  • 1. Data: 2015-02-23 12:54:19
    Temat: Zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją - parametr I2t w bezpiecznikach PTC
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    Witam
    Chciałem zastosować bezpiecznik + diodę antyrównolegle, jako
    zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem akumulatora SLA. Odrzucam
    diodę szeregowo oraz użycie MOSFETa, jako diody. Akumulator musi być
    ładowany i rozładowywany w obwodzie.

    Aby połączyć funkcje ochrony przepięciowej i zabezpieczenia przed
    odwrotnym podłączeniem, zastosowałem transil jednokierunkowy w obudowie SMB.

    Bezpiecznik ma być samoresetujący, czyli planuję PTC.
    No i tutaj pojawił się pewien problem. Przy bezpieczniku rzędu 2,5A
    podczas testów odwrotnego podłączenia akumulatora udawało się wyzwolić
    go. Testy finalne jednak pokazały, że dioda się przepala.

    Nie za bardzo byłem w stanie obliczyć zachowanie, bo zarówno dla
    typowych bezpieczników PTC jak i diod transil (w kierunku przewodzenia)
    nie znam parametru I2t.

    Czy ktoś ma jakieś sugestie jak to zrobić dobrze i przewidywalnie?
    EM

  • 2. Data: 2015-02-23 14:58:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "EM" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem akumulatora SLA. Odrzucam
    >diodę szeregowo oraz użycie MOSFETa, jako diody. Akumulator musi być

    W bateryjkach do laptopow, i do telefonow chyba tez, robi sie to dwoma
    mosfetami (wraz z ich diodami).
    Jeden sie rozlacza gdy napiecie na wyjsciu baterii spadnie ponizej
    progu, co zabezpiecza i przed zwarciem, i przed zbytnim rozladowaniem.
    Niekoniecznie zapezpiecza przed odwrotnym podlaczeniem odbiornika ...
    ale wtedy dioda pomaga i ma szanse przetrwac..

    No i u Ciebie ... trzeba by przemyslec co bedzie po odwrotnym
    podlaczeniu, bo jajca moga byc.

    >Nie za bardzo byłem w stanie obliczyć zachowanie, bo zarówno dla
    >typowych bezpieczników PTC jak i diod transil (w kierunku
    >przewodzenia) nie znam parametru I2t.
    Uzyj wiekszego transila.
    Albo wiekszej diody.

    J.

  • 3. Data: 2015-02-23 18:05:04
    Od: Krzysztof Ol <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 23 lutego 2015 12:54:31 UTC+1 użytkownik EM napisał:
> [...]
    > podczas testów odwrotnego podłączenia akumulatora udawało się wyzwolić
    > go. Testy finalne jednak pokazały, że dioda się przepala.

    Czyli transil i PPTC mają być w szeregu? Jeśli tak, to dla transila niektórzy
    producenci podają Peak Forward Surge Current. Minimalna zimna rezystancja PPTC
    powinna być na tyle duża, żeby taki prąd nie popłynął.

  • 4. Data: 2015-02-24 08:39:16
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-02-23 o 18:05, Krzysztof Ol pisze:

    > Czyli transil i PPTC mają być w szeregu? Jeśli tak, to dla transila niektórzy
    producenci podają Peak Forward Surge Current. Minimalna zimna rezystancja PPTC
    powinna być na tyle duża, żeby taki prąd nie popłynął.
    W stanie odwrotnego podłączenia tak na prawdę bezpiecznik jest szeregowo
    z transilem.
    Przykładowo Peak Forward Surge Current dla SMBJ Fairchilda = 100A, ale
    "measured on 8.3 ms...."
    Rezystancja zimna PTC 2,5A = 0,020. Rezystancja akumulatora 12V 7Ah też
    ok. 0,020.
    Aby ograniczyć prąd do 100A musiało by być 0,12ohma w obwodzie. Razem z
    przewodami realne. Ale nawet gdy będzie to taka wartość, nie wiem jak
    długo to będzie trwać impuls zanim prąd spadnie. Przykładowa
    charakterystyka PTC
    http://www.tme.eu/pl/Document/c07d6b96fc602d4140f3a9
    12bf633d9a/8703504.pdf
    kończy się na ok. 70A, ale czas i tak jest wtedy rzędu 0,15s. Gdyby był
    podany parametr I2t dla diody oraz tego bezpiecznika (co dla
    bezpieczników jest standardowym parametrem), to oszacowanie
    wytrzymałości było by banalnie proste.
    W sumie wystarczy dać bezpiecznik topikowy (w razie potrzeby odpowiednio
    szybki) i po kłopocie, ale chciałbym aby był samoresetowalny.

