  • 71. Data: 2009-12-11 15:28:47
    Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: "W.Bicz" <o...@o...pl>

    Maciej Woźniak pisze:

    > Użytkownik "W.Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Wytłumacz żeglarzowi bojerowemu, ze jego żagiel na pewnych
    > kursach działa jak hamulec.
    > Albo pogódź się z tym, że pewnych spraw nie rozumiesz.

    Ponieważ zaintrygowała mnie ta sprawa, to wciągnąłem się w tematykę i
    wydaje się, że cała dyskusja jest spowodowana mieszaniem pojęć:

    Bojery rzeczywiście mogą osiągać szybkości większe niż wiatr, ale nie
    robią tego z wiatrem ani pod kątami typowymi dla jachtów, lecz
    wykorzystują efekt, zwany siłą aerodynamiczną, wykorzystywany np. w
    lotnictwie. Efekt ten występuje jednak nie zgodnie z kierunkiem wiatru,
    ale prostopadle do niego i wynika z kształtu żagli (podobnego do
    kształtu skrzydeł samolotów).

    Mówienie w tym kontekście o szybkości większej niż wiatru jest mylące,
    bo niezgodne są kierunki.

    Zgodzę się, że można wykorzystać ruch powietrza i opór podłoża do
    uzyskania szybkości ciała większych niż szybkość wiatru, ale pozostanę
    przy moim poglądzie, że ma to niewielkie znaczenie praktyczne, bo - co
    widać właśnie w przypadku bojerów - wymaga wielkich powierzchni nośnych,
    małego tarcia, bardzo lekkiego pojazdu, itd.

    Nieprzypadkowo napęd pojazdów wiatrem ma sens wtedy, kiedy można sobie
    pozwolić na wykonanie dużej powierzchni żagla czy pola obrotu śmigła.

    Jestem zdania, że praktyczny sens mają próby wznowienia użycia żagli w
    żegludze (co w jakimś stopniu następuje), a także turbiny wiatrowe. Inne
    rzeczy pozostaną w sferze sportu i zabawy.

    W. Bicz

  • 72. Data: 2009-12-11 15:47:05
    Od: adam <a...@w...de>

    > Użytkownik "W.Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Efekt ten występuje jednak nie zgodnie z kierunkiem wiatru,
    > ale prostopadle do niego

    Czytales to (strona 4):
    www.nalsa.org/Articles/Cetus/Iceboat%20Sailing%20Per
    formance-Cetus.pdf

    Bojer jedzie z wiatrem i lekko w bok (6-12°) a nie prostopadle, przy
    czym wyprzedza wiatr: Skladowa predkosci bojera rownolegla do wiatru
    jest wieksza niz prekosc wiatru.

  • 73. Data: 2009-12-11 16:04:28
    Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam> napisał w wiadomości

    > Nie, nie zabraniają... Tylko powodują, że takie coś
    > nie zadziała.
    >
    > Jeśli pokład nie będzie baaardzo rozciągliwy,

    A prawa fizyki zabraniają, żeby był baaaardzo
    rozciągliwy? To zrób wysięgnik teleskopowy.
    Albo po prostu połóż długą belkę tak, żeby
    opierała się im o maszty.

    to one
    > __przestaną__ płynąć. Halsowanie polega na dwukrotnym
    > rozkładaniu wektora na składowe, kasowaniu jednej
    > składowej i wyzyskaniu drugiej.

    Dzięki za informację. Co prawda, mam dwa mistrzostwa
    Polski i parę innych medali, ale całe życie człowiek
    się uczy.

  • 74. Data: 2009-12-11 16:07:54
    Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl>

    > Pisałem o połączeniu SZTYWNYM, prawda?

    Szkoda tylko, że ja nie.

  • 75. Data: 2009-12-11 16:15:38
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    adam wrote:
> [...]
    wiadomościnews:914522f3-e958-4e0c-91e2-2e9db0244ba3@
    b2g2000yqi.googlegroups.com...

