  • 1. Data: 2009-10-24 21:52:40
    Temat: Układ pamięci w LCD JM12864A
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Mam tu takiego LCDka:

    http://www.dartelektronik.com.pl/pdf/lcd12864a.pdf

    Jego układ pamięci RAM jest chyba najbardziej popieprzony ze wszystkich
    jakie widziałem - nie dośc, że bajty leżą w pionie, to jeszcze są
    ułożone obok siebie a czare goryczy przepełnia podział na dwie fizyczne
    jednostki sterujące. Kompletna porażka jeśli chodzi o typowe
    odwzorowanie w pamieci CPU. Na razie zrobiłem pośredniczący kontroler
    ktory to doprowadza do postaci liniowej i jest ok, ale ...

    chodzi mi o coś innego:

    Czy JM12864A to jest wyjątek czy też wiekszośc wyświetlaczy 128x64 ma
    rownie popieprzony układ RAMu wewnątrz? W innych wyświetlaczach "typu"
    12864 nie zawsze widzę dwa sygnaly CS na osobne jednostki, więc
    zakładam, że pewnie niekoniecznie jest to reguła.

    Rozglądam się za jakimś wynalazkiem 128x64 z mozliwie małą ilością
    peryferiów i najlepiej z magistralą szeregową, ale wolałbym nie wdepnąć
    w organizację pamięci jak w tym moim, bo kompletnie to rozwala koncepcje
    transmisji do niego z użyciem DMA, a z różnych wzgledow powinienem miec
    liniowy framebuffer.

    Więc: czy nielinowośc RAMu LCD 128x64 to wyjatek czy reguła w tej klasie
    wyswietlaczy?

  • 2. Data: 2009-10-24 22:06:10
    Temat: Re: Układ pamięci w LCD JM12864A
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Więc: czy nielinowośc RAMu LCD 128x64 to wyjatek czy reguła w tej klasie
    > wyswietlaczy?

    To reguła dla tego kontrolera (KS0107). Wyświetlacze 192x64 mają trzy
    CS. A co do ułożenia bajtów w pionie, to jest to fajny patent; bardzo
    prosto kopiuje się dzięki temu czcionki (zwłaszcza te o zmiennej
    szerokości).

  • 3. Data: 2009-10-24 22:22:35
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Zbych wrote:
    > To reguła dla tego kontrolera (KS0107).

    Czy to popularny kontroler w 128x64? Boję się, że np. _był_ popularny i
    nowe są z nim zgodne ...

    > CS. A co do ułożenia bajtów w pionie, to jest to fajny patent; bardzo
    > prosto kopiuje się dzięki temu czcionki (zwłaszcza te o zmiennej
    > szerokości).

    Zawsze można znaleźć za i przeciw. Ale tak się akurat składa felernie,
    że w "normalnym" świecie prawie każda bitmapa i font wymaga
    przekonwertowania do postaci pionowych bitów. W dodatku prawie każdy
    algorytm rysowania linii, koła, itd wymaga przepisania. I niestety nie
    można zamieniać tylko "x" z "y" bo wyświetlacz nie dość że ma pionowe
    bajty, to posklejane dłuższymi krawędziami. Dlatego zysk z rysowania
    czcionek jest dla mnie pomijalnie mały, bo trace masę czasu na
    dostosowanie innych elementów. I w dodatku nie mogę użyć prostego
    algorytmu przepisyania RAM do LCD bo mam dwa CS i jeszcze na domiar
    złego wyświetlacz nie zmienia automatycznie "Pages".

  • 4. Data: 2009-10-25 00:37:39
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > algorytmu przepisyania RAM do LCD bo mam dwa CS i jeszcze na domiar
    > złego wyświetlacz nie zmienia automatycznie "Pages".

    No to z tymi CS'ami i Pages'ami to rozumiem, a pozostałe rzeczy mógłbyś
    wyjaśnić dokładniej o co Ci chodzi?? Ja jakoś nie widzę problemu w
    rysowaniu linii przy bajtach pionowych i poziomych ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 5. Data: 2009-10-25 09:09:48
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Konop wrote:
    > No to z tymi CS'ami i Pages'ami to rozumiem, a pozostałe rzeczy mógłbyś
    > wyjaśnić dokładniej o co Ci chodzi?? Ja jakoś nie widzę problemu w
    > rysowaniu linii przy bajtach pionowych i poziomych ;)...

    a) Fonty bitmapowe. 99% dostarczane jest w organizacji poziomej bajtów.
    Trzeba przerabiać.

    b) Niskopoziomowe algorytmy rysowania lini czasem wykorzystują fakt, że
    bajty leżą obok siebie bo moge wykonać (++ptr) i załatwic na raz 8
    bitów. W przypadku tego wyswietlacza: w poziomie można narysować na raz
    1 pixel, a w pionie nie można zrobić ++ptr. Oganizacja sklejania bajtów
    dłuższymi krawędziami jest nietypowa.

  • 6. Data: 2009-10-25 09:19:33
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Czy to popularny kontroler w 128x64? Boję się, że np. _był_ popularny i
    > nowe są z nim zgodne ...

