  • 11. Data: 2018-04-11 13:40:40
    Temat: Re: W jaki sposób osadzane są glify na stronach WWW?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 11.04.2018 o 10:57, Tomek pisze:

    > O takim nowym mechanizmie to ja się dowiedziałem też dopiero dzisiaj i
    > za bardzo tego nie testowałem.
    >
    > Cały czas można użyć starego mechanizmu
    > np
    > <i class="material-icons">&#xE87C;</i>
    >

    > Skopiowane z linków, które podałem wcześniej
    >

    > Using the icons in HTML

    Starego mechanizmu nie chcę używać. Testowałem nowy i działa poprawnie -
    stąd wątek. Natomiast nadal nie wiem do końca jak. Zgaduję:

    1. Obecnie fonty mają wbudowanie dwa niezależne mapowania
    a) znak -> reprezentacja graficzna
    b) ciąg znaków -> reprezentacja graficzna

    2. Aby wykorzystać cechę B to przeglądarka musi mieć zaimplementowaną tą
    nową(?) funkcjonalność. Ponadto font musi mieć osadzone mapowanie przez
    ciąg znaków.

    Z przytoczonych materiałów mogę jedynie domyślać się, że tak to funkcjonuje.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 12. Data: 2018-04-11 22:19:34
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Wed, 11 Apr 2018 13:40:40 +0200, Marek S wrote:

> [...]
    > ciąg znaków.
    >
    > Z przytoczonych materiałów mogę jedynie domyślać się, że tak to funkcjonuje.

    Ty czytasz co Tomek cytuje? W ostatnim jego poście jest to dokładnie
    opisane.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 13. Data: 2018-04-12 09:01:19
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 11.04.2018 o 22:19, Roman Tyczka pisze:

    > Ty czytasz co Tomek cytuje? W ostatnim jego poście jest to dokładnie
    > opisane.

    Ja tego nie widzę. Jedyne zdanie jakie tami widzę to:

    This example uses a typographic feature called ligatures, which allows
    rendering of an icon glyph simply by using its textual name. The
    replacement is done automatically by the web browser and provides more
    readable code than the equivalent numeric character reference.

    Nic z tego nie wynika poza tym, że jest to proces automatyczny
    realizowany przez przeglądarkę. Może ślepy jestem, może nie znam
    angielskiego na tyle więc wskaż mi fragment, w którym jest jasno
    napisane skąd przeglądarka wie, ze kod "cos_tam" odpowiada np. &#xE87C;

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 14. Data: 2018-04-12 17:14:27
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 12 Apr 2018 09:01:19 +0200, Marek S wrote:

> [...]

    > angielskiego na tyle więc wskaż mi fragment, w którym jest jasno
    > napisane skąd przeglądarka wie, ze kod "cos_tam" odpowiada np. &#xE87C;

    Jak to skąd wie? Bo wspiera ten "patent" i ma to zakodowane w sobie? Na tym
    polega bycie zgoodnym ze standardem X.

    "This feature is supported in most modern browsers on both desktop and
    mobile devices.
    Browser Version supporting ligatures
    Google Chrome 11
    Mozilla Firefox 3.5
    Apple Safari 5
    Microsoft IE 10
    Opera 15
    Apple MobileSafari iOS 4.2
    Android Browser 3.0"

    czyli od tych wersji przeglądarka kuma co to znaczy "rendering of an icon
    glyph simply by using its textual name". Czego więcej potrzebujesz?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 15. Data: 2018-04-12 22:25:58
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-04-12 o 17:14, Roman Tyczka pisze:

    > Czego więcej potrzebujesz?

    Tylko odpowiedzi na moje pytanie postawione w wątku otwierającym. Nie
    pytam się co trzeba zrobić wy wyświetlić literały, bo to wiem. Nie pytam
    jakie przeglądarki to wspierają, bo to też wiem.

