  • 11. Data: 2020-02-18 19:36:08
    Temat: Re: Wyginanie drewna bez podgrzewania
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-02-18 o 19:09, WM pisze:

    > Ja bym do tej listy dodał miernictwo przy pomocy piędzi :)

    A NASA właśnie odpuściła sobie Księżyc :>

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 12. Data: 2020-02-19 09:09:53
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Kiedyś widziałem ciekawy sposób gięcia na zimno.
    > Drewno parowano w ciasnej rurze. Następnie ściskano je osiowo.
    > Po takiej obróbce zawinięto w stretch. Nawet po miesiącach odpakowane,
    > można było z niego supły robić.

    W grobie faraona odkryto wspaniałe meble.
    To jest drewniany taboret wykonany z hebanu.
    Jego kształt naśladuje składany taboret ze skóry lamparta.
    http://www.touregypt.net/images/touregypt/stool.jpg
    Pełen opis tego mebla jest tutaj.
    http://www.touregypt.net/museum/stoolpage.htm
    Niestety nie piszą, czy kształt jest wygięty, czy wydłubany.
    Ale raczej wydłubany, bo trudno wyginać drewno w dwu kierunkach.
    Skóra rozciągnie się tam gdzie trzeba, ale drewno chyba nie.

    WM

  • 13. Data: 2020-02-19 09:40:11
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-02-19 o 09:09, WM pisze:
    (...)
    > Niestety nie piszą, czy kształt jest wygięty, czy wydłubany.

    Ten jest uszkodzony i widać blat sklejany z wygiętych kawałków drewna.
    http://www.touregypt.net/images/touregypt/stool2.jpg

    http://www.touregypt.net/museum/stool2page.htm

    WM

  • 14. Data: 2020-02-19 22:59:51
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > https://www.youtube.com/watch?v=sI-aMUufN-0
    > Dziś już wiele rzemiosł nie istnieje i tylko na starych filmach można je

    "Dla zaoszczędzenia drutu, końce kabłąka wiąże się wicią leszczynową" (4:20)

    Drut był dawniej taki drogi?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 15. Data: 2020-02-19 23:34:35
    Od: 4...@g...com

    W socjalizmie drut mógł być bardzo tani. Ale mógł mieć wadę że był nieosiągalny. Taka
    uroda PRLu. Teraz siano czy inna słomę beluja na polu i folia owijaja bele. A kiedyś
    co roku był problem sznurka do snopowiazalek.

  • 16. Data: 2020-02-20 08:50:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > "Dla zaoszczędzenia drutu, końce kabłąka wiąże
    > się wicią leszczynową" (4:20)
    >
    > Drut był dawniej taki drogi?

    Jak wszystko co z metalu. Stąd przekuwanie mieczy na lemiesze.
    A potem w drugą stronę, w zależności od sytuacji geopolitycznej.
    Przeglądałem kiedyś zapiski testamentowe ludu podhalańskiego
    z XIX wieku. Góral mógł zapisać synowi, jako jeden z niewielu
    składników majątku ruchomego, żelazną obręcz koła wozu. Drugiemu
    synowi -- drugą. I jeszcze jakieś okucie do lemiesza (drewnianego).

    Jarek

    --
    Trzeba sobie jakoś radzić, powiedział baca zawiązując but dżdżownicą.

  • 17. Data: 2020-02-20 18:51:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Adam napisał:

> [...]
    >składników majątku ruchomego, żelazną obręcz koła wozu. Drugiemu
    >synowi -- drugą. I jeszcze jakieś okucie do lemiesza (drewnianego).

    A pamietasz druciarstwo ?
    Kiedys drut sie zrobil tanszy niz glina ... wypalona ...

    J.

  • 18. Data: 2020-02-20 19:39:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A pamietasz druciarstwo ?
    > Kiedys drut sie zrobil tanszy niz glina ... wypalona ...

    Nożna to potraktować jako rodzimy odpowiednik kintsugi:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kintsugi

    Drutowany garnek ma szczególne miejsce w ceremonii jedzenia bigosu.

    --
    Jarek