    From: 7ky <...@...a>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Zadanie z wytrzymałości materiałów
    Date: Fri, 16 Apr 2010 10:30:06 +0200
    Sender: f...@s...agh.edu.pl

    Dzień dobry.

    Mój kolega ma problem z zadaniem, które ma rozwiązać do pewnego projektu na
    studiach. Próbowałem mu pomóc, jednak nie uzyskałem realistycznego
    rozwiązania. Jeśli ktoś mógłby powiedzieć, w którym miejscu robię błąd,
    byłbym bardzo wdzięczny.

    http://i43.tinypic.com/9geu7t.jpg

    Jest taka struna, zamocowana w podporach. Jest wyginana przez siłę P i przez
    to także rozciągana. Potrzebuję obliczyć moduł Younga oraz moment gnący.

    Dane:
    f= 2 mm -strzałka ugięcia w x=l/2
    R= 79 N -wypadkowa siła reakcji w każdej z podpór
    d= 0,28 mm -średnica struny
    l= 647,7 mm -długość struny nieodginanej

    Szukane:
    E -moduł Younga
    Mg -moment gnący

    Rozwiązałem to w ten sposób:
    y(x) = ax^2 - bx gdzie a= 4f / 3l^2, b= 4f / 3l //równanie krzywej

    l_krz = całka(t1 - t2) (x'(t)^2 + y'(t)^2)^1/2 //całka krzywoliniowa licząca
    długość krzywej

    x= t+b / a, y= t(t+b) / a

    l_krz = całka(t1-t2) 1/a * (1 + (t+b)^2)^1/2

    Po użyciu Wolphram Alpha i podstawieniu do wzoru mam: l_krz = 651,7 mm

    Czyli delta_l = l_krz - l = 4 mm

    Mg= R*cos(alfa)*x + R*cos(alfa)*|y| - P(x-l/2) //moment gnący, alfa jest to
    kąt ugięcia, P to siła zginająca strunę

    tg(alfa)=dy/dx
    P- 2*R*cos(alfa(0)), alfa(0)= 0,24 stopnia

    dla x=l/2: Mg= R*(l/2)

    Pierwsze pytanie:
    Czy ten moment wyznaczyłem poprawnie? Mam wrażenie, że nie, jednak nie umiem
    wymyślić jak to zrobić.

    Wg= pi*d^3 / 32
    sigma = Mg/Wg = 16*R*l / pi*d^3 //największe naprężenia

    sigma= E*epsilon = E*(delta_l/l) //prawo Hooke'a

    Drugie pytanie:
    Czy w tej sytuacji można stosować zwykłe prawo Hooke'a, tak jak w przypadku
    rozciągania?

    E = 16*R*l^2 / delta_l*pi*d^3 //moduł Younga

    Po podstawieniu danych uzyskuję wynik absurdalnie duży. Nie oczekuję
    gotowego rozwiązania. Wystarczy mi przynajmniej jakaś wskazówka.