  • 11. Data: 2009-04-26 17:02:02
    Temat: Re: Wymyslanie kola ;)
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "Adam Przybyla" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:gt1no3$fd8$1@polsl.pl...

    > ... chcesz weryfikowac dane poprzez weryfikacje XML, tak?

    To tez. Tyle, ze nie bezposrednio.

    Od tej strony istotne jest, zeby miec mozliwosc przechodzenia:
    1. _od_ schem wygenerowanych przez analitykow i konsultantow wyposazonych w
    spaja
    2. _przez_ zwiezly/lakoniczny xml z wartosciami przyjaznymi dla (wcale nie)
    hobbystow pracujacych na wspomianych protokolach
    3. _do_ binarnego (ok, w hex'ach) zrzutu obszaru/obszarow pamieci urzadzen
    embeded.
    4. _i_z_powrotem_

    Przy czym 3. ma byc xml'em (bo tak :/) a wiec koszernie bylo by, zeby 2.
    chodzilo w tym samym standardzie, a calosc zawierala maksymalnie malo,
    maksymalnie prostego xml'a (znaczy wysoka zawartosc cukru w cukrze ;).

    Zeby bylo weselej, zamyslem jest, zeby maksymalna ilosc "xml'owatosci
    jako-takiej" blizej komunikacji niz danych. Cos na wzor xLinka (jako-takiego
    nie chce, za duzy szum to wygeneruje).

    sz.

  • 12. Data: 2009-04-26 17:26:15
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    > Nawet na modbus nie ma standardu. Głównie ze względu na kretynizm

    Oficjalnie jest ;>

    > developerów firmware którzy nie potrafią liczyc crc, psują sie jak za
    > szybko pytasz, mają nieco inne pojęcie 1ms niż reszta swiata, kupuja
    > troche inne kwarce do RS niz powinni, generują zapis liczb typu integer

    A to nie jest kwestia standardu jako-takiego, tylko "standardu
    powielaczowego" ;>

    > mozliwie najbardziej przypominający szyfrowanie, itd. W automatyce
    > przemysłowej nic nie jest dobrze zrobione, przynajmniej pod kątem firmware
    > i komunikacji ( taki mocno subiektywnty wniosek wynikający z walki z
    > paroma urządzeniami modbus ) :/

    Ale dziala! I to na skale, o ktorej malo kto ma pojecie. I mi sie w tym
    najbardziej podoba ;>

    > Przyznam, że jak ktoś chce jechać z Krakowa do Warszawy przez Wrocław to
    > się nie dyskutuje bo sensu brak. IMHO xml da tylko jedno - przy

    Jak uslyszalem (przez telefon) o co chodzi moim pierwszym komentarzem bylo:
    "po...lo ich ?!?!"
    W odpowiedzi uslyszalem, ze rozmowca w pierwszym odruchu pomyslal tak samo.

    Tutaj trzeba myslec jak taksowkarz ;>

    > mizernych predkościach komunikacja wzrośnie do ogromych rozmiarów i
    > prawdopodobieństwo błędu skoczy gwałtownie w góre. W dodatku jak sobie
    > wyobrażasz liczenie crc xmla żeby to crc było zgodne z zapisem xml? Da
    > się, ale po co ...

    Masz racje.

    W ten sposob bylo by tak bez sensu, ze nawet posiadajac mentalnosc slupka
    niekorporacyjnych taksiarzy nie dalo by sie nawet o temacie pomyslec.

    Dlatego mysle o dodaniu (po /cienszej stronie/) warstwy "rozdlubywania"
    xml'a, ktorego bebechy beda *wprost* obrazami obszarow pamieci w formie
    wysylalnej/odbieranej bezposrednio.

    Hardcorow nie bedzie - nie ma wymagania pakowania modbusa w modbusa. Jest
    wymaganie posredniczenia xml'em (z /jeszcze/ dowolnoscia "wciecia" sie w
    warstwy protokolow). A ja chce wymyslec to tak, zeby ominac etap analitykow
    i konsultantow wyposazonych w spaja.

    Kurde, moglem o tym napisac od razu. Operowalem na innym poziomie abstrakcji
    :/

    sz.

  • 13. Data: 2009-04-26 21:12:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    szomiz wrote:
    > Oficjalnie jest ;>

    "Oficjalnie" to nawet nie wiadomo jaki wielomian CRC stosować. Pewnie ze
    można powiedziec "to nie modbus" ale niestety i takie kfiatki trafilem
    już u niektórych pseudo programistow firmware którzy pisali na obudowie
    "modbus".

    > Ale dziala!