    Powiedzmy, że popularny w segmencie tanich wyświetlaczy
    monochromatycznych z interfejsem równoległym.

    > Zawsze można znaleźć za i przeciw. Ale tak się akurat składa felernie,
    > że w "normalnym" świecie prawie każda bitmapa i font wymaga
    > przekonwertowania do postaci pionowych bitów.

    Ale to robisz na PC. Są do tego gotowe programy.

    > algorytm rysowania linii, koła,

    Koła przy tej rozdzielczości i prostokątnych pikselach? :-)

    > I w dodatku nie mogę użyć prostego
    > algorytmu przepisyania RAM do LCD bo mam dwa CS i jeszcze na domiar
    > złego wyświetlacz nie zmienia automatycznie "Pages".

    Da się jak masz uC z DMA z możliwością tworzenia "łańcuchów transmisji".

  • 7. Data: 2009-10-25 14:28:34
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > a) Fonty bitmapowe. 99% dostarczane jest w organizacji poziomej bajtów.
    > Trzeba przerabiać.

    No fakt, tu jest problem, jeśli ma się gotowe ;)... ale czy stworzenie
    algorytmu, który by to przerabiał dużo zajmie?? Może prosty programik,
    napisany w pół godziny wszystko przerobi w myk i otrzymasz gotowe fonty??

> [...]
    > bitów. W przypadku tego wyswietlacza: w poziomie można narysować na raz
    > 1 pixel, a w pionie nie można zrobić ++ptr. Oganizacja sklejania bajtów

    Hmmm... zależy ile tych linii rysujesz i jakiej potrzebujesz wydajności
    ;)... ja ostatnio się takim LCD bawiłem i nie chciało mi się bawić w
    rozróżnianie poziomych i pionowych linii, po prostu rysowałem od (x1,
    y1) do (x2, y2), i wtedy ta organizacja bajtów niewiele mi zmieniała
    ;)... A poza tym, czy aż taka duża jest różnica pomiędzy napisaniem
    ++ptr a ptr+= 8 ?? ;)... wiem, osobna linia kodu, no ale mimo wszystko ;)...

    Rozumiem, o co Ci chodzi - jest to niewygodne i w Twoim przypadku wymaga
    wielu zmian.. ale niestety, chyba tego nie unikniesz, więc staram się
    Ciebie jakoś pocieszyć ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2009-10-25 14:52:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Konop wrote:
    > No fakt, tu jest problem, jeśli ma się gotowe ;)... ale czy stworzenie
    > algorytmu, który by to przerabiał dużo zajmie?? Może prosty programik,
    > napisany w pół godziny wszystko przerobi w myk i otrzymasz gotowe fonty??

    Przeciez nie mowie, że się nie da. Tylko to dodatkowa praca. Zysku brak
    poza wspomnianymi czcionaki proporcjonalnymi.

    > Hmmm... zależy ile tych linii rysujesz i jakiej potrzebujesz wydajności
    > ;)...

    Powiedzmy że najwiekszej.

    > ja ostatnio się takim LCD bawiłem i nie chciało mi się bawić w
    > rozróżnianie poziomych i pionowych linii, po prostu rysowałem od (x1,
    > y1) do (x2, y2)

    Większość sensownych algorytmow rysowania linii nie polega na
    istniejacej funkcji "plot(x,y)" tylko zakłada pewna organizację pamięci
    i manipuluje bajtami/bitami. Tak jest szybciej niż za każdym razem wołać
    algorytm liczący offsety w plocie. Dla takiego wyswietlacza jak JM12864A
    wymaga to gruntownego przepisania i raczej nie jest to kosmetyka. Po
    prostu "reszta swiata" ma organizację szeregową pixeli.

    > ;)... A poza tym, czy aż taka duża jest różnica pomiędzy napisaniem
    > ++ptr a ptr+= 8 ?? ;)... wiem, osobna linia kodu, no ale mimo wszystko
    > ;)...

    Niektore procesory mają support dla post inkrementacji/dekrementacji.
    Jedna instrukcja maszynowa wklada coś do RAM i przemiesza ptr o jedna
    szerokość danych. Na przykład MC680x0.

    > wielu zmian.. ale niestety, chyba tego nie unikniesz

    Już uniknąłem, wsadzilem po drodze ATMega8 ktory robi konwersje
    real-time 50ramek/s (grubo powyżej czasu reakcji LCD). Wyszło taniej niz
    przerabiać pół bibliteki graficznej. Dodatkowo robi konwersje z UARTa,
    więc mogę w procku zastosować wprost DMA do wysyłania liniowego
    framebuffera. Ideałem dla mnie było by coś takiego zaszyte w LCD i wiem
    ze niektore z SPI tak mają, ale boje się ze w grupie 128x64 czekają mnie
    jakieś niespodzianki. Wole zapytać zawczasu czy to norma.

  • 9. Data: 2009-10-26 20:27:35
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > że w "normalnym" świecie prawie każda bitmapa i font wymaga
    > przekonwertowania do postaci pionowych bitów.

    Ale za to tekst bardzo latwo wyslac (jak font 8x8).

    --
    Jerry1111