  • 301. Data: 2012-05-23 14:10:25
    Temat: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    news:jpii10$pcj$1@node1.news.atman.pl...

> [...]
    >
    > Hmm. Szczepan twierdził kiedyś, że przy dużych częstościach
    > izolatory lepiej przewodzą. To się wyjaśniło, skąd to wziął...

    > Pojemność, impedancja... Szczepanowi wszytko jedno;)
    >
    > Prawda?

    > ...mitologia prądu została domknięta.
    >
    > Ale to może wytłumaczysz mu, na czym to zjawisko polega.
    > Ja się nie nadaję, zacząłbym od równania różniczkowego.
    > Zresztą, jako 'współcześnie wykształconemu niepraktykowi'
    > (zbudowanie paru układów elektronicznych, induktora
    > dającego kilkadziesiąt kV i prowadzenie pokazów o wysokim
    > napięciu się nie liczy!) nie uwierzy mi:)

    To co robisz wymyslono miedzy 1820 a 1850r.
    Ale lata zrobily swoje.Wszystko zostalo uproszczone i poprzekrecane.

    Najpierw opisz nam slowami co sie dzieje z elektronami w telewizorze i w tym
    dzwonku.
    Ale nie na podstawie podrecznikowych wzorow tylko na podstawie pomiarow
    Cezarego.
    Potem sam mozesz oceniac te wzory.

    Pamietaj jednak ze fizyka jest nauka empiryczna. Tu nic sie nie oblicza ze
    wzorow. Tu wszystko nalezy mierzyc.
    S*

  • 302. Data: 2012-05-23 14:14:28
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 22.05.2012 15:09, Szczepan Bialek wrote:
    > [...] From:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_(electricity)
    Tu jest uściślone o co chodzi:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_%28electricity%2
    9#Circuit_ground_versus_earth
    Michoo

  • 303. Data: 2012-05-23 14:16:21
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Szczepan Bialek" <s...@w...pl> wrote in message

    > Tak rozumiemy kupujac kondensator w sklepie.
    >
    > Aby skondensowac ladunek trzeba go podlaczyc zgodnie z instrukcja obslugi:
    > "With the outside surface grounded, a charge is given to the inside
    > surface".

    Ty to jednak nigdy nie dojdziesz do rozumienia fizyki...

    > Nie, bo nigdy nie ma bezposredniego polaczenia z ziemia.
    > Jest tylko jak Cezary dociska golymi rekami folie do ekranu.

    Jasne :-)))))

    > Tylko dla Ciebie.
    > Nas interesuje znak ladunku i jego pochodzenie.

    Znak już zbadałem - czego jeszcze nie wiesz?

  • 304. Data: 2012-05-23 14:18:59
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ladunek zgromadzisz na pierwszej plycie jak wypchniesz do ziemi ladunek z
    > drugiej.
    >
    > Jak obie plytki polaczysz z bateryjka to bateryjka (pompa elektronow)
    > wyssie elektrony z jednej plytki i upcha je na drugiej.
    >
    > Jak jedna koncowke kondensatora polaczysz z jednym biegunem bateryjki to
    > tez poplynie prad ladowania ale znikomy. Na drugiej okladce bedzie ladunek
    > tego samego znaku.

    Gubisz się w zeznaniach! Jakiego kondensatora!
    Tam nie ma kondensatora bo żadna okładzina nie jest podłączona do ziemi!
    Sam widzisz, że głupoty gadasz że aż głowa boli...

  • 305. Data: 2012-05-23 14:25:06
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Michoo" <m...@v...pl> wrote in message
    > Jakie znaczenie praktyczne ma utrata ładunku przez powietrze?

    > Co to znaczy "znika"?

    To było zabawne przez jakiś czas, ale ja wymiękkam.
    Szczepan mnie zmęczył :-)

  • 306. Data: 2012-05-23 16:21:13
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 23.05.2012 13:29, Szczepan Bialek wrote:
> [...]
    >
    > Aby skondensowac ladunek trzeba go podlaczyc zgodnie z instrukcja obslugi:
    > "With the outside surface grounded, a charge is given to the inside
    Pisałem już: zbudujesz sobie urządzenie, które butelkę naładuje bez
    kontaktu z ziemią.

    Potrzebujesz "ziemi" żeby dostarczyła elektronów, jak ładujesz
    "swobodnym ładunkiem". Maszyny elektrostatyczne na wyjściu mają
    zazwyczaj właśnie butelkę (albo kondensator powietrzny) i jakoś działają.