    Pozdrawiam
    EM

  • 5. Data: 2015-02-24 10:19:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > W sumie wystarczy dać bezpiecznik topikowy (w razie potrzeby odpowiednio
    > szybki) i po kłopocie, ale chciałbym aby był samoresetowalny.

    W karcie katalogowej:
    http://www.st.com/st-web-ui/static/active/en/resourc
    e/technical/document/datasheet/CD00000725.pdf
    Rysunek 4 jest wspólny dla wszystkich transili.
    Dygresja ==============
    Ten wykres jest moim zdaniem trochę "nie tego". Zrobili go tak, że w
    zasadzie mogli by zamiast niego podać I2t. W starej karcie był bardziej
    pokrzywiony - wygląda, że pochodzący z eksperymentów.
    Wykres bardziej bliski prawdy jest chyba tu:
    http://www.onsemi.com/pub/Collateral/P6SMB6.8AT3-D.P
    DF
    Kilkanaście lat temu czytałem jakieś opracowanie podające inżynierski wzór
    na wyliczenie mocy dla danego impulsu, gdy znany jest tylko jeden punkt
    wykresu (np. 600W dla 1ms). Wychodziło coś jak w tej karcie P6SMB. Odchyłka
    od stałej wartości I2t była uzasadniona nierównomiernością rozkładu
    temperatur w złączu - dlatego przy krótszych impulsach wychodzi mniejsze I2t
    bo lokalne miejsca nie zdążą oddać ciepła do sąsiednich obszarów. W każdym
    razie to uzasadnia nie podawania I2t tylko przedstawianie tej zależności w
    formie wykresu.
    Koniec dygresji ==============
    Wracając do karty ST:
    Logika mówi, że skoro dla 6V8 jest tak samo jak dla 220V to jedynym istotnym
    czynnikiem jest zdolność chwilowego gromadzenia ciepła. Czyli dla kierunku
    przewodzenia będzie tan sam wykres. Zresztą, nie wiem gdzie wyczytałeś, że
    wykres dotyczy tylko kierunku zaporowego.
    Z rysunku 8 wychodzi, że dla 70A spadek napięcia będzie około 3V - czyli
    impuls ma 210W. Z rysunku 4 wynika, że transil wytrzyma to tylko przez 10ms.
    Skoro PTC zadziała po 150ms to zdecydowanie za długo.
    P.G.

  • 6. Data: 2015-02-24 10:33:23
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    EM wrote:

> [...]
    > zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem akumulatora SLA. Odrzucam
    > diodę szeregowo oraz użycie MOSFETa, jako diody. Akumulator musi być

    No to może MOSFET zubożony? On normalnie przewodzi, a ujemne napięcie
    względem źródła (dla N) go blokuje. Niewielkie dodatnie otwiera go
    jeszcze bardziej. Układ zabezpieczający będzie podobny jak dla
    zwykłego PMOS wzbogaconego.

    > Bezpiecznik ma być samoresetujący, czyli planuję PTC.

    Bezpiecznik może nie być potrzebny.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2015-02-24 17:39:31
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-02-24 o 10:19, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > impuls ma 210W. Z rysunku 4 wynika, że transil wytrzyma to tylko przez
    > 10ms. Skoro PTC zadziała po 150ms to zdecydowanie za długo.
    Dziękuję
    Chyba nic nie wspominałem o wykresach dla jednego kierunku.
    Rzeczywiście ten wykres "Peak Pulse Power Rating" i dalsze rozważania
    mają sens. Nie widzę też miedzy nimi istotnej różnicy na wspomnianych
    kartach, poza tym ze STM daje mniejszą graniczną moc.
    Szukałem jeszcze innych diod zamiast transila i nie jest łatwo znaleźć
    jakąś z dużym prądem impulsowym (powyżej 200A). Chyba jednak
    zastosowanie PTC będzie trudne bez mocnej diody zabezpieczającej.
    Z drugiej strony ten prąd zwarcia podczas wzrostu temperatury PTC pewnie
    szybko maleje i nie ma tak dużej wartości przez wspomniane 150ms.
    Generalnie moje perypetie z takim zabezpieczeniem wyszły z tego, że bez
    głębszej analizy zrobiłem test w prototypie i takie rozwiązanie
    zadziałało. Potem w finalnym rozwiązaniu już nie. Czyli raczej tak nie
    jest, że mam przekroczoną moc 15x, co wynika z aktualnej analizy. Może
    miałem sporą rezystancję przewodów i to wystarczyło? Może dać jeszcze
    szeregowo jakiś rezystor drutowy... Na pewno najłatwiej by było szybki
    bezpiecznik topikowy.

