  • 1. Data: 2017-02-14 18:03:07
    Temat: UEFI
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Jak zrezygnować z tego dobrodziejstwa w nowym laptopie?

  • 2. Data: 2017-02-14 20:08:54
    Temat: Re: UEFI
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" o7vd96$1cj$...@n...news.atman.pl

    > Jak zrezygnować z tego dobrodziejstwa w nowym laptopie?

    Net krzyczy, że hardy dysk menadżer 2015 lub podobny radzi sobie dobrze...

    http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=121
    00

    It was really easy. I just installed Hard disk manager 2015, then
    i selected "convert gpt to mbr", and i also marked the partition
    on which windows is installed as the active partition, and i clicked apply.

    Its rily tak isi?... Znaczy... Są isy?... Its rily są isi?
    Or mnie oszukują?... [or czy els?...]

    Skąd wziąć tego hardego?... Z jakiejś gazetki?

  • 3. Data: 2017-02-15 11:02:08
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    > Jak zrezygnować z tego dobrodziejstwa w nowym laptopie?

    O ile jest taka opcja - wyłączyć w BIOSie. Nie wiem czym to poskutkuje,
    bo nie praktykowałem. UEFI wyłączone miałem/mam domyślnie.

  • 4. Data: 2017-02-15 14:04:32
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-02-15 o 11:02, Trybun pisze:

    > O ile jest taka opcja - wyłączyć w BIOSie. Nie wiem czym to poskutkuje,
    > bo nie praktykowałem. UEFI wyłączone miałem/mam domyślnie.

    Skutkuje tym, że BIOS startuje dyski w sposób "normalny", a w
    szczególności możesz wystartować z CD/DVD czy pendrive.

    Jest jeszcze potencjalny problem z GPT, ale to bez znaczenia, o ile nie
    chcemy zmieniać ustawień na żywym organizmie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2017-02-15 14:28:21
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 58a42715$0$15194$6...@n...neostrada.pl

    > O ile jest taka opcja - wyłączyć w BIOSie.

    Opcja jest.
    Może by nawet pomogła, ale **przed instalacją W10**, nie -- po.
    Kupiłem laptop z zainstalowanym systemem, nie z pudełka.
    Pudełkowy omyłkowo sprzedano komuś innemu. ,,Na stanie''
    był, ale fizycznie -- nie było, co wyszło na jaw już
    po zakupie. Z zakupu mogę wycofać się jeszcze w ciągu
    tygodnia...

    Można by było ten zwrócić i kupić zapudełkowany, ale
    raczej tak dobrze nie będzie, bo raczej ten laptop
    ma **stosunkowo** niską cenę...

    > Nie wiem czym to poskutkuje, bo nie praktykowałem.

    Więc nabierz praktyki. ;)

    > UEFI wyłączone miałem/mam domyślnie.

    Mam zainstalowany W10 na partycjach GPT. Przestawienie w BIOSie
    nie zmieni zapisu na dysku -- nie przebuduje zapisu na dysku.
    Ponoć można ręcznie (edytorem dysku typu WinHex) przestawić to
    i owo, ;) aby otrzymać zwykłe partycje i zwykły ich rozkład na
    dysku, zapisany w MBR, ale jeszcze nie próbowałem. ;) IMO o tyle
    trudne, że GPT może być zupełnie inna niż dotychczasowe partycje
    i myk z edytorem może zadziałać tylko w niektórych sytuacjach,
    a dokładniej wtedy, gdy zwykłą/tradycyjną partycję przerobiono
    na partycję GPT, pozostawiając dotychczasową (emberowatą)
    strukturę tej partycji...

    W sytuacji takiej jak moja (gdy W10 był stawiany od zera na
    UEFI) być może potrzebna jest głęboka przeróbka partycji.

    Sama zmiana w BIOSie oczywiście nic dobrego nie da.

    Mam już całą masę programów przerabiających GPT na MBR, ale
    chyba życia zabraknie do testowania. Mam też już flaszkę do
    ponownego stawiania W10 i mam całą masę rad dotyczących tego
    problemu -- net aż wrzeszczy na ten temat...

    Niestety nie wiem, jak taka konwersja będzie wyglądała w praktyce.

    Wiem też, jak stawiać W10 od zera, ściągając go ze stron M$...
    Ciekawe, czy tak ściągany system da się ,,zakluczyć'' tymi
    kluczami, które wyłuskam z rejestru obecnego W10...

    Jak znam politykę M$ -- będą ,,prawne'' przeciwskazania... ;)

    Stale zastanawiam się nad tym, czy mi w ogóle Windows jest potrzebny...
    A jeśli jest potrzebny -- czy niestarczy W7Starter na netbooku z atomowym napędem...

    Na netbooku mam jeszcze zwykły MBR i masę kopii W7Startera -- mogę
    odpalać tę, na której mi zależy. W razie padu systemu na którejś
    z nich -- mam jej kopię gotową do użycia... Mogę te partycje
    systemowe niemal dowoolnie (ograniczeniem jest wielkość dysku)
    kopiować, układając czy obok siebie na tym samym dysku, czy na
    innych dyskach...

    Tak samo mam z WXP... Tak miałem z WinDosem -- W95/W98/WME...

