  • 11. Data: 2013-07-01 19:58:35
    Temat: Re: Zasadność modernizacji frezarki CNC
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Porobiłem nieco fotek:

    picasaweb.google.com/Lisciasty.pl/matsuura

    Jak widać, elektronika jest "nieco" skomplikowana :]
    Póki co sprzęt działa, ale zastanawiam się co zrobić, kiedy jakaś duperela padnie.
    Wyczytałem gdzieś, że : CNC control : Fanuc 6MB, muszę się przyjrzeć temu czemuś o
    ile gdzieś będą materiały.

    Pytanie, czy ruszać cokolwiek skoro działa i interweniować w razie awarii, czy może
    prewencyjnie wymienić sterowanie (o ile to jest do ogarnięcia)?

    L.

  • 12. Data: 2013-07-01 20:56:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości
    Porobiłem nieco fotek:
    >picasaweb.google.com/Lisciasty.pl/matsuura
    >Jak widać, elektronika jest "nieco" skomplikowana :]

    Jak to w powaznej maszynie.

    >Póki co sprzęt działa, ale zastanawiam się co zrobić, kiedy jakaś
    >duperela padnie.
    >Wyczytałem gdzieś, że : CNC control : Fanuc 6MB, muszę się przyjrzeć
    >temu czemuś o ile gdzieś będą materiały.

    Fanuc znana firma ... wiec droga :-)

    >Pytanie, czy ruszać cokolwiek skoro działa i interweniować w razie
    >awarii, czy może prewencyjnie wymienić sterowanie (o ile to jest do
    >ogarnięcia)?

    Prewencyjnie to ja bym zgral epromy z 8 zdjecia.
    Zepsuje sie kiedys jeden bit i czym to nakarmic.

    I ewentualnie rozejrzal po e-bayu - moze gdzies jest takie sterowanie
    po cenie zlomu.

    Mozna by jeszcze zaczac gromadzic dokumentacje.

    No i komputer z RS232 zabezpieczyc, przejsciowki na USB sprawdzic :-)

    J.

  • 13. Data: 2013-07-02 08:38:42
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-07-01 20:56, J.F pisze:

    > No i komputer z RS232 zabezpieczyc, przejsciowki na USB sprawdzic :-)

    Można by jeszcze poeksperymentować z różnymi emulatorami DOSa. Ale
    zwykle kończy się to tak, że utrzymuje się w stanie używalności jakiegoś
    peceta klasy 386/486 pod DOSem, do komunikacji z zabytkowymi, a
    *użytecznymi* urządzeniami.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 14. Data: 2013-07-02 13:35:38
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Tuesday, July 2, 2013 8:38:42 AM UTC+2, PeJot wrote:

    > peceta klasy 386/486 pod DOSem, do komunikacji z zabytkowymi, a

    To już jest zrobione, nie ma problemu. Komp jest z dosem 6.22, bootloaderem i innymi
    bajerami, wszystko działa :>

    L.

  • 15. Data: 2013-07-02 16:10:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości
> [...]
    >jakiegoś peceta klasy 386/486 pod DOSem, do komunikacji z
    >zabytkowymi, a *użytecznymi* urządzeniami.

    Ale utrzymywanie graniczy z cudem. Trzeba zawczasu dwa podobne
    zabezpieczyc :-)
    I dbac o oprogramowanie, i z nowymi windowsami sprawdzac, bo jak potem
    przeslesz dane ?
    KA9Q pod dos chodzil i FTP mial, ale gdzie odgrzebac KA9Q, i jak je
    przetransmitowac na stara maszyne :-)

    Ale z tego co widze FANUC ma jakis soft pod windows :-)

    J.