    Tylko Ci się wydaje. Na około 8 urządzen które musiałem zaprogramować
    tylko dwa działaly. Reszta miała bugi w firmware które należalo
    obchodzić. Ciekawostki typu "cos fi=64.15" bo jakiś pokemon źle liczył
    swój magiczny algorytm szyfrowania integerów czy tez wesołe utrzymywanie
    RS485 w stanie "0" w sposób randomiczny ("bo wie pan, nasze urzadzenie
    musi być na dedykowanym konwerterze") tudzież mapa pamięci modbusa która
    inaczej wyglądala w zależności od ilości czytanych rejestrow (i pogody w
    Słupsku). IMHO skoro nawet tak trywialnego pomysłu jak modbus banda
    ignorantów nie potrafi prawidłowo zaprogramować to co dopiero gdy pojawi
    się cos bardziej wypasionego jak xml. Ach zapomnialem dodać ze
    urzadzenia automatyki mają niepoprawialne firmware. Prawdopodobnie
    makefile natychmiast po kompilacji kasuje wszystkie źrodla albo
    repozytorium svn detonuje dysk po checkoucie. Przynajmniej tak mi wynika
    z zapytań mailowych czy nie mogli by tych bugow poprawić.

    > I to na skale, o ktorej malo kto ma pojecie. I mi sie w tym
    > najbardziej podoba ;>

    Mi w ogole. Modbus to nastepny standard w informatyce który powstal
    "przypadkiem". Absolutnie kretyński w każdym calu. Jak wszystkie inne
    przypadkowe standardy.

    > Dlatego mysle o dodaniu (po /cienszej stronie/) warstwy "rozdlubywania"
    > xml'a, ktorego bebechy beda *wprost* obrazami obszarow pamieci w formie
    > wysylalnej/odbieranej bezposrednio.

    Wymysliłeś modbusa w innym opakowaniu. Modbus to tez (prawie) obraz
    pamięci w prost zapakowany w trywialna ramkę. Dwa problemy:

    a) co jesli xml będzie poprawny, ale zmodyfikowany (np kolejnośc tagów)?
    Wysypiesz się czy obsłużysz? Ktoś mi zabroni wysłać xmla o długości 4MB
    gdzie 3.99MB zajmują komentarze?

    b) Co z notacją little/big endian i zapisywaniem floatów? Wysyłanie
    floatów w postaci binarnej to kupa. Tak czy inaczej musisz pasować. Bez
    dodatkowego RAMu w uC chyba się nie obejdze. Może to argument dla
    marketoida który to wymyślił: będzie za drogie.

> [...]
    > warstwy protokolow). A ja chce wymyslec to tak, zeby ominac etap analitykow

    IMHO wydzie Ci na zdrowie jesli normalne urzadzenie Modbus przepuścisz
    przez opakowywacz do xmla Bedzie działać prawie po staremu a marketoid
    bedzie mogł sobie oglądać ramki xmla latajace po sieci za które
    zapłacił. Zaimplementujesz język zapytac xml->modbus->xml i bedzie
    banglać z dowolnym urzadzeniem/urzadzeniami modbus (buhahaha :/).

    > Kurde, moglem o tym napisac od razu. Operowalem na innym poziomie abstrakcji
    > :/

    To jest _za wysoki_ poziom abstrakcji pakowac xmla tam gdzie w ogole
    chodzi o coś kompletnie innego niz czytelnośc komunikatow latających po
    kablu RS485.

  • 14. Data: 2009-04-29 18:23:51
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    > Wymysliłeś modbusa w innym opakowaniu. Modbus to tez (prawie) obraz
    > pamięci w prost zapakowany w trywialna ramkę. Dwa problemy:

    Tyle, ze modbus jest jednym z kilku protokolow ktore trzeba wziac pod uwage.
    To czego szukam (co usiluje wymyslic) to taki sposob
    klasyfikowania/grupowania typow wartosci, ktory pozwoli na (w miare) proste
    wykonywanie obrazow pamieci po "grubszej" stronie.

    > a) co jesli xml będzie poprawny, ale zmodyfikowany (np kolejnośc tagów)?

    A co to jest "kolejnosc tagow" w xml'u? I jak sie stwierdza, czy _ten_ xml
    rozni sie pod tym wzgledem od _poprzedniego_? Zostawmy zagadnienie
    XML'owatosci jako-takiej... Prosze...

    > Wysypiesz się czy obsłużysz? Ktoś mi zabroni wysłać xmla o długości 4MB

    Obsluze (wysypie sie co najwyzej urzadzenie ;). Nikt nie zabroni wyslania.
    Wypracowywana koncepcja polega na tym, zeby nie zmuszac do wysylania 4 MB w
    sytuacjach, w ktorych wystarczajace bedzie spytne poinformowanie urzadzenia,
    ze wartosci od komorki x do komorki y nalezy zastapic tym co pomiedzy ">" a
    "<" (i jak sie zachowac, jezeli rozmiar nowych wartosci jest inny niz
    rozmiar starych...).

