  • 21. Data: 2016-08-02 14:08:04
    Temat: Re: Wybierak WK-610... Jak wykonać zastępnik?
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    news:57a0517d$0$15194$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    > Tylko wiesz - to potrafilo zestawic np 10 dowolnych polaczen miedzy 10
    > liniami.
    > Czyli zastepowalo 100 przekaznikow.

    Ale i tak było cięższe. Są zalety i wady, po obu stronach.

    > Jak dobrze zrobione, to nie trzeba serwisowac :-)

    Nie tak bardzo - tu również występuje problem sklejania kotwica-rdzeń,
    minimalizowany nie przekładkami antymagnetycznymi, lecz specjalnym
    kształtowaniem kotwicy - z rdzeniem styka się ledwie kawalątek, ale i to się
    sklepuje w końcu i trzeba dać nową kotwicę, a jako, że w PC jest to jeden
    wielki kawał grubej blachy (parę mm), ściśle wykształtowanej, to wymienia
    się całość, a stara na żyletki. Ja z tym technikiem, ze swoim kierownikiem,
    sporo się na ten temat nagadałem i niestety, to trzeba regularnie
    obsługiwać, na szczęście na długo to wystarcza.

    > a 4067 to nie usmazysz ?

    Wszystko się da usmażyć. Mi się świetlówka w podświetleniu matrycy usmażyła
    i muszę spróbować ją ręcznie wyjąć...

    > To ma laczyc sygnaly analogowe, wiec przekazniki jak najbardziej zasadne.
    > A atmelek do sterowania nimi.

    Cokolwiek, co by zrobiło to należycie, choćby i Krasnoludki ze spółki
    "Królewna Śnieżka Sp. z o.o."

    > 40 przekaznikow ? Moze i sie zmiesci, teraz male robia :-)

    Kontaktronów trochę, się zmieszczą. Musiałbym dobrze poszperać po różnych
    typach, aby znaleźć coś miniaturowego, co dało by się pospinać w zestawy, a
    nie kosztować jak voodoo. Poza tym, skoro gościu zrobił zegar, co dopiero
    był tu pokazany, bez jednegi nawet scalaka, to i ja spróbuję zestawić sobie
    taki zamiennik, albo coś zupełnie nowego, szczegóły pewnie jeszczse sie
    "dopieszczą".
    Skoro ktoś taki zegar zrobił:
    https://www.youtube.com/watch?v=1it3kjIgocc
    https://www.youtube.com/watch?v=YajwGdbXV1w
    To ja sobie wybieraczka na przekaźnikach nie machnę? :)

    > Ja tylko wiem, ze kupilismy licencje na Pentaconte, wiec ciekawe -
    > opracowalismy cos wczesniej na wzor, zrobilismy racjonalizacje pozniej,
    > czy licencje nam sprzedali, a sami zaczeli robic wersje 1.2.

    Myślę, że przyczyny były dwie conajmniej:
    1. K66 działa dużo wolniej, niż PC, choć nie sam wybierak, bo tu istotnej
    różnicy w szybkości nie ma, są inaczej sterowane. Dopiero modernizacje
    przyspieszyły działanie, wzięto zapewne to, co działa szybciej, choć może
    jest droższe, bo na licencji. Do K66 trzeba by dorabiać R2, a PC już to
    miała konstrukcyjnie. Dość dobrze poznałem K66 z Rembertowa (109xxx),
    później dołożono 6118xxx i zmieniono 109xxx na 6119xxx, Kordiana 78, kolega
    tam pracował i często u niego bywałem.
    2. Pewnie polityka, Francja, to kraj taki dość komunizujący, swój ze swoim,
    ten tego... To i później powolną E10A wzięliśmy (choć mało brakowało, a E10
    wąchalibyśmy jedynie na fotografiach), a dużo szybsze dopiero przy odwilży.
    Pewnie parę innych rzeczy by się znalazło, ale te dwie wydają mi się
    najbardziej prawdopodobne.

    > Taz mowilem - setka przekaznikow i atmelek.

    Ale to wtedy tak samo atmel do WK610 - choć kusi rozwiązanie z elektroniką,
    jednak chodzi mi o to, by elektrycznie nie dało się to odróżnić. Zresztą
    daleko nie szukać - SPC100, szeroko zachwalana w mediach, jako hmm... polski
    (?) wynalazek, pierwsza połowa lat 80., sterowana mikroprocesorem, w środku
    jeden wybierak, dość spory. Podobno takie podejście wymagało 1/3 ilości
    wybieraków, koniecznych przy sterowaniu tradycyjnym.

    > Ty masz cos, inny ma cos, zrobic centrale wspolnie, oddac do muzeum.

