  • 91. Data: 2019-05-09 13:58:28
    Temat: Re: Zatrzymywanie auta przed przejściem dla pieszych
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-09 o 13:22, r...@k...pl pisze:

    > Nadintepretacja.
    > Art. 4 mówi o tym, że kierowca ma prawo nie spodziewać się pieszego
    > "wtargującego" na przejście, chyba że zachowanie to sugeruje (np. biegnie w
    > stronę przejścia i patrzy w drugą stronę, mimo że nadjeżdżamy).

    Bredzisz. art 4 jest właśnie zasadą OGRANICZONEGO ZAUFANIA, co było
    cytowane w tym wątku jako uzasadnienie sądu w omawianej sprawie :)

    Sąd to dokładnie wyjaśnił, wszyscy normalni ludzie o tym wiedzą a trolle
    takie jak ty piszą takie brednie :]

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy>>>

  • 92. Data: 2019-05-09 14:03:31
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-09 o 13:58, LordBluzg(R) pisze:

> [...]
    > cytowane w tym wątku jako uzasadnienie sądu w omawianej sprawie :)
    >
    > Sąd to dokładnie wyjaśnił, wszyscy normalni ludzie o tym wiedzą a trolle

    Jak się chcesz spierać to spieraj się z tym :
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zasada_ograniczonego_z
    aufania

    https://www.prawo-jazdy-360.pl/aktualnosci/czym-jest
    -zasada-ograniczonego-zaufania-i-kiedy-nalezy-ja-sto
    sowac

  • 93. Data: 2019-05-09 14:09:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > cytowane w tym wątku jako uzasadnienie sądu w omawianej sprawie :)
    >
    > Sąd to dokładnie wyjaśnił, wszyscy normalni ludzie o tym wiedzą a trolle

    Lordzie, błądzisz. Nie oceniaj przepisu po jego potocznej nazwie. Art. 4
    wyraźnie stanowi, że można się spodziewać, że uczestnicy przepisów
    przestrzegają, a zdanie odmienne wymaga szczególnych przesłanek.
    Ograniczone zaufanie jest zatem wyjątkiem, a nie regułą na drodze.

    --
    Liwiusz

  • 94. Data: 2019-05-09 14:10:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-05-09 o 14:03, LordBluzg(R) pisze:

    > Jak się chcesz spierać to spieraj się z tym :
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Zasada_ograniczonego_z
    aufania

    "Każdy uczestnik ma prawo liczyć, że inni uczestnicy ruchu przestrzegają
    przepisów ruchu drogowego (dalej - wyjątki)"

    Coś innego chciałeś dodać?

    --
    Liwiusz

  • 95. Data: 2019-05-09 14:19:07
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-09 o 14:10, Liwiusz pisze:

    aufania

    > "Każdy uczestnik ma prawo liczyć, że inni uczestnicy ruchu przestrzegają
    > przepisów ruchu drogowego (dalej - wyjątki)"
    >
    > Coś innego chciałeś dodać?

    To co wyciąłeś, znaczy najbardziej istotne a dla ciebie jak zwykle
    niewygodne. Podam zatem:

    "Sygnałem do utraty zaufania i zwiększenia ostrożności mogą być wszelkie
    okoliczności (także atmosferyczne jak mokra droga). Okolicznością, która
    każe uczestnikowi ruchu wzmóc poziom ostrożności, a więc ograniczyć
    zaufanie, jest m.in. obecność dzieci na drodze lub poboczu bez opieki
    dorosłych. Sama w sobie obecność dzieci nie prowadzi do obowiązku utraty
    zaufania. Liczy się przede wszystkim ocena całokształtu zachowania
    dzieci, która może wskazywać na możliwość naruszenia zasad ruchu drogowego.

    ...i to:
    "Tytułowa zasada ograniczonego zaufania mówi głównie o tym, że zdarzają
    się na drodze sytuacje, w których bezwzględne stosowanie się do innych
    zasad ruchu drogowego i przepisów nie jest najważniejsze. Świat byłby
    piękny i idealny, gdyby wszyscy na drodze zachowywali się tak, jak jest
    to opisane w kodeksie ruchu drogowego. Niestety bardzo często tak nie
    jest i na drodze praktycznie na co dzień spotykamy się z sytuacjami, w
    których musimy kierować się w swoim postępowaniu raczej zdrowym
    rozsądkiem i intuicją niż sztywnymi zasadami aby nie dochodziło do
    nieraz bardzo niebezpiecznych sytuacji.

