  • 11. Data: 2020-05-17 09:11:18
    Temat: Re: W?aczanie solenoidu -czym?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    a...@m...uni.wroc.pl wrote:

    > Dla formalonsci: to sa objawy. Mechanizmu nie podales...

    Masz całkowitą rację. Moje spekulacje co do mechanizmu: te "MOSFETY"
    (układy scalone tak naprawdę) raportują awarię, zwierając wewnętrznie
    bramkę do masy. W Absolute Maximum Ratings jest podane, że R_IN_MIN ma
    wynosić co najmniej 150 omów. Mniejszy rezystor lub jego brak w sytuacji
    awaryjnej doprowadza do przepływu zbyt dużego prądu z drivera i smaży
    wewnętrzny układ nadzoru.

    Wymieniłem kilka sztuk zanim doczytałem datasheet. Awarie ustąpiły, ale
    od tamtej pory nie mam do Omnifetów zaufania.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2020-05-18 14:02:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > Wymieniłem kilka sztuk zanim doczytałem datasheet. Awarie ustąpiły, ale
    > od tamtej pory nie mam do Omnifetów zaufania.

    Mi nigdy żaden OmniFET nie padł, ale rezystory dałem od pierwszego projektu.

    Za to kiedyś robiłem jakieś eksperymenty przepuszczając impuls dużego
    prądu z grubego elektrolita przez ferryte bead 0603 sprawdzając czy mogę
    dać go przed transilem, czy muszę za. Jako klucza generującego impuls
    potrzebowałem jakiegoś NMOSa, a miałem pod ręką tylko OmniFETy. No i
    trochę mi zajęło dojście do tego co się do cholery dzieje, że nie
    dostaję spodziewanego impulsu 50A a coś go ogranicza na 8A. Myślałem, że
    może indukcyjność drutowego rezystora 0.1 om który tam użyłem jako
    czujnik prądu.
    P.G.

  • 13. Data: 2020-05-19 16:38:58
    Temat: Re: Właczanie solenoidu -czym?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    jacek pozniak wrote:

    >Energia zgromadzona w polu magnetycznym cewki gdzieś będzie musiała
    >się podziać. Jeśli po prostu rozłączysz obwód, to wyindukuje się duże
    >napięcie i najprawdopodobniej zapali łuk między stykami przekaźnika.

    >Dodaj do tej cewki równolegle jakiś transil albo diodę Zenera na tak
    >duże napięcie, na jakie możesz sobie pozwolić w układzie. Np. 100V.

    Zenerka musi byc w szereg inna dioda, bo napiecie na niej bedzie w
    dwie strony, a w jedna nie chcemy aby przewodzila.

    Najladniej byloby to odprowadzic to jakiegos wiekszego napiecia, tylko
    co z nim zrobic, jesli niepotrzebne ?

    Bo jeszcze jedna mozliwosc - wlaczyc w mostek tranzystorowy, to sie
    samo odprowadzi do zasilania, ale kto uzyje mostka do wlaczania jednej
    cewki ...

    czyli zostaje transil :-)

    J.