  • 11. Data: 2020-01-21 08:41:25
    Temat: Re: Zakaz parkowania elektryków i hybryd
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 20 Jan 2020 22:05:02 +0100, Trefniś

    > OK,

    Nie zachwycał się tylko ten, co nimi nie jechał. Czyli większość. :P
    Oczywiście później przychodzi lekkie otrzeźwienie, bo cena robi swoje, a i
    nie każdemu za tę cenę jest potrzebne 5-7s do setki. No i ten zasięg,
    przecież można stanąć w polu! W ciemnogrodzie zwanym Polską, owszem, bo
    ładowarek w trasie tyle co kot napłakał.

    Mnie jednak niezmiennie rozbrajają takie testy:
    https://www.youtube.com/watch?v=UmiZ6ayCBB0
    Blisko 2x droższy spaliniak przegrywa we flagowym teście tego kanału z
    elektrykiem, ale cena nie ważna, testujący tłumaczy (chyba idiotom) na
    rzecz spaliniaka, że ten ma nierozgrzane opony, a poza tym ma, uwaga,
    silnik spalinowy nie tak dobry jak elektryczny i dodatkowo skrzynię biegów
    która musi zmienić przełożenie, turbosprężarkę, to zabiera czas, więc to
    naturalne że będzie wolniejszy (rotfl!) więc... trzeba biednemu
    spaliniakowi wyrównać szanse. Przypominam, cena nagle staje się bez
    znaczenia, że elektryk cięższy o 200kg też nagle jest bez znaczenia.

    > ja ciągle patrzę na "milion elektryków Mazowieckiego",
    > ale też piski opozycji, że ich w takiej ilości nie będzie
    > i jaka to tragedia.

    Tylko że to nie ma związku, bo opozycja jedzie po Morawieckim za rzucanie
    kiełbasą wypchaną watą -- i tylko tyle. Sami wcześniej gówno zrobili w
    temacie OZE i elektromobilności.

    Statystyki zaś pokazują, że elektryki palą się rzadziej niż spaliniaki. W
    stanach to najczęściej są zwyczajnie celowo podpalane, tak samo jak są
    celowo niszczone, i celowo są zastawiane ładowarki do elektryków.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 12. Data: 2020-01-21 08:54:07
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, January 21, 2020 at 8:41:41 AM UTC+1, Myjk wrote:

    > Nie zachwycał się tylko ten, co nimi nie jechał. Czyli większość. :P

    Obok mnie Orlen ladowarke postawil, ostatnio widzialem goscia, ktory taki badziwe
    ladowal... siedzial sobie w srodku w kurtce i pracowal na laptopie ;)

    > W ciemnogrodzie zwanym Polską, owszem, bo
    > ładowarek w trasie tyle co kot napłakał.

    no wlasnie, gdyby tam drugi podjechal... zamiast "work from home" zglosilby "work
    from car" ;)

    Aktualnie toto nie nadaje sie dla 90% uzytkownikow samochodow, jako jedyny pojazd
    raczej tez nie, chyba, ze ktos nigdy poza miasto nie jezdzi (tylko taxi na lotnisko)

  • 13. Data: 2020-01-21 10:13:25
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 20 Jan 2020 23:54:07 -0800 (PST), WS

    > Obok mnie Orlen ladowarke postawil, ostatnio widzialem goscia,
    > ktory taki badziwe ladowal... siedzial sobie w srodku w kurtce
    > i pracowal na laptopie ;)

    Skoro musi pracować przy kompie to co za różnica czy spędzi ten czas w domu
    przy laptopie i wyjedzie 30min. później (bo tyle aktualnie, w cywilizowanym
    kraju oczywiście, zajmuje podwójne ładowanie na 600km jazdy), czy spędzi
    czas przy laptopie w podróży wykorzystując czas w trakcie ładowania.
    Strasznie graniczone myślenie masz, jak większość.

    > no wlasnie, gdyby tam drugi podjechal... zamiast "work from home"
    > zglosilby "work from car" ;)

    Nie wszyscy są etatowcami, to też mógłbyś uwzględnić. Ja tam zdecydowanie
    wolę komfort (ciszę) i reakcję na pedał gazu elektryka, i mógłbym pewne
    rzeczy poświęcić (np. pracować przy lapku w trakcie ładowania) niż telepać
    się hałaśliwym śmierdzielem. Wolę na co dzień mieć komfort a w wyjątkowych
    sytuacjach się pomęczyć. Odwrotne załatwianie tematu to absurd.