    Na to, że ludzie nagminnie łamią przepisy, narażają swoje życie lub
    zdrowie i utrudniają poruszanie się po drogach innym kierowcom, ma wpływ
    nieznajomość przepisów, pośpiech i roztargnienie, stan psychofizyczny a
    także wiek różnych osób. Dlatego zasada ograniczonego zaufania ma
    zastosowanie między innymi, gdy widzimy w pobliżu jezdni osoby starsze,
    które usiłują przez nią przejść lub dzieci bawiące się zbyt blisko
    drogi. Naszą czujność powinny wzbudzić także osoby, których stan zdrowia
    lub świadomości jest wątpliwy, chodzi tutaj np. o osoby pod wpływem
    alkoholu lub z widoczną trudnością poruszania się."

    Podsumowując, art 4 NAKŁADA na uczestników ruchu OBOWIĄZEK zasady
    OGRANICZONEGO ZAUFANIA, do którego zalicza się również stosowanie
    szczególnej uwagi na możliwość wejścia pieszego bezpośrednio przed
    jadący pojazd, jak i innych zdarzeń drogowych wynikajacych z
    niestosowania się współuczestników ruchu do obowiązujących przepisów.
    CBDU & EOD :)

  • 96. Data: 2019-05-09 14:26:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-05-09 o 14:19, LordBluzg(R) pisze:

    > To co wyciąłeś, znaczy najbardziej istotne a dla ciebie jak zwykle
    > niewygodne. Podam zatem:

    Nie że niewygodne, ale źle to interpretujesz. Jeśli podjeżdżasz do
    przejścia dla pieszych, i nie ma przy nim dziecka, pijanego itp., tylko
    na przykład stoi normalny człowiek, to (paradoksalnie) nie możesz
    zakładać, że ci wbiegnie, ponieważ nie masz podstaw do zastosowania
    zasady ograniczonego zaufania.

    Zatem nieprawdą jest, to co zostało wyżej napisane, iż

    "podstawowym założeniem każdego uczestnika ruchu (wynikające z art 4)
    jest założenie, że kierowca może się spodziewać w każdej chwili
    wejścia pieszego na pasy"

    ponieważ założenie takie można czynić tylko wówczas, jeśli "chyba że
    okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania."

    --
    Liwiusz

  • 97. Data: 2019-05-09 14:27:49
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-09 o 14:09, Liwiusz pisze:

> [...]
    > przestrzegają, a zdanie odmienne wymaga szczególnych przesłanek.
    > Ograniczone zaufanie jest zatem wyjątkiem, a nie regułą na drodze.

    Gdzieś straciłeś obiektywizm i pomyliłeś go z optymizmem. Art 4 ma dwie
    części, w której pierwsza mówi o optymizmie a druga o pesymizmie i
    niekoniecznie jest warunkiem. Osobiście zakładam że w większości (60%)
    osób stosuje się do przepisów a 40% nie i może dlatego unikam zdarzeń i
    kolizji a sporo jeżdżę. Gdyby wszyscy stosowali się do art 4 (bo po to
    został stworzony) to jestem pewien, że bezpieczeństwo na drodze by się
    poprawiło. Niestety ten art jest olewany a skutek jest widoczny.

    Wielu kierowców czy pieszych zakłada sobie jakiś promil tych co łamią
    przepisy i staje się ofiarą własnego zaufania. Stąd właśnie wynika
    liczba wypadków.

  • 98. Data: 2019-05-09 14:42:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-05-09 o 14:27, LordBluzg(R) pisze:

    > Gdzieś straciłeś obiektywizm i pomyliłeś go z optymizmem. Art 4 ma dwie
    > części, w której pierwsza mówi o optymizmie a druga o pesymizmie i
    > niekoniecznie jest warunkiem.

    Jest warunkiem wyrażonym po słowach "chyba że".

    > Osobiście zakładam że w większości (60%)
    > osób stosuje się do przepisów a 40% nie i może dlatego unikam zdarzeń i

    Masz jakieś swoje nawyki, ale przepis nie mówi "uważaj na co drugiego",
    tylko "uważaj na tych, co wyglądają, że mogą nie przestrzegać
    przepisów". Siłą rzeczy takich jest mniejszość i są wyjątkiem spod
    ogólnej reguły, która brzmi "możesz uznać, że współuczestnik będzie
    przestrzegał przepisów".