    Pytam się w kółko skąd wiadomo, że dany ciąg znaków ma się zmienić w tą
    a nie inną ikonę? Czy gdzieś w definicji fontu glyphowego są zaszyte dwa
    niezależne mapowania znaków:
    1) jako kodu HEX/ASCII/cokolwiek na znak graficzny (czyli tradycyjne
    mapowanie np litera A wygląda jak A)
    2) mapowanie ciągu znaków na pojedynczy znak (ikonkę) - np. ciąg znaków
    "android" wygląda jak robocik

    Czy piszę niejasno o co mi chodzi? Otrzymuję odpowiedzi nie na temat a
    do tego zarzucasz mi, że nie czytam ich. Potem zresztą sam nie potrafisz
    przytoczyć fragmentów wyjaśniających jak to działa.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 16. Data: 2018-04-12 22:34:56
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 10 Apr 2018 09:24:02 +0200, Marek S napisał(a):

    > <tag class="material-icons">nazwa</tag>
    >
    > konwertowany jest na androida czy inną ikonkę. Rozumiałbym gdyby pod
    > literą A kryła się ikona androida a pod B ikona Apple w danym foncie.

    Czemu uparcie patrzysz na to jak na pojedyncze litery?

    Ligatury służą do specyficznego wyświetlenia *kilku* liter. Przeglądarka
    dostaje w tekście np. "ffi", w foncie ma zdefiniowaną ligaturę dla tego
    zbitku liter, więc podmienia całość. Fonty z symbolami po prostu
    wykorzystują (czy też wręcz nieco nadużywają) tę właściwość.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 17. Data: 2018-04-12 22:52:09
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-04-12 o 22:34, Borys Pogoreło pisze:

    > Czemu uparcie patrzysz na to jak na pojedyncze litery?

    Nie patrzę uparcie lecz uparcie pytam o wyjaśnienie jak to technicznie
    jest realizowane. Odnoszę wrażenie, że popełniam jakiś nietakt chcąc to
    wiedzieć.

> [...]
    > zbitku liter, więc podmienia całość. Fonty z symbolami po prostu
    > wykorzystują (czy też wręcz nieco nadużywają) tę właściwość.

    Czyli wynika z tego, że jest tak jak zacząłem (w innej gałązce dyskusji)
    to podejrzewać a dopiero teraz wreszcie ktoś odpowiada na moje pytanie :-)

    Potwierdź zatem czy dobrze myślę. Skoro ikonę np. wspomnianego androida
    mogę wyświetlić na dwa sposoby:

    1. podając kod znaku
    2. podając ciąg znaków

    ... to implikuje, że font musi być odpowiednio przygotowany i posiadać
    dwa niezależne mapowania: pierwsze tradycyjne znak->reprezentacja
    graficzna i drugie nowe (przynajmniej dla WWW) ciąg znaków ->
    reprezentacja graficzna. Czy tak to się odbywa?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 18. Data: 2018-04-13 10:29:16
    Od: Tomek <s...@w...xxx.pl>

    W dniu 12.04.2018 o 22:25, Marek S pisze:
> [...]
    > mapowanie np litera A wygląda jak A)
    > 2) mapowanie ciągu znaków na pojedynczy znak (ikonkę) - np. ciąg znaków

    Otwórz sobie edytorem dowolny plik TTF i poszukaj sobie ciągów np
    "Aogonek", "oacute" (to akurat polskie) itp a przekonasz się, że NAZWY
    literek są zaszyte w środku.

  • 19. Data: 2018-04-13 10:48:35
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 13.04.2018 o 10:29, Tomek pisze:

    > Otwórz sobie edytorem dowolny plik TTF i poszukaj sobie ciągów np
    > "Aogonek", "oacute" (to akurat polskie) itp a przekonasz się, że NAZWY
    > literek są zaszyte w środku.

    I trzeba było tak właśnie odpowiedzieć na moje pytanie zamiast
    przytaczać obszerną dokumentację nie na temat.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 20. Data: 2018-04-13 11:48:06
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Thu, 12 Apr 2018 22:52:09 +0200, Marek S napisał(a):

> [...]
    > graficzna i drugie nowe (przynajmniej dla WWW) ciąg znaków ->
    > reprezentacja graficzna. Czy tak to się odbywa?

    Nawet Ci wcześniej wkleiłem listę mapowań:
    https://github.com/google/material-design-icons/blob
    /master/iconfont/codepoints

    --
    Borys Pogoreło