    Michoo

  • 307. Data: 2012-05-23 17:34:57
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-05-23 14:10, Szczepan Bialek pisze:

> [...]
    > Ale lata zrobily swoje.Wszystko zostalo uproszczone i poprzekrecane.
    >
    > Najpierw opisz nam slowami co sie dzieje z elektronami w telewizorze i w tym

    Językiem nauki jest matematyka. Wzorki to takie słowa.
    Tłumaczyć z języka na język można... tylko opis
    "słowny" jest niejednoznaczny. A opis za pomocą ilościowych
    wartości które można zmierzyć (obserwabli) już daje
    nadzieję na podobną interpretację danego wyrażenia.

    > Ale nie na podstawie podrecznikowych wzorow tylko na podstawie pomiarow
    > Cezarego.
    > Potem sam mozesz oceniac te wzory.

    Ale coś się nie zgadza z wzorami? Nie zauważyłem.
    Nioe bardzo chce mi się wyciągać i podłączać monitor CRC.

    > Pamietaj jednak ze fizyka jest nauka empiryczna. Tu nic sie nie oblicza ze
    > wzorow. Tu wszystko nalezy mierzyc.

    Fizyka jest nauką empiryczną. Badamy, budujemy model, sprawdzamy.
    Czasem te modele stają się w pewnym zakresie parametrów bardzo
    dobrze sprawdzone. I tak jest z prądem, elektrycznością statyczną
    i kondensatorami. Były to zagadnienia frontalne 150-300 lat temu.

    Teraz jest to dobrze ugruntowany model z wieloma osiągnięciami
    w projektowaniu działających urządzeń.

    Powołujesz się na nauki empiryczne. To podaj choć jeden eksperyment,
    którego wynik jest niezgodny z współczesnym (hehe) elektromagnetyzmem?
    Nie ma? Dziękuję za rozmowę.

    pzdr
    bartekltg

  • 308. Data: 2012-05-23 18:37:05
    Temat: Zadanko Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-05-23 17:34, bartekltg pisze:

    > Powołujesz się na nauki empiryczne. To podaj choć jeden eksperyment,
    > którego wynik jest niezgodny z współczesnym (hehe) elektromagnetyzmem?
    > Nie ma? Dziękuję za rozmowę.

    Może zadanko?

    Mamy ładunek Q. Jednolicie naładowana kula. Ładunek nie może
    się wydostać (jego wypływ jest znacznie dłuższy niż interesujący
    nas czas;) Ładunek wsadzamy w piasek (nieprzewodzące podłoże).
    Kula jest zanurzona do połowy (naszą kulę wsadzamy w wydrążenie
    w podłożu).

    Przenikalność elektryczna 'piasku' - eps_r.

    Jak wyglądają pola elektryczne wokoło kuli.

    Podpowiedź: to jest proste zadania.
    A jednak trochę osób się łapie.

    Bonus dla Szczepana. Mamy dwie _nienaładowane_ blaszki
    o powierzchni S. Blaszki są blisko siebie, tworzą kondensatorek.
    Jaki będzie ładunek na obu blaszkach, jeśli na chwile je zewrzemy.

    Blaszki są małe*), w odległości R, ustawione jak na rysunku.

    = <- blaszki

    ---O--- <-ładunek na powierzchni

    *) pomijalne wymiary, pomijalny ładunek w stosunku do Q.

    Miłej zabawy.
    pzdr
    bartekltg

  • 309. Data: 2012-05-23 18:39:17
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

> [...]
    >
    > Ale coś się nie zgadza z wzorami? Nie zauważyłem.
    > Nioe bardzo chce mi się wyciągać i podłączać monitor CRC.

    Wyszlo ze elektrony przelaza przez szklo ekranu. Zgadza Ci sie to z
    podrecznikowymi wzorami?

> [...]
    > dobrze sprawdzone. I tak jest z prądem, elektrycznością statyczną
    > i kondensatorami. Były to zagadnienia frontalne 150-300 lat temu.

    No i czym jest prad w drucie a czym w podrecznikowych wzorach?
    Przetlumacz te wzory mimo "Tłumaczyć z języka na język można... tylko opis
> [...]

    > Powołujesz się na nauki empiryczne. To podaj choć jeden eksperyment,
    > którego wynik jest niezgodny z współczesnym (hehe) elektromagnetyzmem?

    Dwa druty z pradem odpychaja/przyciagaja sie zaleznie od kata miedzy nimi.
    Odkryl to Ampere.
    Szkolny elektromagnetyzm nawet nie wspomina o tym.
    S*

  • 310. Data: 2012-05-23 18:41:50
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Jakie znaczenie praktyczne ma utrata ładunku przez powietrze?

    > Co to znaczy "znika"?

    Jak naladujesz grzebien czy kondensator powietrzny to po chwili ta zabawka
    sie "psuje". Ladunek gdzies znika.
    W wilgotnym powietrzu wrecz blyskawicznie.
    S*