  • 81. Data: 2009-12-11 18:04:27
    Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: Simp <a...@i...pl>

    On 11 Gru, 17:18, Sebastian Kaliszewski
    <s...@r...this.informa.and.that.pl> wrote:

    > [...]
    >
    > Daj spokój, rozmawisz z kolesiem który (jego własnym zdaniem) jest
    > mądrzejszy od Einsteina, Hilberta, Maxwella razem wiziętych...

    Miernoty eterowe... Innych nazwisk nie znasz?

  • 82. Data: 2009-12-11 21:38:27
    Od: "j...@f...adres.to" <w...@c...barg.cy>

    bartekltg wrote:

    > Rozpatrzmy chwile, gdy pojazd ma predkosc dokladnie rowna predkosci
    > wiatru:
    >
    > z punktu widzenia pojazdu i smigla powietrze stoi. Jednak ziemia
    > porusza sie pod pojazdem -> kreca sie kolka -> kreci sie smiglo.
    >
    > Mamy wiec krecace sie(we wlasciwa strone:) smiglo w stojacym
    > powietrzu!
    >

    > Oporow aerodynamicznych nie ma,

    Jak zaczynasz przekraczać prędkość wiatru, to opory aerodynamiczne się
    pojawiają. Chyba, że pojazd ma Cx=0. Ale takich pojazdów nie ma.
    I co z tym fantem zrobisz?

    j..

  • 83. Data: 2009-12-12 07:13:21
    Od: adam <a...@w...de>

    On 11 Dez., 22:38, "j...@f...adres.to"
    <w...@c...barg.cy> wrote:

    > Jak zaczynasz przekraczać prędkość wiatru, to opory aerodynamiczne się
    > pojawiają.

    Ale sa bardzo male, jak jedziesz jakies 1.2 x predkosc wiatru, a
    simiglo kreci sie bardzo szybko i daje duzy ciag. Taka predkosc mozna
    bez problemu osiagnac. Oczywiscie opory aerodynamiczne i tarcia robia
    sie co raz wieksze, i limituja predkosc wozka. Dlatego nigdy nie
    osiagnie predkosci ktora wynika z przelozenia. Ale wyprzedzic
    powietrze moze bez problemu:

  • 84. Data: 2009-12-12 07:25:00
    Od: adam <a...@w...de>

    On 11 Dez., 17:36, "W.Bicz" <o...@o...pl> wrote:
> [...]
    rformance-Cetus.pdf

    > Owszem, ale jego żagiel jest ustawiony prawie równolegle do kierunku, z
    > którego wieje wiatr. I z tego bierze się siła napędowa pojazdu. Sam
    > pojazd ma znikomą płaszczyznę natarcia w porównaniu z żaglem.

    Jak on to robi swoja droga. Ale zgadzasz sie ze wyprzedza wiatr.
    Skladowa predkosci bojera rownolegla do wiatru jest wieksza niz
    predkosc wiatru.

    Czyli taki bojer:
    http://www.youtube.com/watch?v=IMEerIkOVZ0
    moze wyprzedzic wiatr jadac dokladnie z wiatrem.

  • 85. Data: 2009-12-12 07:30:21
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    adam pisze:

> [...]
    >
    > Czyli taki bojer:
    > http://www.youtube.com/watch?v=IMEerIkOVZ0
    > moze wyprzedzic wiatr jadac dokladnie z wiatrem.

    Na "tradycyjnych" łajbach jest jeszcze taki żagiel co się nazywa fok.
    Razem z grotem tworzą dyszę, która jeszcze zwiększa prędkość. Chodzi
    oczywiście o kursy ostre.

    wer

  • 86. Data: 2009-12-12 09:03:22
    Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl>

    Użytkownik <b...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Na "tradycyjnych" łajbach jest jeszcze taki żagiel co się nazywa fok.
    > Razem z grotem tworzą dyszę, która jeszcze zwiększa prędkość. Chodzi
    > oczywiście o kursy ostre.

    Na bojerach wszystkie kursy są ostre, z wyjątkiem fordewindu, którym
    nie zwykły jeździć.

  • 87. Data: 2009-12-12 16:26:19
    Od: "W.Bicz" <o...@o...pl>

    adam pisze:

> [...]
    >
    > Czyli taki bojer:
    > http://www.youtube.com/watch?v=IMEerIkOVZ0
    > moze wyprzedzic wiatr jadac dokladnie z wiatrem.

    Zgadzam się, ale pozostaję przy swojej opinii, że znaczenie tego faktu
    dla praktyki jest niewielkie. I że poruszanie się w ten sposób z wiatrem
    ma mały, albo żaden sens. Znacznie lepiej jest poruszać się
    wykorzystując energię wiatru prostopadle do niego. Wtedy można zbierać
    energię wiatru z dużej powierzchni, a element zbierający może mieć małą
    grubość i w kierunku, w którym się porusza stawiać niewielki opór.
    Szybkość takiego pojazdu będzie oczywiście zależała od powierzchni
    elementu "zbierającego energię wiatru", jego grubości, od sił tarcia z
    podłożem, itd. Tylko, że efekt praktyczny tego będzie niewielki na
    lądzie. Sens wykorzystania energii wiatru do napędu pojazdów istnieje,
    ale na morzu. Tylko wszystko wskazuje, że klasyczne żagle i wiatraki nie
    są najlepszym rozwiązaniem dla współczesnych statków i pewnie trzeba
    wpaść na jeszcze lepszy pomysł.

    W. Bicz

  • 88. Data: 2009-12-12 17:46:05
    Od: adam <a...@w...de>

    On 12 Dez., 17:26, "W.Bicz" <o...@o...pl> wrote:

    > Zgadzam sie , ale pozostaje przy swojej opinii, ze znaczenie tego faktu
    > dla praktyki jest niewielkie.

    Z tym ja sie tez zgadzam. Tu nie chodzi o pozytecznosc, tylko to
    wykonywalnosc. Taki sport, tak samo jak te zdalnie sterowane szybowce
    ktore osiagaja 630km/h:
    http://www.youtube.com/watch?v=WaQB16ZaNI4

    >Sens wykorzystania energii wiatru do napedu pojazd w istnieje,
    > ale na morzu.

    Niestety duze opory kadluba i mala wydajnosc sruby w porownaniu to
    kolek na ziemi utrudniaja zastosowanie tego w lodziach.

  • 89. Data: 2009-12-14 07:11:37
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    Użytkownik "Maciej Woźniak" <m...@w...pl>
    napisał w wiadomości news:hftqp3$t64$1@inews.gazeta.pl...

    > Szkoda tylko, że ja nie.

    Szkoda że nie napisałeś zatem O CZYM piszesz. Użyłeś
    wyrażenia "nałóż na 2 takie 'przyzwoite konstrukcje'
    płynące przeciwnymi halsami wspólny pokład".
    Jakie nie-sztywne połączenie pasuje do wyobrażenia
    połączenia dwu jachtów wspólnym pokładem...?

    Maciek

  • 90. Data: 2009-12-14 07:54:06
    Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl>

> [...]
    > płynące przeciwnymi halsami wspólny pokład".
    > Jakie nie-sztywne połączenie pasuje do wyobrażenia
    > połączenia dwu jachtów wspólnym pokładem...?

    Powiedz mi lepiej, jakie sztywne połączenie pasowało Ci
    do wyobrażenia dwóch jachtów płynacych na wiatr przeciwnymi
    halsami?

    Co do pokładu, można go sobie wyobrazić na wiele sposobów,
    zaczynając od gumy, kończąc na równej, sztywnej platformie
    z nadbudówkami itp., w której są szerokie szczeliny na maszty.