  • 1. Data: 2014-10-10 08:42:43
    Temat: Kompakt z wizjerem i usypianą matrycą w czasie kadrowania
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    Cześć,

    Jestem użytkownikiem amatorskiego systemu lustrzankowego Nikona i od
    niedawna kompaktu FujiFilm X10 z optycznym wizjerem. Kompakt ze względu na
    gabaryty i wagę często wygrywa z lustrzanką podczas wyjazdów wakacyjnych
    (lustrzankę też zabieram, ale częściej używam Fuji).

    W lustrzance zawsze podobała mi się możliwość "długiego" kadrowania
    optycznego i zrobienie zdjęcia ("reporterskiego") w odpowiednim momencie
    (np.: bawiąca się na wakacjach moja mała córka i cykam zdjęcie po dłuższym
    np. 2 minutowym podglądaniu jej przez wizjer w ciekawym momencie
    (odpowiednia poza, mina itp.)).

    W nowym FujiFilm X10 (pomijając jakość wizjera) też mam taką możliwość - ale
    jest problem z pracującą cały czas (nagrzewającą się matrycą).
    Czy istnieją zatem kompakty lub bezlusterkowce z wizjerem optycznym i trybem
    pracy:
    - rezygnuję z kadrowania na LCD - jest on wygaszony lub wyświetla informacje
    o ustawieniach
    - kadruję poprzez wizjer optyczny (np. FujiFilm X10, Olympus E-PL5 z
    wizjerem optycznym)
    - matryca jest "uśpiona" (naciskam jakiś "pstyczek" lub z menu wybieram
    opcję "uśpienia matrycy")
    - naciskam spust migawki - matryca szybko "wybudza się" i aparat łapie
    ostrość (spust wciśnięty do połowy); łapie ostrość i robi zdjęcie (spust
    wciśnięty do końca)

    Czy istnieją takie rozwiązania ? Myślę, że nie ma takiego aparatu (z takim
    trybem pracy) - a szkoda, efekt nagrzewania pracującej matrycy może być w
    pewnych sytuacjach zauważalny (i zżera energię akumulatora).

  • 2. Data: 2014-10-10 09:42:15
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Freitag, 10. Oktober 2014 08:42:43 UTC+2 schrieb slawmir:
> [...]
    >
    > - matryca jest "u�piona" (naciskam jaki� "pstyczek" lub z menu wybieram
    >
    > opcj� "u�pienia matrycy")
    >
    > - naciskam spust migawki - matryca szybko "wybudza si�" i aparat �apie
    >
    > ostro�� (spust wci�ni�ty do po�owy); �apie ostro�� i robi zdj�cie
    (spust

    > wci�ni�ty do ko�ca)
    >

    > Czy istniej� takie rozwi�zania ? My�l�, �e nie ma takiego aparatu (z
    takim

    > trybem pracy) - a szkoda, efekt nagrzewania pracuj�cej matrycy mo�e by� w
    >
    > pewnych sytuacjach zauwa�alny (i z�era energi� akumulatora).

    ja nie wiem skad w ogole podjerzenie nagrzewania sie matrycy?
    nie bez powodu przed laty wprowdzono matryce cmos wymagajace zasilania mniejszym
    pradem - niz wczesniejsze CCD - nie nagrzewajace sie.
    oczywiscie po wprowadzeniu takiuch matryc i podgladu LV przeprowadzano testy.
    nie stwierdzono w praktyce ( nie pomierzono ) wzrostu szumu z czasem. Szum jest w
    czasie ( praktycznie ) niezmienny , oznacza to ze matryca sie nie nagrzewa , lub w
    stopniu nieistotnym . Szybkosc odprowadzania ciepla z matrycy jest dostatecznie duza.
    Nie obserwuje sie zjawisk negatywnach.
    Oczywiscie w tym czasie jest pobierany prad - zuzycie pradu przez bezlusterkowce jest
    wieksze niz przez lustrzanki - to chyba aktualnie jedyna roznica majaca praktyczne
    znaczenie.

    MNiejesze zuzycie pradu od ekranu lcd maja wzierniki elektroniczne. Ale na prace
    matrycy nie ma to wplywu.

  • 3. Data: 2014-10-10 23:31:21
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-10-10 09:42, XX YY wrote:
> [...]
    jest wieksze niz przez lustrzanki - to chyba aktualnie jedyna roznica majaca

    Bardzo to ciekawy wywód z wieloma tezami typu "nie stwierdzono"
    i "przeprowadzono".

    Chyba zapomniałeś wkleić odnośników do publikacji.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 4. Data: 2014-10-11 10:50:20
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > i "przeprowadzono".
    >

    > Chyba zapomniałeś wkleić odnośników do publikacji.

