  • 1. Data: 2014-11-01 08:39:01
    Temat: Wydajnośc sprężarki klimy w zalezności od obrotów
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Takie pytanie: z jaką prędkością powinienem kręcić wałem sprężarki klimy
    aby uzyskać w miarę najlepszą skutecznośc/wydajność? Obserwując
    klimatyzacje w kilku autach wydaje się ze działa całkiem nieźle już od
    biegu jałowego, ale dopiero podkręcenie silnika chłodzi bardziej. Ma
    ktoś jakies ogólne dane, typu sprężarka daje z siebie wszystko już przy
    2k obrotów? Cel dla ciekawskich: chciałbym sprężarkę wykorzystać do
    czegoś innego :) Niestety nie widze na necie jakiś wykresów
    prędkośc/wydajnośc, informacji o pobieranej mocy na wale w zalezności od
    ciśnienia czynnika, prędkości, itp. Widział ktoś cos takiego? Do byle
    jakiej sprężarki, chodzi mi na razie o szacowanie.

  • 2. Data: 2014-11-01 10:41:27
    Od: megrims <m...@i...pl>

> [...]
    > ciśnienia czynnika, prędkości, itp. Widział ktoś cos takiego? Do byle
    > jakiej sprężarki, chodzi mi na razie o szacowanie.
    A tam nie ma jakiegoś sprzęgła odśrodkowego czy jakiegoś innego
    wihajstra że jednak sprężarka trzyma stałe obroty?

  • 3. Data: 2014-11-01 11:03:01
    Od: MarcinJM <m...@o...pl>

    W dniu 2014-11-01 10:41, megrims pisze:
    > A tam nie ma jakiegoś sprzęgła odśrodkowego czy jakiegoś innego
    > wihajstra że jednak sprężarka trzyma stałe obroty?

    Wystarczy jakiś zawór nadmiarowy. W wielu pompach wspomagania jest taki
    i w ukladach smarowania pod cisnieniem.
    W klimach to nie wiem, nie zastanawiałem sie, nie rozbierałem, ale nie
    wydaje sie, by pożadanym była zwiekszona wydajność w funkcji obrotów
    silnika.
    Sprzegło jest, ale, z tego co wiem działa binarnie.

    MarcinJM gg: 978510 http://www.supervw.com.pl
    kompleksowe remonty old i youngtimer'ów, nadwozi rajdówek
    przeróbki typu "tego sie nie da zrobic"

  • 4. Data: 2014-11-01 12:01:28
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-11-01 11:03, MarcinJM wrote:
    > Wystarczy jakiś zawór nadmiarowy. W wielu pompach wspomagania jest taki
    > i w ukladach smarowania pod cisnieniem.

    Wląsnie interesuje mnie jakie obroty najniższe są wystarczające. Jestem
    pewny że u mnie nie są to obroty jalowe bo klima chłodzi lepiej jesli
    silnik podkręce do 2k. Przy czym może ma to związek z faktem że
    wentylator się włacza szybciej. Nie wiem. Szukam więc jakiś danych
    technicznych żeby to wyjaśnić.

  • 5. Data: 2014-11-01 12:04:04
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

> [...]
    > pewny że u mnie nie są to obroty jalowe bo klima chłodzi lepiej jesli
    > silnik podkręce do 2k. Przy czym może ma to związek z faktem że

    Jaki wentylator włącza się szybciej? Przy włączonej klimie wentylator
    chłodnicy pracuje stale.

  • 6. Data: 2014-11-01 12:07:35
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-11-01 12:04, Tomasz Wójtowicz wrote:
    > Jaki wentylator włącza się szybciej? Przy włączonej klimie wentylator
    > chłodnicy pracuje stale.

    W Lagunie II 2.2dci na pewno tak nie było. Wentylator zalaczał się po
    jakiś 15 sekundach. I wyłaczał okresowo, choć więcej się kręcił niż
    stał. Na postoju z klimą.

    W Orlando tak już nie jest, zalaczenie klimy powoduje start wentylatora,
    ale w tym samochodzie nie mam prawie żadnej elektroniki od wentylacji.

  • 7. Data: 2014-11-01 12:14:25
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    > W Lagunie II 2.2dci na pewno tak nie było. Wentylator zalaczał się po
    > jakiś 15 sekundach. I wyłaczał okresowo, choć więcej się kręcił niż
    > stał. Na postoju z klimą.

    Klima wyłącza się automatycznie, kiedy temperatura w parowniku spadnie
    poniżej +5 st.C. Być może Laguna oprócz wysprzęglenia pompy jeszcze
    wyłącza wiatrak.

  • 8. Data: 2014-11-01 12:20:40
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 1 listopada 2014 08:39:06 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:
> [...]
    > ciśnienia czynnika, prędkości, itp. Widział ktoś cos takiego? Do byle
    > jakiej sprężarki, chodzi mi na razie o szacowanie.

    Zakładasz manometr na wylocie. Minimalna prędkość obrotowa będzie taka przy której
    ciśnienie nie będzie rosło jak ją będziesz zwiększał. I tej prędkości powinieneś się
    trzymać. Co chcesz zrobić z tej sprężarki bo może są gotowe rozwiązania.

  • 9. Data: 2014-11-01 12:24:09
    Od: MarcinJM <m...@o...pl>

> [...]
    > silnik podkręce do 2k. Przy czym może ma to związek z faktem że
    > wentylator się włacza szybciej. Nie wiem. Szukam więc jakiś danych

    Myśle, że to może być jak z alternatorem: na jalowym ma ok 70-80%
    wydajnosci, przy powiedzmy 2krpm osiaga moc nominalną, która już
    praktycznie nie rośnie.

  • 10. Data: 2014-11-01 13:50:35
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-11-01 12:20, k...@g...com wrote:
    > Co chcesz zrobić z tej sprężarki bo może są gotowe rozwiązania.

    Zastanawiam się czy nie napedzać jej z wiatraka w celu wykonania pompy
    ciepła. Kto wie, czy nie zapomocą prymitywnej przekładni pasowej w celu
    redukcji hałasu i strat. Potrzebuje kilka danych które niestety da się
    uzyskac głównie eksperymentalnie a to wymaga inwestycji. Przypuszczam
    jednak że dane katalogowe wiele by wyjasniły na początek, przynajmniej
    czy to idiotyczny pomysł czy jest jakaś szansa.