  • 1. Data: 2015-01-09 09:29:17
    Temat: Wiatraki
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Dania podliczyła rok 2014. Wyszło że 39.1% energii wytworzyły wiatraki. Plan żeby do
    2020 osiągnąć 50% może się okazać osiągnięty dużo wcześniej.

    A Polska? Kompania Węglowa dokłada czterdzieści kilka złotych do tony węgla żeby ktoś
    chciał ją kupić, a i tak na hałdach zebrało się coś prawie 10 milionów ton, bo jest
    dwa razy droższy od zagranicznej konkurencji. A to południe kraju, gdzie jeszcze jako
    tako energetyka daje radę. Północ to czarna rozpacz, nie ma produkcji energii. A
    przecież my leżymy nad tym samym morzem co Dania! Od ilu lat nasz świetny parlament
    buja się z ustawą do uregulowania morskich wiatraków? Jak amerykańscy lobbyści
    sypnęli dolarami, to taka ustawa o łupkach powstała w trymiga! Pytanie, kto sypnął
    rublami żeby ustawę o wiatrakach zeżarł pies Kopacz/Sikorskiego...

  • 2. Data: 2015-01-09 09:42:41
    Temat: Re: Wiatraki
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2015-01-09 o 09:29, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    powstała w trymiga! Pytanie, kto sypnął rublami żeby ustawę o wiatrakach zeżarł pies

    Swego czasu będąc nad Bałtykiem w miejscowości gdzie jest ferma
    wiatracza, oglądałem ślady po nieudanej próbie zniszczenia jednej z
    wież. Próby wysadzenia w powietrze wiatraka dokonali niezidentyfikowani
    sprawcy [ :)], przy użyciu 11 kg butli z gazem.

    --
    P.Jankisz

  • 3. Data: 2015-01-09 10:03:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 9 stycznia 2015 09:42:42 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

> [...]
    > wież. Próby wysadzenia w powietrze wiatraka dokonali niezidentyfikowani
    > sprawcy [ :)], przy użyciu 11 kg butli z gazem.

    Ja mam na myśli wiatraki stawiane w wodzie. Ten w Cisowie stoi w polu.

  • 4. Data: 2015-01-09 11:35:40
    Od: masti <g...@t...hell>

    Konrad Anikiel wrote:

    >. A przecież my leżymy nad tym samym morzem co Dania!

    a ja głupi myslałem, że Morze Północne do nas nie sięga. Dzięki za
    uświadomienie

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 5. Data: 2015-01-09 11:58:33
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 9 stycznia 2015 11:36:08 UTC+1 użytkownik masti napisał:

    > a ja głupi myslałem, że Morze Północne do nas nie sięga. Dzięki za
    > uświadomienie

    No to Cię jeszcze bardziej zakręcę: Polska leży nad tym samym morzem co Rosja :-)

  • 6. Data: 2015-01-09 12:31:26
    Od: masti <g...@t...hell>

    Konrad Anikiel wrote:

    > No to Cię jeszcze bardziej zakręcę: Polska leży nad tym samym morzem co Rosja :-)

    nad jednym z mórz tych co Rosja

  • 7. Data: 2015-01-09 19:47:49
    Od: Tomasz Finke <t...@s...pl>

    W dniu 2015-01-09 o 09:29, Konrad Anikiel pisze:
    > Dania podliczyła rok 2014. Wyszło że 39.1% energii wytworzyły
    > wiatraki. Plan żeby do 2020 osiągnąć 50% może się okazać osiągnięty
    > dużo wcześniej.

    http://www.green-x.at/RS-potdb/potdb-long_term_poten
    tials.php

    Przewiń sobie stronę do pierwszej mapki, Dania ma wyjątkowe położenie
    na skraju Morza Północnego i na całym terytorium ma ponad 3000 h
    rocznie opłacalnych ekonomicznie wiatrów. U nas w pobliże tego
    poziomu ledwo się załapują okolice Rozewia, trzeba byłoby stawiać
    turbiny na Bałtyku daleko od brzegu, a to pewnie jest trudne do
    wykonania i bardzo drogie.

