  • 1. Data: 2015-04-17 22:34:38
    Temat: Wentylator procesora
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Pecet na płycie głównej Gigabyte GA-Z97-HD3, Z97.
    Po uruchomieniu wentylator procesora nie kręci się.
    Czy to normalne? Czy wentylator ma się załączyć dopiero po nagrzaniu
    CPU? Nie trzymałem go włączonego dłużej, niż 2 minuty, bo nie wiem, czy
    wszystko jest w porządku. Manual do płyty milczy na ten temat. Podają
    jedynie, że jest "CPU/system fan speed control". Czy nie powinien się
    jednak kręcić wolniej lub szybciej zależnie od temperatury?
    Jacek

  • 2. Data: 2015-04-17 23:22:11
    Temat: Re: Wentylator procesora
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-04-17 o 22:34, Jacek pisze:
> [...]
    > jedynie, że jest "CPU/system fan speed control". Czy nie powinien się
    > jednak kręcić wolniej lub szybciej zależnie od temperatury?

    Wspomnianej przez Ciebie płyty nie znam.
    Jednak zdecydowana większość płyt startuje wentylator. Niektóre
    (zwłaszcza serwerowe) startują wentylator/wentylatory na pełnych
    obrotach, później (w ciągu kilku/kilkunastu sekund) zmniejszają obroty.

    Spotkałem się tylko z kilkoma przypadkami, że płyta nie starowała
    wentylatora na POST, ale były to specjalne maszyny przemysłowe.

    Tak więc można przypuszczać, że w Twoim przypadku coś jest nie tak. Masz
    włączone speed control na enable?
    A może wentyl masz podpięty do innego gniazda - dla drugiego wentylatora?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2015-04-18 01:19:11
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Fri, 17 Apr 2015 22:34:38 +0200, Jacek napisał(a):

> [...]
    > jedynie, że jest "CPU/system fan speed control". Czy nie powinien się
    > jednak kręcić wolniej lub szybciej zależnie od temperatury?

    Co to za chłodzenie?

    [ Flaszka wódki jest jak kobieta: przyciąga wzrok od pierwszego ]
    [ wejrzenia, a czy jest dobra, czy beznadziejna poznajesz dopiero rano. ]
    [ (znalezione w necie) ]

  • 4. Data: 2015-04-18 07:41:23
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 17 Apr 2015 22:34:38 +0200, Jacek napisał(a):

    > Czy nie powinien się
    > jednak kręcić wolniej lub szybciej zależnie od temperatury?

    Nie spotkałem jeszcze płyty która by nie startowała wiatraka na procku
    razem z włączeniem. Ten wiatrak aby na pewno sprawny? :)
    --
    Jacek
    Dziesięć przykazań ma 279 słów.

  • 5. Data: 2015-04-18 07:48:29
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-04-18 o 01:19, Przemysław Ryk pisze:
    > Co to za chłodzenie?
    SilentiumPC Fortis 2 XE1226
    takie coś.
    Jacek

  • 6. Data: 2015-04-18 09:56:39
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    > Nie spotkałem jeszcze płyty która by nie startowała wiatraka na procku
    > razem z włączeniem. Ten wiatrak aby na pewno sprawny? :)

    Przy standardowych ustawieniach biosu też takiej nie spotkałem, jednak
    wiele płyt ma taką możliwość zmiany ustawień.
    Moja płyta od Biostara załącza wentylator procka gdy jego temperatura
    przekroczy 58 st a wyłącza gdy spadnie poniżej 45 st - wentylator przy
    przeglądaniu www, poczty i innych "lekkich" pracach prawie nigdy się nie
    załącza.

    --
    Czarek

  • 7. Data: 2015-04-18 17:09:11
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sat, 18 Apr 2015 07:48:29 +0200, Jacek napisał(a):

    > SilentiumPC Fortis 2 XE1226
    > takie coś.

    To może być prosta kwestia - temperatura na CPU jest na tyle niska, że nie
    ma po co rozkręcać wentylatora. :D

    [ Kłamstwo to wina dwóch osób. Jedna mówi, druga słucha. ]
    [ (Homer Simpson) ]

  • 8. Data: 2015-04-18 19:20:07
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 18 Apr 2015 09:56:39 +0200, Czarek napisał(a):

> [...]
    > przekroczy 58 st a wyłącza gdy spadnie poniżej 45 st - wentylator przy
    > przeglądaniu www, poczty i innych "lekkich" pracach prawie nigdy się nie

    Jasne, ale czy przy starcie nie zakręci wiatrakiem nawet na chwilę?

  • 9. Data: 2015-04-18 20:33:19
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Jacek" <k...@a...com> napisał w wiadomości
    > Nie trzymałem go włączonego dłużej, niż 2 minuty, bo nie wiem, czy
    > wszystko jest w porządku.

    A co się dzieje przez te 2 minuty? Startuje bios? Czy cały czas jest czarny
    ekran? A HDD się rozkręca?
    Spróbuj na boxie.
    A może ten fortis się kręci, ale tak cicho i na tak niskich obrotach że go
    nie słychać? Sprawdzałeś wizualnie?

  • 10. Data: 2015-04-20 20:12:00
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    > Jasne, ale czy przy starcie nie zakręci wiatrakiem nawet na chwilę?

    Zakręci, tak na około 2-3 sekundy

    --
    Czarek