    Podobno w Norblinie stoi Strowger, nie wiem, w jakim stanie, oczywiście,
    jako okaz muzealny.

    > Choc lepiej wypozyczyc :-)

    Wolałbym własny cyrk, własne małpy :)

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski

  • 22. Data: 2016-08-02 15:03:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Ale i tak było cięższe. Są zalety i wady, po obu stronach.

    Watpie. Jakby bylo lepiej na zwyklych przekaznikach, to by zrobili na
    zwyklych.

    Zreszta - zrob, to sie dowiesz :-)

    >Nie tak bardzo - tu również występuje problem sklejania
    >kotwica-rdzeń, minimalizowany nie przekładkami antymagnetycznymi,
    >lecz specjalnym

    Kojarze jeszcze rozwiazanie z miedzianym nitem w kotwicy.

> [...]
    >technikiem, ze swoim kierownikiem, sporo się na ten temat nagadałem i
    >niestety, to trzeba regularnie obsługiwać, na szczęście na długo to

    No coz, chetnie bym sie dowiedzial jak to na zachodzie wygladalo.
    Dali troche lepsze materialy, gwarancja na 10 lat, i 99% 10 lat
    wytrzymywalo ?
    A reszte sie wymienialo w calosci ?

    >Kontaktronów trochę, się zmieszczą. Musiałbym dobrze poszperać po
    >różnych typach, aby znaleźć coś miniaturowego,

    mam gdzies radzieckie subminiaturowe.
    przekaznik DPDT (2 przelaczne) ma wymiary ~5x10x10mm.
    Kontaktrony sie chowaja.

    Swoja droga ciekawe - to musiala byc wysoka technologia, jak na Rosjan
    ... a moze ich nie doceniamy ?

> [...]
    >tym, skoro gościu zrobił zegar, co dopiero był tu pokazany, bez
    >jednegi nawet scalaka, to i ja spróbuję zestawić sobie taki

    A Ty chcesz zrobic zamiennik, czy zrobic zamiennik bez jednego scalaka
    ? :-)

    >Skoro ktoś taki zegar zrobił:
    >https://www.youtube.com/watch?v=1it3kjIgocc

    Interesujace. Wychodza mu 3 przekazniki na przerzutnik.
    Kiedys tu konkurs rozpisalem - potrzeba IMO 4 lub 5 na taki "hazard
    free".

    >To ja sobie wybieraczka na przekaźnikach nie machnę? :)

    Komputer Zuse sobie machnij
    https://en.wikipedia.org/wiki/Konrad_Zuse

    Swoja droga - bylo cos takiego jak arytmometr czy maszyna do
    ksiegowania.
    Urzadzenia nie widzialem, ale przekaznikow bylo ponoc w tym pelno - do
    tej pory mam chyba w szufladzie.
    niektore o 7 zestykach.

    Aritma ? Czeskie to bylo, albo NRD.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Maszyna_do_ksi%C4%99go
    wania
    https://en.wikipedia.org/wiki/Accounting_machine

    >Ale to wtedy tak samo atmel do WK610 - choć kusi rozwiązanie z
    >elektroniką, jednak chodzi mi o to, by elektrycznie nie dało się to
    >odróżnić.

    No przeciez do tego zmierzam.
    Potrzebujesz zamiennik WK610 ? To zrob. Przekazniki na "wyjsciu",
    przekazniki lub transoptory na wejsciu, a w srodku atmelek do
    sterowania :-)

> [...]
    >mikroprocesorem, w środku jeden wybierak, dość spory. Podobno takie
    >podejście wymagało 1/3 ilości wybieraków, koniecznych przy sterowaniu

    A to nie znam, ale rozwiazanie naturalne - komutacja zestykami, bo tak
    prosciej, sterowanie procesorem, bo tak prosciej :-)
    Tylko ze biurowych centralkach to raczej zwykle przekazniki byly, a
    nie jakies wybieraki.
    Widac czasy juz sie zrobily takie, ze wybieraki byly za drogie :-)
    Albo ograniczenia centralki powodowaly, ze przekaznikow wystarczalo
    mniej.

    >Wolałbym własny cyrk, własne małpy :)

    Dlatego wypozyc muzeum. Zawsze mozna odebrac.

    J.

  • 23. Data: 2016-08-02 19:12:48
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > Watpie. Jakby bylo lepiej na zwyklych przekaznikach, to by zrobili na
    > zwyklych.

    No i robili, włala:
    https://www.youtube.com/watch?v=QgB0KSjC2zg
    https://www.youtube.com/watch?v=IbTGVN2VMnQ
    Pierwszy Komertel (PRX205) był takim przekaźnikowym krosbarem (nadużywam
    trochę tego pojęcia w sensie, że połaczenia realizoweane są przez
    skrzyżowanie) wlaśnie. (chyba nawet pojawia się ten symbol na filnmie, to są
    2 części). Oczywiście, sterowanie już cyfrowe, ale komutacja jak najbardziej
    analogowa.