    1. Przypomnijmy:

    N=s/f

    N - poziom szumu
    f- srednia wartosc luminancji poszczegolnych pixeli
    s- odchylenie standardowe

    2. wykonalem teraz doswiadczenie dla c5mk2 ( wczesniej tego nie mierzylem).
    Aparat na statywie , nawietlenie szarej tablicy dokladnie przy tych samych nastawach
    expozycji:
    dla dwoch przypadkow :

    A) 10 zdjec - naswietlanie matryca "zimna ", kolejne zdjecia w trybie pracy
    lustrzanym
    B) 10 - zdjec po uprzednim przejsciu na tryb LV i odczekaniu 5 minut. - matrycya
    "ciepla"

    istotnym, jest nie tyle bezwzgledny poziom szumow , co zmiana tego poziomu po
    przejsciu z A na B. Pomierzone w ten sposob szumy uwzgledniaja calkowite szumy -
    termiczne , srutowy , obrobcze itd.

    3. wyniki pomiarow N w %

    A )
    1,345722525
    1,356365963
    1,366353544
    1,409951122
    1,423487544
    1,453578277
    1,456996149
    1,475800735
    1,544235265
    1,57084916

    B)
    1,615833874
    1,42631745
    1,555053925
    1,457264145
    1,63018471
    1,434011663
    1,489949265
    1,31872214
    1,571428571
    1,579986833

    4. Analiza statystyczna wynikow.
    Weryfikuje hipoteze o rownosci populacji A i B ze wzgledu na ceche N za pomoca tzw
    testu serii.
    Statystyka testowa jest liczba K serii ciagu

    P(K<=k(alfa,n1,n2))<=alfa

    z tablic statystycznych odczytuje ze na poziomie istotnosci 0,01 k(0,01,10,10)=5.
    Zbiorem krytycznym jest zbior (2,5)

    poniewaz k=9 nie zawiera sie w ( 2,5) , na poziomie istotnosci 0,01 NIE MA PODSTAW DO
    ODRZUCENIA HIPOTEZY O ROWNOSCI TYCH POPULACJI na korzysc hipotezy przeciwnej o ich
    nierownosci.

    poziom istotnosci 0,01 oznacza ze na 100 takich prob przynajmniej 99 beda zgodne z
    hipoteza.

    do jutra zachowuje rawy , jesli ktos chce zobaczyc to prosze o sygnal.

    tyle w temacie .
    dziekuje za uwage.

  • 5. Data: 2014-10-11 10:54:45
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]

    P(K<=k(alfa,n1,n2))<=alfa

    z tablic statystycznych odczytuje ze na poziomie istotnosci 0,01 k(0,01,10,10)=5.

    poniewaz k=11 nie zawiera sie w ( 2,5) , na poziomie istotnosci 0,01 NIE MA PODSTAW

  • 6. Data: 2014-10-11 12:52:04
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2014-10-11 10:50, XX YY pisze:

    > 1. Przypomnijmy:

    Poproszono cie o linki do wiarygodnych źródeł,
    a nie o własne fantasmagorie.

    JD

  • 7. Data: 2014-10-11 13:57:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Oct 2014, slawmir wrote:

    > W nowym FujiFilm X10 (pomijając jakość wizjera) też mam taką możliwość - ale
    > jest problem z pracującą cały czas (nagrzewającą się matrycą).

    Pro publico bono napisz jeszcze o jednym szczególe - skąd Ci wyszło, że
    powodem jest owa matryca (a ściślej jej nagrzewanie).
    Tak dla porządku, spróbuj wyłączyć stabilizację i sprawdź "jak wyżej"
    (tą metodą, którą wyszło Ci, że to nagrzewanie matrycy) czy na pewno
    *matryca* się nagrzewa. W ostateczność wyłącz również automatykę
    ostrości ;)
    Przyroda zna przypadki aparatów w których grzała stabilizacja
    (matrycę grzała oczywiście). Niby w opisie jest "optical", więc
    ruszana powinna być soczewka (i z różnych powodów któraś "środkowa"
    a nie przy matrycy), a te "bardziej znane" przypadki grzania to
    AFAIR była stabilizacja matrycę (cewki ruszające skrajnie blisko),
    ale koszt sprawdzenia niewielki, więc polecam.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2014-10-11 14:50:30
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-10-11 10:50, XX YY wrote:
    > 2. wykonalem teraz doswiadczenie dla c5mk2 ( wczesniej tego nie mierzylem).

    To naprawdę urocze. Pytałem, kto wcześniej "stwierdził".

    > istotnym, jest nie tyle bezwzgledny poziom szumow , co zmiana tego poziomu po
    przejsciu z A na B. Pomierzone w ten sposob szumy uwzgledniaja calkowite szumy -
    termiczne , srutowy , obrobcze itd.

    Jak mierzysz "szum"? Co oznaczają te liczby? :/

    > 4. Analiza statystyczna wynikow.

    Cała ta "analiza" jest po prostu poniżej krytyki, więc nie będę jej
    komentował. Całość wyciąłem, żeby nie powielać...

    Wygooglałeś jakiś przykład i podstawiłeś swoje wartości?

    > poziom istotnosci 0,01 oznacza ze na 100 takich prob przynajmniej 99 beda zgodne z
    hipoteza.