    > Aktualnie toto nie nadaje sie dla 90% uzytkownikow samochodow, jako
    > jedyny pojazd raczej tez nie, chyba, ze ktos nigdy poza miasto nie
    > jezdzi (tylko taxi na lotnisko)

    Aktualnie się spokojnie nadaje, no chyba że ktoś ma myslenie podobne do
    twojego albo wzoruje całą resztę na sobie. Badania statystyczne pokazują,
    że przeciętny kowalski średnio przejeżdża dziennie 60km. Współczesne EVy
    mają zasięgu 200km (nawet w zimie). Wypady które wymagają ładowania w
    trasie to rzadkość. Problem w tym, że ludzie się tego boją, nie wierzą, nie
    ufają, nie chcą, bo myślą podobnie jak ty. W tym jest problem, a nie w
    technologii. To coś jak kupowanie 12 letniego szrota segmentu D/E zamiast
    nowego segmentu C żeby do pracy jeździć, bo przecież raz w roku się nad
    morze jedzie i musi być koniecznie wyjątkowo komfortowo. No ale to już
    takie typowo ludzkie absurdy, nic się na to nie poradzi. Sytuacja się
    zmienia, jak się tacy ludzie przejadą elektrycznym autem -- wtedy się
    drapią w głowę, zaczynają analizować bardziej rozsądnie i już tylko patrzą
    do kieszeni. A jak chwilę sami pojeżdżą to już tylko kwestia czasu kiedy
    kupią EV. Jak ja.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 14. Data: 2020-01-21 10:28:15
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-21 o 10:13 +0100, Myjk napisał:
    > Nie wszyscy są etatowcami, to też mógłbyś uwzględnić. (...)
    > Wolę na co dzień mieć komfort a w wyjątkowych sytuacjach się
    > pomęczyć.

    Reasumując, elektryk to idealny samochód dla kogoś, kto nigdzie nie
    musi jeździć tylko w domu siedzi cały dzień i składa teksty.

    Choć nie - bo raz do roku trzeba gdzieś za miasto wyjechać, więc
    jednak lepszy hybrydowy SUV.

    > [elektryk] Aktualnie się spokojnie nadaje [dla 90% użytkowników]

    Ale sam nie masz, bo jak pisałeś "nie spełnia twoich specyficznych
    wymagań" i skończyło się na hipsterskim Outlanderze... więc chyba
    jednak nie nadaje się.

    > A jak chwilę sami pojeżdżą to już tylko kwestia czasu kiedy kupią EV.
    > Jak ja.

    No ale kolega przecież nie ma EV. Chyba że nabył ostatnio, ale się
    nie pochwalił?

    Mateusz

  • 15. Data: 2020-01-21 10:39:37
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2020-01-21 o 10:13, Myjk pisze:

> [...]
    > do kieszeni. A jak chwilę sami pojeżdżą to już tylko kwestia czasu kiedy

    Problem w tym, że wiele opinii wiąże się ze słowem "średnio". Zobacz,
    jaka jest "średnia" pensja i porównaj z dominantą i medianą. :-) Celowo
    napisałem "średnia" w cudzysłowie, bo to z przedsiębiorstw
    zatrudniających powyżej 10 osób...
    W mieście - masz rację, te 60 km wystarczy. Ale jak chcesz wyjechać za
    miasto to ta średnia jest z dupy. Podobnie jest z wyposażeniem auta - po
    co np. regulowane elektrycznie siedzenie - zwykle kierowca jest jeden
    (mam wrażenie, że w przypadku osobówek kupowanych prywatnie jest 90%) i
    w ogóle po co regulacje? Siedzenia, kolumny kierownicy, itp. Dopasować
    przy kupnie i już. A po co komu duży bagażnik? Przecież 90% podróży jest
    z pustym bagażnikiem... I tak dalej...
    Nikt nie kupi elektryka przy słabym zasięgu, bo to zwyczajny kłopot przy
    dłuższych podróżach, nawet jeśli to tylko 10% podróży. I co - jechać
    gdzieś do wypożyczalni, zastanawiać się, w jakim jest stanie takie
    auto... To tylko kłopot.Gdyby jeszcze cena małych toczydełek była ok, to
    ludzie kupowali by je jako drugie auta. A tak to lepiej kupić jakąs
    Skodę Citygo na drugiego albo Dacię Sandero. Wyposażenie na poziomie
    elektryka a koszt 3 razy tańszy. A te 60 tys. zł zaoszczędzone na kupnie
    takiego malucha pójdzie na paliwo - wystarczy na zakup ponad 10 tys.
    litrów paliwa a to jest jakieś ćwierć miliona kilometrów...
    T.

