  • 71. Data: 2019-10-13 13:28:44
    Temat: Re: Z80 jako jedyna szansa w postapokalipsie
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 13.10.2019 o 13:18, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Koks hutniczy musi być twardy, inaczej ulegnie zgnieceniu i cała
    > zabawka się zatka. Nie będzie przepływu powietrza, a więc nie będzie
    > spalania.

    Stąd konieczność prasowania. A że wystarczająco sprasować by trudno, to
    wpierw trzeba by zmielić na proszek, b. drobny, no i dodać ciut żywicy,
    czy czego innego, aby robiło za lepiszcze. Być może uzyskało by się
    odpowiednią twardość. Choć oczywiście do parametrów koksu będzie daleko.

    > I kamieni kupa.

    (C) by Bartłomiej Sienkiewicz? :)

  • 72. Data: 2019-10-13 13:28:55
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 12.10.2019 o 15:11, J.F. pisze:

    > W sensie, ze bez nawozow plony spadna o 1/3 ?

    Nie. Spadną bardziej.

    [...]
    > Nie zaraz - proces opracowano w 1908, pierwsza fabryka powstala w
    > Niemczech w 1913 ... akurat zdazyli na wojne, ale czy nie przypadkiem?

    Nie przypadkiem, pakowali w to znaczne fundusze.
    Problemem był katalizator. Haber stosował osm, niedostępny w ilościach
    przemysłowych. Inżynierowie z BASF przebadali kilkanaście tysięcy
    próbek, zanim znaleźli odpowiedni. Potem optymalizacja, jeszcze z
    tysiąc. W sumie doszło do 20k próbek

    > A co to bylo w Norwegii ?

    Masz dużo czasu, poszukaj.

    P.P.

  • 73. Data: 2019-10-13 13:30:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Problem jest gdzie indziej. Koks hutniczy musi być twardy, inaczej
    > ulegnie zgnieceniu i cała zabawka się zatka. Nie będzie przepływu
    > powietrza, a więc nie będzie spalania. I kamieni kupa.

    To przecież zależy od skali. Zależy jak bardzo wielki jest wielki piec.
    Dolna stacja kolejki na Kasprowy Wierch w Kuźnicach stoi na fundamentach
    wielkiego pieca, tyle że dość małego. Jeszcze w XIX wieku wytapiającego
    żelazo. Na ten wytop, w celu pozyskania węgla drzewnego, wyrąbano całą
    doline Jaworzynki. Do dzisiaj las nie chce tam odrastać.

    Jarek

    --
    I o Janie myślałem jeszcze,
    i gdzie Rzym, gdzie Krym, a gdzie Polska,

  • 74. Data: 2019-10-13 13:38:41
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 13.10.2019 o 13:18, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Nie będzie przepływu powietrza, a więc nie będzie spalania.

    i jeszcze: są w użyciu kotły fluidalne, miałem praktyki robotnicze na
    Siekierkach, widziałem z bliska. Choć lepiej się przy nim nie kręcić, bo
    lubi od czasu do czasu pierdnąć ogniem na zewnątrz!
    No i tak sobie pomyślałem, czy można by taką techniką podgrzewać piec
    hutniczy. Ale, że mam zwyczaj sprawdzać, tedy look do Wiki, a tam
    /Spalanie w kotłach fluidalnych przebiega w zakresie/
    /temperatur 750-950 °C/
    i dalej:
    /Powyżej 950 °C następuje spiekanie i mięknięcie popiołu,/
    /czyli złoże traci charakter sypki/

    Kicha!

  • 75. Data: 2019-10-13 13:47:48
    Od: JaNus <p...@b...pl>

> [...]
    >
    > --

    > I o Janie myślałem jeszcze,

    > i gdzie Rzym, gdzie Krym, a gdzie Polska,

    Trzeba przyznać, że Broniewski pisał genialne wiersze, tyle, że niestety
    czerwone. A jeszcze w XIX wieku jakiś zachodni polityk powiedział:
    - /Polacy to dziwny naród/
    /uprawiają politykę w poezji/
    /a poezję w polityce/

  • 76. Data: 2019-10-14 00:46:27
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ale na Comodę powstał emulator Spec'a, a z tego co wiem, odwrotnie *nie*!

    Ale to przecież nie z powodu przewagi procesora, tylko całej reszty.
    Poza CPU w spectrum praktycznie nie było żadnego specjalizowanego układu
    (no tylko ULA).

    A żeby zrobić emulator C64 musiałbyś emulować SID, VIC i co tam jeszcze.
    Poza tym C64 miał 64KB RAM, Spectrum 48K. Także grafika była
    nieporównywalna.

    Po prostu C64 był znacznie silniejszy sprzętowo i na Spectrumnie nie
    szło tego emulować.

  • 77. Data: 2019-10-14 00:59:29
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > To były mniej więcej równorzędne procesory, 6502 potrzebował chyba mniej
    > taktów na instrukcje, za to Z80 miał szybszy zegar. Chyba, ze coś źle
    > pamietam.

    Imo dobrze pamiętasz. 6502 był risc-owy i miał sporo mniej instukcji :
    tylko 56. Przynajmniej pamiętam, że tak się o nim pisało ( że RISC ).
    Chociaż jak widzę dyskusje trwają do dziś nad tym ;

    http://forum.6502.org/viewtopic.php?t=720

    Z80 miał instrukcji 158. I faktycznie, czasem żeby zrobić coś, co robi
    jedna instrukcja Z80 - na 6502 trzeba kilka instrukcji, no ale Z80
    potrzebował chyba 4 cykle na instrukcję, a 6502 jeden.

    Czyli w sumie na jedno wychodziło - ale z racji mniejszej ilości
    instrukcji dużo łatwiej ( przynajmniej mnie ) szło zapamiętać assembler
    6502.

  • 78. Data: 2019-10-14 08:43:49
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 12.10.2019 12:44, Marek wrote:

    > Wydawało mi się, że widziałem pdf klona 8051 z zewnętrzna magistralą
    > dane/kod, co w głowie mi zaimplikowało, że 8061 nie jest harvardzki....

    Tak i nie. To znaczy 8051 reprezentuje zmodyfikowaną architekturę
    harvardzką, w której linie adresowe i danych są wspólne, osobne są
    jednak linie sterujące odczytem i zapisem do/z osobnych przestrzeni
    adresowych programu i danych.

    > A emulator ZX spectrum na pic32napisany przez Lucio Di Jasio widziałeś?

    Tego nie kojarzę. Jest gdzieś dostępna dokumentacja/kod/wsad?
    Chociaż z drugiej strony gdybym miał budować coś przystosowanego do
    uruchomiania programów pisanych na Spectrum, pewnie wykorzystywałoby to
    oryginalny Z80 + ewentualnie układ ULA odtworzony w FPGA.
    Przy czym tak naprawdę nie mam po co budować repliki Spectrum, skoro w
    szafie leży oryginał. :)
    Gdyby naszła mnie kiedyś ochota na złożenie jakiejś konstrukcji retro w
    oparciu o Z80, pewnie byłaby to COBRA 1. :)

  • 79. Data: 2019-10-14 13:05:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    [...]

> [...]
    >tysięcy próbek, zanim znaleźli odpowiedni. Potem optymalizacja,
    >jeszcze z tysiąc. W sumie doszło do 20k próbek

    Chemia przemyslowa :-)

    Pozostaje pytanie - pakowali fundusze, bo przewidywali wojne, czy
    wywolali wojne, bo znalezli katalizator :-)

    A moze normalnie - zapotrzebowanie roslo, nitratow ubywalo, cena
    rosla.

    >Masz dużo czasu, poszukaj.

    Bedzie chyba trudno. Choc wiele czasopism zostalo udostepnionych.

    J.

  • 80. Data: 2019-10-14 13:55:35
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-10-12 o 22:26, RadoslawF pisze:

    > A jedyne czynne piece hutnicze są na prąd.  :-)

    Właściwie wszystkie fabryki są na prąd. Czy się mylę?
    Bez prądu ciężko będzie.