  • 11. Data: 2017-09-23 22:06:31
    Temat: Re: Wirtualizator / hypervisor x86
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 23.09.2017 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Linuxa. Mniej więcej tyle startuje na docelowej maszynie współczesny
    > kernel "skrojony ma miarę". Co ciekawe wiele z tego zabiera scrollowanie
    > framebuffera. Sprawdziłem :/

    Ja tam nie wiem, jaką Ty masz maszynę, ale u mnie na wcale nie
    cutting edge laptopie (Lenovo X201) kernel startuje w mniej
    niż sekundę wg sysloga (a ściślej, systemd-journal).

    17 sekund to mija od wpisania hasła do LUKSa do pojawienia
    się ikon na dekstopie.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 12. Data: 2017-09-23 22:08:43
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 9/23/2017 10:06 PM, Dominik Ałaszewski wrote:
    > Ja tam nie wiem, jaką Ty masz maszynę, ale u mnie na wcale nie
    > cutting edge laptopie (Lenovo X201) kernel startuje w mniej
    > niż sekundę wg sysloga (a ściślej, systemd-journal).

    Atom w jakiejś starej wersji.

    > 17 sekund to mija od wpisania hasła do LUKSa do pojawienia
    > się ikon na dekstopie.

    Z jakiejś przyczyny u mnie czas robi się 3x lepszy jesli wyrzucę z
    kernela support dla framebuffora. Przypuszczalnie jest albo popsuty albo
    wymaga wołania BIOSu i przełaczania się miedzy coraz to głupszymi
    trybami pracy cpu. Nie wiem i mam to w nosie.

    na marginesie: prawdopodobnie zakończę kombinowanie przez postawienie
    jakiegoś wirtualizatora na normalnym debianie. Miałem jednak cień nadziei :/

  • 13. Data: 2017-09-25 16:02:48
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    W dniu 23.09.2017 o 22:08, Sebastian Biały pisze:
    /../
    > na marginesie: prawdopodobnie zakończę kombinowanie przez postawienie
    > jakiegoś wirtualizatora na normalnym debianie. Miałem jednak cień
    > nadziei :/

    Wirtualizator jednak musi umieć wszystko to, co normalny system.

  • 14. Data: 2017-09-26 10:44:21
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2017-09-23 10:02, Dominik Ałaszewski wrote:

    > Nie znalazłem porównania nt narzutu pamięci, ale dla początkującego
    > ESXi będzie IMHO zupełnie dobre, dość intuicyjny interfejs (www).

    Jeszcze pytanie jak z wymogiem:
    "f) pozwwala na podglądanie ekranów maszyn na głównym ekranie"

    bo z bare metali to z tym jest problem aby bezposrednio z poziomu hosta
    podejrzec graficzna konsole guesta. Takie cos zapewnia bodajze
    XenClient. ESXi da sie oczywiscie podejrzec ale dopiero po podlaczeniu
    vsphere clientem.

    Chyba ze watkotworcy chodzilo wlasnie o to.

    --

    memento lorem ipsum

  • 15. Data: 2017-09-26 11:32:35
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 26.09.2017 elmer radi radisson
    <r...@s...spam.wireland.or
    g> napisał/a:

    > Jeszcze pytanie jak z wymogiem:
    > "f) pozwwala na podglądanie ekranów maszyn na głównym ekranie"

    No właśnie pytanie, co OP miał na myśli pod pojęciem
    "główny ekran". Uznałem, że chodzi o ekran konsoli
    zarządzania wirtualkami.

    > bo z bare metali to z tym jest problem aby bezposrednio z poziomu hosta
    > podejrzec graficzna konsole guesta. Takie cos zapewnia bodajze

    To wymaganie (jeśli faktycznie wchodzi w grę) poniekąd koliduje
    z wymaganiem małego narzutu pamięci. I fakt, ESXi tego nie ma.

    > XenClient. ESXi da sie oczywiscie podejrzec ale dopiero po podlaczeniu
    > vsphere clientem.

    Albo przeglądarką.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 16. Data: 2017-09-26 13:03:43
    Od: "Ktos i jeszcze cos" <c...@i...cos>

    W dniu .09.2017 o 19:57 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> pisze:

    > 60 day trial.

    Esxi jest free. 60 day trial tyczy czego innego...

