  • 11. Data: 2018-05-24 17:47:15
    Temat: Re: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
    Od: m...@g...com

    W dniu czwartek, 24 maja 2018 15:10:42 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > A skad bedzie zasysal ?

    Mam w piwnicy trzy okna i dwa z nich mam otwarte w okresie, gdy nie ma mrozów. W
    jednym otworze okiennym zamierzam zainstalować wentylator o przez pozostałe dwa
    powietrze będzie zasysane.

    > No to uwazaj - zawartosc pary zalezy od temperatury.
    > Jak za powietrze o 30C i 25% wilgotnosci ochlodzic do 18C, to mu
    > wilgotnosc skacze do 50%
    >
    > Moze lepiej to gorace i suche powietrze z zewnatrz pompowac do
    > piwnicy - szybciej drewno odparuje.

    Suche, gorące powietrze będzie zasysane z zewnątrz, więc to na jedno wychodzi.
    Oczywiście mógłbym np. zainstalować drugi wentylator: jeden mógłby pompować do
    piwnicy a drugi usuwać powietrze z piwnicy. Ale na razie chcę zrealizować najprostszą
    wersję - z jednym wentylatorem.

  • 12. Data: 2018-05-24 18:14:12
    Od: m...@g...com

    > Nie wiem czy pomiar wilgotności to akurat najlepszy pomysł.
    > Bieżąca wilgotność powietrza ma się nijak do wilgotności drewna
    > chociażby ze względu na spora inercję uwalniania się wilgoci z drewna do
    > powietrza.

    Dzięki temu, że przez wentylowanie piwnicy będzie w niej bardziej sucho, cieplej i
    "wietrznie" :), inercja uwalniania się wilgoci z drewna będzie mniejsza - tzn. woda
    zawarta w drewnie będzie szybciej oddawana do powietrza.

    > Może po prostu wymuszać wentylowanie mechaniczne kiedy na zewnątrz jest
    > po prostu ciepło, czyli zwykły termometr załączający wentylację powyżej
    > jakiejś temperatury.

    To też jakieś rozwiązanie, ale zauważ, że wariant z termometrem posiada istotną wadę:
    jeśli na zewnątrz budynku będzie gorąco i parno (latem jest dużo takich dni), wówczas
    przekaźnik załączałby wentylator. Mogłoby by być tak, że wilgotność w piwnicy jest
    mniejsza od wilgotności na zewnątrz budynku i w takiej sytuacji wentylowanie mijałoby
    się z celem. Nawet mogłoby być przciwskuteczne - drewno mogłoby chłonąć wilgoć
    zamiast ją oddawać.

    > Dobrze by było żeby do piwnicy dostarczane było powietrze np z dachu na
    > który świeci słońce (blacha, ceramika) np kanałem wentylacyjnym jeżeli
    > taki istnieje.

    Taki sposób suszenia drewna też rozważam. Zamierzam zbudować kolektor powietrzny i
    wtłaczać gorące powietrze z kolektora do piwnicy, ale najpierw skupiam się na
    wentylowaniu bo to najprostszy sposób suszenia drewna.

    > Zakładam że nie chcesz suszyć drewna w zimie kiedy zmrożone powietrze
    > jest suche bo zrobisz w piwnicy lodownię.

    Byłoby to ryzykowane bo w piwnicy mam rury wodociągowe, które mogłyby zamarznąć. Już
    raz do przerabiałem :)

  • 13. Data: 2018-05-24 18:53:30
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 24.05.2018 o 18:14, m...@g...com pisze:

> [...]
    mijałoby się z celem. Nawet mogłoby być przciwskuteczne - drewno mogłoby chłonąć

    Tą samą wadę ma porównywanie wilgotności względnych. Skuteczny byłoby
    porównywanie wilgotności bezwzględnych. Do przeliczenia musiałbyś znać
    temperatury, na mikrokontrolerze da się to zrobi bez większych
    problemów. Prosty komparator wilgotności względnych nie ma sensu.
    Problem polega na tym, że dni, w których warunek suszenia byłby
    spełniony może być bardzo mało.

