  • 21. Data: 2015-01-11 22:05:28
    Temat: Re: Wiatraki
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-01-11 o 19:10, J.F. pisze:

    > Dokumentalnych ? :-)

    To byly charakterystyczne elementy amerykanskiego krajobrazu.
    Sluzyly do pompowania wody.
    http://www.ironmanwindmill.com/windmill-history.htm
    http://www.ironmanwindmill.com/how-windmills-work.ht

    > No coz, u nas tez wiatraki stawiano. Do mielenia zboza.
    > Czesto jednak byly mlyny wodne. Wiele mocy chyba z tego nie bylo.
    > Zwykly rolnik raczej mial kierat na konia, niz wiatrak na podworku.

    Energetyka wiatrowa w Polsce:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Energetyka_wiatrowa_w_P
    olsce

    > Tak swoja droga ... kto te wiatraki stawial ? Jacys wedrowni
    > inzynierowie ?

    Lokalny ''Leonardo'' wymyslil nowatorska konstrukcje,
    potem trafil na bogatego mecenasa i mogl ja zrealizowac.
    Reszta sciagala pomysly i powielala.

    Nowator ryzykowal, bo zazdrosny mecenas mogl mu zrobic krzywde,
    aby nie wykonal czegos lepszego u konkurencji.
    Zreszta dzisiaj tez gina tajemniczo inzynierowie od dzial kosmicznych,
    lub niewygodni specjalisci od energii jadrowej.

    WM

  • 22. Data: 2015-01-11 23:35:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Jan 2015 22:05:28 +0100, WM napisał(a):

    > To byly charakterystyczne elementy amerykanskiego krajobrazu.
    > Sluzyly do pompowania wody.
    > http://www.ironmanwindmill.com/windmill-history.htm

    Pytanie czy wszedzie, czy tylko tam gdzie wiatr czesto wieje.

    spojrz na druga rycine - 13 do 30 stop srednicy, 1.5 do 8 hp.
    Czyli 10m srednicy i jakies 6kW ... gdyby tak kazdy mial na dachu ...
    ale nasze dachy nie sa takie duze :-)

    A u nich w Ameryce wszystko duze, to i wiatry duze - takie, ze glebe z
    korzeniami wyrywa :-)
    http://lib.ku.edu/news/2013/robbing-the-soil

    > Lokalny ''Leonardo'' wymyslil nowatorska konstrukcje,
    > potem trafil na bogatego mecenasa i mogl ja zrealizowac.
    > Reszta sciagala pomysly i powielala.

    No nie wiem, taki "wanna-be mlynarz" nawet jak podejrzal, to raczej
    sam nie zrobil. Zbyt skomplikowane. Musial sciagnac fachowca.

    Byc moze dawniej szlachcic sciagal, mial wieksze srodki.

    J.

  • 23. Data: 2015-01-11 23:51:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 11 Jan 2015 14:53:24 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Podejrzewam, ze nie jest to takie dobre, jak w reklamowce pisza.
    > Ale moze jest - to sie powinno przebic.
    > Poza tym ... z pustego i Salomon nie naleje, ze slabego wiatru i
    > najlepsza turbina duzo pradu nie ukreci.
    > Oczywiscie mozna by caly kraj takimi pokryc ... o ile sie oplacaja
    :-)

    Ciekawe czy koło wiatrowe Antosa (po jego śmierci) jeszcze stoi?
    http://m.sadistic.pl/najwieksza-w-europie-elektrowni
    a-wiatrowa-vt141044.htm

    240 ton, 32m średnicy. I wszystko zbudował w pojedynkę....

    --
    Marek

  • 24. Data: 2015-01-12 07:27:17
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu niedziela, 11 stycznia 2015 23:35:55 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > No nie wiem, taki "wanna-be mlynarz" nawet jak podejrzal, to raczej
    > sam nie zrobil. Zbyt skomplikowane. Musial sciagnac fachowca.

    Ryzyko mimo wszystko jest:
    http://www.kurier-ilawski.pl/print.php?id=732

    WM

  • 25. Data: 2015-01-12 10:13:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 11 stycznia 2015 23:51:52 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    a-wiatrowa-vt141044.htm

    > 240 ton, 32m średnicy. I wszystko zbudował w pojedynkę....

    Obecnie model takiego koła stoi w Muzeum Techniki w Warszawie. Koło o średnicy tak na
    oko jakichś dwóch metrów, dmucha na to z odległości niewielki stołowy wentylator i
    koło pomalutku się obraca. A na twarzy nawet nie czuć ruchu powietrza!

    Tak się zastanawiam: do wytwarzania prądu to się nie nadaje, ale czy to koniecznie
    musi wytwarzać prąd? Pompować wodę dałoby radę.

  • 26. Data: 2015-01-12 10:51:56
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 11 stycznia 2015 00:28:54 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > P.S. Jaki jest zakres regulacji elektrowni jadrowej ? Ona moze
    > pracowac "na pol gwizdka" czy nawet "na cwierc gwizdka", i szybko
    > podniesc moc ?

    Nikt tak nie projektuje elektrowni atomowych. Na wykresie mocy w sieciach atomówki to
    linia prosta, węglówki w zasadzie też, gazówki skaczą co najwyżej dzień/noc, a reszta
    generuje szum z godziny na godzinę.