    > A Polska? Kompania Węglowa dokłada czterdzieści kilka złotych do tony
    > węgla żeby ktoś chciał ją kupić, a i tak na hałdach zebrało się coś

    http://shrinkthatfootprint.com/average-electricity-p
    rices-kwh

    Gdyby u nas konsumenci chcieli/mogli zapłacić 40 eurocentów za 1 kWh
    zamiast obecnych ~13, to kopalnie byłyby świetnie prosperującym biznesem.

    T.

  • 8. Data: 2015-01-10 09:25:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 9 Jan 2015 00:29:17 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    >Jak amerykańscy lobbyści sypnęli dolarami, to taka ustawa o ł=
    > upkach powstała w trymiga! Pytanie, kto sypnął rublami żeby ustaw=
    > ę o wiatrakach zeżarł pies Kopacz/Sikorskiego...

    Z tego co pamiętam (kolega kiedyś chciał stawiać) największy problem
    to zasady odbioru energi przez energetykę. Na wiele miesięcy wstecz
    trzeba energetyce określić szczegółowo ile energii się dostarczy, gdy
    dostawy będą mniejsze niż określone w umowie (za dany okres) to są
    kary. Z badań (przeprowadzał je przez kilka mies.) siły wiatru w
    lokalizacji, gdzie chciał stawiać wyszło, że są zbyt słabe i
    nieprzewidywalne okresowo. Ryzyko częstego niedotrzmania poziomu
    dostawy energii było zbyt duże więc dał sobie spokój.
    Ale tak było ok 10 lat temu, ciekawie czy nadal takie przepisy dot.
    dostaw są. W każdym razie wtedy wymóg określenia poziomu dostaw to
    był ogromny problem dla wiatrakowiczów, praktycznie eliminował
    potencjalnych dostawców spoza rejonów, gdzie lepiej wieje (północ,
    wybrzeże).

    --
    Marek

  • 9. Data: 2015-01-10 13:56:17
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 9 stycznia 2015 19:47:53 UTC+1 użytkownik Tomasz Finke napisał:

> [...]
    > poziomu ledwo się załapują okolice Rozewia, trzeba byłoby stawiać
    > turbiny na Bałtyku daleko od brzegu, a to pewnie jest trudne do

    Ależ oczywiście że w Polsce wiatraki trzeba stawiać w morzu. Przewiń ten dokument na
    następną stronę: koszt energii jest porównywalny przy dużo mniejszych inwestycjach.
    Potem już tylko będzie malał.

> [...]
    >
    > Gdyby u nas konsumenci chcieli/mogli zapłacić 40 eurocentów za 1 kWh
    > zamiast obecnych ~13, to kopalnie byłyby świetnie prosperującym biznesem.

    A skąd te ceny? Patrzę właśnie na moje rachunki ze Szwecji (ceny takie same jak w
    Danii): 66 öre za kWh plus 29.3 öre podatku. Czyli 8 US centów netto plus 4 centy
    taxu. Roku pańskiego 2014. Taryfa najdroższa jaka była, bo na krótkim okresie
    wypowiedzenia, w wynajmowanym mieszkaniu w centrum miasta.

  • 10. Data: 2015-01-11 00:29:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 9 Jan 2015 00:29:17 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
    > Dania podliczyła rok 2014. Wyszło że 39.1% energii wytworzyły wiatraki. Plan żeby
    do 2020 osiągnąć 50% może się okazać osiągnięty dużo wcześniej.

    A byles w Danii ?
    To taki kraj na srodku morza, no to im stale cos pizdzi :-)

    A u nas - dzis akurat usuwamy skutki huraganu, ale to jest pare dni w
    roku.

    P.S. Duzo tego pradu robia, w GWh, nie w % ?
    Tam zdaje sie spory przemysl przetworstwa aluminium, a to chyba
    energochlonne.