    > kolizji a sporo jeżdżę. Gdyby wszyscy stosowali się do art 4 (bo po to
    > został stworzony) to jestem pewien, że bezpieczeństwo na drodze by się
    > poprawiło. Niestety ten art jest olewany a skutek jest widoczny.

    Skutek nie wynika z olewania art. 4, tylko przede wszystkim z olewania
    99 innych przepisów przez sprawców wypadku.

    > Wielu kierowców czy pieszych zakłada sobie jakiś promil tych co łamią
    > przepisy i staje się ofiarą własnego zaufania. Stąd właśnie wynika
    > liczba wypadków.

    Znów błądzisz - tu nie chodzi o zakładanie jakiegoś promila, tylko
    obserwację otoczenia i wyciągania wniosków. Nawet jak jedziesz i w
    czambuł zakładasz, że 4 na 10 nie przestrzega przepisów, to na jakiejś
    podstawie musisz wytypować, kto jest w 4, a kto w 6.

    Nie wiem jak jeździsz po ulicy, to musi być strasznie męczące,
    zatrzymując się na każdym zielonym świetle, bo może ktoś z boku nie
    przestrzegać przepisów, ale nie wymagaj takiego zachowania od każdego
    innego uczestnika.

    --
    Liwiusz

  • 99. Data: 2019-05-09 14:43:09
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-09 o 14:26, Liwiusz pisze:

> [...]
    > na przykład stoi normalny człowiek, to (paradoksalnie) nie możesz
    > zakładać, że ci wbiegnie, ponieważ nie masz podstaw do zastosowania

    Miszczu klawiatury, nie po to zacytowałem po raz wtóry, wcześniej
    wyciętą tezę przedpiścy, przerabiającego moje sygnaturki, który
    stwierdził że nie ma takiego przepisu w którym jest napisane że kierowca
    MOŻE się spodziewać że ktoś mu wejdzie pod koła.

    Otóż art 4 jest takim właśnie przepisem w którym zawarty jest cały
    możliwy ciąg zdarzeń, niezgodnych z przepisami. Nikt nie będzie
    wymieniał przecież że chodzi o:

    - oblodzona nawierzchnię
    - upadające drzewo
    - jadącego pod prąd
    - wyprzedzanie na 3-ego
    - rzucającego kamieniami
    - wtargnięcie
    - stado pijaków
    - cała encyklopedia

    Masz w art 4 zawarte że należy uwzględnić nawet upadek meteorytu a nie
    liczyć na łut szczęścia i opatrzność boską. Stąd potoczna nazwa
    OGRANICZENIE ZAUFANIA a nie ZAŁOŻENIE ZAUFANIA.

> [...]
    >
    > ponieważ założenie takie można czynić tylko wówczas, jeśli "chyba że
    > okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania."

    No dobra, masz okoliczność:

    Jedziesz, masz D-6 (pieszy dochodzi do przejścia i nie stosuje art 4.
    Ty nie zwalniasz, łamiac D-6
    Pieszy wbiega Ci na pasach pod koła. Zdziwiony? Wina pieszego?

    Tak wygląda sporo sytuacji.

  • 100. Data: 2019-05-09 14:45:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-05-09 o 14:27, LordBluzg(R) pisze:
    > może dlatego unikam zdarzeń i kolizji a sporo jeżdżę

    Widzisz, że chodnikiem idzie pieszy zataczający się z jednej strony na
    drugą. Zgodnie z art. 4 powinieneś założyć, że może złamać przepis i
    wyjść na jezdnię. Zatem powinieneś maksymalnie zwolnić przy jego
    mijaniu. Zastosowałeś się do art. 4 prawidłowo.

    Ale ty idziesz dalej - zakładasz, że 4/10 pieszych może wyjść na ulicę
    niespodziewanie, więc mijając w każdym miejscu pieszego, przy co drugim
    istotnie zmniejszasz prędkość.

    Pewnie tak nie robisz, więc otwarte pozostaje pytanie - czy zmyślasz na
    potrzeby grupy, czy może nie stosujesz się do art. 4 (skoro zakładasz,
    że 40% złamie przepis, a nie zatrzymujesz się przed 40% pieszych na
    chodniku).

    --
    Liwiusz