  • 31. Data: 2015-11-30 12:22:11
    Temat: Re: Trawienie płytek - jaki sens ma napowietrzanie?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik " (c)RaSz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w
    >: Akurat w przypadku stali te 10%, a czesto nawet 0.3% jest bardzo
    >: istotne, i peknac moze, bo ich zabraklo.

    >Ejże, piszesz wbrew *kontekstowi* mojej wypowiedzi! Pisałem o
    >materiale,
    >potocznie nazywanym "żelazem", bo: zawierającym "aż" 90% tego
    >pierwiastka - i
    >podkreślałem, że *celowo* nie wprowadzano tam ŻADNYCH dodatków. Ani
    >nie-istotnych, ani jakichś ulepszających...

    Kiedy wlasnie wprowadzono. Czy celowo czy przy okazji to moze pominmy,
    dosc, ze zawartosc wegla jest bardzo istotna i kontrolowana.

    Anglicy maja pojecie
    https://en.wikipedia.org/wiki/Wrought_iron

    Potem przestalismy uzywac "żelaza" a zaczelismy stale roznej masci.

    >: > Ale szczególnie istotne są (w tej tu dyskusji) "miąchaniny"
    >żelaza ze
    :> > składnikami, których nikt do nich *nie dodawał*, a jednak w nim
    są! Bo zawierała
> [...]
    >może w nim być
    >: > ćwierć tablicy Mendelejewa, a jednak sprzedawane będzie jako
    >"wyrób
    >: > żelazny".
    >: Owszem, ale wegiel jednak zostal dodany, a to jeden z
    >istotniejszych
    >: skladnikow :-)

    >Jeśli znów z rospędu nie "spudłowałeś" co do *miejsca* (a więc i
    >kontekstu) [...]

    >Technologia wytopu *żelaza* (nie-stali, i nie-żeliwa!) z rudy
    >przewiduje
    >wprawdzie dodawanie tam węgla (Ale, na Mendelejewa!

    A koks to nie jest glownie pierwiastkowy wegiel ?

    >, jednak później wtłacza się do pieca powietrze, i
    >praktycznie *cały* węgiel - wydmuchany głównie jako CO2, opuszcza
    >piec (taką,
    >czy inną drogą). Te niewielkie ilości węgla, które w żelazie
    >pozostają, możemy
    >chyba uznać za "nieszkodliwy" (no owszem: nawet dogodny) naddatek?
    >Coś jakby
    >"pożyteczny produkt uboczny"...

    Ale on jest bardzo istotny. I nie zawsze "praktycznie caly", bo mamy
    stale niskoweglowe, wysokoweglowe, a nawet naweglane.

    Dodatkowo masz fakt, ze weglik zelaza Fe3C, zawiera wagowo 6% C, wiec
    w tym momencie taka 1% stal weglowa zawiera dosc sporo tego wegla...

    > Fakt, materiał ("żelazo" - czyli termin
    >*potoczny*) jest dzięki temu lepsze, bo wytrzymalsze. Ale i twardsze,
    >a czasem
    >potrzebne jest właśnie miękkie! A takie produkuje się tak, aby węgla
    >nie miało
    >(na ile się da) wcale. Tak więc węgiel nie jest w "żelazie"
    >obowiązkowy...

    Jesli sie nie myle, to w miare czyste zelazo nazywa sie "armco" i ma
    znikome zastosowanie.
    Troche wiecej jest stopow zelaza bez (bardzo nisko) weglowych.

    Wychodzi na to, ze wegiel w stali jest praktycznie obowiazkowy :-)

    J.

  • 32. Data: 2015-11-30 17:36:22
    Od: BSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2015-11-30 o 12:22, J.F. pisze:

    > Jesli sie nie myle, to w miare czyste zelazo nazywa sie "armco" i ma
    > znikome zastosowanie.

    No fajnie: żelazo, wtedy gdy nie jest zbyt czyste handlowcy nazywają
    "żelazem", a gdy się je oczyści, to wieszają etykietkę "Armco". Bardzo
    to przewrotne!

    > Troche wiecej jest stopow zelaza bez (bardzo nisko) weglowych.

    Pewnie zakres stosowalności takich - jest funkcją ceny. Jeśli te stopy
    będą tańsze od stali, to da się to i owo z nich zmajstrować. Na przykład
    trzonki do noży. Bo już ostrze powinno być jednak z porządnej stali
    węglowej.

    > Wychodzi na to, ze wegiel w stali jest praktycznie obowiazkowy :-)

    W stali tak, ale w "żelazie" handlowym już niekoniecznie. Może być, ale
    może i będzie tak mało, że aż "szkoda gadać" :)

  • 33. Data: 2015-11-30 17:58:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BSk" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >No fajnie: żelazo, wtedy gdy nie jest zbyt czyste handlowcy nazywają
    >"żelazem", a gdy się je oczyści, to wieszają etykietkę "Armco".
    >Bardzo to przewrotne!

    No bo rozumujesz odwrotnie. Zelazo w miare czyste nazywa sie armco.

    Malo kto takie chce, wszyscy chca odpowiednio domieszkowanego ... i
    nazywaja to stalą, zeby nie pomylic z niewiadomo jakim zelazem :-)

    >Pewnie zakres stosowalności takich - jest funkcją ceny. Jeśli te
    >stopy będą tańsze od stali, to da się to i owo z nich zmajstrować. Na
    >przykład

    Wegiel jest tani, wiec mowimy o drozszych :-)

    >trzonki do noży. Bo już ostrze powinno być jednak z porządnej stali
    >węglowej.

    Nierdzewnej !

    >W stali tak, ale w "żelazie" handlowym już niekoniecznie. Może być,
    >ale może i będzie tak mało, że aż "szkoda gadać" :)

    Ale praktycznie nie ma tego "zelaza handlowego".
    Bez/z mala iloscia wegla jest armco, co to ma jakies niszowe
    zastosowania, no i jakies drogie gatunki wysokostopowe - o, wlasnie
    nierdzewka.

    J.

  • 34. Data: 2015-12-01 00:50:39
    Od: BSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>