> [...]
    > tony węgla żeby ktoś chciał ją kupić, a i tak na hałdach zebrało
    > się coś prawie 10 milionów ton, bo jest dwa razy droższy od

    Ale to dowod na to, ze energetyka weglowa ma duze rezerwy :-)

    > A to południe kraju, gdzie jeszcze jako
    > tako energetyka daje radę. Północ to czarna rozpacz, nie ma
    > produkcji energii.

    Mial byc Zarnowiec :-)
    Ale zapominasz o Szczecinie.

    > A przecież my leżymy nad tym samym morzem co Dania!

    Ale siegamy 500km w glab.
    U mnie zazwyczaj NIE wieje. Moze jakis lekki zefirek.
    Czasem wieje, ale niezbyt szybko, ponizej 10m/s. Moze na wysokosci
    troche mocniej, ale nie drastycznie.
    Z rzadka powieje ambitnie - ale wtedy zdaje sie trzeba wiatraki
    zatrzymywac.

    Przejezdzalem w ostatnim roku pare razy kolo wiatrakow gdzies pod
    Poznaniem - no i tak dziwnie - polowa stoi, polowa kreci.
    Taki widok byl tez czesty w Niemczech ... i tak sie zastanawiam - czy
    to nie tak, ze wiatr za slaby, jednymi dal rade pokrecic, drugimi nie.
    A moze polowe zatrzymali, zeby im sie mechanizmy nie zuzywaly, skoro
    pradu to zrobia tyle co nic.

    U niemcow teraz masowo ogniwa sloneczne sie stawia. Czyzby i u nich
    wiatru zabraklo ? A przeciez nad tym samym morzem leza :-)

    > Od ilu lat nasz świetny parlament buja się z ustawą do
    > uregulowania morskich wiatraków?

    A potrzebna jest jakakolwiek ustawa ?

    W ramach pomocy prawnej - slysze jak mieszkancy narzekaja na halas
    wiatrakow. Urzednicy przyjezdzaja, mierza - z norma, czy tam
    rozporzadzeniem.
    Mieszkancy mowia - bo halasuje jak jest silny wiatr, a oni
    przyjezdzaja mierzyc jak jest slaby. Urzednicy nie przecza -
    przyjezdzamy jak jest slaby bo w rozporzadzeniu napisano ze pomiaru
    dokonuje sie przy predkosci wiatru nieprzekraczajacej 6m/s.

    > Jak amerykańscy lobbyści sypnęli
    > dolarami, to taka ustawa o łupkach powstała w trymiga! Pytanie, kto
    > sypnął rublami żeby ustawę o wiatrakach zeżarł pies
    > Kopacz/Sikorskiego...

    Nie uwazasz, ze znacznie wiecej by zarobili, jakby swego czasu sypali
    przeciw tym lupkom ? Albo zalobbowali budowe ekologicznej elektrowni
    ... gazowej ?
    A moze po prostu nasi politycy dosc mieli straszaka gazowego i
    zafundowali sobie straszaka lupkowego w zwyczajnej trosce o dobro
    kraju ? Czy tam dla niektorych - z nienawisci :-)

    Nawiasem mowiac - wiatraki w kraju powstaja. M.in. na wybrzezu.
    Nie wiem ile pradu produkuja - widac sie oplaca. Ale slabo, bo niezbyt
    duzo ich.

    U nas nie ma doplat do "zielonego pradu", choc byc moze sa
    dofinansowania unijne do takich elektrowni. Mialy zyc ze sprzedazy
    certyfikatow energetycznych, ale ostatnio cena na nie spadla.
    Ponoc na tych certyfikatach niezle przekrety byly w unijnej skali, i
    to glownie przez Dunczykow - tzn przez firmy zarejestrowane w Danii.

    P.S. Jaki jest zakres regulacji elektrowni jadrowej ? Ona moze
    pracowac "na pol gwizdka" czy nawet "na cwierc gwizdka", i szybko
    podniesc moc ?

    Bo taki ekologiczny prad moze miec duze wahania mocy i sporej rezerwy
    mocy wymagac - a polskie weglowki sie do tego nie nadaja ...

    PPS. Kiepsko tez widze u nas elektrownie sloneczne i wodne. Niestety -
    nie mamy odpowiednich warunkow.

    J.