    > Kojarze jeszcze rozwiazanie z miedzianym nitem w kotwicy.

    Ale piszesz o kotwicach zwykłych przekaźników, czy o kotwicach mostków, bo
    tu uwarunkowania są daleko różne...?

    > No coz, chetnie bym sie dowiedzial jak to na zachodzie wygladalo.
    > Dali troche lepsze materialy, gwarancja na 10 lat, i 99% 10 lat
    > wytrzymywalo ?

    Ja tam nie mierzyłem, na ile starczało. Robiliśmy, ZANIM się popsuło.

    > A reszte sie wymienialo w calosci ?

    Nie pamiętam, czy drążki były wymieniane, 6 lat przepracowałem i nie
    kojarzę, ale tam, to choć to długie, to jednak bliżej uwarunkowaniami było
    do zwykłego przekaźnika raczej, vchoćby ze wazględu na niewielkie siły
    wymagane. A mostek to jednak kawał mela musiał być, bo drążek, to tylko
    wąsika podstawiał, by ten wszedł w zaczep, cała robota. Mostek zaś musiał to
    jeszcze pociagnąć i utrzymać.

> [...]
    > Kontaktrony sie chowaja.
    >
    > Swoja droga ciekawe - to musiala byc wysoka technologia, jak na Rosjan ...

    Z pewnościa nie doceniamy. Może w znacznej części z powodów
    historyczno-politycznych, ale subiektywnie. Rosjanie to całkiem niegłupi
    naród, choć jak wszędzie, są i ludzie, i taborety. Komu Warszawa zawdzięcza
    jedną z najstarszych sieci wodociagowych, z urządzeniami do dziś sprawnie
    działającymni? Tak, Rosjanom, Starynkiewicz nie znający nawet naszego
    języka, był otwarty dla obywateli i każdy mógł do niego przyjść, porozmawiać
    o problemach.

    > A Ty chcesz zrobic zamiennik, czy zrobic zamiennik bez jednego scalaka ?
    > :-)

    Bez scalaka właśnie.

    > Interesujace. Wychodza mu 3 przekazniki na przerzutnik.
    > Kiedys tu konkurs rozpisalem - potrzeba IMO 4 lub 5 na taki "hazard free".

    > Komputer Zuse sobie machnij
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Konrad_Zuse

    Dał Konrad radę w '37? dał. No i ch...achacha :P :)

    > No przeciez do tego zmierzam.
    > Potrzebujesz zamiennik WK610 ? To zrob. Przekazniki na "wyjsciu",
    > przekazniki lub transoptory na wejsciu, a w srodku atmelek do sterowania
    > :-)

    OK, spoko, to też. Ale chcę najpierw bez elektroniki, a potem może nawet
    pneumonicznie? :)

    (wczesne lata '80)
    > Widac czasy juz sie zrobily takie, ze wybieraki byly za drogie :-)
    > Albo ograniczenia centralki powodowaly, ze przekaznikow wystarczalo mniej.

    Bardziej mi się wydawało, że raczej chęć pokazania Zgniłemu Zachodowi, że
    "my tesz potrafimy" (nie poprawiać orta)?
    Podobno te centrale miewały problemy wynikające z nienajwyższej mocy
    procesora...

    > Dlatego wypozyc muzeum. Zawsze mozna odebrac.

    Do Muzeum Techniki, będą mieli co na złom spylić, na pokrycie długów...

  • 24. Data: 2016-08-02 20:03:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >https://www.youtube.com/watch?v=IbTGVN2VMnQ
    >Pierwszy Komertel (PRX205) był takim przekaźnikowym krosbarem

    No i co - zawojowalo swiat ?

    Ale przeciez pisalem - setka przekaznikow i atmelek zastapi crossbara
    :-)

    >Ale piszesz o kotwicach zwykłych przekaźników, czy o kotwicach
    >mostków, bo tu uwarunkowania są daleko różne...?

    Zwykle przekazniki ... ale czemu rozne ?

    To bylo pisac od poczatku wymagania :-)

    J.

