  • 1. Data: 2009-05-13 13:41:21
    Temat: Trwalosc typow/marek dyskow DVD
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Czesc,

    Czy byly robione porownania trwalosci nagran na poszczegolnych rodzajach
    i/lub markach dyskow DVD? "Pare" lat sa juz w koncu na rynku...

    Pytam, bo chce wybrac nosnik do archiwizacji zdjec i nie tylko.

    --
    pozdrawiam,
    Maciek

  • 2. Data: 2009-05-13 13:53:15
    Temat: Re: Trwalosc typow/marek dyskow DVD
    Od: Konrad 'd3viCe' Pióro <x...@m...cy>

    On Wed, 13 May 2009 15:41:21 +0200
    Maciek <d...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > rynku...
    >
    > Pytam, bo chce wybrac nosnik do archiwizacji zdjec i nie tylko.

    Z osobistych doświadczeń, padły mi 3 cake box DVD+R TDK made by Taiyo
    Yuden, padały jeden po drugim w okresie około pół roku. Jeżeli chodzi o
    DVD+R to wtedy całkowicie przesiadłem się na Sony, i jak dotąd nie padła
    mi ani jedna, a mam je już kilka lat, a jeżeli chodzi o DVD+R DL to made
    by Ricoh (chyba Verbatim), niestety padły mi ze trzy-cztery sztuki na
    50 po paru miesiącach. Pamiętam, że CMC Magnetics i Mitsubishi Chemical
    mnie też nie zawiodły.

    Generalnie to mam już dość potyczek z tą technologią i wycofałem się
    całkowicie na macierze dyskowe RAID1 (mdadm) i nie mam zamiaru już
    więcej tracić danych.

    Konrad 'd3viCe' Pióro

  • 3. Data: 2009-05-13 13:55:11
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 13 May 2009 15:53:15 +0200, Konrad 'd3viCe' Pióro napisał(a):

    > Generalnie to mam już dość potyczek z tą technologią i wycofałem się
    > całkowicie na macierze dyskowe RAID1 (mdadm) i nie mam zamiaru już
    > więcej tracić danych.

    Ale ja mam na mysli stworzenie archiwum, gdzie raz nagrany nosnik bedzie
    lezal 10 czy 20 lat nie ruszany, ewentualnie sluzyl do zrobienia doraznej
    kopii.

  • 4. Data: 2009-05-13 14:01:32
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Ale ja mam na mysli stworzenie archiwum, gdzie raz nagrany nosnik bedzie
    > lezal 10 czy 20 lat nie ruszany, ewentualnie sluzyl do zrobienia
    doraznej
    > kopii.

    Potrzebujesz preta ze stali nierdzewnej.
    Taki metrowej dlugosci wystarczy.
    Innej mozliwosci nie ma. :)

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 5. Data: 2009-05-13 14:03:44
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Maciek"
    >Ale ja mam na mysli stworzenie archiwum, gdzie raz nagrany nosnik bedzie
    >lezal 10 czy 20 lat nie ruszany,

    Nie ma takiej opcji. Żaden nośnik nie da ci pewności, że nie nastąpiły
    uszkodzenia.

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb "Jeśli jest to potrzebne" według mnie jest
    `b K...@e...eu.org d' tożsame z "jeśli wersja opengl jest ważniej-

  • 6. Data: 2009-05-13 14:10:44
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Maciek" <d...@p...onet.pl> wrote in message

    > Ale ja mam na mysli stworzenie archiwum, gdzie raz nagrany nosnik bedzie
    > lezal 10 czy 20 lat nie ruszany, ewentualnie sluzyl do zrobienia doraznej
    > kopii.

    Tasma, ale za cene dobrego napedu kupisz sobie drugi komputer.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 7. Data: 2009-05-13 14:11:17
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Wed, 13 May 2009 15:55:11 +0200, Maciek <d...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Ale ja mam na mysli stworzenie archiwum, gdzie raz nagrany nosnik bedzie
    >lezal 10 czy 20 lat nie ruszany, ewentualnie sluzyl do zrobienia doraznej
    >kopii.