    4 MB mnie nie przeraza. Od okolo roku dosc skutecznie wysylam po GPRS'ie
    (EDGE tylko jezeli ktos nie zapomni wystawic anteny przez lufcik) pelny
    zestaw ulic DC i czesci okolicznych wiosek do modbusa wlasnie.

    > gdzie 3.99MB zajmują komentarze?

    Jest drobna roznica pomiedzy "odebrac" a "przetworzyc"...

> [...]
    > dodatkowego RAMu w uC chyba się nie obejdze. Może to argument dla
    > marketoida który to wymyślił: będzie za drogie.

    I o tym miedzy innymi chialem porozmawiac...

    Do jakiego momentu warto sie przejmowac rzeczami typu "zakres w kontekscie
    bitowego rozmiaru adresowalnej jednoski konkretnego protokolu", a od jakiego
    nie pieprzyc sie w drobne, tylko ciagnac/wysylac jak leci a niuansami
    zajmowac sie tam, gdzie nie ma problemow z moca obliczeniowa.

    > To jest _za wysoki_ poziom abstrakcji pakowac xmla tam gdzie w ogole
    > chodzi o coś kompletnie innego niz czytelnośc komunikatow latających po
    > kablu RS485.

    No to wytlumacz to nawiedzonym urzednikom decydujacym o tym co bedzie trzeba
    obsluzyc, zeby nie wypasc z rynku.

    Moja prospoleczna aktywnosc skupia sie na edukacji zapobiegajacej
    wykluczeniu informatycznemu w srodowiskach wiejskich, a nie na zwalczaniu
    sekciarstwa utrzymujacego sie z moich podatkow...

    Jest szansa na wypracowanie regul (standardu) niewymagajacego zaglebiania
    sie w pieciopoziomowe schemowe includy. Wyjdze - dobrze. Nie wyjdzie - tez
    dobrze.

    sz.

  • 15. Data: 2009-04-29 18:45:20
    Od: czas dOSa <u...@i...sk>

    TYPE "szomiz":
> [...]
    > protokolu", a od jakiego nie pieprzyc sie w drobne, tylko
    > ciagnac/wysylac jak leci a niuansami zajmowac sie tam, gdzie nie ma
    na chory rozum wystarczy obliczyć rozmiar struktury opisującej szczegół zmiany i
    porównać do rozmiaru struktury opisującej zmianę.
    f(x) < g1(x) + g2(x) + ..., gdzie f(x) to rozmiar opisu zmiany, a g(x) to rozmiar
    opisu szczegółu zmiany.
    --
    qo |) CPL: cs[0..1] (ss[0..1]) p lvl of curr code!
    _x/ , RPL: seg_sel[0..1] privilege lvl of seg_sel!
    | ng __ -- __ -- __ -- __ -- __ -- __ -- __ -x86-,
    ,__ -- __ -- DPL: 2._word_of_seg_desc[13..14]:`f seg_desc ,

  • 16. Data: 2009-04-29 19:05:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    szomiz wrote:
> [...]
    > klasyfikowania/grupowania typow wartosci, ktory pozwoli na (w miare) proste
    > wykonywanie obrazow pamieci po "grubszej" stronie.

    Inne protokoły nie sa obrazami pamięci. Mogą być zorientowane
    zdarzeniowo, wymagają rygorów czasowych, mają dodatkowe ficzery (np.
    priorytety ramek), kolizyjnośc etc. Nie widze za dużego sensu unifikowania.

    > A co to jest "kolejnosc tagow" w xml'u? I jak sie stwierdza, czy _ten_ xml
    > rozni sie pod tym wzgledem od _poprzedniego_? Zostawmy zagadnienie
    > XML'owatosci jako-takiej... Prosze...

    Nie mogę tego zostawić xmlowi bo sam pisaleś o upchnięciu tego w
    urzadzeniu na jakims kontrolerze. Wtedy te trywialne problemy które
    zwyczajowo same się załatwiają mogą okazać się nie do przeskoczenia w
    8kB pamięci.

    > Obsluze (wysypie sie co najwyzej urzadzenie ;). Nikt nie zabroni wyslania.

    Więc mogę poslać dowolny xml po RS485 który trzeba przeparsować? Choćby
    po to żeby wiedziec gdzie zaczyna sie nastepny xml do parsowania (np dla
    innego urzadzenia). Trudno mi sobie wyobrazić programistow firmware nie
    potrafiących zrobić działającego modbusa żeby dali radę zrobic praser
    xmla. I to bez wymiany hardware bo to koszty.