    Takiej swobody na razie z GPT nie mam -- ani przetestowanego
    (pewnego, niezawodnego) softu, ani doświadczenia, ani wiedzy
    teoretycznej...

    I najważniejsze -- dysk z MBRem przeczytam innymi komputerami,
    ale partycje GPT przeczytają tylko nowe komputery, czyli takie,
    które mają UEFI... Tych innych komputerów mi nie brakuje -- mam
    pod ręką 5 sztuk...

    Z UEFI mam **tylko ten jeden**, nowy laptop Acera...
    Głupio byłoby kupić od razu parkę -- na wypadek padu któregoś...
    A jeszcze głupiej -- nie mieć możliwości odczytania dysku po
    fizycznym padzie tego Acera -- choćby po potłuczeniu czy innym
    zniszczeniu...

    Podstawą niezawodności jest dublowanie...
    Żadna rzecz nie jest dostatecznie pewna -- natomiast dublet jest
    niemal pewny, bo prawdopodobieństwo jednoczesnego zepsucia jest małe. :)

    BTW -- nagrałem kiedyś dwie kopie na DVD.
    Obie miały fatalne błędy niemal w tym samym miejscu. :)
    Kopie od razu sprawdziłem i uznałem, że ta może zostać,
    ale zdumiony jestem takim zbiegiem okoliczności...

  • 6. Data: 2017-02-15 14:36:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Adam" o81jkv$t4j$...@u...news.interia.pl

    > Skutkuje tym, że BIOS startuje dyski w sposób "normalny", a w szczególności możesz
    wystartować z CD/DVD czy pendrive.

    Z UEFI też możesz. ;)

    > Jest jeszcze potencjalny problem z GPT,

    I właśnie o rozwiązanie tego problemu mi chodzi.
    Jak przerobić ten dysk na tradycyjny?

    > ale to bez znaczenia, o ile nie chcemy

    Ja chcę. I chcę, aby organizm przeżył tę zmianę, aby
    obudził się ze zwykłymi partycjami i z MBR... Chcę
    mieć możliwość kopiowania (klonowania) tych partycji
    taką, jaką miałem dotychczas oraz chcę mieć możliwość
    oglądania zawartości tych partycji pod innymi systemami,
    które nie trawią GPT...

    > zmieniać ustawień na żywym organizmie.

    Chcę mieć W10 na HDD ze zwykłym MBR, ale nie chcę stawiać W10 od zera...

    -=-

    BTW -- jak to przychodzi w pudełku?
    Co jest na dysku ,,dziewiczego'' laptopa?
    Pytam, bo kupiłem laptop z systemem już zainstalowanym.

  • 7. Data: 2017-02-15 14:47:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" o81l1p$9dn$...@n...news.atman.pl

> [...]
    napędem...

    > Kopie od razu sprawdziłem i uznałem, że ta może zostać,
    + Kopie od razu sprawdziłem i uznałem, że tak może zostać,

    -=-

    Złośliwość martwicy ;) nie zna ograniczeń, dlatego nie warto na razie ;)
    inwestować w jabłkowe UEFI...

    [poznacie ich po ich owocach]

    -=-

    BTW jabłek -- wczoraj wyprzedały się wszystkie w białostockim Auchan... ;)
    Były gruszki [na wierzbie?], pomarańcze, ale jabłek -- nie było... ;)

    -=-

    Innymi problemami tego nowego Acera jest niewspółpracowanie
    z Synaptics i słaba matryca...

    UEFI teraz chyba ma każdy laptop z Win...

  • 8. Data: 2017-02-15 18:23:47
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Eneuel Leszek Ciszewski, 15 lut 2017 w
    news:o81lgk$a13$1@node1.news.atman.pl napisałeś/aś:

    > I wlasnie o rozwiazanie tego problemu mi chodzi.
    > Jak przerobic ten dysk na tradycyjny?

    Ja to robiłem w ramach eksperymentów z live linuksa przez gparted. Nie
    pamiętam teraz przełączników. A robiłem to wte i wewte i działało, tylko
    nie pamiętam, czy nie były potrzebne jakieś zabiegi po zmianie na MBR,
    żeby zabootował...

  • 9. Data: 2017-02-15 18:28:42
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    W dniu 2017-02-15 o 14:04, Adam pisze:

> [...]
    >
    > Jest jeszcze potencjalny problem z GPT, ale to bez znaczenia, o ile
    > nie chcemy zmieniać ustawień na żywym organizmie.

    Sama próba chyba nie powinna mieć jakichś złych następstw.

  • 10. Data: 2017-02-15 18:33:18
    Od: Trybun <c...@j...ru>

> [...]
    > tygodnia...
    >

    > Można by było ten zwrócić i kupić zapudełkowany, ale
    > raczej tak dobrze nie będzie, bo raczej ten laptop

    Do 10tki nie trzeba nośników pudełkowych czy "partycji do
    odzyskiwania".. Jednorazowa aktywacja i spokojnie możesz wersję 10tki
    którą raz aktywowałeś na sprzęcie instalować z czego tylko chcesz. Sam
    system jest do pobrania na stronie MS, można go wypalić na płycie DVD
    czy zrobić bootowalnego pendrive. Oczywiście wszystko to ma sens o ile
    masz na laptopie tabliczkę z że tak powiem - certyfikatem że sprzęty
    jest wyposażony w system Win 10.