  • 25. Data: 2016-08-02 21:27:14
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz"

    Zresztą jeśli chodzi o elektromechanikę, pamiętam jak w wieku 11 lat
    dostałem opieprz od rodziców za zepsucie tarczy w telefonie. Rozkręciłem
    telefon, żeby dowiedzieć się, jak on działa i jak się zabrałem za
    analizę działania tarczy, to po pierwsze wygiąłem jeden ze styków
    impulsujących i go nie mogłem wyprostować - pan z poczty też nie dał
    rady, założył nowy zestaw styków, dodatkowo, w niewiadomy mi sposób
    popsułem to sprzęgiełko załączające hamulec elektrodynamiczny i bez
    niego tarcza odkręcała się za szybko. Nawet nie wiem jak to zrobiłem.
    ---
    Nie ma to jak podłączyć telefon do 220. Chyba myślałem, że mam do czynienia
    z dzisiejszą komórką :-)

  • 26. Data: 2016-08-03 14:54:08
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "re" <r...@r...invalid> napisał w wiadomości

> [...]
    > analizę działania tarczy, to po pierwsze wygiąłem jeden ze styków
    > impulsujących i go nie mogłem wyprostować - pan z poczty też nie dał

    Było mnie zawołać, potrafiłem reanimować takie trupy, że sam się dziwiłem :)
    BTW. Orientujesz się, czy to była tarcza taka starsza, co tak
    charakterystycznie cykała przy nakręcaniu?:
    http://allegro.pl/telefon-antyk-1971r-i6365567123.ht
    ml
    Tu widać ją w telefonie.
    A tu sama tarcza:
    http://olx.pl/oferta/tarcza-numerowa-do-aparatu-tele
    fonicznego-CID99-IDgElAR.html#d3e04dde3a

    Czy taka:
    http://olx.pl/oferta/tarcza-numerowa-telefoniczna-no
    wa-CID99-IDg7Ynn.html#d3e04dde3a
    ?

    > rady, założył nowy zestaw styków, dodatkowo, w niewiadomy mi sposób
    > popsułem to sprzęgiełko załączające hamulec elektrodynamiczny i bez

    To jakąś dziwną tarczę miałeś, ze elektrodynamiczny..., hamulce w obu
    typach, które nadmieniłem, były wyłącznie mechaniczne, odśrodkowe.
    Domyślam się, że chodzi o tarczę nowszego typu, gdzie hamulec jest sprzęgany
    o tak: sprzęgiełko, to wałek, przecięty w połowie, owinięty ciasno sprężyną,
    przy nakręcaniu idzie pod włos i sprężynka się luzuje, hamulec więc nie
    przeszkadza. Jak puścisz palec, idzie z włosem, zaciska się i zakleszcza na
    obu częściach, dzięki czemu hamulec działa. To jest rzeczywiście delikatny
    element i łatwo go uszkodzić, a układ sprężyn też łatwo połamać.
    Zatem domyślam się, że tarcza była tego nowszego typu.

    W tarczy starszego typu przy rozbieraniu trzeba uważać na małą zapadkę,
    która łatwo było zgubić. Trudniej też było wyregulować stosunek
    przerwa-zwarcie, choć sam układ sprężyn wydaje mi się odporniejszy na
    obsługę "gówno chłopu nie zegarek, bo kłonicą go nakręci". Po prostu
    sprężyny toporniejsze.

    Oba typy tarcz miały i zady, i walety, jak to żartobliwie mawiają.

  • 27. Data: 2016-08-03 21:06:09
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-08-03 o 14:54, HF5BS pisze:

> [...]
    > łatwo połamać.
    > Zatem domyślam się, że tarcza była tego nowszego typu.

    To był RWT Tulipan. Hamulec to był obrotowy magnes w formie dwóch
    połówek w kształcie litery L, obracający się wewnątrz mosiężnego kapsla.

  • 28. Data: 2016-08-03 21:36:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup

    >To był RWT Tulipan. Hamulec to był obrotowy magnes w formie dwóch
    >połówek w kształcie litery L, obracający się wewnątrz mosiężnego
    >kapsla.

    Jestes pewien ze magnes ?
    IMO - wlasnie cierny odsrodkowy.

    Elektrodynamiczny nie mialby za duzego rozrzutu predkosci ?
    Centrale pewnie w miare odporne, ale norma ostra :-)

    J.

  • 29. Data: 2016-08-03 21:47:59
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-08-03 o 21:36, J.F. pisze:
    > Centrale pewnie w miare odporne, ale norma ostra
    Odporne, bo przyspieszało się wybieranie kręcąc w odwrotną stronę.

    Robert

  • 30. Data: 2016-08-03 22:51:24
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> napisał w wiadomości

    > To był RWT Tulipan. Hamulec to był obrotowy magnes w formie dwóch

    A tak, to była ta nowsza tarcza, nie stosowano w nim starszego typu, choćby
    z powodu, że tarcze te miałinne mocowanie. Na siłę pewnie by się dało, ale
    było by bez sensu.

    > połówek w kształcie litery L, obracający się wewnątrz mosiężnego kapsla.

    Ale to był zwykły odśrodkowy hamulec cierny! Zauważ, szczęki miał spięte
    sprężynką, przyginając ją, regulowało się szybkość tarczy.