  • 11. Data: 2009-03-28 05:27:41
    Temat: Re: Trwałe przechowywanie danych
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Kamikazee napisał(a):

    > Do tego można jeszcze dorzucić dane korekcyjne do płyt wykorzystując program
    > dvdisaster http://dvdisaster.net/

    Możesz napisać jak się tego używa?

    j.

    --
    "Można wysnuć wniosek, że przyszłością gier są małe opalizujące krążki -
    płyty kompaktowe. Głównym tego powodem jest nieopłacalność skopiowania

  • 12. Data: 2009-03-28 11:11:49
    Od: p0li <p...@p...onet.pl>

    O->Dnia 2009-03-28 01:00:43 niejaki Kamikazee napisał:

    > DVD-RAM
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/DVD-RAM

    DVD-RAM jest dobrym pomysłem - ale dodatkowo jak chcesz mieć jeszcze
    większa pewność - dyski MO - czas przechowywania danych 50-70 lat

    --
    P0zdrawiam
    p0li p0li(at)poczta.onet.pl

  • 13. Data: 2009-03-28 11:13:59
    Od: "doom3" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Michal Bien" <m...@u...edu.pl.invalid> napisał w wiadomości

> [...]
    > specjalnego) z 1996/1997 r. Szukaj po prostu porządnych nośników
    > CDR/DVDR z długim czasem przechowywania deklarowanym przez producenta
    > oraz nie wypełniaj ich po brzegi danymi, tylko dodawaj dane naprawcze
    > z algorytmu reed-salomona itp. - choćby parchive 2.0 albo bardzo dobrze
    > nadający się do dużej liczby małych plików ICE ECC - przy okazji
    > wykorzystuje doskonale wszystkie 2/4 rdzenie - polecam. W zależności od
    > stopnia "paranoi" możesz rzeznaczyć na dane naprawcze 10-50% oraz
    > oczywiście najważniejsze dane nagrywać na więcej niż jednym nośniku.

    Wszystko fajnie, ale co kiedy uszkodzeniu (rysy itp) ulegly pierwsze sektory
    plyty i TOC jest nie do odczytania ?
    Reszta sprawna, ale bez TOC prawie zaden naped nie zainicjuje plyty...

    --
    doom3

  • 14. Data: 2009-03-28 11:29:14
    Od: "JwZw" <j...@i...pl>

    Użytkownik "p0li" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > DVD-RAM jest dobrym pomysłem - ale dodatkowo jak chcesz mieć jeszcze
    > większa pewność - dyski MO - czas przechowywania danych 50-70 lat

    I czym to przeczytasz za 50 lat, ba, nawet za 10 będą problemy. Jeśli nawet
    zachowasz napęd, to do czego go podłączysz. Do dzisiaj trzymam starego
    pentium III, który jeszcze obsługuje napędy 5.25", bo samo posiadanie napędu
    i tasiemki z odpowiednią końcówka, nie gwarantuje sukcesu na nowych płytach.
    A klienci wygrzebują takie archaizmy, że Wam się nie śniło. Ostatnio
    przyszła pani z trzema platfusami 360KB, na których miała swoją pracę
    dyplomową z 1988 roku - odzyskałem 100% zapisu. To były niezniszczalne
    dyskietki firmy Noname ;-)

    Moją metodą na długowieczną archiwizację jest dodatkowy dysk w szafie. Dysk
    ten zmieniam średnio raz na 2-3 lata na odpowiednio większy i nowszy.

  • 15. Data: 2009-03-28 12:18:30
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 28 Mar 2009 12:11:49 +0100, p0li <p...@p...onet.pl> wrote:

    >DVD-RAM jest dobrym pomysłem - ale dodatkowo jak chcesz mieć jeszcze
    >większa pewność - dyski MO - czas przechowywania danych 50-70 lat
    A można gdzieś kupić nowy napęd M.O. ?
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 16. Data: 2009-03-28 13:19:28
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Kamikazee pisze:

    > Do tego można jeszcze dorzucić dane korekcyjne do płyt wykorzystując
    > program dvdisaster http://dvdisaster.net/

    Zanim wczytam się dokładniej - ten program tworzy raz, który
    następnie zostaje wypalony dowolną aplikacją, tak? Ciekawy projekt,
    minus niestety, że do standardowego czasu tworzenia danych naprawczych
    dochodzi jeszcze konieczność utworzenia obrazu 4,7/9 GB i przerzucenie
    tych danych w inne miejsce dysku, w optymistycznym wariancie na inny
    dysk. Długo z tym schodzi w praktyce od zaznaczenia danych do gotowości
    obrazu do wypalenia dla ~4 GB danych?

