  • 1. Data: 2013-06-29 21:29:06
    Temat: Zasadność modernizacji frezarki CNC
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Witam,

    Jest stara frezarka firmy Matsuura, oryginalnie programy wgrywane były za pomocą
    taśmy, potem amerykańcy przerobili to na wgrywanie przez port RS-232, programy wgrywa
    się z DOS-u, jest to dość pocieszne bo na końcu program informuje o długości taśmy
    którą wgrał (podaje w stopach).
    Czy jest możliwość (i sens) przerabiania takiej maszyny na jakieś nowsze sterowanie?
    Problemem jest mała pojemność pamięci (chyba 125 kB ale nie jestem pewny) i fakt, że
    być może pewnego dnia ta pamięć może paść. Dokładny typ, rok produkcji i jakieś
    zdjęcia zapodam jak się uda, ale teraz zapytuję tak wstępnie.

    Pzdr.
    L.

  • 2. Data: 2013-06-29 21:42:29
    Temat: Re: Zasadność modernizacji frezarki CNC
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-06-29 21:29, Lisciasty pisze:
> [...]
    jakieś zdjęcia zapodam jak się uda, ale teraz zapytuję tak wstępnie.

    Słyszałem o podobnym projekcie, przeróbkę elektroniki zrobili studenci w
    ramach pracy dyplomowej/przejściowej, ale *stan techniczny* i
    przydatność maszyny uzasadniały modernizację.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2013-06-29 22:41:08
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    jakieś zdjęcia zapodam jak się uda, ale teraz zapytuję tak wstępnie.
    Zasadność modernizacji może wynikać tylko z samej mechaniki i
    przydatności danej frezarki CNC do tego, do czego ma służyć. Skoro jest
    dla niej praca, a jej stan mechaniczny (rozmiar, precyzja, stopień
    zużycia i niedokładności/luzy) pozwala na wykonanie tej pracy - to
    modyfikować.
    Ale nic bym nie grzebał w tak archaicznych i dziwacznych pomysłach,
    tylko wywalił całkowicie sterowanie elektroniczne, ewentualnie
    pozostawiając same stopnie wyjściowe sterujące napędami, i dodał
    najprostsze sterowanie z PC, choćby przez "prawie darmowy" interfejs na
    LPT oraz typowy program do CNC jak MACH3 czy coś takiego. Temat
    elektrycznie do ogarnięcia dla uczniów technikum na prace dyplomową,
    programowo - MACH3 jest w pełni przygotowany pod tokarki, frezarki itp,
    i wystarczy skonfigurować (skoki śrub, skale w osiach) i można działać -
    przynajmniej program będzie przyjmował w standardowym G-kodzie,
    przenośny, i do ogarnięcia przez każdego współczesnego programistę/
    operatora cnc.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2013-06-29 22:48:26
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Lisciasty pisze:
> [...]
    jakieś zdjęcia zapodam jak się uda, ale teraz zapytuję tak wstępnie.

    Tak jak PeJot pisze. Wszystko zależy od tego w jakim stanie jest maszyna
    i czego oczekuje się po modernizacji.
    Jeżeli napędy są OK, to temat wydaje się prosty i tani, zakładając
    wykorzystanie jakiegoś gotowego systemu typu MACH i przeniesienia
    sterowania do PC.
    Można też kupić gotowe sterowanie typu
    Fanuc/Siemens/Heidenhain/Mitsubishi/cokolwiek i starać się powiązać
    napędy. Jak się nie uda - dokupić napędy.
    Drogo, ale profi. :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2013-06-30 00:16:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "BartekK"
    > pozostawiając same stopnie wyjściowe sterujące napędami, i dodał
    > najprostsze sterowanie z PC, choćby przez "prawie darmowy" interfejs na
    > LPT oraz typowy program do CNC jak MACH3 czy coś takiego.

    Tak właśnie ja zrobiłem. Tylko, że nie MACH a polski PikoCNC. Ma on prostego
    CAM-a.

    Robert

  • 6. Data: 2013-06-30 11:48:17
    Od: Grzexs <g...@g...pl>

> [...]
    jakieś zdjęcia zapodam jak się uda, ale teraz zapytuję tak wstępnie.

    Główna zasada inżynierska: jeśli coś działa, to nie ruszać!

    --
    Grzexs

  • 7. Data: 2013-06-30 12:21:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 30 Jun 2013 11:48:17 +0200, Grzexs napisał(a):
> [...]
    jakieś zdjęcia zapodam jak się uda, ale teraz zapytuję tak wstępnie.

    > Główna zasada inżynierska: jeśli coś działa, to nie ruszać!

    Jesli pamiec nie jest ferrytowa, to tak latwo nie padnie. Zreszta
    latwo bedzie ja wymienic na inna ... a moze juz nie, moze warto kostke
    kupic, zanim je przestana produkowac :-)

    Zreszta nawet ferrytowa tak latwo nie padnie, skoro tyle lat juz
    dziala.

    A jak znam zycie, dorobic nowe sterowanie wcale nie bedzie tak latwo.

    J.

  • 8. Data: 2013-06-30 15:58:58
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-06-30 12:21, J.F. pisze:

    > Jesli pamiec nie jest ferrytowa, to tak latwo nie padnie. Zreszta
    > latwo bedzie ja wymienic na inna ... a moze juz nie, moze warto kostke
    > kupic, zanim je przestana produkowac :-)

    Produkować to na pewno przestali, ale zapytać producenta maszyny warto,
    może dysponuje leżakami magazynowymi.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2013-06-30 18:50:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 30 Jun 2013 15:58:58 +0200, PeJot napisał(a):

    > Produkować to na pewno przestali, ale zapytać producenta maszyny warto,
    > może dysponuje leżakami magazynowymi.

    Oj, zazwyczaj cena za to bedzie zabojcza :-)

    J.

  • 10. Data: 2013-06-30 19:12:41
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-06-30 18:50, J.F. pisze:

    > Oj, zazwyczaj cena za to bedzie zabojcza :-)

    Spytać warto. I tak powinno wyjść taniej jak za modernizację.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem