  • 81. Data: 2019-10-14 14:01:53
    Temat: Re: Z80 jako jedyna szansa w postapokalipsie
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-10-11 o 21:39, Włodzimierz Wojtiuk pisze:
    > On 2019-10-11 13:06, Atlantis wrote:
    > (ciap)

    > (ciap)
    >
    > "Zdał Pan" - usłyszałem jak to powiedziałem na egzaminie z historii gospodarczej
    >
    > :-)

    Co to jest proces ogradzania?

  • 82. Data: 2019-10-14 16:33:58
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-10-14 o 13:55, robot pisze:

    > Właściwie wszystkie fabryki są na prąd. Czy się mylę?
    > Bez prądu ciężko będzie.

    Owszem.
    Ale małe ilości prądu jesteśmy w stanie wyprodukować.
    Małą tokarkę był bym w stanie zasilić.
    Spawarki elektrycznej już nie koniecznie.
    Elektrycznych grzałek zdecydowanie nie.
    Pieca do topienia metali, nawet małego nie dam rady zasilić.

    Pozdrawiam

  • 83. Data: 2019-10-14 18:07:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Imo dobrze pamiętasz. 6502 był risc-owy i miał sporo mniej instukcji
    >: tylko 56. Przynajmniej pamiętam, że tak się o nim pisało ( że
    >RISC ).

    Wiele z tego RISC nie wynikalo ... nie mylic ze wspolczesnymi czy
    nawet z lat 80-tych.

    Chociaż jak widzę dyskusje trwają do dziś nad tym ;

    >http://forum.6502.org/viewtopic.php?t=720
    >Z80 miał instrukcji 158.

    Nigdy nie potrafilem sie tej liczby doliczyc. Podobnie jak w 8080.
    W zaleznosci od tego jak liczyc - wychodzilo mniej lub wiecej..

    >I faktycznie, czasem żeby zrobić coś, co robi jedna instrukcja Z80 -
    >na 6502 trzeba kilka instrukcji, no ale Z80 potrzebował chyba 4 cykle
    >na instrukcję, a 6502 jeden.

    Ale zegar mial ze 4x szybszy.

    >Czyli w sumie na jedno wychodziło - ale z racji mniejszej ilości
    >instrukcji dużo łatwiej ( przynajmniej mnie ) szło zapamiętać
    >assembler 6502.

    Sporo instrukcji Z80 bylo podobnych i latwych do zapamietania.
    Trudniej to bylo spamietac w assemblerze 8080.

    6502 mocno komplikowal gdy problem przekraczal liczby 256.

    Taki np edytor tekstu - mamy tekst w ciaglym obszarze pamieci,
    nagle trzeba wstawic jeden znak w srodek, albo usunac - czyli
    przesunac czesc pamieci o jeden bajt.

    Dac sie da na 6502, ale eleganckie to nie bedzie :-)

    J.

  • 84. Data: 2019-10-15 15:04:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

> [...]
    > Nigdy nie potrafilem sie tej liczby doliczyc. Podobnie jak w 8080.
    > W zaleznosci od tego jak liczyc - wychodzilo mniej lub wiecej..

    Z80 miał znacznie więcej instrukcji ale te nieoficjalne robiły bardzo
    dziwne rzeczy. Były często używane do zaciemniania kodu.

    [...]

    > Sporo instrukcji Z80 bylo podobnych i latwych do zapamietania.
    > Trudniej to bylo spamietac w assemblerze 8080.
    > 6502 mocno komplikowal gdy problem przekraczal liczby 256.

    A Z80 miał arytmetykę 16-bitową...

    > Taki np edytor tekstu - mamy tekst w ciaglym obszarze pamieci,
    > nagle trzeba wstawic jeden znak w srodek, albo usunac - czyli
    > przesunac czesc pamieci o jeden bajt.

    W Z80 instrukcja RDIR i LDIR :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 85. Data: 2019-10-15 17:02:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F., Monday, October 14, 2019, 6:07:17 PM, you wrote:

    >Z80 miał znacznie więcej instrukcji ale te nieoficjalne robiły bardzo
    >dziwne rzeczy. Były często używane do zaciemniania kodu.

    Tych oficjalnych tez sie nie potrafilem doliczyc.
    Jak kto chce, to niech wypisze liste - moze byc dla 8080, bo krotsza.
    Polska wiki podaje 72 instrukcje, mnie cos po sklerozie chodzi 78,
    a tu jest 57 jesli dobrze licze
    http://www.classiccmp.org/dunfield/r/8080.txt

    ale mozna rozpisac skoki, call'e i returny warunkowe ... hm, 21
    dojdzie, to 78 bedzie...

    >A Z80 miał arytmetykę 16-bitową...

    troszeczke, ale nawet to bardzo ulatwialo.

    >W Z80 instrukcja RDIR i LDIR :)

    Nawet w 8080 sie robi relatywnie prosto.

    Swoja droga ... mogl program wykryc, czy pracuje na Z80 ?
    W jakis bezpieczny sposob .

    J.

  • 86. Data: 2019-10-16 13:33:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Tuesday, October 15, 2019, 5:02:44 PM, you wrote:

    [...]

    > Swoja droga ... mogl program wykryc, czy pracuje na Z80 ?
    > W jakis bezpieczny sposob .

    Tak, kilka bajtów w asemblerze. Dzisiaj już nie znajdę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 87. Data: 2019-10-16 16:10:18
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 10/16/19 7:33 AM, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello J.F.,
    > Tuesday, October 15, 2019, 5:02:44 PM, you wrote:
    > [...]
    > Tak, kilka bajtów w asemblerze. Dzisiaj już nie znajdę.

    Testowanie bitów w rejestrze stanu
    https://www.reddit.com/r/osdev/comments/5lhvqq/how_d
    o_you_differentiate_between_an_8080_and_z80/dbws12b/

    Jacek

  • 88. Data: 2019-10-16 19:34:26
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-10-14 14:01, robot wrote:

    > Co to jest proces ogradzania?

    w wiki jest trochę za mało
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ogradzanie_p%C3%B3l

    to zadziałało też w ten sposób, że ci wypędzeni nie mając
    innego wyjścia stali się robotnikami

    Włodek