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 17. Data: 2009-03-28 13:28:47
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    doom3 pisze:

    > Wszystko fajnie, ale co kiedy uszkodzeniu (rysy itp) ulegly pierwsze sektory
    > plyty i TOC jest nie do odczytania ?
    > Reszta sprawna, ale bez TOC prawie zaden naped nie zainicjuje plyty...

    Dlatego pisałem o przechowywaniu najważniejszych danych w kilku
    egzemplarzach. Skutecznie minimalizuje to taką ewentualność, choć przez
    kilkanaście lat używania różnych nośników optycznych jeszcze się nie
    spotkałem z sytuacją nieczytelnego TOC - niemożliwości rozpoznania
    płyty. Uszkodzenia sektorów jak najbardziej - głębokie rysy (chyba emo
    na tym praktykował), dziurki w nośniku (CDR Basfa ze srebrnym nadrukiem
    w tym celowały) czy nawet częściowe zdarcie emulsji (przydaje się napęd
    (ustawiony) x1-x2- jak najbardziej.

    P.S.
    MO fajna propozycja, tylko droga i mało popularna. Za 10-20 lat problem
    może być nie z przechowywaniem danych, a ze znalezieniem DZIAŁĄJĄCEGO
    napędu potrafiącego odczytać te dyski - trochę jak obecnie szukanie
    działającego napędy dyskietek 8" (poprzednik 5,25").

    Co do HDD - nie jestem zwolennikiem przechowywania danych przez dłuższy
    czas w ten sposób. Zewnętrzne dyski HDD są idealne do przenoszenia dużej
    ilości danych, BIEŻĄCE backupy, w tym różnicowe (sam ich do tego używam)
    ale raczej tak sobie do DŁUGOTRWAŁEGO przechowywana danych - wystarczy
    upadek takiego dysku (zdarza się) czy awaria by setki GB danych odeszły
    do krainy wiecznych spinów, albo przynajmniej ich odzyskanie było
    koszmarnie drogie. Poza tym AFAIR producenci w specyfikacji którą kiedyś
    przeglądałem deklarowali przechowywanie danych na nośniku magnetycznym
    rzędu 5 lat od chwili zapisu.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 18. Data: 2009-03-28 14:37:04
    Od: Kamikazee <n...@n...pl.invalid>

    januszek pisze:
    > Możesz napisać jak się tego używa?

    Program tworzy dane korekcyjne dla obrazu ISO. Możesz utworzyć oddzielny
    plik korekcyjny bądź "wkleić dane" do obrazu płyty aby wypełnić całą
    pojemność docelowego nośnika. Więcej w instrukcji na stronie programu.

    --
    http://kamikaze.mp.waw.pl/
    Gaz pieprzowy, obezwładniający, łzawiący, który wybrać?

  • 19. Data: 2009-03-28 14:47:23
    Od: Kamikazee <n...@n...pl.invalid>

    Michal Bien pisze:
> [...]
    > tych danych w inne miejsce dysku, w optymistycznym wariancie na inny
    > dysk. Długo z tym schodzi w praktyce od zaznaczenia danych do gotowości

    Dla programu potrzebny jest obraz ISO (zgrany z płyty lub wygenerowany
    programem do wypalania płyt). Dane korekcyjne mogą zostać "wklejone" w plik
    ISO bądź zapisane w oddzielnym pliku korekcyjnym. Dla ok. 120 MB danych plik
    generował się ok. 30 sekund.

  • 20. Data: 2009-03-28 15:46:38
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sat, 28 Mar 2009 15:47:23 +0100, Kamikazee napisał(a):

> [...]
    > ISO bądź zapisane w oddzielnym pliku korekcyjnym. Dla ok. 120 MB danych plik

    Z tego co widziałem w opisach plik korekcyjny można wygenerować
    bezpośrednio z nośnika, bez tworzenia .iso.
    --
    M. [Windows - Shell/User MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/