    --
    Tanie wino jest dobre, bo jest dobre i tanie

  • 17. Data: 2017-09-26 13:54:55
    Od: "Ktos i jeszcze cos" <c...@i...cos>

    W dniu .09.2017 o 21:57 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Cześć.
    >
    > Z braku pl.comp.os.any zmuszony jestem napisać tutaj.
    >
    > Poszukuje wirtualizatora x86 który:
    >
    > a) pracuje na normalnym, współczesnym komputerze x86
    > b) nie wymaga OSa pod podem, sam jest sobie OSem

    XEN

    > c) celowany jest raczej w niewielkie ilości pamięci, to nie zagadnienie
    > serwerowe
    > e) idealnie - odpala się zaraz po BIOSie i automatycznie odpala maszyny
    > wirtualne, potem ma do niego dostep przez siec i lokalnie.
    XEN

    > f) pozwwala na podglądanie ekranów maszyn na głownym ekranie

    W trybie tekstowym czy graficznym?

    > I teraz: moge wziąć jakiegoś minimalistycznego linuxa z virtualboxem czy
    > kvm. Moge. Ale wolałbym zerknąc na coś dedykowanego. Czy ktoś widział
    > darmowe oprogramowanie typu hipervisor z wirtualizacją niektórych
    > zasobow (minimum sieć) który uruchamia się bez normalnego OSa? Na Guest
    > będzie linux i czasem windows.
    >
    > Celem jest silne rozdzielenie usług na domowym routerze.
    >
    > Oczywiscie znam podstawowe typy jak xen, kvm, virtual box itd. Ale pytam
    > bo może gdzies przeoczylem, wirtualizator nie wymagający pod spodem
    > normalnego OSa. Niestety te OSy zjadają ram i utrudniają bootowanie.

    Nie przychodzi mi nic innego do głowy jak odpowiednio wyrzeźbione pod
    siebie FreeBSD + BHYVE, ew. podobne rozwiązanie oparte na Linux + kvm. Do
    tego X-y i minimalny wdm. Pamiętaj, że ESX to też w środku linux! :) Acz w
    środowisku ESX nie ma X-ów (może i ktoś to rozkminił, ale mi się nie obiło
    o oczy).

    XEN nie polecam (i nie mam na myśli XenServer!). Z resztą, Ty chcesz mieć
    podgląd maszyn na hoście, więc tym bardziej odpada...

    Możesz też po prostu byle linuksa + kvm, na nim już niektóre usługi w
    kontenerach (czy co tam w linuksach jest) a wirtualizować jedynie
    Windowsy. Zminimalizujesz narzut pamięci i czas rozruchu.

    Ja kiedyś na homelabie miałem taki patent, że za hosta służył mi esxi
    (później to samo na Proxmox/kvm). Kontroler dysków bezpośrednio do
    FreeBSD/RAIDZ2 (hint: IOMMU/PCIPassthrough), ktory służył mi jako
    NAS+snapshoty. Tam też były obrazy pozostałych maszyn. Komunikacja esxi
    via FreeBSD szła po iSCSI. Jak już Esx się uruchomił, ruszał FreeBSD. Po
    czym montowanie dysków i start pozostałych maszyn. W tym Windows, do
    którego była podpięta karta grafiki (hint:GPUPassthrough) i tuner sat ;)
    Acz zarządzanie i tak było via dedykowana konsola po sieci, a nie
    bezpośrednio.

    Rozruch trochę trwał, aczkolwiek codziennie nie restartowałem tego patentu
    ;)

    Obecnie trend jest na zarządzanie poprzez konsolę web, więc albo rzeźba
    j/w wspomniałem, albo esx 6.5 który ma stosunkowo mały narzut (sam
    wprawdzie zjada ~2GB, ale jakbyś chciał pobawić się w RAID-y, to albo
    dedykowany kontroler sprzętowy z minimum RAID5 albo osobna maszyna
    wirtualna(j/w), która i tak zeżre każdą ilość RAM, albo osobny NAS)

    Możesz też zerknąć na AlpineLinux.

    W ostateczności, jak jesteś masochistą i oprócz Windowsów chcesz
    wirtualizować sokolwiek innego, wyborem może być też Windows 10/2016 +
    Hyper-V (NIE tykaj nawet darmowego Hyper-V Servera! W Twoim przypadku
    szkoda nerwów i czasu)

    PS. Do bezpośredniego dostępu do tekstowej konsoli wirtualki (nie sesji
    ssh!) wystarczy na hoście odpowiednia kombinacja klawiszy albo komenda (w
    zależności od środowiska).Działa to podobnie do screen

    --
    Tanie wino jest dobre, bo jest dobre i tanie

  • 18. Data: 2017-09-26 19:54:38
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 9/26/2017 1:54 PM, Ktos i jeszcze cos wrote:
    > XEN

    Obejrze. Nie miałem z nim duzo do czynienia.