    > Bo taki ekologiczny prad moze miec duze wahania mocy i sporej rezerwy
    > mocy wymagac - a polskie weglowki sie do tego nie nadaja ...

    No nie ma cudów- 'energy storage' to teraz modny temat, granty się sypią, kupa szmalu
    jest dla tego co rozwiąże problem zgrania popytu z podażą w sieciach. Zresztą dobrych
    rozwiązań jest już cała lista, kwestia które wygra i wejdzie do powszechnego
    zastosowania. Dużo w tym polityki, gierek, walki grubych ryb o rynki, kunktatorstwa
    itd.

    > PPS. Kiepsko tez widze u nas elektrownie sloneczne i wodne. Niestety -
    > nie mamy odpowiednich warunkow.

    Mamy świetne rolnictwo, czyli doskonałe warunki do produkcji biogazu. Ale najbliższa
    stacja do tankowania samochodu biogazem jest w Karlskronie :-)

  • 27. Data: 2015-01-12 14:51:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 11 stycznia 2015 14:00:53 UTC+1 użytkownik WM napisał:

    > Skoro wieja w Polsce slabe wiatry, to moze zamiast wiatrakow lepiej
    > stawiac turbiny?
    > http://ise.pl/index.php?option=com_k2&view=item&id=4
    503:powsta%C5%82a-pionowa-elektrownia-wiatrowa

    Ten projekt podoba mi się najbardziej ze względu na użycie w całości materiałów
    nadających się do recyklingu. Żadnych kompozytów szklano-epoksydowych. Po drugie,
    taką tubę można owinąć siatką i żaden ptaszek się tam nie zmieli. Dostęp do prądnicy
    i przekładni bez włażenia na wieżę też jest plusem. Autorzy nie chwalą się żadnymi
    charakterystykami, więc trudno to ocenić od strony technicznej: wydajność, koszt
    kilowatogodziny itd.

  • 28. Data: 2015-01-12 19:50:06
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-01-12 o 14:51, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    charakterystykami, więc trudno to ocenić od strony technicznej: wydajność, koszt

    Pozioma turbine tez mozna obudowac.
    https://www.youtube.com/watch?v=mpUPlHx_2gw

    Ja tez poczatkowo bylem nastawiony pozytywnie do systemu trzech wiez,
    ale potem pojawily sie watpliwosci.

    1. Czy wieze na nawietrznej nie odbieraja wiatru tym na zawietrznej?
    2. Lopatki z przodu pracuja optymalnie,
    ale te z tylu moga przeszkadzac, dzialajac jak w sprezarce.
    Z tego powodu w turbinie Savoniusa optymalna liczba lopatek to 2
    i w tym kierunku ida konstruktorzy pionowych turbin.
    https://www.youtube.com/watch?v=_J6-cR0d3RI

    WM

  • 29. Data: 2015-01-13 00:35:56
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 12 Jan 2015 01:13:47 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > Tak się zastanawiam: do wytwarzania prądu to się nie nadaje, ale
    czy =
    > to koniecznie musi wytwarzać prąd? Pompować wodę dałoby radę.

    Dlaczego się nie nadaje do produkcji prądu? Antos budując tą
    konstrukcje przekonywał, że jest właśnie najlepsza do prądu.

    --
    Marek

  • 30. Data: 2015-01-13 08:20:11
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 12 stycznia 2015 19:50:48 UTC+1 użytkownik WM napisał:
    > Pozioma turbine tez mozna obudowac.
    > https://www.youtube.com/watch?v=mpUPlHx_2gw

    To akurat wymyślono nie w celu ochrony ptaków, ale taki abażur na gigantycznym
    wiatraku ze stumetrowym śmigłem byłby chyba wyzwaniem niezależnie od celu :-)

    > Ja tez poczatkowo bylem nastawiony pozytywnie do systemu trzech wiez,
    > ale potem pojawily sie watpliwosci.
    >
    > 1. Czy wieze na nawietrznej nie odbieraja wiatru tym na zawietrznej?

    Tak samo jak tradycyjne. Prostym rachunkiem robi się optymalizację: z jednej strony
    chcemy ich dużo nastawiać żeby dużo prądu wydoić, z drugiej strony nie za gęsto żeby
    się nie zasłaniały nawzajem. Natomiast to że stoją niedaleko od siebie daje jeszcze
    jeden plus: można je jeden do drugiego przywiązać, wtedy w kupie są dużo
    sztywniejsze, nie trzeba tych niedorzecznie mocnych wież jak w tradycyjnych
    wiatrakach.

> [...]
    > Z tego powodu w turbinie Savoniusa optymalna liczba lopatek to 2
    > i w tym kierunku ida konstruktorzy pionowych turbin.

    W tradycyjnym wiatraku jest podobny problem: liniowa prędkość względem wiatru wzdłuż
    długości łopaty jest w każdym punkcie inna. Zmienna geometria i obracanie ich wokół
    osi nie do końca niwelują ten problem: dla danej prędkości wiatru to śmigło jest
    optymalne tylko w jednym punkcie.