  • 11. Data: 2017-03-24 16:50:14
    Temat: Re: Wyłączenie 2G a identyfikacja modułu
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 24 Mar 2017 16:32:50 +0100, Tomasz
    Wójtowicz<s...@s...spam.spam.com> wrote:
    > Czytam i oczom nie wierzę, czy p.m.e. to jest już oficjalnie forum
    onetu
    > pełne tamtejszych "znawców wszystkiego"? Piszecie jak kompletni
    dyletanci.
    > Przede wszystkim mylicie częstotliwości z protokołami.

    Myliłem to z pełną świadomością. To wina buzzwordów używanych
    powszechnie a i również niepotrzebną dodatkową nomunklaturą w tych
    technologiach. Dlaczego raz się mówi 3G a raz UMTS? Czy to to samo?
    Jeśli to samo to po co wprowadzono nowe slowo na to samo?
    Jak w takim szumie informacyjnym różnych technologii, protokołó się
    nie gubić?

    --
    Marek

  • 12. Data: 2017-03-24 16:55:50
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-03-24 o 16:50, Marek pisze:
> [...]
    > Jeśli to samo to po co wprowadzono nowe slowo na to samo?
    > Jak w takim szumie informacyjnym różnych technologii, protokołó się nie

    Chodzi o to, że dla przeciętnego Kowalskiego UMTS nic nie mówi. Po
    prostu kolejny akronim. Natomiast ileś-G robi wrażenie gdy cyfra coraz
    większa.

    Najciekawsze jest to, jak obecnie wszyscy reklamują 4G, chociaż nikt
    przy obecnej technologii nie jest w stanie zaoferować *prawdziwego* 4G,
    które stanowi, m.in. stabilna przepustowość 100MBit/s pomiędzy dwoma
    dowolnymi użytkownikami sieci 4G.

  • 13. Data: 2017-03-24 16:59:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezar" napisał w wiadomości grup
    On 24/03/2017 14:27, Marek wrote:

    >Przez 2G określa się GSM na 800/900MHz. Pn zaczęło się tam robić
    >ciasno, zrobiono dodatkowe kanały na 1800/1900MHz. To umownie nazywa
    >się 2.5G bo technologia jest dokładnie taka sama jak 2G 800/900MHz

    Zaraz zaraz, o ile sie orientuje, to 3G wymaga predosci szybszych niz
    200kb/s
    https://en.wikipedia.org/wiki/3G

    A tak naprawde to mamy tu pare rzeczy pomieszane - sposob transmisji i
    warstwy wyzsze sieci.

    3G zapewniaja UMTS i EDGE. I oczywiscie pozniejsze LTE (4G). I gdzies
    tam
    Ktore nie sa kompatybilne z pierwotna transmisja GSM/TDMA.

    A z czestotliwosciami to w zasadzie nie ma nic wspolnego - Niemcy maja
    LTE na 800MHz, a kto wie czy my tez nie.

    Tak czy inaczej - nowe transmisje/modulacje sa "lepsze", operatorzy
    chetnie by na nie przeszli, ale najstarsze urzadzenia ich nie
    rozumieja.
    Byc moze da sie jakos podzielic pasmo i zostawic kilka kanalow na
    starocie ... ale jak widac nie chca.
    Ciekaw jestem - powody techniczne, czy po bardziej ekonomiczne - Intel
    tez ponoc wywalil rozkazy 8086 z nowych prockow :-)

    >Raczej nie. 3G to w wiekszości krajów 2100MHz

    Pewnie tak - jakby mial nowsze technologie, to i 2100 by mial.

    >O wyłączeniu 2.5G się na razie nie mówi.

    Ale to 2.5G to jak rozumiem GPRS zrobiony na starej transmisji TDMA
    ... to co oni chca wylaczyc ?
    Transmisje voice, czy polaczenia data modem-modem ?

    Obawiam sie, ze 2.5G zniknie razem z 2G.

    J.

  • 14. Data: 2017-03-24 17:02:41
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 24/03/2017 15:59, J.F. wrote:
    > 3G zapewniaja UMTS i EDGE. I oczywiscie pozniejsze LTE (4G). I gdzies tam
    > Ktore nie sa kompatybilne z pierwotna transmisja GSM/TDMA.

    EDGE to 2G (no moze 2.5G)

    c.

  • 15. Data: 2017-03-24 17:26:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 24 Mar 2017 16:59:11 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Obawiam sie, ze 2.5G zniknie razem z 2G.

