  • 41. Data: 2019-02-13 23:06:03
    Temat: Re: Zagwozdka w C Keil - wyjaśnienie.
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No ale czy nie powinien ? Bo skoro sie moze zmienic w sposob
    > niekontrolowany, to jak mozna wierzyc wartosci odczytanej
    > nieatomicznie ?

    Są do tego inne mechanizmy. Kompilator nawet nie ma takiej możliwości, bo
    volatile nie oznacza nic innego niż "nie optymalizuj dostępu do tej
    zmiennej". Kompilator może, ale nie musi wiedzieć, co zmienia tę zmienną.

    Zobacz, jak w AVR są zrealizowane rejestry 16-bitowe (np. datasheet do
    atmega8 strona 77, "Accessing 16-bit Registers").

    til__atomic.html

    > No i widac ja sie te pomysly nadaja do prostego:
    > while (ctr) ;

    No niestety :)

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 42. Data: 2019-02-13 23:07:39
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > No ale czy nie powinien ?

    Ma kontrolować wszystkie te mechanizmy? Byłaby niezła paranoja. Może niech
    jednak kompilator zajmie się kompilacją...

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 43. Data: 2019-02-14 00:59:05
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "stary grzyb" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ja mam nawet tabletki na poprawę pamięci, ale co z tego, skoro ...
    > zapominam je brać :)

    Hehe, trudno to celniej ująć... :)

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 44. Data: 2019-02-14 07:35:27
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 13 Feb 2019 23:07:39 +0100, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Ma kontrolować wszystkie te mechanizmy? Byłaby niezła paranoja. Może
    > niech jednak kompilator zajmie się kompilacją...

    Dokładnie. Automatyczne majstrowanie przy przerwaniach podchodziłoby pod
    sabotaż, a nie kompilację :)

    Mateusz

  • 45. Data: 2019-02-14 10:30:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-02-13 o 23:01, Queequeg pisze:

    > A co konkretnie?

    A to " (czyli że wyłączy wszystko inne, co może zmienić jej
    zewnętrzny
    >>> sprzęt)."

    nic takiego kompilator nie robi.
    Przerwania są wyłączane tylko w atomic blok.

    > Nie mylę, może nieprecyzyjnie się wyraziłem. AVR ma wspomniane mechanizmy,
    > których programista może użyć, jeśli interesuje go atomiczny dostęp lub
    > tak naprawdę jakakolwiek inna sekcja krytyczna.

    > Tak (i prawidłowo), o tym właśnie piszę.
    Nie, wcale o tym nie pisałeś.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 46. Data: 2019-02-14 10:44:29
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Janusz <j...@o...pl> napisał(a):
    > A to " (czyli że wyłączy wszystko inne, co może zmienić jej
    > zewnętrzny
    > nic takiego kompilator nie robi.

    A to "`volatile` nie oznacza, że kompilator gwarantuje atomiczny dostęp do
    zmiennej (czyli że wyłączy"?
    Nie dość, że masz problem z czytaniem ze zrozumieniem, to jeszcze wyciąłeś
    kluczowy fragment, który pokazuje, że czepiasz się bez sensu.

    > Przerwania są wyłączane tylko w atomic blok.

    Tak właśnie napisał Queequeg.

    > Nie, wcale o tym nie pisałeś.

    Masz popsuty czytnik?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 47. Data: 2019-02-14 10:57:50
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > nic takiego kompilator nie robi.

    Ale zauważyłeś, że przed tym jest napisane: "`volatile` nie oznacza, że"?

    > Przerwania są wyłączane tylko w atomic blok.

    I nigdzie nie napisałem inaczej.

    > Nie, wcale o tym nie pisałeś.

    Przeczytaj jeszcze raz fragment, który (celowo) zostawiłem niewycięty na
    górze. Ze zrozumieniem.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 48. Data: 2019-02-14 11:35:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    .

    >Dokładnie. Automatyczne majstrowanie przy przerwaniach podchodziłoby
    >pod
    >sabotaż, a nie kompilację :)

    Cos w tym jest, ale z drugiej strony - skoro uzywamy volatile, to
    wiadomo ze zmienna moze sie zmieniac w przerwaniach czy w inny
    niekontrolowany sposob,
    i co - kompilator to olewa ?

    No coz, przejsc na ARM i zapomniec o problemie ... na chwile, bo i tam
    sie moga podobne cuda zrobic, jak zmiennych wiecej :-)

    J.

  • 49. Data: 2019-02-14 11:42:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    Irek.N. <t...@j...taki.jest.pl> wrote:

    >Skąd wiesz?
    >Zrób test. Napisz funkcję:
    >int i;
    >void fn(void) { do { } while (i != 42); }
    >Skompiluj z optymalizacją, zobacz kod. Potem dodaj volatile, zobacz
    >kod.

    >Sprawdziłem na raspi (arm), gcc -O2 -S.

    >Bez volatile:
    > ldr r3, .L5
    > ldr r3, [r3] ; tu ładuje zmienną do rejestru
    >.L2:
    > cmp r3, #42 ; tu porównuje rejestr
    > bne .L2 ; tu skacze z powrotem do porównania

    kiepski optymalizator ... czemu porownuje w petli ?

    >Jeszcze ciekawiej się robi, gdy dodasz modyfikator `static`. Bez
    >volatile,
    >arm:
    >.L2:
    > b .L2

    I to jest prawidlowe :-)

    >Dlaczego tak? Bo kompilator wie, że inna jednostka kompilacji nie
    >zmieni
    >wartości tej zmiennej (bo jest statyczna, widoczna tylko w obrębie
    >danej
    >jednostki kompilacji), więc nie ma sensu żadne sprawdzanie, bo
    >zmienna i
    >tak jest zero (bo zmienne globalne są inicjalizowane zerami; spróbuj
    >zamiast 42 wstawić 0 i zobacz, jaki kod wtedy kompilator wygeneruje).

    wstaw 41.

    Albo w jakiejs funkcji wpisz i=40 ...

    J.

  • 50. Data: 2019-02-14 11:49:36
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Cos w tym jest, ale z drugiej strony - skoro uzywamy volatile, to wiadomo
    > ze zmienna moze sie zmieniac w przerwaniach czy w inny niekontrolowany
    > sposob,
    > i co - kompilator to olewa ?

    Nie olewa przecież, bo przestaje względem niej wykonywać optymalizacje.
    Natomiast nie robi nadgorliwych przeróbek, które spowodowałyby
    niekontrolowane zachowanie programu. Naprawdę chciałbyś żeby kompilator
    gdzieś po cichu włączał albo wyłączał Ci przerwania?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/