> [...]
    > ze wartosci od komorki x do komorki y nalezy zastapic tym co pomiedzy ">" a
    > "<" (i jak sie zachowac, jezeli rozmiar nowych wartosci jest inny niz

    To już nie będzie xml. Ja sobie mogę w xml wstawic <!-- -->. Nie ma tu
    mowy o sprycie, tylko parsowanie. Urzadzenie powinno sprasować kazdy
    xml, nawet z niepoprawna zawartością ale poprawna skladnia, bo może nie
    jest adresowany do niego. przypominam że na kablach RS485 wisi więcej
    niż 1 urzadzenie.

    > 4 MB mnie nie przeraza. Od okolo roku dosc skutecznie wysylam po GPRS'ie
    > (EDGE tylko jezeli ktos nie zapomni wystawic anteny przez lufcik) pelny
    > zestaw ulic DC i czesci okolicznych wiosek do modbusa wlasnie.

    I obsługujesz tego GPRSa w 8kB pamięci RAM procesora ~16MHz? To teraz
    zastanow się ile miejsca zajmie parsowanie xmla i dlaczego nie ma to
    sensu. na marginesie: większośc urzadzen modbusowych jakie widzialem
    uważała by za luksus AŻ 8kB SRAM.

    > Jest drobna roznica pomiedzy "odebrac" a "przetworzyc"...

    Na paru kB pamięci nie ma to znaczenia - i tak musisz gdzieś gromadzić
    drzewo przetwarzania żeby pilnować zamykania tagów/komentarzy.

> [...]
    > nie pieprzyc sie w drobne, tylko ciagnac/wysylac jak leci a niuansami
    > zajmowac sie tam, gdzie nie ma problemow z moca obliczeniowa.

    Skoro masz mieć xmla to uważałbym za kretyńskie korzystac z niego jak
    opakowania do pamięci uC. Niestety podejście niekretyńskie jest bardzo
    cieżko realizowalne na małych uC. Sens xmla w tym momencie znika. Bo to
    takie samo tępe opakowanie jak modbus. Żadnych plusów same minusy.

    > No to wytlumacz to nawiedzonym urzednikom decydujacym o tym co bedzie trzeba
    > obsluzyc, zeby nie wypasc z rynku.

    Jest zawsze tylko jeden argument: za drogie w implementacji i 0
    ficzerow. Kasa tępego urzednika przekona najbardziej.

    > Jest szansa na wypracowanie regul (standardu) niewymagajacego zaglebiania
    > sie w pieciopoziomowe schemowe includy. Wyjdze - dobrze. Nie wyjdzie - tez
    > dobrze.

    Nie ma szansy. Chyba że utopisz 10x większą kase na procesory potrafiace
    swobodnie parsować xmla "gdyż xml jest cool". Wtedy można sklecic
    stronkę firmy "future automation protocols" i czekać na zlecenia ... :D

    Z chęcią bym się dowiedział jaki byl proces decyzyjny do momentu wyboru
    xmla. Kiedyś wśród automatykow nawet istniał taki żart, ze przychodzi na
    hale javowiec i programuje czujnik położenia Springiem z xmlem. Ja widze
    wlasnie ze to żaden żart i ktos naprawde o tym pomyślal ignorując
    parenaście problemów jake xml generuje nie dając zbsolutnie _nic_ w zamian.

  • 17. Data: 2009-04-29 19:58:06
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

> [...]
    > wlasnie ze to żaden żart i ktos naprawde o tym pomyślal ignorując
    > parenaście problemów jake xml generuje nie dając zbsolutnie _nic_ w

    Jak sie wszystko poprzedawnia to moze napisze o tym ksiazke :P

    Poki co jest jak jest. A- z technicznego punktu widzenia - moge miec w dupie
    wyglad xml'i. Nawet w najnowszym formacie MS Worda moge pluc danymi.

    Bo wszystko co obsuguje i tak chodzi w APN'ach, wiec nikt nie zauwazy, ile i
    jakich procesorow zrobilo z prostych ramek po 502 slicznie powcinane xml'e.

    Wiec odpuszcze temat - bo skoro nie mozna wymyslec nic, to bedzie sie trzeba
    pieprzyc z dowolna bzdura, ktora wymysla fachowcy po 300 PLN/h znajacy
    (przykladowego) modbusa z notki w Wikipedii :/

    No offence.

    EOT.

    sz.

  • 18. Data: 2009-05-07 16:55:13
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "czas dOSa" <u...@i...sk> napisał w wiadomości

> [...]
    > zmiany i porównać do rozmiaru struktury opisującej zmianę.
    > f(x) < g1(x) + g2(x) + ..., gdzie f(x) to rozmiar opisu zmiany, a g(x) to

    I wszystko sie pieknie wypieprzy jezeli nowy rozmiar bedzie wiekszy niz
    stary.

    Chyba, ze chcesz zapoponowac przesuwanie wartosci w pamieciach obslugiwanych
    przez /watle/ procesory ...

    sz.