    Play w Toruniu i Częstochowie wyłączył już 2G na 900Mhz. 2G na 1800
    zostawili.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2017-03-24 17:38:54
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-03-24 o 15:27, Marek pisze:
> [...]
    > 800/950/1800/1900 to będzie działał w 3G czy nie? Czy po samej
    > częstotliwości da się określić czy będzie działać w 3G?

    W kontynuacji tego wątku, bo nie będę odpowiadał każdemu z osobna:

    ja nie wiem, co jest w Australii, gdzie ponoć "wyłączono 2G", ale w
    Polsce nie ma obecnie żadnych BTS-ów stricte 2G - wszystko to jest co
    najmniej GPRS albo i EDGE, które tylko emulują klasyczny tryb 2G, jak w
    ich zasięgu znajdzie się jakaś bardzo start telefon komórkowy.
    Niewykluczone, że stacje bazowe UMTS 900 również obsługują GSM na
    zasadzie emulacji.

    Jeśli tak jest, to raczej przewidywałbym wzrost opłat dla użytkowników
    starych protokołów kompensujący większy pasmoczas zajęty przez ich
    urządzenie do przeprowadzenia tej samej transmisji co najnowsze
    obsługiwane protokoły.

    W takim układzie wymuszenie przejścia na nowsze protokoły nastąpi
    płynnie, przez wytworzenie presji cenowej a nie technicznej.

  • 17. Data: 2017-03-24 18:11:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >najmniej GPRS albo i EDGE, które tylko emulują klasyczny tryb 2G, jak
    >w ich zasięgu znajdzie się jakaś bardzo start telefon komórkowy.

    "emuluja" czy po prostu maja ?
    Kiedys sie sieci znudzi placenie za support, serwis, czy za dodatkowe
    opcje w nowych BTS, i wylacza.

    >Niewykluczone, że stacje bazowe UMTS 900 również obsługują GSM na
    >zasadzie emulacji.

    A to nie wiem, ale UMTS ma szeroki kanal.
    I przydzial/koncesja od razu na UMTS, to moga byc skonfigurowane tylko
    na UMTS.
    A czy mozna w tym samym pasmie oba standardy obslugiwac, to nie wiem.

> [...]
    >W takim układzie wymuszenie przejścia na nowsze protokoły nastąpi
    >płynnie, przez wytworzenie presji cenowej a nie technicznej.

    Troche watpie. Bylyby pewnie interwencje w UKE, potrzebne by byly cuda
    cenikowo/prawne.

    Ile trwala likwidacja NMT ? Pare lat ...

    J.

  • 18. Data: 2017-03-24 18:32:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 24 Mar 2017 17:38:54 +0100, Tomasz
    Wójtowicz<s...@s...spam.spam.com> wrote:
    > Niewykluczone, że stacje bazowe UMTS 900 również obsługują GSM na
    > zasadzie emulacji.

    No właśnie, czyli kompatybilność wsteczna przez emulację jest
    możliwa....

    --
    Marek

  • 19. Data: 2017-03-24 18:38:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezar" napisał w wiadomości grup
    On 24/03/2017 15:59, J.F. wrote:

    >EDGE to 2G (no moze 2.5G)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Enhanced_Data_Rates_fo
    r_GSM_Evolution

    "EDGE meets the International Telecommunications Union's requirement
    for a 3G network, and has been accepted by the ITU as part of the
    IMT-2000 family of 3G standards."

    A tu 2.75G
    https://en.wikipedia.org/wiki/2G#2.75G_.28EDGE.29

    J.

  • 20. Data: 2017-03-24 18:58:05
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    > "EDGE meets the International Telecommunications Union's requirement for
    > a 3G network, and has been accepted by the ITU as part of the IMT-2000
> [...]

    a dokładnie 2.9G

    idąc dalej (specyfikacja IMT-2000) https://en.wikipedia.org/wiki/3G

    "EDGE combined with the GPRS 2.5G technology is called EGPRS, and allows
    peak data rates in the order of 200 kbit/s, just as the original UMTS
    WCDMA versions, and thus formally fulfills the IMT2000 requirements on
    3G systems. However, in practice EDGE is seldom marketed as a 3G system,
    but a 2.9G system. EDGE shows slightly better system spectral efficiency
    than the original UMTS and CDMA2000 systems, but it is difficult to
    reach much higher peak data rates due to the limited GSM spectral
    bandwidth of 200 kHz, and it is thus a dead end."

    To ze ktoś zaakceptował EDGE jako kompatybilne z 3G nie znaczy ze tak
    robiono. Kazdy nowy telefon czy modem 3G potrafił uzywać przynajmniej
    WCDMA (nie wspominając o HSPA i jego odmianach).

    c.