    > To nie tylko rysunek, tylko opis tego pojazdu:
    > http://projects.m-qp-m.us/donkeypuss/wp-content/uplo
    ads/2008/11/bauer_cart.jpg

    > Tylko ty twierdzisz ze to jakies perpetuum mobile, ale obliczen nie
    > pokazales. A wiec na jakiej podstawie tak twierdzisz? Tylko wiara i
    > intuicja?

    NA tej posdstwaiem, że to anonim Ghost :)

    Usdenet nie zna przypadjku, zeby przyznał komuś rację jeśli kiegykolwiek
    zaprzeczył.

    \SK

  • 76. Data: 2009-12-11 16:18:01
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    bartekltg wrote:

    > Wystepuje wtedy dodatkowy problem:)
    >
    > Zastanomow, co dzieje sie na tym obrazku,
    > http://i46.tinypic.com/2ujo9jn.gif
    > gdy 'air' to swiatlo.
    >
    > Co dzieje sie z belką, gdy jej 'oswietlany'
    > kawalek porusza sie z predkoscia swiatla?
    [...]
    > pozdrawiam
    > bartekltg

    Daj spokój, rozmawisz z kolesiem który (jego własnym zdaniem) jest
    mądrzejszy od Einsteina, Hilberta, Maxwella razem wiziętych...

    Jedyny sposób to ingnorować...

    pzdr
    \SK

  • 77. Data: 2009-12-11 16:21:07
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Ghost wrote:

    > Uzytkownik "adam" <a...@w...de> napisal w wiadomosci
    z.googlegroups.com...

    > Jakbys subtelnie nie wycial kontekstu widzialbys zalozenie "pojazd ma
    > predkosc dokladnie rowna predkosci wiatru"

    To założenie w niczym nie przeszkadza. Pojazd stoi względem powietrza
    ale ma niezerową prędkość względem ziemi. Śmigło jest napędzane kołami i
    powoduje ruch powietrza -- powietrze jest odpychane w jedną stronę co
    popycha pojazd w drugą.

    Zasada dźwigni.

    \SK

  • 78. Data: 2009-12-11 16:27:34
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Jan Górski wrote:

    > No pewnie, że nie ;-) Jednak jak ktoś postuluje łamanie zasad
    > zachowania, można dyskutować, czy uważa tak samo.

    Żadne zasasdy zachowania nie są łamane. Masz dwa punkty podparcia, jeden
    ziemia drugi powietrze (co z tego że nieco "miękki" -- ale jest)
    poruszające się z różną prędkością -- mając te dwa punkty możesz
    poruszać się względem dowolnie wybranego szybciej niż one poruszają się
    względem siebie.

  • 79. Data: 2009-12-11 16:34:50
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    Maciej Woźniak wrote:

    > A prawa fizyki zabraniają, żeby był baaaardzo
    > rozciągliwy? To zrób wysięgnik teleskopowy.
    > Albo po prostu połóż długą belkę tak, żeby
    > opierała się im o maszty.

    Masz na myśli, że można puścić pod wiatr, dwie osobne
    żaglówki i połączyć je gumką modelarską, albo innegym
    prętem o zmiennej długości? To się da zrobić.
    Synchronizacja w przeciwnym halsie będzie trudna do
    wykonania, ale teoretycznie możliwa.

    --
    mjk
    Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka

  • 80. Data: 2009-12-11 16:36:27
    Od: "W.Bicz" <o...@o...pl>

    adam pisze:

> [...]
    >
    > Bojer jedzie z wiatrem i lekko w bok (6-12°) a nie prostopadle, przy
    > czym wyprzedza wiatr: Skladowa predkosci bojera rownolegla do wiatru

    Owszem, ale jego żagiel jest ustawiony prawie równolegle do kierunku, z
    którego wieje wiatr. I z tego bierze się siła napędowa pojazdu. Sam
    pojazd ma znikomą płaszczyznę natarcia w porównaniu z żaglem.

    W. Bicz