  • 16. Data: 2013-07-02 16:38:02
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-07-02 16:10, J.F pisze:

    > Ale utrzymywanie graniczy z cudem. Trzeba zawczasu dwa podobne
    > zabezpieczyc :-)

    Stare blaszaki trwałe są. Bardziej bałbym się o dosmenów do ich obsługi :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 17. Data: 2013-07-07 23:16:56
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-07-01 19:58, Lisciasty pisze:
    > Porobiłem nieco fotek:
    >
    > picasaweb.google.com/Lisciasty.pl/matsuura
    >

    > Jak widać, elektronika jest "nieco" skomplikowana :]
    > Póki co sprzęt działa, ale zastanawiam się co zrobić, kiedy jakaś duperela padnie.
    EE nie wygląda wcale tak źle. Wykonanie jest oczywiście prehistoryczne,
    wszystko w drobiazgach co dzisiaj załatwia jeden driver scalony, ale
    widzę tam np 3 proste drivery osi - zapewne sterowane step/dir a nawet
    jakby nie - to widać że na wyjściu są po 4 przewody na silnik krokowy
    (biały/czerwony/czarny/niebieski i PE uziemienie/ekran), stado
    styczników i solidny zasilacz... to wszystko jest do obrobienia na
    nowoczesnej elektronice.
    Tam zapewne 3/4 gratów jest do (analogowo-sprzętowej) obsługi rzeczy,
    które dzisiaj robi się prosto i softwarowo... Tam milion TTL-ów męczyło
    się nad obsługą eepromów i całego szajsu z taśmociągiem,
    krańcówkami-czujnikami itd, to wszystko można by zrobić dzisiaj o wiele
    prościej.

    To coś mniejwięcej jak stary silnik benzynowy, z skomplikowanym
    gaźnikiem dwugardzielowym, podciśnieniowym przyspieszaczem zapłonu,
    pompką przyspieszacza itd. Kupa gratów, rurek, cudów i podciśnień, a jak
    coś padnie to tylko wtajemniczony to zlokalizuje i naprawi. Ale dając
    współczesny komputer, prosty wtryskiwacz i 3 czujniki uzyskujemy to samo
    tylko lepiej.

    Swoją drogą wygląda na bardzo zacną maszynkę, ładny magazynek na
    narzędzia itd.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 18. Data: 2013-07-08 00:47:27
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Przypomina mi bebechy mojej 24-igłowej drukarki NEC P5. 30 kilo żywej* wagi, maszyna
    nie do zajechania. Jakbym miał obstawiać co pierwsze wysiądzie, to współczesny
    przemysłowy moduł, lutowany jakimś kosmatym badziewiem, z chipami BGA itp barachłem.
    Wiem, jak się moduł zepsuje to idzie do śmietnika a za dwa dni przychodzi drugi...
    Konrad

    * stojąc na solidnej szafce, tak ją rozmachała bezwładnością głowicy, że musiałem ją
    wzmocnić, bo by się mebel rozleciał w drzazgi.

  • 19. Data: 2013-07-08 07:51:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 07 Jul 2013 23:16:56 +0200, BartekK napisał(a):

> [...]
    > jakby nie - to widać że na wyjściu są po 4 przewody na silnik krokowy
    > (biały/czerwony/czarny/niebieski i PE uziemienie/ekran)

    cos mi sie tu nie zgadza. Owszem - widze te trzy drivery ... ale to
    duza i ciezka maszyna. 35kW - choc pewnie we wrzecionie.

    Moga tym poruszac 4 tranzystorki z niewielkimi radiatorkami ?
    Czy gdzies tam ponizej za jeszcze 4 porzadne drivery ?

> [...]
    > się nad obsługą eepromów i całego szajsu z taśmociągiem,
    > krańcówkami-czujnikami itd, to wszystko można by zrobić dzisiaj o wiele

    tego miliona ttl tam nie widac, widac za to dziesiatki pamieci.
    Czyli juz mikroprocesorowo.

> [...]
    > coś padnie to tylko wtajemniczony to zlokalizuje i naprawi. Ale dając
    > współczesny komputer, prosty wtryskiwacz i 3 czujniki uzyskujemy to samo

    Tylko wcale nie tak latwo zrobic stosowny sterownik do silnika :-)

    J.

  • 20. Data: 2013-07-08 09:52:31
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-07-08 07:51, J.F. pisze:

    > Tylko wcale nie tak latwo zrobic stosowny sterownik do silnika :-)
    nie twierdzę że łatwo zrobić, ale skoro już ktoś zrobił i sprzedaje (za
    sensowne pieniądze) to można kupić - wpisz sobie w google "standalone
    ecu" - jest tego naprawdę sporo, specjalizowanych jaki i całkowicie
    uniwersalnych, które można zastosować praktycznie do byleczego co ma tłoki.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173