  • 51. Data: 2017-06-02 09:47:00
    Temat: Re: Upał w służbie ludzkości ;)
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 2 czerwca 2017 16:27:48 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > Jeden dobry przyklad bardzo szybko obala teorie.
    > Tylko trzeba go zobaczyc, a wczesniej zrobic.
    > Potrafisz zrobic ?

    Potrafię. Ale Ci nie pokażę :-)
    Będziesz musiał sobie wyobrazić. Biorę łożysko magnetyczne, wszystko jedno jak te
    magnesy poukładane. W promieniowym jest pierścień wewnętrzny i zewnętrzny, w osiowym-
    dwa płaskie krążki. Jeden ma być wirujący, drugi stały. I teraz ten stały pierścień
    zamiast przykręcać na twardo do korpusu maszyny, mocuję w oprawce która ma pewną
    zdolność tłumienia drgań. Najlepiej w szerokim zakresie częstotliwości. Jedny słowem,
    łożysko drgań nie tłumi, ale oprawka tłumi. I nagle połączenie nie jest "z gruntu
    niestabilne".

    > Moze byc i w 6. Zreszta bardzo czesto musi, bo inaczej sie magnes
    > obroci, odpychanie zamieni w przyciaganie, i stabilnosc zostanie
    > szybko osiagnieta - niestety, nie taka, o jaka chodzi :-)
    >
    > Pardon, wirnik, to chcemy tylko w 5.

    Racja, w pięciu. Obok klawiatury po lewej stronie mam spacemousa, ten ma sześć. No i
    tłumienie za słabe, bo jak trącę go ręką, to na ekranie jeszcze przez dziesięć minut
    lata mi rysunek na wszystkie strony.

    > Styczna z palca, a z lozysk chcemy poprzeczna.

    > Tylko ze zakret tez generuje ogromna sile.

    Myślę że szybciej by wywaliło samochód na bok albo wypchnęłoby z drogi niż łożysko
    się poddało.

  • 52. Data: 2017-06-02 09:49:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 2 czerwca 2017 16:31:54 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    .pl...

    > Material ma tez swoja mase, gestosc i wytrzymalosc.
    >
    > Oczywiscie od reszty wymiarow tez zalezy.

    miliona g. Muszą chyba być zrobione z kryptonitu :-)

    > Male sa, a male malo energii gromadza :-)
    >
    > My chcemy duzo, a wtedy rozerwanie grozi :-)

    No więc jedni producenci idą w tanią stal i niskie obroty, drudzy- w drogie karbony i
    wysokie obroty. Do samochodu to musi być lekkie, wieć wybór jest prosty. Do domu musi
    być tanie, więc też dylematu nie ma.

  • 53. Data: 2017-06-02 12:45:49
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-06-02 o 09:28, J.F. pisze:

    > Tylko ze zakret tez generuje ogromna sile.

    Można zamocować jak żyrokompas.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BByroskop#/media/F
    ile:Gyroscope_operation.gif

    WM

  • 54. Data: 2017-06-02 13:18:17
    Od: 4...@g...com

    Nie mozna jesli sie chce odbierac energie.

  • 55. Data: 2017-06-02 15:05:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 2 czerwca 2017 19:45:51 UTC+9 użytkownik WM napisał:

    > Można zamocować jak żyrokompas.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BByroskop#/media/F
    ile:Gyroscope_operation.gif

    Wszystko można, ale nie chodziło o zablokowanie/umożliwienie ruchu, tylko o tłumienie
    wibracji.

  • 56. Data: 2017-06-02 20:07:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >Jedny słowem, łożysko drgań nie tłumi, ale oprawka tłumi. I nagle
    >połączenie nie jest "z gruntu niestabilne".

    "z gruntu niestabilne" polega zdaje sie na tym, ze te krazki od
    osiowego, jak sie osie rozbiegna, to generuja sile poprzeczna.
    A z kolei pierscienie, jak sie przesuna osiowo, to generuja sile
    osiowa.
    I nie o drganiach mowie, tylko o wypchnieciu z obszaru dzialania.

    Widziales gdzies takie dwa lozyska razem, na stalych magnesach ?
    Mozna kupic ?

    wszelakie inne przyklady magnetycznej lewitacji tez moga byc.
    Z wyjatkiem tej diamagnetycznej - ta znam.

    ludzie eksperymentuja, ale szczyt amatorskich osiagniec to jest to
    https://www.youtube.com/watch?v=7qRJpFzSiFQ

    Jak widac - trzeba sie jednak oprzec na czyms stalym

    chodzi mi po glowie levitron
    https://www.youtube.com/watch?v=hu1jEWLZVug

    Jakby tak 4 obok siebie postawic i listewkami polaczyc - bedzie
    lewitowac, czy nie ?

    O, jest i teoria
    https://www.youtube.com/watch?v=fSvpcsVlBVo

    >Myślę że szybciej by wywaliło samochód na bok albo wypchnęłoby z
    >drogi niż łożysko się poddało.

    Aktywne lozyska magnetyczne to chyba da sie kupic, to i w parametrach
    sile podadza.

    Bo na samochod pomysl mamy - dwa wirniki przeciwbiezne.
    I musi wtedy samochod rozerwac.

    J.

  • 57. Data: 2017-06-02 22:10:15
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-06-02 o 20:07, J.F. pisze:
    > ludzie eksperymentuja, ale szczyt amatorskich osiagniec to jest to
    > https://www.youtube.com/watch?v=7qRJpFzSiFQ
    A zamiast kartonika takie samo ustrojstwo w lustrzanym odbiciu?

    Robert

  • 58. Data: 2017-06-02 22:29:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    >A zamiast kartonika takie samo ustrojstwo w lustrzanym odbiciu?

    Raczej nie - kwestia nieliniowosci sily.

    Po przesunieciu w jedna strone wirnik wypychany stawia mniejszy opor
    niz ten pchajacy.

    a po jeszcze wiekszym przesunieciu cofniety wirnik stawia opor
    zerowy - wszak to punkt rownowagi chwiejnej.

    J.