    > W trybie tekstowym czy graficznym?

    Klienci będa mieli bramebuffer, więc niestety graficznym.

    > XEN nie polecam (i nie mam na myśli XenServer!). Z resztą, Ty chcesz
    > mieć podgląd maszyn na hoście, więc tym bardziej odpada...

    Podgląd maszyn jest ze względow praktycznych - wieszam monitor na
    scianie i mam dostęp lokalnie co jest wygodne kiedy musze wpinac
    urzadzenia, ruszac antena itd. Kiedys biegalem z laptopem, ale to się
    sprawdza tak sobie.

    > Możesz też po prostu byle linuksa + kvm, na nim już niektóre usługi w
    > kontenerach (czy co tam w linuksach jest) a wirtualizować jedynie
    > Windowsy. Zminimalizujesz narzut pamięci i czas rozruchu.

    Uzywalem kvm bardzo dużo swego czasu, zapewne będzie pierwszym co
    sprawdze jesli to musze wydłubać samodzielnie.

    > Obecnie trend jest na zarządzanie poprzez konsolę web

    Wiem, byc może muszę zweryfikować potrzeby.

> [...]
    > wirtualizować sokolwiek innego, wyborem może być też Windows 10/2016 +
    > Hyper-V (NIE tykaj nawet darmowego Hyper-V Servera! W Twoim przypadku

    Troche za duzo konsumuje zasobów, swego czasu miałem tak zrobionego
    wirtualizatora do zabaw z linuxem na bodaj Win2003, ale jakoś tego
    obecnie nie widzę, Win10 skonsumuje od reki z 1GB ramu tylko pod siebie.

    > PS. Do bezpośredniego dostępu do tekstowej konsoli wirtualki (nie sesji
    > ssh!) wystarczy na hoście odpowiednia kombinacja klawiszy albo komenda
    > (w zależności od środowiska).Działa to podobnie do screen

    Tak rozumiem, ale jajko linuxa już od wiekow stara się postawić konsole
    w wyzszej rozdzielczosci i w tybie graficznym, więc bez kompinowania z
    wyłączeniem framebuffera się nie obędzie, zaś windows jest martwy od razu.

  • 19. Data: 2017-09-27 09:39:10
    Od: "Ktos i jeszcze cos" <c...@i...cos>

    W dniu .09.2017 o 19:54 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > scianie i mam dostęp lokalnie co jest wygodne kiedy musze wpinac
    > urzadzenia, ruszac antena itd. Kiedys biegalem z laptopem, ale to się

    Jak chcesz w ten sposób, to można jeszcze od biedy dokupić "karty"
    USB->HDMIi poprzez USB Passthrough. Jeśli to kilka maszyn, to jakiś switch
    HDMI ;) Wiem, kolejny masochizm, ale może zadziałać ;)

    > Uzywalem kvm bardzo dużo swego czasu, zapewne będzie pierwszym co
    > sprawdze jesli to musze wydłubać samodzielnie.

    Spróbuj XEN (nie XS!)-Można go odpalić spokojnie ze zmniejszoną ilością
    RAM "na własne potrzeby". Niby robi to samo co KVM, ale działa inaczej. On
    inicjowany jest najpierw, po czym uruchamia dopiero kernel. Poczytaj...
    Mi nie przypadł do gustu i nie wpasował się do moich potrzeb, aczkolwiek
    społeczność jest tam duża i wiele nowości jest wcześniej niż gdzie indziej.

> [...]
    > wirtualizatora do zabaw z linuxem na bodaj Win2003, ale jakoś tego
    > obecnie nie widzę, Win10 skonsumuje od reki z 1GB ramu tylko pod siebie.

    1GB to akurat MAŁO :) Poza tym, masz tam możliwość uruchamiania jakiś
    usług/programów windowsowych, bez potrzeby stawiania osobnej wirtualki z
    Windowsem. Wszystko będzie zużywać RAM. Choćby na bufory sieciowe/dyskowe.

> [...]
    > w wyzszej rozdzielczosci i w tybie graficznym, więc bez kompinowania z
    > wyłączeniem framebuffera się nie obędzie, zaś windows jest martwy od

    Niekoniecznie. Aczkolwiek kilka lat tym się nie bawiłem, więc nie
    pamiętam. Kiedyś gdzieś obiło mi się o oczy, że nie potrzeba nawet X-ów i
    FB. Wyświetlanie obrazu z "graficznych" wirtualek na monitorze realizowane
    było przez jakąś bibliotekę SVGA...

    --
    Tanie wino jest dobre, bo jest dobre i tanie