    Załóżmy, że to DVD bedzie sprawne za 20 lat, tylko czy:
    1. Czy za dwadzieścia lat znajdziesz napęd który to odczyta,
    2. Czy za dwadzieścia lat znajdziesz progra który oczyta te pliki z
    DVD,
    3. Czy za dwadzieścia lat znajdziesz dokumentację i kasę wystarczajcą
    abyś mógł napisać samemu/zlecić soft który coś zrobi z tymiy danymi.
    4. Czy te dane będą miały jakąś wartość.

    Wbrew pozorom, archiwizacja na papierze ciągle ma przewagę w wielu
    praktycznych zastosowaniach.

    --
    Grzegorz Krukowski

  • 8. Data: 2009-05-13 14:23:17
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> wrote in message
    > On Wed, 13 May 2009 15:55:11 +0200, Maciek <d...@p...onet.pl>
    >
    > Załóżmy, że to DVD bedzie sprawne za 20 lat, tylko czy:
    > 1. Czy za dwadzieścia lat znajdziesz napęd który to odczyta,

    CD ma juz 29 lat, a problemow ze znalezieniem napedow nie widac. Zreszta
    mozna dwa razy na dekade skopiowac dane na nowszy nosnik.

    > 2. Czy za dwadzieścia lat znajdziesz progra który oczyta te pliki z
    > DVD,

    JPEG ma 17 lat i tez trzyma sie niezle. ;)

    > 4. Czy te dane będą miały jakąś wartość.

    Niestety zyjemy w epoce cyfrowej i tez irytuje mnie, ze slajdy z wakacji w
    dziecinstwie bede mogl jeszcze wlasnym wnukom pokazywac a plyty z muzyka
    sluchac do konca zycia. Kupione MP3 nie sa nic warte na innym urzadzeniu
    dzieki DRM, albo po awarii dysku okaze sie ze sklep skad pochodzily nie
    istnieje od 5 lat, a zdjecia z aparatu cyfrowego sa rownie trwale, co
    polroczna plyta DVD.

    Ale przeciez cyfrowa rewolucja to przyszlosc!

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 9. Data: 2009-05-13 14:26:41
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "kamil"
    >CD ma juz 29 lat,

    No, w praktyce trochę mniej - jednak trochę czasu mu zajęło zdobycie
    popularności.

    >a problemow ze znalezieniem napedow nie widac.

    To spróbuj teraz znaleźć np. odtwarzacz Laserdisków.

    >JPEG ma 17 lat i tez trzyma sie niezle. ;)

    JPEG też stał się popularny parę lat później.

    --
    \------------------------/ Podejrzewam, że wielu jest userów, których
    /------------------------\

  • 10. Data: 2009-05-13 14:34:22
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Wed, 13 May 2009 15:23:17 +0100, "kamil" <k...@s...com> wrote:

    >CD ma juz 29 lat, a problemow ze znalezieniem napedow nie widac. Zreszta
    >mozna dwa razy na dekade skopiowac dane na nowszy nosnik.
    Tylko przeczytaj czego oczekuje orginalny pytacz. Dyskietki 5 1/4 cala
    czy 8 cali, całkiem popularnej kiedyś nie przeczytasz już tak łatwo.
    Ba!, mam napęd ale gdzie go podłączę?

    >JPEG ma 17 lat i tez trzyma sie niezle. ;)

    No, już widzę ten szeroki wybór programów odczytujących, np. plik
    TAGa. Albo konwertery plików RAW z obecnych cyfrówek za 20 lat ;)

    I trzeba byc świadomomym, że pewne formaty będą żyły jeszcze długo a
    po innych śladu nie będzie.

    Ja staram się pokazać pytaczowi, że problem nie leży wyłącznie w
    trwałości nośnika.
    --
    Grzegorz Krukowski