  • 21. Data: 2020-01-05 10:14:32
    Temat: Re: Zimno
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 5 stycznia 2020 03:15:21 UTC+1 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Aż tak to MZ nie powinny, bo co warte byłoby okreslenie "spec" dla
    > konkretnych stopów? Jak biorę takie 2024 to nie spodziewałbym się jakiś
    > katastrofalnych rożnic. Oczywiście trzeba to sprawdzić, jeśli się już
    > ktoś zabierze za taki projekt :)
    >
    > Ale jest też coś innego, co komplikuje sytuację. Te powłoki są
    > utwardzane w zakresie 200-400C, a popatrzyłem sobie po literaturze i dla
    > walcowanych stopów Al w zakresie ca 200-350C zachodzi rekrystalizacja i
    > istotnie spada np. wytrzymałość na rozciąganie, "yield stress" (jak to
> [...]

    No to znajdź specyfikację danej blachy i zobacz co ona specyfikuje. Na przykład w
    jakich granicach dopuszcza zawartości składników mających istotny wpływ na tempo
    rekrystalizacji i jego zależność od temperatury. Poszukaj po scihubie prac, pewnie
    znajdziesz setki. Może się okazać że jak chcesz mieć powtarzalne wyniki to musisz do
    standardowej specyfikacji np z ASTM dopisać swoją, zawężającą znacznie dowolność w
    niektórych parametrach. Moja specyfikacja na 316 to cała strona dodatkowych wymagań.

    Relaksacja naprężeń to jest temat na doktorat. Zawsze jest kilka różnych mechanizmów
    fizycznych, każdy zależny od czegoś innego, jak chcesz przewidywać relaksację
    naprężeń w określonych warunkach to musisz znać proporcje i interakcje między tymi
    zjawiskami. Są uproszczone metody w przepisach na atomówki, ale to tylko daje
    sumowanie zniszczenia od LCF i pełzania, a nie konkretne zachowanie kawałka metalu.

    Yield stress=yield strength=granica plastyczności.