    P.P.

  • 14. Data: 2018-05-24 20:03:42
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-05-24 o 17:47, m...@g...com pisze:

> [...]
    piwnicy a drugi usuwać powietrze z piwnicy. Ale na razie chcę zrealizować najprostszą

    Ale powietrze na zewnątrz jest suche tylko w największe mrozy :)
    W upały powietrze na zewnątrz jest bardzo mocno nasycone parą wodną
    czyli posiada bardzo dużą wilgotność bezwzględną, choć jego wilgotność
    względna jest niska.
    Wtłaczanie takiego gorącego powietrza do piwnicy nie tylko nie będzie
    suszyć drewna, a wręcz nawet wprowadzi w nie wilgoć i spowoduje, że
    drewno zacznie butwieć i pleśnieć.
    Dzieje się tak ponieważ powietrze z zewnątrz po dostaniu się do piwnicy
    jest mocno schładzane. Ponieważ zawierało bardzo dużą ilość wody to po
    schłodzeniu gwałtownie rośnie jego wilgotność względna. Dla przykładu
    powietrze o temperaturze 30'C i wilgotności względnej 50% osiągnie w
    piwnicy 100% wilgotności względnej po schłodzeniu do temperatury 18,44'C.
    Jeżeli powietrze to będzie schładzane poniżej tej temperatury to część
    wilgoci się wykropli w postaci rosy. Czyli zostanie przekroczony punkt rosy.
    Drewno powinno być suszone na zewnątrz, a nie w piwnicy. Chyba, że jest
    to piwnica ogrzewana i zapewnisz w niej temperaturę wyższą jak na
    zewnątrz czy to latem czy w zimie.
    Reasumując:
    Chcesz suszyć latem to tylko na zewnątrz w drewutni. Dodatkowy przewiew
    powietrza przyspieszy proces schnięcia.
    Jak chcesz suszyć w piwnicy to susz w okresie zimowym, jeżeli jest tam
    kocioł CO i zapewnia wyższą temperaturę jak na zewnątrz.
    Jak palisz drewnem to zasada jest taka, że drewno trzyma się na zewnątrz
    aż do rozpoczęcia sezonu grzewczego. Po rozpoczęciu sezonu grzewczego,
    kiedy już w piwnicy zrobi się cieplej jak na zewnątrz to drewno przenosi
    się do piwnicy.

  • 15. Data: 2018-05-24 23:09:51
    Od: m...@g...com

    W dniu czwartek, 24 maja 2018 15:51:31 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

> [...]
    > najtańszym sposobem - kilka słupków, od zewnątrz tania siatka
    > ogrodzeniowa 10x10 cm, w środku włóknina ( czarna pleciona) z tworzywa jako
    > zabezpieczenie przed deszczem, jako dach 3 panele komórkowe z
    > poliwęglanu, spora szczelina wentylacyjna pod dachem, drzwi z łat
    > drewnianych. Drewno wysycha na wiór w kilka miesięcy. A przy okazji
    > konstrukcja okazała się doskonałą... cieplarnią dla winorośli -
    > jesienią mam w środku rewelacyjne winogrona - posadziłem na zewnątrz
    > ale szczeliną pod dachem wlazły do środka i buszują pod przejrzystym

    Pomysł z drewutnią jest ok, ale nie mam na nią miejsca.
    Poza tym intuicja mówi mi, że drewno w intensywnie wentylowanej piwnicy wyschnie
    szybciej niż w drewutni. Szacuję, że w piwnicy wilgotne drewno zostanie wysuszone do
    wilgotności 20% (to wilgotność poniżej której drewno można uznać za suche) w 3
    miesiące.

  • 16. Data: 2018-05-24 23:17:40
    Od: m...@g...com

    > To w ogóle nie jest dobry pomysł. Drewno w piwnicy będzie miało niższą
    > temperaturę niż wciągane powietrze. Może to doprowadzić nawet do
    > wykraplania wody na drewnie, pomimo mniejszej wilgotności względnej w
    > zewnętrznym powietrzu o wyższej temperaturze. Najlepszą radę dał Ci RoMan.

