  • 61. Data: 2014-10-22 10:27:22
    Temat: Re: Wizjer elektroniczny
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-10-21 13:57, mt pisze:

    > A jak chcesz wykorzystać ten AF podczas nocy w nowiu, zwłaszcza przy
    > większych odległościach ostrzenia, gdzie niczym sobie nie doświetlisz?
    > AF potrzebuje światła.

    Zanoszę latarkę do miejsca, na które ma być ustawiona ostrość.

    P.P.

  • 62. Data: 2014-10-22 10:29:47
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-10-22 10:27, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Zanoszę latarkę do miejsca, na które ma być ustawiona ostrość.
    >
    > P.P.

    PS. A przy większych odległościach po prostu ustawiam na hiperfokalną.

    P.P.

  • 63. Data: 2014-10-22 10:36:45
    Od: mt <f...@i...pl>

    > Zanoszę latarkę do miejsca, na które ma być ustawiona ostrość.

    No przecież niedawno wzbraniałeś się jak mogłeś przed innymi źródłami
    światła, aby nie odzwyczajać wzroku od ciemności, żeby cokolwiek widzieć
    w optycznym. Poza tym jak oświetlisz sobie latarką fotografowaną scenę i
    żeby AF trafił, to potrzebujesz tych kilkudziesięciu-kilkuset luksów
    natężenia oświetlenia, a wtedy całkiem dobrze widać w każdym wizjerze.

    --
    marcin

  • 64. Data: 2014-10-22 10:55:26
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > PS. A przy większych odległościach po prostu ustawiam na hiperfokalną.
    >

    > P.P.

    no wlasnie - nastawia sie na MF.
    af jest w takich warunkach zrodlem bledu , a ze w nocnych zdjeciach pospiechu nie ma
    , bo scena jest statyczna to AF i tak nie jest potrzebny.
    szybciej , wygodniej i dokladniej na MF niz na AF w takich warunkach.
    przy czym nie konfabuluje , ale doswiadczylem wielokrotnie w praktyce.

    pomijam fakt , zupelnie hipotetycznej sytuacji , ze fotografujesz cos w krajobrazie ,
    co musi byc ostro pokazane z detalami , a jest oswietlone li tylko swiatlem poswiaty
    niebieskiej w nocy. Szaro , buro , ponuro .ale pominimy to - ropzwazanmy pruypadek
    hipotetyczny.

    prz

  • 65. Data: 2014-10-22 11:14:13
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-10-22 10:36, mt pisze:

> [...]
    > żeby AF trafił, to potrzebujesz tych kilkudziesięciu-kilkuset luksów
    > natężenia oświetlenia, a wtedy całkiem dobrze widać w każdym wizjerze.

    Ad1. Mała, słabo świecąca latareczka z czerwonymi diodami. Zwykle używam
    jej do grzebania w torbie z gratami, i generalnie oświetlania tego, co
    potrzebuję zobaczyć. Słabe czerwone światło nie psuje akomodacji. Ale,
    prawdę mówiąc, rzadko stosuję tą technikę, nie chce mi się łazić.

    Ad2. Nie ma sensu oświetlanie dalekich przedmiotów, a do niezbyt
    odległych wystarczy zwykła latarka, z tych nieco lepszych, z jedną
    diodą. Nadaje się też do malowania światłem. Oświetlam tylko to, na co
    ma trafić AF. Patrzenie na kadr to zupełnie inna bajka, i tu latarka
    niewiele zdziała.

    P.P.

  • 66. Data: 2014-10-22 11:26:22
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-10-22 11:14, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > potrzebuję zobaczyć. Słabe czerwone światło nie psuje akomodacji. Ale,
    > prawdę mówiąc, rzadko stosuję tą technikę, nie chce mi się łazić.

    Akomodacja oka to nie jest przystosowanie do widzenia w ciemności, ale
    mniejsza o szczegóły :)

> [...]
    > diodą. Nadaje się też do malowania światłem. Oświetlam tylko to, na co
    > ma trafić AF. Patrzenie na kadr to zupełnie inna bajka, i tu latarka

    I jak sobie oświetlisz fragment kadru dla AF, to nie będziesz widzieć
    nic na drugim planie, bo kontrast będzie za duży i tło będzie czarne,
    więc kadrowanie po omacku. Dalej EVF/LV może więcej w takich sytuacjach.

    --
    marcin

  • 67. Data: 2014-10-22 12:08:04
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > potrzebuję zobaczyć. Słabe czerwone światło nie psuje akomodacji. Ale,
    >
    > prawdę mówiąc, rzadko stosuję tą technikę, nie chce mi się łazić.

    no wlasnie, rzadko stosujesz.

    nmiestyty af jest kompensowny dla ok 5500 K

    jesli podswietlisz tlo czerwonym kolorem , ma prawo i najczesciej tak zrobi pomierzyc
    i nastawic inna odleglosc.
    to samo nastawiajac wg AF na roznie zrodla swiatla o roznej temp. barwowej . AF
    najczesciej nastawi blednie.
    tylko nieliczne aparaty , nowszej generacji i te raczej w cenach ok 10 000 pln maja
    w ukladzie AF kompensacje barwy swiatla.

    Na detekcje fazy w LV wynik tez jest przypadkowy.
    wystepuje widoczny skutek dyfrakcji switala , ktory przy czarnym tle powoduje
    zaburzenia AF w det kontrastu. Wynik jest czesto bledny . Na LV tez najpewniejsza
    jest nastawa reczna w oparciu o lupe.

    i pisze nie tylko na podstawie teorii , ale przede wszystkim doswiadczenia
    praktycznego.

  • 68. Data: 2014-10-22 12:25:19
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]

    tylko nieliczne aparaty , nowszej generacji i te raczej w cenach ok 10 000 pln maja
    w ukladzie AF kompensacje barwy swiatla.

    Na detekcje kontrastu w LV wynik tez jest przypadkowy.
    wystepuje widoczny skutek dyfrakcji swiatla , ktory przy czarnym tle powoduje

  • 69. Data: 2014-10-22 12:57:30
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2014-10-22 12:08, XX YY pisze:

> [...]
    > tylko nieliczne aparaty , nowszej generacji i te raczej w cenach ok 10 000 pln
    maja w ukladzie AF kompensacje barwy swiatla.

    To dlaczego AF nie myli się w ciemności wspomagany czerwonym światłem
    z dodatkowej lampy, tej na lustrzankach i tych wbudowanych we flesze?

    JD

  • 70. Data: 2014-10-22 13:08:05
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 22. Oktober 2014 12:57:33 UTC+2 schrieb JD:

> [...]
    >

    > To dlaczego AF nie myli się w ciemności wspomagany czerwonym światłem
    >
    > z dodatkowej lampy, tej na lustrzankach i tych wbudowanych we flesze?

    oczywiscie, ze sie myli i to nawet nieraz sporo.
    jesli masz szczescie to sie znajdziesz w GO i uznasz ze jest ostro.
    jesli dobrze pogooglujesz to mozne znajdziesz u producentow informacje na ten temat.
    malo tego, okazuje sie ze AF w det fazy jest rowniez wrazliwy na zmiany
    temperatury.