  • 16. Data: 2020-01-21 10:47:16
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    kk <k...@o...pl.invalid> wrote:

> [...]
    -systemu-przeciwpozarowe-sa-gotowe-na-pojazdy-elektr
    yczne/72b22x5

    $ lynx -dump https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/czy
    -systemu-przeciwpozarowe-sa-gotowe-na-pojazdy-elektr
    yczne/72b22x5
    [...]
    Czy systemu przeciwpożarowe są gotowe na pojazdy elektryczne?

    wczoraj 16:09
    [61]Auto Świat
    Okazuje się, że nie tylko polska infrastruktura punktów ładowania nie
    jest gotowa na elektryczne samochody. Niedostosowane są także parkingi
    podziemne i tunele. Chodzi o kwestie przeciwpożarowe. Okazuje się, że
    pożar "elektryka" w garażu podziemnym lub tunelu może być śmiertelnie
    niebezpieczny dla całego otoczenia.
    Pożar Tesli w Polsce pod Boguszowem Foto: facebook/Ochotnicza Straż
    Pożarna Boguszów Pożar Tesli w Polsce pod Boguszowem
    [62]WRÓĆ
    NA ONET

    Każdy kto widział, choćby na filmie, pożar auta elektrycznego, ten wie,
    że ugaszenie go jest zadaniem niezwykle karkołomnym. Nie bez powodu po
    takim pożarze zwykle z takiego pojazdu niewiele zostaje, a asfalt pod
    nim jest kompletnie stopiony. Tak naprawdę jedynym skutecznym sposobem
    jest odcięcie od źródła ognia dopływu tlenu.

    Niestety, jak alarmuje firma SPIE Building Solutions, systemy
    przeciwpożarowe w polskich garażach i tunelach nie są przystosowane do
    pożarów pojazdów aut elektrycznych. Aktualnie stosowane systemy ppoż.
    na parkingach podziemnych są nieskuteczne w przypadku pożarów pojazdów
    elektrycznych

    - Samochody o napędzie elektrycznym (czy też hybrydowym) jest o wiele
    trudniej ugasić niż tradycyjne auta z silnikiem spalinowym. Najczęściej
    do tej pory stosowana na parkingach podziemnych woda z instalacji
    tryskaczowej jest w tym przypadku nieskuteczna, ponieważ elementy
    akumulatora podczas spalania produkują nowe, łatwopalne produkty
    (opary) oraz tlen - wszystko co potrzebne do podtrzymania ognia. Gdy
    już nastąpi pożar nawet jednego ogniwa, występuje reakcja łańcuchowa,
    której zatrzymanie jest bardzo trudne i praktycznie niemożliwe do
    opanowania samą wodą - Michał Brzeziński, kierownik w dziale Fire
    Protection - SPIE Building Solutions.

    W krajach, w których pojazdów elektrycznych jest znacznie więcej, jako
    systemy ppoż. na parkingach podziemnych stosuje się instalacje odbioru
    ciepła i dużej ilości energii - znacznie większej niż przy innych
    pożarach. Najczęściej wykorzystuje się do tego instalacje
    Wysokociśnieniowej Mgły Wodnej. W takich układach litr wody wystarcza
    na powierzchnię od 60 do 250 m2 (przy tryskaczach jest to zaledwie 1 -
    6 m2). Dodatkowo taki sposób gaszenie wypiera miejscowo tlen z
    przestrzeni spalania, poprzez natychmiastowe odparowanie. Efekt
    schładzania strefy spalania i ogromny odbiór ciepła znacząco zmniejsza
    ryzyko rozprzestrzenienia pożaru i ponownego zapłonu.

    Zakaz wjazdu dla elektryków?

    Dziś na wiele parkingów podziemnych zakaz wjazdu mają auta z instalacją
    LPG. Czy ten sam los podzielą elektryki? Tego nie wiadomo, ale jeśli
    pojazdy elektryczne mają bezpieczne parkować na parkingach podziemnych
    i jeździć tunelami, dotychczasową infrastrukturę trzeba zmodernizować
    pod kątem ochrony przeciwpożarowej. Co prawda aktualnie tunele nie są
    wielkim problemem, bo ich łączna długość to zaledwie 6,1 km (mowa o
    tunelach dłuższych niż 100 m), jednak parkingów nieprzystosowanych do
    ugaszenia pożaru aut elektrycznych jest już znacznie więcej.

  • 17. Data: 2020-01-21 10:49:07
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2020-01-20 o 20:54, kk pisze:

    -systemu-przeciwpozarowe-sa-gotowe-na-pojazdy-elektr
    yczne/72b22x5

    > "Chcesz przeczytać więcej wyłącza Adblocka"
    >
    > Nie chcę :-)

    A ja używam ublock origin i mogłem przeczytać bez problemu.
    Ciekawe.

  • 18. Data: 2020-01-21 10:51:55
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2020-01-21 o 10:47, Queequeg pisze:

> [...]
    > tunelach dłuższych niż 100 m), jednak parkingów nieprzystosowanych do
    > ugaszenia pożaru aut elektrycznych jest już znacznie więcej.