    Jeśli piwnica będzie wentylowana odpowiednio długo (np. kilka godzin dziennie) to
    temperatura w piwnicy powinna być niewiele niższa od temperatury na zewnątrz budynku.
    Tym samym drewno (oraz ściany i wszystkie inne przedmioty w piwnicy) będzie miało
    podobną temperaturę jak temperatura zasysanego powietrza.

  • 17. Data: 2018-05-24 23:26:16
    Od: m...@g...com

> [...]
    > porównywanie wilgotności bezwzględnych. Do przeliczenia musiałbyś znać
    > temperatury, na mikrokontrolerze da się to zrobi bez większych

    Myślałem o porównywaniu wilgotności bezwzględnych - to byłoby optymalne rozwiązanie.
    Ale sądzę, że koncepcja z wilgotnościami względnymi też powinna się sprawdzić.

    > Prosty komparator wilgotności względnych nie ma sensu.
    > Problem polega na tym, że dni, w których warunek suszenia byłby
    > spełniony może być bardzo mało.

    Niby dlaczego? Przez większość czasu wilgotność w piwnicy jest większa od wilgotności
    na zewnątrz domu. Mniejsza jest tylko wówczas, gdy pada deszcz i jest parno.

  • 18. Data: 2018-05-25 00:03:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michaljasminum,

    Thursday, May 24, 2018, 5:39:54 PM, you wrote:

> [...]
    przekaznikow to za pomoca standardowych tutoriali z arduino studio mozesz w jeden
    wieczor napisac sobie program do tego co potrzebujesz.
    > Dzięki. Też sądziłem, że przy pomocy arduino można by ten temat opanować.
    piwnica zazwyczaj nie jest dostatecznie sucha aby zapewnic dobre warunki do tego aby
    wilgoc z drewna uchodzila.
    > Moja piwnica jest dosyć sucha. W czasie ciepłych, słonecznych dni
    > przy trzech otwartych oknach, wilgotność względna wynosi ok. 60%.
    > Jeśli będę piwnicę wentylował, wówczas wilgotność powinna spaść poniżej 50%.

    W czasie ciepłych słonecznych dni zimna piwnica będzie z powietrza
    zewnętrznego wykraplała wodę na ścianach. Migracja wilgoci wymaga albo
    bardzo dużych przepływów powietrza albo ogrzewania piwnicy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 19. Data: 2018-05-25 00:10:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michaljasminum,

    Thursday, May 24, 2018, 11:09:51 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > wilgotne drewno zostanie wysuszone do wilgotności 20% (to wilgotność
    > poniżej której drewno można uznać za suche) w 3 miesiące.

    Próbowałem suszyć drewno w nieogrzewanej piwnicy - prędzej spleśnieje
    niż wyschnie. Suszenie w drewutni ma same zalety - w drewutni
    wystarczy odrobina słońca, żeby nawet zimą było w niej cieplej niż na
    zewnątrz. A ciepło jest najlepszym sposobem suszenia drewna.
    Odprowadzenie wilgotnego powietrza już tylko pomaga. Ale podstawą jest
    zapewnienie ciepła.

    Jest też druga przewaga - wymrażanie wilgoci z powietrza zimą. A jak
    do tego doda się te parę °C, to zimą schnie jeszcze szybciej niż
    latem. W piwnicy jest to BEZ OGRZEWANIA nieosiągalne. Wstawienie
    wilgotnego drewna do piwnicy to ryzyko zawilgocenia piwnicy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 20. Data: 2018-05-25 00:11:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michaljasminum,

    Thursday, May 24, 2018, 11:17:40 PM, you wrote:

> [...]
    > ściany i wszystkie inne przedmioty w piwnicy) będzie miało podobną
    > temperaturę jak temperatura zasysanego powietrza.

    Problem w tym, że dla szybkiego suszenia temperatura powinna być
    wyższa a nie niższa.

    --
    Best regards,
    RoMan