  • 1. Data: 2017-05-30 14:10:59
    Temat: Upał w służbie ludzkości ;)
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W zeszły weekend Niemcy generowali szczytowo 30GW z fotowoltaiki,
    Anglicy prawie 9GW. Dla porównania, u nas jest zamontowane coś około
    190MW mocy szczytowej w panelach.
    Nie miałem pojęcia, że już tyle tego Niemiaszki nastawiali,
    Polska ma chyba zapotrzebowanie szczytowe w okolicy 30GW...

    L.

  • 2. Data: 2017-05-30 14:23:25
    Temat: Re: Upał w służbie ludzkości ;)
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 30 maja 2017 21:11:00 UTC+9 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    > Nie miałem pojęcia, że już tyle tego Niemiaszki nastawiali,
    > Polska ma chyba zapotrzebowanie szczytowe w okolicy 30GW...

    Świat się zmienia na naszych oczach. W Indiach prąd z PV jest już tańszy niż z węgla.
    Rząd ostatnio skreślił projekty elektrowni węglowych o mocy w sumie 14GW, bo już
    wiadomo że nikt by z nich nie kupił prądu. Chińczycy z poważnymi minami analizują
    negatywny wpływ czystego powietrza na środowisko, bo wiatr jakoś im inaczej wieje,
    słońce inaczej świeci, bambus inaczej rośnie i w ogóle wszystko jest inaczej od czasu
    jak pozamykali tysiące starych węglówek.

  • 3. Data: 2017-05-30 14:37:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

> [...]
    > Nie miałem pojęcia, że już tyle tego Niemiaszki nastawiali,
    > Polska ma chyba zapotrzebowanie szczytowe w okolicy 30GW...

    Upał akurat fotowoltaice nie służy -- sprawność ogniw maleje.
    Robi się zatem kolektory hybrydowe, z chłodzeniem wodnym.
    Jest wtedy przy okazji trochę ciepłego w kranie.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2017-05-30 14:55:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    >190MW mocy szczytowej w panelach.
    >Nie miałem pojęcia, że już tyle tego Niemiaszki nastawiali,

    Nastawiali jak glupi ... albo jak madrzy, skoro rzad placi, to brac
    :-)

    Swego czasu udalo im sie osiagnac ujemna cene pradu - bo wiatrakow tez
    nastawiali, a akurat zawialo.

    >Polska ma chyba zapotrzebowanie szczytowe w okolicy 30GW...

    Latem nawet mniej. No ale Niemcy maja ludzi 2.5 raza wiecej i
    przemysl.

    Ale ...
    -teraz jest 30GW, a jutro nie bedzie, weglowe elektrownie musza sie
    krecic.
    -u nas szczyt zapotrzebowania na prad robi sie wieczorem, gdy
    sloneczka nie ma, i znow te turbiny musza sie przez caly dzien krecic.

    Fotowoltaika mi sie o tyle podoba, ze jak sloneczko swieci, to moga
    klimatyzatory napedzac, i wegla nie trzeba.
    Im wiekszy upal, tym wiecej pradu, ladnie sie bilansuje :-)

    Bo inaczej to przydalby sie jakis system magazynowania - hydro,
    akumulatory, wodor, czy nawet elektrownie na gaz - je ponoc mozna
    szybko odpalic i szybko wylaczyc.

    J.

  • 5. Data: 2017-05-30 15:02:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    >Świat się zmienia na naszych oczach.
    >W Indiach prąd z PV jest już tańszy niż z węgla.

    To juz chyba nawet u nas.
    Znajomy Niemiec sie chwalil, ze ma prad z dachu po 0.10 eur/kWh.
    W Polsce- chyba bez doplat.

    A u nas wychodzi po ~0.15.
    Tylko ... to cena z dostawa i VAT. Sam prad to mniej wiecej polowa,
    druga czesc to "oplata sieciowa".

    Wiec w zaleznosci od tego czy ktos liczy dla siebie, czy na handel -
    to mu sie oplaca lub nie.

    No i ... upal, a ja w pracy. W domu potrzebuje moze ze 100W na tych
    pare zabawek, ktorych nie chce mi sie wylaczac, i lodowke.

    a w pracy nie ma miejsca na panele :)

    J.

  • 6. Data: 2017-05-30 17:09:37
    Od: 4...@g...com

    Elektrownie weglowe musza sie krecic i wtedy gdy swieci sloneczko i panele daja prad.

  • 7. Data: 2017-05-30 17:22:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik kogutek napisał w wiadomości grup
    >Elektrownie weglowe musza sie krecic i wtedy gdy swieci sloneczko i
    >panele daja prad.

    Mozna by sie zastanowic nad likwidacja lub gruntowna przebudowa
    weglowych, ale ... czy gornicy na to pozwola :-)

    J.

  • 8. Data: 2017-05-30 18:41:49
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 30 maja 2017 15:02:10 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > No i ... upal, a ja w pracy. W domu potrzebuje moze ze 100W na tych
    > pare zabawek, ktorych nie chce mi sie wylaczac, i lodowke.
    >
    > a w pracy nie ma miejsca na panele :)

    Są już nawet mikrofalowniki on-grid na 250W i 500W, można sobie
    jeden lub 2 paneliki zamontować gdziebądź i zalegalizować u dostawcy
    energii jako instalację prosumencką :P To co naprodukujesz latem
    odbierzesz sobie zimą, minus haracz 20%.

    L.

  • 9. Data: 2017-05-30 19:41:26
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/30/2017 6:41 PM, Lisciasty wrote:
> [...]
    > energii jako instalację prosumencką :P To co naprodukujesz latem
    > odbierzesz sobie zimą, minus haracz 20%.

    Obawiam się że w obecnej sytuacji politycznej tego typu rozwiązanie może
    być zakazane jednym podpisem jakiegos imbecyla u władzy który boi się
    palonych opon. Dlatego nie wiem czy jest sens inwestować w pchanie do
    sieci. Chyba lepiej kopać bitcoiny latem :)

  • 10. Data: 2017-05-30 19:46:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Są już nawet mikrofalowniki on-grid na 250W i 500W, można sobie
    >jeden lub 2 paneliki zamontować gdziebądź i zalegalizować u dostawcy

    Tak gdziebadz to nie calkiem, bo to jednak pare m2.
    Kto ma domek to wygospodaruje, ale tak w mieszkaniu na bloku ... jako
    zewnetrzne zaslony, zeby sie wnetrze nie nagrzewalo ?

    >energii jako instalację prosumencką :P To co naprodukujesz latem
    >odbierzesz sobie zimą, minus haracz 20%.

    taa, powiedzmy 3 miesiace upalow po 6h dziennie, 3kWh dziennie, 2 zl,
    no ze 200zl sie uzbiera, zima do zaoszczedzenia 160.

    To ile ten falownik kosztuje ?

    Ale moze cos sie zmieni, bo ponoc dzis Unia jakies ostre przepisy
    przyjela, i zobaczymy co Szydlo z Kaczynskim na to :-)

    J.