  • 31. Data: 2015-02-25 19:47:57
    Temat: Re: Transformator impulsowy do zasilacz ?12V 0.5A
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    > Poszukałem tego LM3578A.
    > Na pierwszy rzut oka - nowoczesna wersja MC34063.

    Jednak nie - to jest PWM a nie PFM i może pracować z kontrolą prądu
    zarówno od strony +zasilania jak i -zasilania.

    > Czy w dobie wszechobecnych MOSów ten układ ma jakieś istotne zalety?

    Przyzwoitą cenę, dostępność i niskie napięcie pracy.

    Możesz użyć np. LT8301 za $8.50... Dość wysoka cena za nowoczesność.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 32. Data: 2015-02-25 20:12:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:8094946125$20150225194758@squadack.com...

    > Jednak nie - to jest PWM a nie PFM i może pracować z kontrolą prądu
    > zarówno od strony +zasilania jak i -zasilania.

    Zauważyłem ciekawe rozwiązanie zarówno wejścia o dowolnej polaryzacji jak i
    kontroli prądu o dowolnej polaryzacji.

    > Przyzwoitą cenę, dostępność i niskie napięcie pracy.
    >
    > Możesz użyć np. LT8301 za $8.50... Dość wysoka cena za nowoczesność.

    Drogi (szczególnie u Lineara) pewnie nietrudno znaleźć.
    LM3578A jest uniwersalny. Dlatego coś w zamian dla każdej konfiguracji
    byłoby inne.
    Myślę, że np. step-up pracujący od około 3V i z kluczem rzędu 500mA da się
    znaleźć w okolicy $2, a może niżej.
    Lub sterownik + tranzystor.
    Przeglądając jakiś czas temu jako ciekawe i dostępne (w RS) uznałem NCP1450,
    TPS40210.
    P.G.

  • 33. Data: 2015-02-27 10:41:26
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jak potrzebujesz 5 uzwojeń wtórnych to tylko 5-ma drutami
    > jednocześnie. Chyba, że pojemności pomiędzy uzwojeniami są krytyczne
    > dla układu.

    W końcu udało mi się przetestować tę przetwornicę. Ponieważ
    w układzie da się znaleźć źródło 12V, zrezygnowałem z koncepcji
    półmostka i wróciłem do Twojego pomysłu z IR21531. Dałem 1n/3k9,
    co według nomogramu daje jakieś 200kHz, uzwojenie pierwotne
    i wtórne dwoma skręconymi drutami 0,35, po 16 zw. na E16
    i wyniki są rewelacyjne: V_IN=12V, 6mA bez obciążenia, co
    na wyjściu daje 13,5V, które spada do ~12V przy obciążeniu
    1mA i 10,7V przy obciążeniu 11mA. Bardzo mi to pasuje. :-)

    E16 jest z materiału (już) mi nieznanego, kupiony od Ciebie.
    Z tymi 200kHz bardzo grzeszę?

    W celu redukcji liczby elementów chętnie bym go popędził
    z zewnętrznego zegara, ale ponieważ niestety to jest możliwe
    tylko od poziomu VCC/2, a ja mam zegar 5V, to koncepcja upada,
    ale to drobiazg. Scalaka nie chce mi się zmieniać, bo takie
    mam ze starych zapasów, a inne trzeba kupić.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 34. Data: 2015-02-27 20:49:40
    Temat: Re: [OT] Transformator impulsowy do zasilacz ?12V 0.5A
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <N...@g...pl>

    niestety nie wiem czy Ty jesteś z po/eu czy spoza - jednak zaryzykuję...

    chciałbym trochę pogadać o wzorkach...

    pierwotne jest proste wzór całkowy na I w funkcji U, nie pamiętam w tej
    chwili, ale można znaleźć...

    no i wyłączamy tranzystor na pierwotnym, co się dzieje?

    impuls złączy którąś z diód wyjściowych, i co wtedy? jakoś nie mogę tego
    ogarnąć, a ciekawi mnie to...

  • 35. Data: 2015-02-27 21:18:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ministerstwo Propagandy" napisał w wiadomości grup
    >niestety nie wiem czy Ty jesteś z po/eu czy spoza - jednak
    >zaryzykuję...

    Uwazaj, bo ja cie cos *** nie lubie :-)

    >chciałbym trochę pogadać o wzorkach...
    >pierwotne jest proste wzór całkowy na I w funkcji U, nie pamiętam w
    >tej chwili, ale można znaleźć...

    W praktyce jeszcze prostsze, bo napiecie stale, rezystancja mala, wiec
    linia prosta.

    >no i wyłączamy tranzystor na pierwotnym, co się dzieje?
    >impuls złączy którąś z diód wyjściowych, i co wtedy? jakoś nie mogę
    >tego ogarnąć, a ciekawi mnie to...

    I prad laduje kondensator wyjsciowy.
    Poniewaz kondensator duzy, a dlawik maly, to mozna zalozyc ze napiecie
    wyjsciowe transformatora jest praktycznie stale.

    Prad wiec praktycznie liniowo zanika, zgodnie z pewnym rozniczkowym
    wzorem ...
    I ciekawie sie dzieje jak juz zaniknie prawie do zera.

    O, masz
    http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/spw_hilfe_e
    .html

    J.

  • 36. Data: 2015-02-28 18:45:01
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    do czasu aż się po/eu nie przywali...

    kwestią kluczową jest tu chyba to co Ty określasz jako amperozwój...

    gdyby założyć trafo o jednym wejściu i jednym wyjściu...

    po włączeniu wyjściowej diody można przyjąć, że napięcie na cewce jest
    stałe...

    no ale ni cholery nie wiadomo jak ma się do przepływającego prądu...

    prąd musi mieć związek z polem w rdzeniu...

    nie mam pojęcia jakie obowiązuje tu prawo - wzorek...

  • 37. Data: 2015-02-28 19:04:10
    Temat: Re: [OT] Transformator impulsowy do zasilacz ą12V 0.5A
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Feb 2015 18:45:01 +0100, identyfikator: 20040501
    > do czasu aż się po/eu nie przywali...
    > kwestią kluczową jest tu chyba to co Ty określasz jako amperozwój...

    Az to Az, nic innego :-)

    > gdyby założyć trafo o jednym wejściu i jednym wyjściu...

    Bez problemu, masa przetwornic dziala na jednej cewce.

    > po włączeniu wyjściowej diody można przyjąć, że napięcie na cewce jest
    > stałe...
    > no ale ni cholery nie wiadomo jak ma się do przepływającego prądu...

    No jak nie wiadomo ?

    U=L*dI/dt

    > prąd musi mieć związek z polem w rdzeniu...

    No i ma.

    > nie mam pojęcia jakie obowiązuje tu prawo - wzorek...

    Kilka podstawowych.

    J.

  • 38. Data: 2015-02-28 21:36:34
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > U=L*dI/dt

    widać jedynie dI/dt=U/L

  • 39. Data: 2015-02-28 22:25:20
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    a w ogóle to ciekawa sprawa w zasilaczach do kompów...

    tam jest na wyjściu 3V3 przy 35A, a kondziory jakie siedzą w zasilaczu to
    max 3300uF...

    to zupełnei inny przypadek chyba...

    ale gadajmy o tym pierwszym

  • 40. Data: 2015-02-28 23:19:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Feb 2015 21:36:34 +0100, identyfikator: 20040501
    > widać jedynie dI/dt=U/L

    I wystarczy.

    J.