  • 1. Data: 2015-11-23 12:55:57
    Temat: Trawienie płytek - jaki sens ma napowietrzanie?
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Panowie, takie pytanie mam, zwłaszcza do elektroników zorientowanych chemicznie: czy
    napowietrzanie roztworu trawiącego w trakcie trawienia płytek, stosowane w
    najpopularniejszym chyba modelu wytrawiarki (składającej się z czegoś więcej, niż
    kuweta i cierpliwość własna) ma za zadanie tylko i wyłącznie zapewniać przepływ
    roztworu, stanowiąc dośc kiepski ersatz mieszadła, czy też jakoś regeneruje
    chemicznie tenże roztwór?

    Pytam, bo w necie napotykam sprzeczne opinie, a ponieważ dojrzewam własnie do
    zrobienia sobie czegoś bardziej zaawansowanego niż obecna moja wytrawiarka, używana z
    powodzeniem od 20 lat i ostatnio trochę niedomagająca, zastanawiam się, czy też iść w
    "akwarium z napowietrzaczem", czy też pokombinować raczej z mieszadłem bezprzewodowym
    albo wręcz trawieniem natryskowym.

  • 2. Data: 2015-11-23 13:11:44
    Temat: Re: Trawienie płytek - jaki sens ma napowietrzanie?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    podpieram pytanie, też mnie to zastanawia.
    Będę strzelał, że napowietrzanie jako dostarczenie powietrza raczej
    chyba nie jest potrzebne, bardziej jako sposób na mieszanie roztworu ?

    No ale jakiś kolega, który z chemii miał lepiej niż 3+ (jak ja) coś powie ?

  • 3. Data: 2015-11-23 13:30:55
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 23 listopada 2015 13:12:31 UTC+1 użytkownik sundayman napisał:

    > No ale jakiś kolega, który z chemii miał lepiej niż 3+ (jak ja) coś powie ?

    Kurde... czwórkę miałem, ale to dawno temu, jeszcze za czasów, jak religii w szkołach
    nie było, więc co taka niepoświęcona czwórka warta jest?

    A poważniej - niby chlorek się skutecznie regeneruje przy pomocy H2O2, więc może ten
    tlen z napowietrzania (mimo, że nie tak agresywny jak z perhydrolu), cośtam daje?
    Taką opinię znalazłem gdzieś na elektrodzie, ale z drugiej strony... gdyby to
    faktycznie coś dawało, to profesjonalne maszyny do trawienia też miałyby
    napowietrzanie roztworu, a o ile wiem, nie mają.

  • 4. Data: 2015-11-23 14:32:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wywołuje ruch cieczy. Nic więcej.

  • 5. Data: 2015-11-23 14:49:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
    >Wywołuje ruch cieczy. Nic więcej.

    Nie calkiem. Moze tez regenerowac roztwor trawiacy.

    Ale samo napowietrzanie to zbyt malo, musialby tam byc dodatek np HCl.

    J.

  • 6. Data: 2015-11-23 14:53:14
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 23 listopada 2015 14:49:04 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Nie calkiem. Moze tez regenerowac roztwor trawiacy.
    >
    > Ale samo napowietrzanie to zbyt malo, musialby tam byc dodatek np HCl.
    >
    > J.

    Dla chlorku. A dla podchlorynu?

  • 7. Data: 2015-11-23 14:57:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek P." napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    napisał:

    >Dla chlorku. A dla podchlorynu?

    Glowy nie dam.
    Podchlorynu chyba nie wytworzy, ale czy CuCl nie przeprowadzi do CuCl2
    ?
    A to juz trawi.

    J.

  • 8. Data: 2015-11-23 15:32:32
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Musisz sam wybrać i dac jedna odpowiedz. Czy nie całkiem bo jeszcze cos musi być
    dolozone czy tylko do mieszania.

  • 9. Data: 2015-11-23 17:25:21
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarek P. wrote:

    > ma za zadanie tylko i wyłącznie zapewniać przepływ roztworu, stanowiąc dośc kiepski
    ersatz mieszadła, czy też jakoś regeneruje chemicznie tenże roztwór?

    Wbrew pozorom, odpowiedź na temat:

    Młode małżeństwo tuż po ślubie. Żona robi na obiad kurczaka. Mąż
    zauważył, że żona przed włożeniem kurczaka do piekarnika odcięła mu dwa
    udka i całe wyrzuciła do kosza.
    - dlaczego wyrzucasz udka od kurczaka przed jego upieczeniem? - pyta mąż
    swoją żonę
    - nie wiem, moja mama zawsze tak robiła - odparła żona

    Mąż zainteresował się sprawą i udał się z tym samym pytaniem do swojej
    teściowej;
    - dlaczego wyrzucasz udka od kurczaka przed jego upieczeniem? - pyta
    ponownie - Twoja córka też tak robi i mówi, że tak trzeba
    - nie wiem, moja mama zawsze tak robiła - odparła teściowa

    Mąż już bardzo zaintrygowany sprawą kurczaka udał się więc do matki
    teściowej, która na szczęście jeszcze żyła i ponownie zadał pytanie,
    które go dręczyło;
    - dlaczego wyrzucasz udka od kurczaka przed jego upieczeniem? - pyta
    babki - Twoja córka i wnuczka też tak robią i mówią, że tak trzeba.
    - nie wiem, jak jest u mojej córki i Twojej żony, ale my po prostu
    mieliśmy za małą blachę w domu, by zmieścić całego kurczaka -
    odpowiedziała babka

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2015-11-23 17:28:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarek P. wrote:

    > Dla chlorku. A dla podchlorynu?

    Chyba nadsiarczanu? Nie słyszałem, by ktoś trawił płytki w Bielince...

    Pozdrawiam, Piotr