    Nie. Źle wygooglałeś.
    Poziom 0.01 oznacza, że badając 100 prób zgodnych z hipotezą raz się
    pomylisz w ocenie.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 9. Data: 2014-10-11 15:23:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 11. Oktober 2014 14:50:30 UTC+2 schrieb Piotr Kosewski:

> [...]
    >

    > Nie. Źle wygooglałeś.
    >
    > Poziom 0.01 oznacza, że badając 100 prób zgodnych z hipotezą raz się

    pajacujesze. zwyczajnie pajacujesz.

    ja pytan nie mam. udziel konkretnej odpowiedzi pytajacemu.
    Miales kiedys aparat z LV w rekach? jesli miales to albo nie wiesz co masz w rekach ,
    albo rzeczywiscie pajacujesz.
    zrob zdjecie przez lustro
    a nastepnie zrob na LV ,
    porobwnaj szumy. Czy aparat na LV szumi wiecej ?

    ostatnie pomiary szumow aparatow bezlusterkowych jak z serii a7 wykazuja , ze szzumia
    jak najwyzsze nikon czy kanon , ktore nie sa bezlusterkowcami.
    Qrde panowie , zanim zaczecie sie popisywac soja niewiedza to sprobujcie chociaz
    wczesnie pomyslec.
    jeden chce gotowe linki bo myslec nie umie , drugi pajacuje.

    jesli wiesz , a pewnie nie wiesz to przelicz sobie moc pobierana przez matryce na
    ilosc wydzielonego ciepla , a tym samym mozliwy teoretyczny najwyzszy jej wzrost
    temperatura.

    jésli wystwisz korpus aparatu w kolorze czarnym na slonce to jego temperatura moze
    podskoczyn na paredziesiat stopni , a tym samym temperatura matrycy.
    wzrost twmperatury matrycy CMOS wskutek li tylko przeplywu pradu nie przeklada sie na
    mierzalny wzrost szumu. O tym wiadomo odkad pojawily sie aparyty z LV.
    O tym wiem z teorii i praktycki. Bardzo czesto robie serie zdjec - panoram
    wysokosrozdzielczoych na LV , co trwa ok dwoch godzin.
    Nie ma roznicy w szumach pomiedzy pierwszym a ostatnim zdjciema.

    panowie zwyczajnie pajacujecie.
    jeseli nie wisz jak sie wyznacza szumy , czy czym jak sie weryfikuje statystycznie
    rownosc dwopch populacji ze wzgledu na jakas ceche to nawet nie probuj polemizowac ,
    szkoda mi czasu.
    zuamiast pajacowac siegnij do ksiazek , albo jak wolisz linkow , tylko raczej nie
    optycznych , postraj sie wejsc do publikacji wyzszych uczelni, prac dyplomowych ,
    wynikow cwiczen itp.

    a mozue bys tak pochwalil sie wlasnymi zdjeciami - bo z tym jak zwykle cienko...

    google powiadsz , wygoghlowane - sa rawy , chcesz to wyznasz sam z nichr zmiane szumu
    dla pracy z lustrem i LV , wszelkie dane odczytasz z Exif.

    zwyczajnie pajacujesz.
    pomoz jesli wiesz pytajacemu - nie mnie. Ja glupich komentazy nie potrzebuje.

  • 10. Data: 2014-10-11 15:28:29
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 11. Oktober 2014 14:50:30 UTC+2 schrieb Piotr Kosewski:

    - zitierten Text ausblenden -

> [...]
    >

    > Nie. Źle wygooglałeś.
    >
    > Poziom 0.01 oznacza, że badając 100 prób zgodnych z hipotezą raz się

    nic mnie tak nie wq-ia jak dbilizm i chamstwo.

[...]

    porownaj szumy. Czy aparat na LV szumi wiecej ?

    ostatnie pomiary szumow aparatow bezlusterkowych jak z serii a7 wykazuja , ze szzumia
    jak najwyzsze nikon czy Canon , ktore nie sa bezlusterkowcami.
    Qrde panowie , zanim zaczecie sie popisywac swoja niewiedza to sprobujcie chociaz
    wczesnie pomyslec.
    jeden chce gotowe linki bo myslec nie umie , drugi pajacuje.

    jesli wiesz , a pewnie nie wiesz jak , to przelicz sobie moc pobierana przez matryce
    na ilosc wydzielonego ciepla , a tym samym mozliwy teoretyczny najwyzszy jej wzrost
    temperatury.

[...]
    O tym wiem z teorii i praktyki. Bardzo czesto robie serie zdjec - panoram
    wysokorozdzielczoych na LV , co trwa ok dwoch godzin.
    Nie ma roznicy w szumach pomiedzy pierwszym a ostatnim zdjciem.

    panowie zwyczajnie pajacujecie.
    jeseli nie wiesz jak sie wyznacza szumy , jak sie weryfikuje statystycznie rownosc
    dwoch populacji ze wzgledu na jakas ceche to nawet nie probuj polemizowac , szkoda mi
[...]

    tu nie bedzie sie czym pochwalic , he, he , he

    google powiadsz , wygoghlowane ?
    sa rawy , dzisiaj rano robione .chcesz to wyznasz sam z nich zmiane szumu dla pracy
    z lustrem i na LV , wszelkie dane odczytasz z Exif.