    Mam w rodzinie strażaka - nie ma jak ugasić płonących baterii - straż ma
    jedynie pilnować, aby pożar się nie rozprzestrzenił. W Polsce są podobno
    jedynie 3 wozy strażackie z odpowiednim proszkiem, ale pracują w straży
    przemysłowej.
    T.

  • 19. Data: 2020-01-21 11:07:57
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 21 Jan 2020 10:39:37 +0100, T.

> [...]
    > jaka jest "średnia" pensja i porównaj z dominantą i medianą. :-) Celowo
    > napisałem "średnia" w cudzysłowie, bo to z przedsiębiorstw

    No to tym bardziej potwierdzasz tylko to co napisałem, bo wychodzi więcej
    niż faktycznie jest. :P Ja mam własną statystykę, mam 20 osób w rodzinie z
    którymi rozmawiałem o EV i wszystkie by się zadowoliły samochodem z
    zasięgiem <120km, bo przecietne przeloty mają w okolicach 40-80. Wyjątkiem
    był wujek co jeździ akutalnie Mercedesem za 850 tys., zarabia HGW ile ale
    pewnie powyżej paru baniek, i jeździ faktycznie sporo i ma samochód takiej
    klasy, że niewiele tylko głośniej niż w EV w mieście a w trasie pewnie i
    ciszej.

    > W mieście - masz rację, te 60 km wystarczy. Ale jak chcesz wyjechać za
    > miasto to ta średnia jest z dupy.

    Nie jest, bo EV nie wyklucza wcale jazdy za miasto. Pomijając nasz
    ciemnogród. Tu masz test autostradowy zasięgów popularnych EV:
    https://youtu.be/ZH7V2tU3iFc?t=1534
    Najciekawsze że najtańszy zajechał najdalej tj. KIA e-niro 255 mil (410 km)
    i miało 90% podawanego średniego zasięgu. :P

> [...]
    > (mam wrażenie, że w przypadku osobówek kupowanych prywatnie jest 90%) i
    > w ogóle po co regulacje? Siedzenia, kolumny kierownicy, itp. Dopasować

    Pewnie dlatego, że ręczna regulacja kosztuje tyle samo, albo i więcej.
    Dlatego przestali montować w szybach korby, bo było drożej niż
    elektrycznie. Niemniej kierowcy się zmieniają, choćby żona-mąż więc
    regulacja jest wymagana.

    > A po co komu duży bagażnik? Przecież 90% podróży jest
    > z pustym bagażnikiem... I tak dalej...

    No ja właśnie nie wiem po co. To tak jakby kupować transportera bo raz na
    10 lat się trafi przeprowadzka. Nikt tak nie robi przecież, ale jak już
    przychodzi co do czego, to musi mieć koniecznie zapas. Ja tam wolę mniejszy
    bagażnik a bardziej komfortową jazdę bez jęczenia spaliniaka. Jak będę
    musiał coś przewieźć gabarytowego, to sobie taksówkę bagażową wezmę. Ale to
    zbyt skomplikowane dla większości, widać.

    > Nikt nie kupi elektryka przy słabym zasięgu,

    Pytam ponownie, co to znaczy słaby zasięg? 410km w trasie to słaby zasięg?
    15-30 minut na doładowanie do 80% i przejechanie kolejnych 300 to mało?
    Wystarczająco na sporadyczne wypady dla większości. No ale jest ściana i
    tyle.

> [...]
    > takiego malucha pójdzie na paliwo - wystarczy na zakup ponad 10 tys.
    > litrów paliwa a to jest jakieś ćwierć miliona kilometrów...

    Z tym się zgadzam, ceny są masakryczne, choć mogą być mniejsze. Co pokazał
    ostatnio Nissan z Leafem, jak z miejsca spuścił cenę Leafa ze 160 na 125
    tys. by się samochód w dopłatach mieścił. I spokojnie jeszcze na nim
    zarobił i to nie mało. Dla przykładu taki I-MiEV był sprzedawany 8 lat temu
    za 160 tys., dzisiaj sprzedają poniżej 120, a koszt jego produkcji
    ekstrapolując z wersji spalinowej wynosi jakieś 30 tys. (bo bateria to
    jakieś 15 tys. liczac ceny z rynku detalicznego, a producent ma przecież
    znacznie taniej). Dlaczego tak jest, to już sobie sam odpowiedz. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 20. Data: 2020-01-21 11:41:25
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-21 o 11:07 +0100, Myjk napisał:
    > Dlatego przestali montować w szybach korby, bo było drożej niż
    > elektrycznie.

    Paczpan, a w moim budżetowym Loganie - rocznik 2019 - jednak dalej
    korby, tak z przodu jak i z tyłu.

    Mateusz