    Jeszcze jedno mi przychodzi do głowy. Zastosowanie bezpiecznika
    polimerowego w wykonaniu SMD. One wydają się mieć mniejszą bezwładność.
    Mają raczej mniejsze rozmiary i masę.
    To wygląda chyba trochę lepiej:
    http://www.tme.eu/pl/Document/8aac201c2faa663863bfc1
    dcb3277fd0/K1008322279.pdf

    Rozwiązanie z MOSFETem będzie kłopotliwe. Oczywiście można użyć dwóch
    (anty)szeregowo skoro sa dwa kierunki przepływu prądu, ale jeśli
    urządzenie będzie chciało ładować akumulator to te MOSFETy będą
    załączone i nici z pełnej ochrony. Raczej wtedy to jakieś sprytne
    ograniczenie prądu.
    EM

  • 8. Data: 2015-02-24 19:40:13
    Od: Krzysztof Ol <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 24 lutego 2015 17:39:13 UTC+1 użytkownik EdiM napisał:
    > Jeszcze jedno mi przychodzi do głowy. Zastosowanie bezpiecznika
    > polimerowego w wykonaniu SMD. One wydają się mieć mniejszą bezwładność.
> [...]

    Jeśli dobrze patrzę, i w tym, i w poprzednio wybranym elemencie przewlekanym masz
    około 3s do zadziałania przy prądzie 10A, dla temperatury pokojowej, wersja 2.5A -
    wykres "typical time-to-trip". Niedługo potem wykresy się urywają.
    Obawiam się, że to kolejny przypadek, który spowoduje uszkodzenie diody. Jeśli
    rezystancja w całym obwodzie będzie na tyle wysoka, żeby ograniczyć prąd do 10A (co
    chyba nie jest niemożliwe), to PPTC będzie potrzebował dużo czasu, by się nagrzać.
    Wtedy na diodzie wydzieli się pi razy oko 10A * 1V = 10W. Nie liczyłem, ale
    obstawiam, że bez radiatora się spali w ciągu tych 3 sekund.

  • 9. Data: 2015-02-24 19:43:23
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "EdiM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Dziękuję
    > Chyba nic nie wspominałem o wykresach dla jednego kierunku.
    Rozumiałem, że według Ciebie nie ma danych o I2t a ogólnie są tyle że w
    postaci wykresów.

    > Rzeczywiście ten wykres "Peak Pulse Power Rating" i dalsze rozważania mają
    > sens. Nie widzę też miedzy nimi istotnej różnicy na wspomnianych kartach,
    > poza tym ze STM daje mniejszą graniczną moc.
    Chodzi o nachylenie. W STM zmiana t x 100 to zmiana P /10, a tak dokładnie
    chyba nie jest. Chyba, że ST ma teraz jakąś nową technologię zapewniającą
    dokładnie takie samo wydzielanie ciepła w całej strukturze złącza. Nie znam
    się na technologii. Jedynie odgrzebuję w pamięci co kiedyś czytałem.

> [...]
    > Z drugiej strony ten prąd zwarcia podczas wzrostu temperatury PTC pewnie
    > szybko maleje i nie ma tak dużej wartości przez wspomniane 150ms.
    Nie wiem, ale nie byłbym tego za bardzo pewny. Gdyby R PTC się na tyle
    podniosło, że I wyraźnie spadnie to chyba mimo, że P mniejsze to podział
    mocy między PTC/transil będzie znacznie bardziej na korzyść PTC i
    nagrzewanie powinno przybierać na tempie.
    Bym podejrzewał, że przez pewien czas jest dość duży prąd i dopiero potem
    zaczyna coraz szybciej maleć. Ale dokładniej nigdy nie wnikałem.

    > Jeszcze jedno mi przychodzi do głowy. Zastosowanie bezpiecznika
    > polimerowego w wykonaniu SMD. One wydają się mieć mniejszą bezwładność.
    > Mają raczej mniejsze rozmiary i masę.

    Też tak myślę. Choć jest jeszcze kwestia chyba lepszego odprowadzania ciepła
    przez płytkę od SMD niż od przewlekanych.
    P.G.

  • 10. Data: 2015-02-27 10:52:06
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-02-24 o 19:43, Piotr Gałka pisze:

    > Też tak myślę. Choć jest jeszcze kwestia chyba lepszego odprowadzania
    > ciepła przez płytkę od SMD niż od przewlekanych.
    > P.G.
    Spróbuję:
    http://www.tme.eu/pl/Document/8aac201c2faa663863bfc1
    dcb3277fd0/K1008322279.pdf
    2A
    One się wydają szybsze z dokumentacji.
    Do tego transil SMBJ 2 sztuki równolegle, ponieważ z tego co patrzyłem
    to SMCJ wcale nie miał większego prądu przewodzenia.
    EM