS, że nawet tego nie sprawdziłem,
    choć schemat zastępczy w dokumentacji dali.

    > Za mało! Daj 10uF

    Nie ma sprawy, choć mnie zaskoczyłeś. Na 400kHz to robi różnicę?

    > Ale masz z materiału, który się nie nadaje do tak wysokich
    > częstotliwości.

    Mogę zejść dowolnie nisko, tylko mnie perspektywa nawijania
    N*kilkadziesiąt zwojów na toroidzie nieco odrzuca. Będzie
    trzeba, to zrobię, ale na E nawija się nieporównywalnie wygodniej.

    > No przecież możesz kupić taki:

    Wiem, ale doświadczenia prowadziłem w niedzielne popołudnie
    w oparciu o zawartość szuflady i w układzie "na pająka".

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2015-02-25 14:11:49
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=21635&ca
    tegory_id=645&keyword=3F3&option=com_virtuemart&Item

    Swoja drogą, to oni wszystko muszą malować na niebiesko? :-/
    Jak potem bez miernika poznać, co sie trzyma w ręce?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2015-02-25 14:14:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    [...]

    > Wiem, ale doświadczenia prowadziłem w niedzielne popołudnie
    > w oparciu o zawartość szuflady i w układzie "na pająka".

    Na MSS możesz zrobić flybacka w oparciu o LM3578A.

    --
    Best regards,
    RoMan